![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Belastingen weigeren? | |||
Ja, dat moet kunnen, voor bepaalde goede, morele redenen |
![]() ![]() ![]() |
26 | 46,43% |
Neen, iedereen is verplicht belastingen te betalen |
![]() ![]() ![]() |
21 | 37,50% |
Ik heb een andere mening |
![]() ![]() ![]() |
6 | 10,71% |
Ik wens mij hierover niet uit te spreken |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,36% |
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nu begin ik te denken aan Rousseau: de wilde was een ideaalbeeld, maar niet te bereiken, omdat de wilde de macht van de taal leerde en dus machtsverhoudingen ontwikkelde. De ideologische discours zijn bewindvoerders over die machtsrelaties tussen individuen. Rousseau besloot dan ook een eventuele terugkeer naar het tijdperk van de wilde onmogelijk was, gezien onze breuk met de "natuurlijke staat".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
|
![]() Dat is de negatieve zijde, de positieve is dat de voorgaande strijd werd stilgelegd. Strijd in chaos werd controle door orde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Burger
|
![]() ja ok, dat is wat Hobbes stelde. Maar hij stond niet eens stil bij de gedachte dat je wetten kan hebben zonder het staatsmonopolie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
|
![]() Dat ontkent niemand, alleen is de vraag of het "Gemeinschaft"-principe beter is dan het staatsconcept. En in hoeverre was de Leviathan niet efficiënter in het beschermen van de wetten tegenover deze die de wetten aan hun laars lapten, bv. de naburige krijgsheer die zich wel kon vinden in een rooftocht van het pittoreske dorpje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kunt je altijd die vraag stellen, geheel loskoppelen van de realiteit kun je het natuurlijk niet. Ik denk wel dat er een typerend element in zit, namelijk dat het "vrije" initiatief (als we even de discussie rond wat "vrij" is achterwege laten) vaak na het gesubsidieerde &c komt. Dat is uiteraard geen toeval.
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door lombas : 7 april 2007 om 00:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Praetorian : 7 april 2007 om 00:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
|
![]() Oorlogen hebben dan ook te maken met bezitsverhoudingen, staat of geen staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik begrijp wat je daarmee wilt zeggen, denk ik dat we terug bij Gabriel Kolko en de Triumph of Conservatism zitten.
![]() |
![]() |
#112 |
|
![]() Ik denk van niet. Ik zie gewoonweg geen schiedkundige factoren om een staatsvrije samenleving als een beter alternatief te zien, noch dat hedendaagse problemen eenvoudig zullen verdwijnen. Dat is nu net iets te a-historisch werken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is altijd een verschil in bezitsverhoudingen, als je alles als "bezit" (formeel of informeel) beschouwd. De Ilias was een verhaal over een vrouw, maar ging in de grond eveneens over een verschil in bezit (Paris: "Ik heb Helena en jij lekker niet, lekker peuh!"). Als je dan zelf zegt of het niet uitmaakt of er nu een staat aanwezig of niet voor het ontstaan ervan, is het niet zozeer waarom geen staat, maar waarom wél een staat. Een staat als zijnde statisch, uiteraard, de dynamische zijde van bijvoorbeeld panarchisme en de variabele commune is een andere kwestie.
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik al vaak heb aangehaald, verdriet om je vakantieliefde ga je niet kunnen uitwissen, een "perfecte" samenleving (doet je twijfelen aan wat "perfect" is natuurlijk, vereist perfectie bovennatuurlijkheid?) bestaat niet. De vraag is dan wat de meerwaarde van die staat is, vermits het geen vast gegeven an sich is, en wat de prijs is die daarvoor betaald moet worden. Wat ons terug brengt naar het onderwerp: belastingen. Bijvoorbeeld.
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
|
![]() Citaat:
De staat is dan ook dynamisch, het is het brandpunt van alle maatschappelijke conflicten, of was het toch in de moderniteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Praetorian : 7 april 2007 om 00:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het tijdperk van de dynamische staten buiten panarchistische tendensen (die nog nooit tot de realiteit behoorden, zo je weet) of variabele communes is al lang voorbij. Djenghis Khan of zelfs nog maar een Alexander de Grote maken ze gewoon niet meer. Alles wordt gecamoufleerd met een "vaststaand" sausje. Kameroen mag dan nog zo afhankelijk zijn van het Westen als loetje, aan haar officiële, staatse "soevereiniteit" zal niet snel geraakt worden. Het is dus de informele sfeer die zich uitbreidt wijl de formele sfeer tot het puur staatse wordt vernauwd, met vlaggetjes en een glimlach van prinses Mathilde. Nu, dat fenomeen zal in Marxistische kringen wel heel goed gekend zijn.
Laatst gewijzigd door lombas : 7 april 2007 om 00:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
Dat waren dan ook geen staten, maar imperia. Moderne staten zijn maar zichtbaar geworden met de overgang naar het kapitalisme, toen de Gemeinschaft bleek te verdwijnen en de adel niet meer de dominante stand kon zijn. Westerse bedrijven kiezen juist voor krijgsheren en niet staten om een optimale uitbuiting van Afrika te bewerkstelligen. Elke drang naar een sterke staatsouvereiniteit werd de grond ingeboord door private belangen in het westen. Laatst gewijzigd door Praetorian : 7 april 2007 om 00:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
|
![]() De staat moet weg voor het grote Niets? Dat is pas reclame. *ironieteken*
|
![]() |
![]() |