![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() New York Times: ,,Belgen verkleden zich elk weekend als middeleeuwer''
![]() Hebt u zich dit weekend ook verkleed in een middeleeuwse ridder, een lepralijder of een plunderaar? Toch niet? Dan bent u een uitzondering als we The Boston Globe en The New York Times mogen geloven. De Amerikaanse kranten suggereren dat de bewondering voor de middeleeuwen in Vlaanderen almaar groeit, vandaar dat clubs ontstaan van mensen die in de weekends middeleeuwer spelen. De kranten vonden het bericht niet zelf uit: ze halen het van de Europese correspondent van de Amerikaanse krant The Herald Tribune, die zelfs de Belgische trendwatcher Herman Konings belde om het fenomeen te duiden. The Herald Tribune ziet in het fenomeen een terugkeer naar de periode van Jan Van Eyck, toen Brugge en Antwerpen wereldhandelscentra waren. Dat was namelijk de enige periode in de geschiedenis dat we niet overheerst werden door buitenlandse plunderaars, vandaar de heimwee. Die komt dan weer op een moment dat we in een zware identiteitscrisis zitten die op haar hoogtepunt kwam door de valse RTBF-uitzending waarin Vlaanderen zijn onafhankelijkheid uitriep. De man van The Herald Tribune zegt eerlijkheidshalve toch dat niet alle Belgen de middeleeuwse trend volgen: hij heeft er twee gevonden die erop wijzen dat de pest woedde, dat minderheden gemarteld werden en dat er voortdurend oorlog dreigde. Dat het nu dus veel beter is. Want er waren ook hongersnoden, veelal veroorzaakt door aardappelschaarste, vertelt een historicus zonder te beseffen dat de aardappelen uit Zuid-Amerika komen en dus pas na de middeleeuwen naar hier kwamen. Vindt u het ook nonsens? Bedenk dan hoe geloofwaardig berichten zijn over Amerikanen die zich verkleden als cowboy of indiaan, uit heimwee naar die tijd. (bm) ---------------------------- en nu moet ik dringend naar een toernooi op de landcommanderij van alden biesen. Deus lo vult! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() hier in de kempen is (of was) ook ergens zo'n cowboy-dorp (weet begot niet meer waar juist) en er zijn ook clubs die in't weekend 'soldaatje' spelen geheel gehuld in WOII-tenue.
Dat er dus vroeg of laat ridders op gingen duiken was te denken... En bovendien moeten die Amerikanen niet lachen met de 'terug naar de middeleeuwen'-hang van sommige Europeanen. Zij zitten met zo'n president, wat veel erger is.
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Karma : 10 april 2007 om 11:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Meanwhile in the USA:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 10 april 2007 om 11:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementslid
|
![]() Allez, volgens mij is dat een vrouw met hoofddoek en jeansvest.
Maar misschien vergis ik me wel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Linkje naar de bron dan erbij he aapje ![]() http://www.nytimes.com/2007/04/09/wo...=1&oref=slogin Nou moest ik new york times googlen, rondsurfen op hun foute site, en uiteindelijk maar een search doen voor Belgium ![]()
Wat is er veranderd in de afgelopen paar jaar? Laatst gewijzigd door Keats : 10 april 2007 om 12:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Gene volledige burka weliswaar maar toch goed op weg (waar de meeste islamvrouwen genoegen mee nemen). Ik nam deze foto omdat het hoofddeksel zo'n beetje dezelfde stof heeft precies als een maliënkolder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hey, niks slecht over re-enactors en LARPers.
Het is al veel langer aan de gang, en we hebben deze groeperingen over de hele lijn der geschiedenis. Gaande van holbewoners tot WO II legerkampen. Als er geen 250 "Romeinse Legionairs" in België zijn, dan denk ik dat ik dringend eens moet gaan hertellen. En die aardappel opmerking is gewoon belachelijk. Misschien geuit door een wannabe of de hofnar van dienst. De meeste re-enactors zijn wandelende encyclopedias over hun favoriete tijdsperiode. Sommigen drijven het echt ver, en die proberen alles uit te bannen wat niet van die tijd is. En dat gaat ver, tot en met het handsmeden van de naalden om het linnen ondergoed mee te naaien.
![]() |
#10 |
|
![]()
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Ik vind de donate-knop niet... Marty heeft weer met de database geknoeid zeker
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Parlementslid
|
![]() Hier heet die Flipgirl, dacht ik.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() nu even ernstig, ik vind persoonlijk dat bepaalde kledingstukken uit de middeleeuwen weer een heropbloei in de mode zouden mogen krijgen.
de maliënkolder bijvoorbeeld. behoorlijk zwaar om dragen maar geef toe, is het mooi en stoer. bovendien beschermt het tegen steekwapens, wat met al die steekpartijen van tegenwoordig goed van pas komt. de kaproen mag van mij ook weer in de winkelrekken komen te liggen. handig toch zo'n kap met schouderstuk, kan je dragen op een warme zomerdag en een plotse bui is geen probleem dankzij de kaproen. inspiratie zat voor walter van beirendock, nikkie vankets en consoorten. goei gerief is immers tijdloos. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik moest spontaan hieraan denken, schitterend game ook.
http://www.free4uwallpapers.nl/Game/...ly-Shadows.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister
|
![]() Ik doe dat ook als hobby maar dan WO II duits.
Laatst gewijzigd door Piet Hein : 10 april 2007 om 23:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |