Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2007, 18:01   #281
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb reeds lang gekozen. Ik ben Limburger en ik voel me Limburger ook als ik in Nederlands Limburg kom. Dat is mijn vaderland, het land van mijn vader, zowel letterlijk als figuurlijk. Maar daarom ga ik niet met vlaggen zitten te zwaaien.
Het probleem zal blijven dat de Vlamingen wel een moedertaal hebben en geen vaderland.Een vlag verandert daar niets aan.
Vlamingen zijn niet verstandelijk gehandicapt ,maar door de loop van de geschiedenis in Groot-Wallonie terecht gekomen.
Daarom zie ik Groot Nederland als de beste weg naar een vaderland en blijkbaar loopt deze weg via Limburg
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 18:03   #282
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
En dan?
Verder als onafhankelijk Limburg of als deel van het oorspronkelijke moederland, Nederland?

Wat dan met de rest van Vlaanderen waarvan de roots evengoed in Nederland liggen?
Ik denk dat de Groot-Nederlandse gedachte hulp zal krijgen vanuit een totaal onverwachtse hoek. En deze hoek heet Europa. België, Vlaanderen, Nederland zullen uitgehold worden door Europa en het Europees Nederlands taalgebied zal een soort Euroregio worden. Maar op de eerste plaats een economische eenheid worden. En pas daarna een gedeeltelijke culturele eenheid. De beide Limburgen zullen niet meer apart bestaan. Nu ziet men reeds een samenwerking tussen de universiteiten Maastricht en Hasselt (Diepenbeek). Sommige willen reeds naar één universiteit. Hoe dit in détails zich zal concretiseren is nog te vroeg en het kan ook een andere kant op: een economische regio: Limburg, Aken, Luik. En dan zijn we weer terug bij af, zoals het vroeger was. Maar het is nog te vroeg om dit juist te kunnen definiëren.

Laatst gewijzigd door system : 11 april 2007 om 18:08.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 18:08   #283
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de Groot-Nederlandse gedachte hulp zal krijgen vanuit een totaal onverwachtse hoek. En deze hoek heet Europa. België, Vlaanderen, Nederland zullen uitgehold worden door Europa en het Nederlands taalgebied zal een soort Euroregio worden waar Nederlands wordt gesproken. Maar op de eerste plaats een economische eenheid worden. En pas daarna een gedeeltelijke culturele eenheid. De beide Limburgen zullen niet meer apart bestaan. Nu ziet men reeds een samenwerking tussen de universiteiten Maastricht en Hasselt (Diepenbeek). Sommige willen reeds naar één univerisiteit. Hoe dit in détails zich zal concretiseren is nog te vroeg en het kan ook een andere kant op: een economische regio: Limburg, Aken, Luik. En dan zijn we weer terug bij af, zoals het vroeger was. Maar het is nog te vroeg om dit juist te kunnen definiëren.
Waarom moeten wij op de plannen van de EU/Brussel wachten?
Wij kunnen toch zelf het heft in eigen hand nemen.
Het is onze taal en onze cultuur en onze onafhankelijkheid.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 18:10   #284
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Waarom moeten wij op de plannen van de EU/Brussel wachten?
Wij kunnen toch zelf het heft in eigen hand nemen.
Het is onze taal en onze cultuur en onze onafhankelijkheid.
Ik zou benieuwd zijn te weten hoeveel mensen samen met de 'Hollanders' een eenheid zouden willen vormen. Niet veel. Tot nu toe toch. De vereniging van de twee Limburgen zou geen noemenswaardig probleem vormen denk ik .

Laatst gewijzigd door system : 11 april 2007 om 18:11.
Oud 11 april 2007, 18:13   #285
vulpes
Gouverneur

Standaard

goh.. ik ben naar het schijnt ook een vlaams-nationalist en heb nooit de gewoonte gehad om een vlag uit te hangen.. heb er slechts enkele maanden geleden een gekocht, als reactie op Hans... 'k dacht: als men zoveel belang hecht aan een vlag, wil ik er ook wel eentje uithangen..

ik respecteer dat u zich limburger voelt.. hoe kan ik ook anders? wie ben ik immers om te oordelen over welke affiniteiten iemand mag hebben? wat ik dan niet begrijp is dat u zich limburger kunt voelen en niet kunt begrijpen dat mensen zich vlaming of belg voelen? wat ik niet begrijp is hoe u limburger zijn en wereldburger zijn met elkaar kunt verzoenen, maar niet kunt aanvaarden dat dat ook kan opgaan voor bijvoorbeeld mensen die zich vlaming voelen..

