Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Belastingen weigeren?
Ja, dat moet kunnen, voor bepaalde goede, morele redenen 26 46,43%
Neen, iedereen is verplicht belastingen te betalen 21 37,50%
Ik heb een andere mening 6 10,71%
Ik wens mij hierover niet uit te spreken 3 5,36%
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2007, 23:41   #101
simon01
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik denk dat waar Simon misschien ergens doelt, in de realiteit veel weg zou hebben van panarchisme.
neenee geen panarchisme, sorry de duidelijkheid van mijn post is blijkbaar ver te zoeken.
simon01 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 23:42   #102
simon01
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Je weet toch ook waarom dat monopolie in de eerste plaats diende, de Leviathan van Hobbes was niet een zuiver negatief concept.
Waar het voor diende: exploitatie van de ene groep mensen door de andere via de staat
Oud 6 april 2007, 23:43   #103
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door simon01 Bekijk bericht
liever geen bewind eigenlijk
Nu begin ik te denken aan Rousseau: de wilde was een ideaalbeeld, maar niet te bereiken, omdat de wilde de macht van de taal leerde en dus machtsverhoudingen ontwikkelde. De ideologische discours zijn bewindvoerders over die machtsrelaties tussen individuen. Rousseau besloot dan ook een eventuele terugkeer naar het tijdperk van de wilde onmogelijk was, gezien onze breuk met de "natuurlijke staat".
Oud 6 april 2007, 23:45   #104
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Waar het voor diende: exploitatie van de ene groep mensen door de andere via de staat
Dat is de negatieve zijde, de positieve is dat de voorgaande strijd werd stilgelegd. Strijd in chaos werd controle door orde.
Oud 6 april 2007, 23:54   #105
simon01
Burger

Standaard

Citaat:
Dat is de negatieve zijde, de positieve is dat de voorgaande strijd werd stilgelegd. Strijd in chaos werd controle door orde.
ja ok, dat is wat Hobbes stelde. Maar hij stond niet eens stil bij de gedachte dat je wetten kan hebben zonder het staatsmonopolie.
Oud 7 april 2007, 00:00   #106
Praetorian

Standaard

Citaat:
ja ok, dat is wat Hobbes stelde. Maar hij stond niet eens stil bij de gedachte dat je wetten kan hebben zonder het staatsmonopolie.
Dat ontkent niemand, alleen is de vraag of het "Gemeinschaft"-principe beter is dan het staatsconcept. En in hoeverre was de Leviathan niet efficiënter in het beschermen van de wetten tegenover deze die de wetten aan hun laars lapten, bv. de naburige krijgsheer die zich wel kon vinden in een rooftocht van het pittoreske dorpje.
Oud 7 april 2007, 00:04   #107
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hij begon in een ander tijdperk, eentje die al moeilijker te vergelijken valt met deze van de beginjaren van de Pacific. Daarom dat ik het vroeg, stel nu dat hij werkelijk van 0 moest beginnen ....
Je kunt je altijd die vraag stellen, geheel loskoppelen van de realiteit kun je het natuurlijk niet. Ik denk wel dat er een typerend element in zit, namelijk dat het "vrije" initiatief (als we even de discussie rond wat "vrij" is achterwege laten) vaak na het gesubsidieerde &c komt. Dat is uiteraard geen toeval.
Oud 7 april 2007, 00:06   #108
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat ontkent niemand, alleen is de vraag of het "Gemeinschaft"-principe beter is dan het staatsconcept. En in hoeverre was de Leviathan niet efficiënter in het beschermen van de wetten tegenover deze die de wetten aan hun laars lapten, bv. de naburige krijgsheer die zich wel kon vinden in een rooftocht van het pittoreske dorpje.
Punt blijft dat het tijdperk van de Leviathan vorm begon te geven aan maffe en gewelddadige agressieoorlogen. De vrijwaring van oorlog is dus niet inherent verboden met staatsapparaten.

Laatst gewijzigd door lombas : 7 april 2007 om 00:06.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2007, 00:07   #109
Praetorian

Standaard

Citaat:
Je kunt je altijd die vraag stellen, geheel loskoppelen van de realiteit kun je het natuurlijk niet. Ik denk wel dat er een typerend element in zit, namelijk dat het "vrije" initiatief (als we even de discussie rond wat "vrij" is achterwege laten) vaak na het gesubsidieerde &c komt. Dat is uiteraard geen toeval.
Of het 'vrije' initiatief dat subsidies afdwingt, omgekeerd kan evengoed.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 7 april 2007 om 00:09.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2007, 00:08   #110
Praetorian

