![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Vlamingen zijn niet verstandelijk gehandicapt ,maar door de loop van de geschiedenis in Groot-Wallonie terecht gekomen. Daarom zie ik Groot Nederland als de beste weg naar een vaderland en blijkbaar loopt deze weg via Limburg ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Banneling
|
![]() Ik denk dat de Groot-Nederlandse gedachte hulp zal krijgen vanuit een totaal onverwachtse hoek. En deze hoek heet Europa. België, Vlaanderen, Nederland zullen uitgehold worden door Europa en het Europees Nederlands taalgebied zal een soort Euroregio worden. Maar op de eerste plaats een economische eenheid worden. En pas daarna een gedeeltelijke culturele eenheid. De beide Limburgen zullen niet meer apart bestaan. Nu ziet men reeds een samenwerking tussen de universiteiten Maastricht en Hasselt (Diepenbeek). Sommige willen reeds naar één universiteit. Hoe dit in détails zich zal concretiseren is nog te vroeg en het kan ook een andere kant op: een economische regio: Limburg, Aken, Luik. En dan zijn we weer terug bij af, zoals het vroeger was. Maar het is nog te vroeg om dit juist te kunnen definiëren.
Laatst gewijzigd door system : 11 april 2007 om 18:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wij kunnen toch zelf het heft in eigen hand nemen. Het is onze taal en onze cultuur en onze onafhankelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Banneling
|
![]() Ik zou benieuwd zijn te weten hoeveel mensen samen met de 'Hollanders' een eenheid zouden willen vormen. Niet veel. Tot nu toe toch. De vereniging van de twee Limburgen zou geen noemenswaardig probleem vormen denk ik .
Laatst gewijzigd door system : 11 april 2007 om 18:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Gouverneur
|
![]() goh.. ik ben naar het schijnt ook een vlaams-nationalist en heb nooit de gewoonte gehad om een vlag uit te hangen.. heb er slechts enkele maanden geleden een gekocht, als reactie op Hans... 'k dacht: als men zoveel belang hecht aan een vlag, wil ik er ook wel eentje uithangen..
![]() ik respecteer dat u zich limburger voelt.. hoe kan ik ook anders? wie ben ik immers om te oordelen over welke affiniteiten iemand mag hebben? wat ik dan niet begrijp is dat u zich limburger kunt voelen en niet kunt begrijpen dat mensen zich vlaming of belg voelen? wat ik niet begrijp is hoe u limburger zijn en wereldburger zijn met elkaar kunt verzoenen, maar niet kunt aanvaarden dat dat ook kan opgaan voor bijvoorbeeld mensen die zich vlaming voelen.. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ikzelf voel me evengoed thuis in het Vlaanderen waar system zich niet thuis beweert te voelen en waar ik nauwelijks vijf jaar woon. Ik ken hier echter ook mensen die zelfs niet van hun eigen stad of dorp losgeraken en die nergens anders zouden kunnen aarden. Alle dorpen, steden en gemeenten dan maar onafhankelijk? Of maken we er toch maar het Nederlandssprekend geheel van dat het eens was?
![]() |
![]() |
#287 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vandaag de dag inderdaad niet veel. 177 jaar 'Belgificatie' hebben de geesten van de Vlamingen behoorlijk vertroebeld en hen van hernieuwde toenadering tot Nederland afgehouden. Dat de geesten hier vandaag de dag niet rijp voor zijn, dient zelfs de grootste aanhanger van de Groot-Nederlandse gedachte toe te geven. En in de huidige Belgische context lijkt verdere toenadering niet echt evident. Daarvoor zal Vlaanderen eerst uit dat Belgische keurslijf moeten breken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 april 2007 om 18:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#290 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom is het zo belangrijk voor een wereldburger dat Vlaanderen net zo kunstmatig verklaard wordt als Belgique?
![]() |
![]() |
#292 |
Banneling
|
![]() zie mijn antwoord hieboven. Ik heb ook gesteld dat er geen echt Vlaams (of Belgisch) volksbewustzijn is. Dit komt ook omdat het allemaal in mekaar gestoken is. Het is niet spontaan. Indien België niet had bestaan, dan bestond het zogenaamde 'Vlaanderen van nu' niet. Het Vlaanderen van nu is eigenlijk-hoe paradoxaal ook-ontstaan door het bestaan van België. Dit bewijst ook weer eens dat het een constructie is, net zoals België een constructie is.
Laatst gewijzigd door system : 11 april 2007 om 18:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() System verzet zich daar idd uit alle macht tegen en de onnatuurlijkheid is zijn argument.
Maar dan is het huidige, en zelfs een verenigd Limburg, onnatuurlijk daar beiden ooit deel uitmaakten van Nederland.
![]() |
#294 |
Banneling
|
![]() Als u zegt dat u in Limburg woont dan moet u toch het Limburgs 'wij'- gevoelen kennen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Banneling
|
![]() Vlaanderen kan reeds in het buitenland in rechte optreden en evolueert naar een (kunstmatige) staat. Zoveel is duidelijk.
Laatst gewijzigd door system : 11 april 2007 om 18:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vraagje: hoe is dat Limburgs 'wij-gevoel' in feite kunnen onststaan en heeft het zich verder kunnen ontwikkelen, aangezien beide Limburgen in de loop der geschiedenis slechts iets langer dan vijftien jaar in een politieke unie met elkaar verenigd waren (in de tijd van Willem I)? Voordien maakte het huidige Belgisch-Limburg immers deel uit van het prinsbisdom Luik, en na de onafhankelijkheid van België in 1830 werd het opnieuw van Nederlands-Limburg gescheiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het maakt dus niet uit hoe de huidige Vlamingen en Limburgers genoemd wordt. Hun roots liggen in Nederland. D�*�*r werden ze, welbewust en met voorbedachten rade, van vervreemd door Belgique! Aan zichzelf denken nogal wat mensen de ander te kennen, maar wie geeft jou het recht om te bepalen met wie deze Limburgse zich wel of niet verbonden voelt?
![]() |
![]() |
#298 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 april 2007 om 18:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat 'wij-gevoel' kom je waarschijnlijk overal ter wereld tegen waar de bewoners nog niet tezeer van elkaar vervreemd werden door bewust gestuurde vervreemdingstechnieken. Het valt telkens op hoe verhuisde grens-Limburgers die het dialect van Jo Erens- de schrijver van 'Limburg allein- kennen, van hun streektaal genieten als ze elkaar weer eens ergens tegen het lijf lopen. Waarschijnlijk oefent taal, dialect en levenswijze (cultuur) een veel grotere invloed uit dan wordt erkend. Ik eet ook nog altijd graag eens een 'boogische kook' of 'balkebrij' of 'heikies' zoals ik die uit mijn jeugd ken, en welke Vlaming weet wat dat laatste is? Waar ik vandaan kom kende echter ooit iedereen het. Ik weet niet hoe oud System is maar aan de nick te zien die hij/zij koos is er ook voor deze persoon al veel verloren gegaan.
![]() |