Citaat:
Ik zei dit omdat het een Vlaamse en Belgische gewoonte is (van de Vlaamse of Belgische nationalisten) met vlaggen te zwaaien of uit te hangen op nationale feestdagen en misschien zelfs te vendelzwaaien. Mijn Limburgse gebondenheid heeft te maken dat ik me thuis voel in Limburg. In Gent of in Brugge (mooie steden, daar niet van) is voor mij toch niet mijn vaderland. Zo voel ik dat aan. Het is misschien particularistisch, maar het is zo. Ik hoop dan ook dat ooit de twee Limburgen weer één zullen worden. Dat is mijn wens op dit vlak. Met dat kunstmatig Vlaanderen of België heb ik nooit veel affiniteit gehad. Maar ik heb er ook niet echt iets tegen. Ik gedoog deze kunstmatige entiteiten gewoon. Meer niet. Het Limburgs volkslied zegt me veel veel meer dan de Vlaamse Leeuw of het Belgisch volkslied. Dat is alles.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 18:16   #286
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
Ik ben niet van Limburg, maar van Antwerpen, doch zelfs ik hoor nogal sterke verschillen in dialecten binnen wat als Limburg omschreven wordt. Dus, hebt u het over de provincie Limburg (die deels eigenlijk in de Brabantse sfeer ligt), of over één van de minstens drie subdialecten in Limburg?
Ik ben in Limburg geboren, en heb meer dan een halve eeuw zowel in de grensstreek als in Midden-Limburg gewoond. Het gevoel dat 'system' heeft is eerder eigen aan de Limburgers die in de buurt van de Nederlandse grens wonen. Hun dialect verschilt ook duidelijk met dit van de rest van Limburg, maar zelfs daar verandert het typisch Limburgse dialect elke paar kilometer dat je opschuift naar deze of gene kant. Vijf kilometer de Nederlandse grens over verschilt het dialect dus weer van dit van Maaseik of Maastricht. Ik verstond Jo Erens perfect maar toch verschilden bijna alle woorden een klein beetje van de mijne. En zo zal de hele wereld wel in elkaar zitten,zeker?

Ikzelf voel me evengoed thuis in het Vlaanderen waar system zich niet thuis beweert te voelen en waar ik nauwelijks vijf jaar woon. Ik ken hier echter ook mensen die zelfs niet van hun eigen stad of dorp losgeraken en die nergens anders zouden kunnen aarden.

Alle dorpen, steden en gemeenten dan maar onafhankelijk? Of maken we er toch maar het Nederlandssprekend geheel van dat het eens was?
Oud 11 april 2007, 18:16   #287
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou eens benieuwd zijn te weten hoeveel mensen samen met de 'Hollanders' een eenheid zouden willen vormen. Niet veel. Tot nu toe toch.
Vandaag de dag inderdaad niet veel. 177 jaar 'Belgificatie' hebben de geesten van de Vlamingen behoorlijk vertroebeld en hen van hernieuwde toenadering tot Nederland afgehouden. Dat de geesten hier vandaag de dag niet rijp voor zijn, dient zelfs de grootste aanhanger van de Groot-Nederlandse gedachte toe te geven. En in de huidige Belgische context lijkt verdere toenadering niet echt evident. Daarvoor zal Vlaanderen eerst uit dat Belgische keurslijf moeten breken.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 18:16   #288
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
goh.. ik ben naar het schijnt ook een vlaams-nationalist en heb nooit de gewoonte gehad om een vlag uit te hangen.. heb er slechts enkele maanden geleden een gekocht, als reactie op Hans... 'k dacht: als men zoveel belang hecht aan een vlag, wil ik er ook wel eentje uithangen..

ik respecteer dat u zich limburger voelt.. hoe kan ik ook anders? wie ben ik immers om te oordelen over welke affiniteiten iemand mag hebben? wat ik dan niet begrijp is dat u zich limburger kunt voelen en niet kunt begrijpen dat mensen zich vlaming of belg voelen? wat ik niet begrijp is hoe u limburger zijn en wereldburger zijn met elkaar kunt verzoenen, maar niet kunt aanvaarden dat dat ook kan opgaan voor bijvoorbeeld mensen die zich vlaming voelen..
Ik heb gesteld dat België en Vlaanderen een kunstmatige staat is. En vooral dat laatste werd door sommigen betwist.