Standaard

Citaat:
Punt blijft dat het tijdperk van de Leviathan vorm begon te geven aan maffe en gewelddadige agressieoorlogen. De vrijwaring van oorlog is dus niet inherent verboden met staatsapparaten.
Oorlogen hebben dan ook te maken met bezitsverhoudingen, staat of geen staat.
Oud 7 april 2007, 00:08   #111
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of het 'vrije' initiatief die subsidies afdwingt, omgekeerd kan evengoed.
Als ik begrijp wat je daarmee wilt zeggen, denk ik dat we terug bij Gabriel Kolko en de Triumph of Conservatism zitten.
Oud 7 april 2007, 00:10   #112
Praetorian

Standaard

Citaat:
Als ik begrijp wat je daarmee wilt zeggen, denk ik dat we terug bij Gabriel Kolko en de Triumph of Conservatism zitten.
Ik denk van niet. Ik zie gewoonweg geen schiedkundige factoren om een staatsvrije samenleving als een beter alternatief te zien, noch dat hedendaagse problemen eenvoudig zullen verdwijnen. Dat is nu net iets te a-historisch werken.
Oud 7 april 2007, 00:12   #113
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorlogen hebben dan ook te maken met bezitsverhoudingen, staat of geen staat.
Er is altijd een verschil in bezitsverhoudingen, als je alles als "bezit" (formeel of informeel) beschouwd. De Ilias was een verhaal over een vrouw, maar ging in de grond eveneens over een verschil in bezit (Paris: "Ik heb Helena en jij lekker niet, lekker peuh!"). Als je dan zelf zegt of het niet uitmaakt of er nu een staat aanwezig of niet voor het ontstaan ervan, is het niet zozeer waarom geen staat, maar waarom wél een staat. Een staat als zijnde statisch, uiteraard, de dynamische zijde van bijvoorbeeld panarchisme en de variabele commune is een andere kwestie.
Oud 7 april 2007, 00:15   #114
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk van niet. Ik zie gewoonweg geen schiedkundige factoren om een staatsvrije samenleving als een beter alternatief te zien, noch dat hedendaagse problemen eenvoudig zullen verdwijnen. Dat is nu net iets te a-historisch werken.
Ik denk ook niet dat veel mensen, zeker niet in deze discussie, gaan beweren dat armoede patsboem gaat verdwijnen als de staat oplost.

Zoals ik al vaak heb aangehaald, verdriet om je vakantieliefde ga je niet kunnen uitwissen, een "perfecte" samenleving (doet je twijfelen aan wat "perfect" is natuurlijk, vereist perfectie bovennatuurlijkheid?) bestaat niet.

De vraag is dan wat de meerwaarde van die staat is, vermits het geen vast gegeven an sich is, en wat de prijs is die daarvoor betaald moet worden. Wat ons terug brengt naar het onderwerp: belastingen. Bijvoorbeeld.
Oud 7 april 2007, 00:18   #115
Praetorian

Standaard

Citaat:
Er is altijd een verschil in bezitsverhoudingen, als je alles als "bezit" (formeel of informeel) beschouwd. De Ilias was een verhaal over een vrouw, maar ging in de grond eveneens over een verschil in bezit (Paris: "Ik heb Helena en jij lekker niet, lekker peuh!"). Als je dan zelf zegt of het niet uitmaakt of er nu een staat aanwezig of niet voor het ontstaan ervan, is het niet zozeer waarom geen staat, maar waarom wél een staat. Een staat als zijnde statisch, uiteraard, de dynamische zijde van bijvoorbeeld panarchisme en de variabele commune is een andere kwestie.
Ik zou niet echt de Ilias nemen als voorbeeld, Grieken kenden het concept individualiteit niet, zelfs niet de klassieke periode.

De staat is dan ook dynamisch, het is het brandpunt van alle maatschappelijke conflicten, of was het toch in de moderniteit.
Oud 7 april 2007, 00:19   #116
Praetorian

Standaard

Citaat:
Ik denk ook niet dat veel mensen, zeker niet in deze discussie, gaan beweren dat armoede patsboem gaat verdwijnen als de staat oplost.

Zoals ik al vaak heb aangehaald, verdriet om je vakantieliefde ga je niet kunnen uitwissen, een "perfecte" samenleving (doet je twijfelen aan wat "perfect" is natuurlijk, vereist perfectie bovennatuurlijkheid?) bestaat niet.

De vraag is dan wat de meerwaarde van die staat is, vermits het geen vast gegeven an sich is, en wat de prijs is die daarvoor betaald moet worden. Wat ons terug brengt naar het onderwerp: belastingen. Bijvoorbeeld.
En ik zie geen historische redenen om jouw alternatief te verkiezen boven het staatsconcept. En daar hebben we nu toch al enkele blz. over gediscussieerd, bv. over belastingen. Sta me toe om te beweren dat er in deze discussie nog geen barst zichtbaar is geworden in mijn verdediging van het staatsconcept.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 7 april 2007 om 00:20.
Oud 7 april 2007, 00:25   #117
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou niet echt de Ilias nemen als voorbeeld, Grieken kenden het concept individualiteit niet, zelfs niet de klassieke periode.

