![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of het plaatselijke dialect doorgegeven wordt, hangt natuurlijk in de eerste plaats van de sprekers zelf af. Wensen zij de wettelijke voorziene faciliteiten voor Nederlands- en Duitstaligen te activeren? Doen ze een beroep op het decreet van de Franstalige Gemeenschap over de erkenning van de minderheidstalen? Promoten zij het dialect zelf? Een constitutionele herindeling is totaal onmogelijk, en brengt heel het delicate evenwicht in België aan het wankelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iedereen was het daar over eens: Franstalige als Vlaamse commissieleden. Slechts voor Brussel gaf men de voorkeur eraan niet het territoriale element te laten overheersen, maar wel het persoonlijke. Tussen haakjes: Harmel was zelf een Franstalige en heeft het eindrapport met verve verdedigd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel. Niet de eerste keer dat R�*L ronduit zit te liegen. Indertijd heb ik, op een nu niet meer bestaand Franstalig forum in Canada, de degens gekruist met niemand minder dan Xhonneux hem zelf. Aanvankelijk had hij allerlei leugens verspreid die ik weerlegde en waarop het na enige tijd wel heel stil werd... In het begin begon hij met zijn favoriete stokpaardje dat het "Veurs" geen Nederlands zou zijn (en Duits was het al evenmin volgens hem). Al een flagrante leugen. Ook over het huidig bestuur strooide hij allerlei leugens rond. Dat kunnen ze zich in Franstalige kringen permitteren, daar de meeste van hun toehoorders toch geen toegang hebben tot de Vlaamse bronnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ten tweede moest ik wel vermeld hebben dat de volkstaal het plaatselijk Limburgs of Limburgs-Ripuarisch tongval is. Ten derde op deze kaart van de Limburgse tongvallen ziet U dat Balen inderdaad niet meer binnen de Limburgse groep meer ligt. ![]() Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 13 april 2007 om 12:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het fijne van dit programma is over het algemeen dat je je eigen conclusies mag trekken en dat niet alles letterlijk wordt voorgekauwd. Bijvoorbeeld: Na de constatering van de franstalige voorman dat Happart en RAL geen geweld zou hebben gebruikt werden beelden getoond van franstalige stenengooiers, alsook van de schutter. Deze man had het trouwens ook steeds over patois en dat het veurs ineens zogenaamd nederlands zou zijn wat het volgens hem niet was. Dat werd weer gevolgd door dialectsprekende voerenaren waaruit duidelijk bleek dat het hier toch écht wel over een nederlands dialect ging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kruistocht tegen totaal onbelangrijke zaken... Hoogstwaarschijnlijk mogen de Nederlanders volgens u ook niet meer "Oirschot" schrijven of "'s-Hertogenbosch", of "Venray"...
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 13 april 2007 om 12:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel vind ik het wat jammer dat er wel gesproken werd over het VMO maar dat de knokploeg van Happart, Hérisson, niet werd vermeld of ter sprake gebracht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Minister-President
|
![]() Als de oude spelling van een Vlaamse plaatsnaam gebruikt wordt als Franse tegenhanger zoals in Schaarbeek dan ben ik er tegen. Herzeele bvb. in Frans-Vlaanderen heb ik minder problemen mee want de Nederlandse spelling is daar niet verandert geweest (uitgezondert in Wormhout dat vroeger Wormhoudt heette). Ik heb al de Romaanse vorm van Remersdaal tegengekomen "Rembierval" terwijl de Luiksgezinden de tweede A van RemersdaAl overspot met verf m.a.w. ze willen "Rémersdael" i.p.v. Remersdaal, belachelijk niet. Ze zijn het eigenlijk zo gewoon om de veroverde Vlaamse grond de oude Vlaamse plaatsnaam te blijven gebruiken (Waterloo, Nethen en Houthem i.p.v. Waterlo, Neten en Houtem). Ja hier kom ik tot een nieuwe vraag als Komen-Waasten altijd Romaans zou geweest zijn volgens U waarom schrijft men niet Boisville i.p.v. Houtem en Charruesuite i.p.v. Ploegsteert???
Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 13 april 2007 om 13:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het nooit over Ploegsteert gehad, beste vriend. Wel over Moeskroen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar blijft uw bewijsvoering over Moeskroen trouwens? D�*t was immers wel een onderwerp van discussie! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Frans-Vlaanderen werd geen enkele plaatsnaam aan de nieuwe spelling aangepast. 't Is nog altijd "Ghyvelde", "Hondschoote", "Looberghe", enz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
|
![]() Citaat:
De uitzending was weliswaar evenwichtig, maar veel informatie werd niet gegeven en de geïnteresseerde kijker blijft daardoor met veel vragen achter. EDIT: Op de website staat wel een uitgebreider verhaal. Laatst gewijzigd door Dimitri : 13 april 2007 om 13:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Halloooo? Ghyvelde IS Nederlands, maar dan wel in een oudere spelling! Hondschoote IS Nederlandse, maar in een verouderde schrijfwijze! Hetzelfde met "Schaerbeek", "Baelen"... Namen als "Dunkerque" zijn dat dan weer niet, maar verfransingen! Net als "Bruxelles", "Fourons-Saint-Martin", enzovoort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Minister-President
|
![]() Kijk ik heb al een bewijs gegeven van Moeskroen en Waasten door toponomysch materiaal daarmee heb ik U, misschien want ik ben niet zeker als U dat bericht gelezen hebt, kunnen overtuigen dat Waasten Vlaams Germaans. Kijk waarom houdt U de lippen stijf over Ten Brielen, Houtem, Ploegsteert, Schalafie en Steenput? Beschouwt U Waterlo, Neten ook als Romaans? Want de vetgedrukte gemeenten behoren tot Komen-Waasten die U ten onrechte als Romaans beschouwt. Ook heb ik gezegd dat zowel in Komen-Waasten als in Moeskroen tienduizenden Vlaams-en tweetaligen waren voor de overheveling. Wil dat niets zeggen misschien?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moeskroen was in de middeleeuwen al een Romaanse stad (anders is niet te verklaren waarom het bij de Franstalige kasselarijen hoorde) en is dat gebleven tot op de dag vandaag. U heeft geen enkel bewijsmateriaal dat het tegendeel kan aantonen. Die "tienduizenden" vindt u ter plaatse uit trouwens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
|
![]() Citaat:
![]() Maar heeft u het over deze tekst? http://geschiedenis.vpro.nl/attachme...Voerstreek.doc daar schrijven ze over de franstalige burgemeester van Voeren, alsof dat een unicum is in Vlaanderen, een mirakel.....Dat is niet zo.. ![]()
![]() |