Laatst gewijzigd door system : 11 april 2007 om 18:18.
Oud 11 april 2007, 18:17   #289
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wat ik niet begrijp is hoe u limburger zijn en wereldburger zijn met elkaar kunt verzoenen, maar niet kunt aanvaarden dat dat ook kan opgaan voor bijvoorbeeld mensen die zich vlaming voelen..
Dit klopt idd ergens niet....
Oud 11 april 2007, 18:18   #290
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik heb gesteld dat België en Vlaanderen een kunstmatige staat is. En vooral dat laatste werd door sommige betwist.
vlaanderen is geen staat.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 18:20   #291
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb gesteld dat België en Vlaanderen een kunstmatige staat is. En vooral dat laatste werd door sommige betwist.

Waarom is het zo belangrijk voor een wereldburger dat Vlaanderen net zo kunstmatig verklaard wordt als Belgique?
Oud 11 april 2007, 18:21   #292
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit klopt idd ergens niet....
zie mijn antwoord hieboven. Ik heb ook gesteld dat er geen echt Vlaams (of Belgisch) volksbewustzijn is. Dit komt ook omdat het allemaal in mekaar gestoken is. Het is niet spontaan. Indien België niet had bestaan, dan bestond het zogenaamde 'Vlaanderen van nu' niet. Het Vlaanderen van nu is eigenlijk-hoe paradoxaal ook-ontstaan door het bestaan van België. Dit bewijst ook weer eens dat het een constructie is, net zoals België een constructie is.

Laatst gewijzigd door system : 11 april 2007 om 18:22.
Oud 11 april 2007, 18:22   #293
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
System verzet zich daar idd uit alle macht tegen en de onnatuurlijkheid is zijn argument.

Maar dan is het huidige, en zelfs een verenigd Limburg, onnatuurlijk daar beiden ooit deel uitmaakten van Nederland.
Oud 11 april 2007, 18:24   #294
system
Banneling

Standaard

Citaat:
System verzet zich daar idd uit alle macht tegen en de onnatuurlijkheid is zijn argument.

Maar dan is het huidige, en zelfs een verenigd Limburg, onnatuurlijk daar beiden ooit deel uitmaakten van Nederland.
Als u zegt dat u in Limburg woont dan moet u toch het Limburgs 'wij'- gevoelen kennen?
Oud 11 april 2007, 18:27   #295
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Vlaanderen kan reeds in het buitenland in rechte optreden en evolueert naar een (kunstmatige) staat. Zoveel is duidelijk.

Laatst gewijzigd door system : 11 april 2007 om 18:28.
Oud 11 april 2007, 18:29   #296
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u zegt dat u in Limburg woont dan moet u toch het Limburgs 'wij'- gevoelen kennen?
Vraagje: hoe is dat Limburgs 'wij-gevoel' in feite kunnen onststaan en heeft het zich verder kunnen ontwikkelen, aangezien beide Limburgen in de loop der geschiedenis slechts iets langer dan vijftien jaar in een politieke unie met elkaar verenigd waren (in de tijd van Willem I)? Voordien maakte het huidige Belgisch-Limburg immers deel uit van het prinsbisdom Luik, en na de onafhankelijkheid van België in 1830 werd het opnieuw van Nederlands-Limburg gescheiden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 18:31   #297
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zie mijn antwoord hieboven. Ik heb ook gesteld dat er geen echt Vlaams (of Belgisch) volksbewustzijn is. Dit komt ook omdat het allemaal in mekaar gestoken is. Het is niet spontaan. Indien België niet had bestaan, dan bestond het zogenaamde 'Vlaanderen van nu' niet. Het Vlaanderen van nu is eigenlijk-hoe paradoxaal ook-ontstaan door het bestaan van België. Dit bewijst ook weer eens dat het een constructie is, net zoals België een constructie is.
Het huidige Vlaanderen was ooit is een deel van Nederland en het volk dat er woont was dus ook ooit Nederlands. Net als de Limburgers.
Het maakt dus niet uit hoe de huidige Vlamingen en Limburgers genoemd wordt. Hun roots liggen in Nederland. D�*�*r werden ze, welbewust en met voorbedachten rade, van vervreemd door Belgique!