De staat is dan ook dynamisch, het is het brandpunt van alle maatschappelijke conflicten, of was het toch in de moderniteit.
De grondslag van gelijk welke staat is volgens mij juist statisch: territoriaal vast (zowat alpresent in grondwetten), met een hoofdstad (tenzij je Nauru bent) &c. Een kenmerk van een staat is ook "eeuwigheid" na te streven - iets wat overigens een kenmerk is van vele organisaties en stromingen (bijvoorbeeld de opmerking: "Het gedachtegoed van Bastiat was een natuurlijke aanleiding tot het libertarisme.") - maar dan in effectieve vorm.

Het tijdperk van de dynamische staten buiten panarchistische tendensen (die nog nooit tot de realiteit behoorden, zo je weet) of variabele communes is al lang voorbij. Djenghis Khan of zelfs nog maar een Alexander de Grote maken ze gewoon niet meer. Alles wordt gecamoufleerd met een "vaststaand" sausje. Kameroen mag dan nog zo afhankelijk zijn van het Westen als loetje, aan haar officiële, staatse "soevereiniteit" zal niet snel geraakt worden. Het is dus de informele sfeer die zich uitbreidt wijl de formele sfeer tot het puur staatse wordt vernauwd, met vlaggetjes en een glimlach van prinses Mathilde. Nu, dat fenomeen zal in Marxistische kringen wel heel goed gekend zijn.

Laatst gewijzigd door lombas : 7 april 2007 om 00:26.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2007, 00:28   #118
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik zie geen historische redenen om jouw alternatief te verkiezen boven het staatsconcept. En daar hebben we nu toch al enkele blz. over gediscussieerd, bv. over belastingen. Sta me toe om te beweren dat er in deze discussie nog geen barst zichtbaar is geworden in mijn verdediging van het staatsconcept.
Ik heb geen "alternatief". Ik ben geen anarchist zoals Simon (enfin, laatst dat ik begreep, was hij er één).
Oud 7 april 2007, 00:32   #119
Praetorian

Standaard

Citaat:
De grondslag van gelijk welke staat is volgens mij juist statisch: territoriaal vast (zowat alpresent in grondwetten), met een hoofdstad (tenzij je Nauru bent) &c. Een kenmerk van een staat is ook "eeuwigheid" na te streven - iets wat overigens een kenmerk is van vele organisaties en stromingen (bijvoorbeeld de opmerking: "Het gedachtegoed van Bastiat was een natuurlijke aanleiding tot het libertarisme.") - maar dan in effectieve vorm.

Het tijdperk van de dynamische staten buiten panarchistische tendensen (die nog nooit tot de realiteit behoorden, zo je weet) of variabele communes is al lang voorbij. Djenghis Khan of zelfs nog maar een Alexander de Grote maken ze gewoon niet meer. Alles wordt gecamoufleerd met een "vaststaand" sausje. Kameroen mag dan nog zo afhankelijk zijn van het Westen als loetje, aan haar officiële, staatse "soevereiniteit" zal niet snel geraakt worden. Nu, dat fenomeen zal in Marxistische kringen wel heel goed gekend zijn.
Territorium was juist de motor van de feodaliteit, en uitbreiding van dat territorium was dynamisch genoeg om staten te creëren. Eenmaal dat de staat tot volle wasdom was gekomen, werden de belangen beslecht in de apparaten van de staat. Deze gevechten binnen de staat gaven voortdurend nieuwe regeringsvormen. Juist het voortdurend dynamisme van de staat was de grootste troef van de bourgeoisie om klassenverhoudingen te controleren.

Dat waren dan ook geen staten, maar imperia. Moderne staten zijn maar zichtbaar geworden met de overgang naar het kapitalisme, toen de Gemeinschaft bleek te verdwijnen en de adel niet meer de dominante stand kon zijn.
Westerse bedrijven kiezen juist voor krijgsheren en niet staten om een optimale uitbuiting van Afrika te bewerkstelligen. Elke drang naar een sterke staatsouvereiniteit werd de grond ingeboord door private belangen in het westen.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 7 april 2007 om 00:32.
Oud 7 april 2007, 00:34   #120
Praetorian

Standaard

Citaat:
Ik heb geen "alternatief". Ik ben geen anarchist zoals Simon (enfin, laatst dat ik begreep, was hij er één).
De staat moet weg voor het grote Niets? Dat is pas reclame. *ironieteken*

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be