Aan zichzelf denken nogal wat mensen de ander te kennen, maar wie geeft jou het recht om te bepalen met wie deze Limburgse zich wel of niet verbonden voelt?
Oud 11 april 2007, 18:34   #298
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Vraagje: hoe is dat Limburgs 'wij-gevoel' in feite kunnen onststaan en heeft het zich verder kunnen ontwikkelen, aangezien beide Limburgen in de loop der geschiedenis slechts iets langer dan vijftien jaar in een politieke unie met elkaar verenigd waren (in de tijd van Willem I)? Voordien maakte het huidige Belgisch-Limburg immers deel uit van het prinsbisdom Luik, en na de onafhankelijkheid van België in 1830 werd het opnieuw van Nederlands-Limburg gescheiden.
Omdat de gewone mensen in Limburg met mekaar verbonden bleven welke het politiek régime ook was. Het Limburgs Volkslied werd gezongen in beide Limburgen en het zijn dezelfde woorden. En zangers zoals Jo Erens uit Sittard werden evengoed op handen gedragen in Belgisch als in Nederlands Limburg.
Oud 11 april 2007, 18:44   #299
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het huidige Vlaanderen was ooit is een deel van Nederland en het volk dat er woont was dus ook ooit Nederlands. Net als de Limburgers.
Het maakt dus niet uit hoe de huidige Vlamingen en Limburgers genoemd wordt. Hun roots liggen in Nederland. D�*�*r werden ze, welbewust en met voorbedachten rade, van vervreemd door Belgique!

Aan zichzelf denken nogal wat mensen de ander te kennen, maar wie geeft jou het recht om te bepalen met wie deze Limburgse zich wel of niet verbonden voelt?
Neen het huidige Vlaanderen maakte deel uit van de 'Lage Landen'. Maar er was wel een degelijk een verschil in mentaliteit tussen Noord en Zuid. Al was het maar dat het Zuiden overwegend katholiek was en het Noorden Protestants. Later na de val van Napoléon werd het huidige België en Nederland in één staat opgenomen onder de leiding van de Nederlandse koning. Maar dat heeft niet lang geduurd zoals we weten. En nu nog is er een verschil tussen de Nederlanders en ons inzake mentaliteit en ik bedoel dan met de 'Hollanders' uit het noorden.

Laatst gewijzigd door system : 11 april 2007 om 18:48.
Oud 11 april 2007, 18:57   #300
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Zoals ik al zei bestaat dit 'wij-gevoel' hoofdzakelijk vlakbij de landsgrens tussen beide Limburgen. In Hasselt en Genk schiet is daar al heel wat aan ingeschoten. Het dialect verschilt dan ook al hemelsbreed van dit in Bree, Bocholt, Neeroeteren, Maaseik.
Dat 'wij-gevoel' kom je waarschijnlijk overal ter wereld tegen waar de bewoners nog niet tezeer van elkaar vervreemd werden door bewust gestuurde vervreemdingstechnieken. Het valt telkens op hoe verhuisde grens-Limburgers die het dialect van Jo Erens- de schrijver van 'Limburg allein- kennen, van hun streektaal genieten als ze elkaar weer eens ergens tegen het lijf lopen. Waarschijnlijk oefent taal, dialect en levenswijze (cultuur) een veel grotere invloed uit dan wordt erkend.

Ik eet ook nog altijd graag eens een 'boogische kook' of 'balkebrij' of 'heikies' zoals ik die uit mijn jeugd ken, en welke Vlaming weet wat dat laatste is? Waar ik vandaan kom kende echter ooit iedereen het.
Ik weet niet hoe oud System is maar aan de nick te zien die hij/zij koos is er ook voor deze persoon al veel verloren gegaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be