Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2007, 11:38   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Wat U nu typt over nationaal besef uit die streek is juist. Maar als het Land van Overmaas gevangen in Wallonië blijft zal dan het plaatselijke Limburgs-Ripuarisch dialect niet verdwijnen? Ik pleit voor een aparte provincie met de Jekervallei, Land van Overmaas, Voeren en de Oost-kantons met twee cultuurtalen: het Nederlands en het Duits en de volkstaal is het plaatselijke Limburgs-Ripuarisch dialect. Hiermee kan men het Germaans karakter van de streek beschermd worden.
Niet in de hele Voerstreek is het Limburgs al doorspekt met Ripuarische kenmerken. Strikt genomen krijgt het Oost-Limburgs pas in Baelen Ripuarische kenmerken.

Of het plaatselijke dialect doorgegeven wordt, hangt natuurlijk in de eerste plaats van de sprekers zelf af. Wensen zij de wettelijke voorziene faciliteiten voor Nederlands- en Duitstaligen te activeren? Doen ze een beroep op het decreet van de Franstalige Gemeenschap over de erkenning van de minderheidstalen? Promoten zij het dialect zelf?

Een constitutionele herindeling is totaal onmogelijk, en brengt heel het delicate evenwicht in België aan het wankelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 11:40   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik kan me dat wel voorstellen, maar hoe zat die commissie ineen? Of waren het enkel de Vlaamse leden die de mening hadden dat er homogenisatie aan beide kanten moest gebeuren?
Iedereen was het daar over eens: Franstalige als Vlaamse commissieleden. Slechts voor Brussel gaf men de voorkeur eraan niet het territoriale element te laten overheersen, maar wel het persoonlijke. Tussen haakjes: Harmel was zelf een Franstalige en heeft het eindrapport met verve verdedigd.
Oud 13 april 2007, 11:43   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Je gaat me toch niet zeggen dat ze bij Retour gewoon leugens zitten te zeggen?
Toch wel. Niet de eerste keer dat R�*L ronduit zit te liegen. Indertijd heb ik, op een nu niet meer bestaand Franstalig forum in Canada, de degens gekruist met niemand minder dan Xhonneux hem zelf. Aanvankelijk had hij allerlei leugens verspreid die ik weerlegde en waarop het na enige tijd wel heel stil werd... In het begin begon hij met zijn favoriete stokpaardje dat het "Veurs" geen Nederlands zou zijn (en Duits was het al evenmin volgens hem). Al een flagrante leugen. Ook over het huidig bestuur strooide hij allerlei leugens rond. Dat kunnen ze zich in Franstalige kringen permitteren, daar de meeste van hun toehoorders toch geen toegang hebben tot de Vlaamse bronnen.
Oud 13 april 2007, 12:13   #84
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet in de hele Voerstreek is het Limburgs al doorspekt met Ripuarische kenmerken. Strikt genomen krijgt het Oost-Limburgs pas in Baelen Ripuarische kenmerken.

Of het plaatselijke dialect doorgegeven wordt, hangt natuurlijk in de eerste plaats van de sprekers zelf af. Wensen zij de wettelijke voorziene faciliteiten voor Nederlands- en Duitstaligen te activeren? Doen ze een beroep op het decreet van de Franstalige Gemeenschap over de erkenning van de minderheidstalen? Promoten zij het dialect zelf?

Een constitutionele herindeling is totaal onmogelijk, en brengt heel het delicate evenwicht in België aan het wankelen.
Ten eerste BALEN i.p.v. Baelen alstublieft

Ten tweede moest ik wel vermeld hebben dat de volkstaal het plaatselijk Limburgs of Limburgs-Ripuarisch tongval is.

Ten derde op deze kaart van de Limburgse tongvallen ziet U dat Balen inderdaad niet meer binnen de Limburgse groep meer ligt.

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 13 april 2007 om 12:13.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 12:24   #85
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit alles kwam jammer genoeg niet aan bod, waardoor men de indruk krijgt dat het VMO daar maar een oorlogje kwam uitvechten tegen vreedzame Waalsgezinden. Zo is het niet gegaan.
Ik kan u troosten, die indruk is niet ontstaan. Ik heb de reportage bekeken, samen met iemand die er niets van afwist en de gang van zaken was onmiddelijk duidelijk. Ook de laatste zin, trouwens, waarbij wordt gesteld dat de burgemeester altijd met de (franstalige) brandweer meegaat omdat je nooit zeker weet hoe ze de brand gaan blussen als het om vlamingen gaat...

Het fijne van dit programma is over het algemeen dat je je eigen conclusies mag trekken en dat niet alles letterlijk wordt voorgekauwd.
Bijvoorbeeld: Na de constatering van de franstalige voorman dat Happart en RAL geen geweld zou hebben gebruikt werden beelden getoond van franstalige stenengooiers, alsook van de schutter.
Deze man had het trouwens ook steeds over patois en dat het veurs ineens zogenaamd nederlands zou zijn wat het volgens hem niet was. Dat werd weer gevolgd door dialectsprekende voerenaren waaruit duidelijk bleek dat het hier toch écht wel over een nederlands dialect ging.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 12:49   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten eerste BALEN i.p.v. Baelen alstublieft
Kruistocht tegen totaal onbelangrijke zaken... Hoogstwaarschijnlijk mogen de Nederlanders volgens u ook niet meer "Oirschot" schrijven of "'s-Hertogenbosch", of "Venray"...

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 13 april 2007 om 12:51.
Oud 13 april 2007, 12:50   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik kan u troosten, die indruk is niet ontstaan. Ik heb de reportage bekeken, samen met iemand die er niets van afwist en de gang van zaken was onmiddelijk duidelijk. Ook de laatste zin, trouwens, waarbij wordt gesteld dat de burgemeester altijd met de (franstalige) brandweer meegaat omdat je nooit zeker weet hoe ze de brand gaan blussen als het om vlamingen gaat...

Het fijne van dit programma is over het algemeen dat je je eigen conclusies mag trekken en dat niet alles letterlijk wordt voorgekauwd.
Bijvoorbeeld: Na de constatering van de franstalige voorman dat Happart en RAL geen geweld zou hebben gebruikt werden beelden getoond van franstalige stenengooiers, alsook van de schutter.
Deze man had het trouwens ook steeds over patois en dat het veurs ineens zogenaamd nederlands zou zijn wat het volgens hem niet was. Dat werd weer gevolgd door dialectsprekende voerenaren waaruit duidelijk bleek dat het hier toch écht wel over een nederlands dialect ging.
Dat is wel juist; en dat vind ik trouwens het aangename aan dat programma.

Wel vind ik het wat jammer dat er wel gesproken werd over het VMO maar dat de knokploeg van Happart, Hérisson, niet werd vermeld of ter sprake gebracht.
Oud 13 april 2007, 13:02   #88
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kruistocht tegen totaal onbelangrijke zaken... Hoogstwaarschijnlijk mogen de Nederlanders volgens u ook niet meer "Oirschot" schrijven of "'s-Hertogenbosch", of "Venray"...
Als de oude spelling van een Vlaamse plaatsnaam gebruikt wordt als Franse tegenhanger zoals in Schaarbeek dan ben ik er tegen. Herzeele bvb. in Frans-Vlaanderen heb ik minder problemen mee want de Nederlandse spelling is daar niet verandert geweest (uitgezondert in Wormhout dat vroeger Wormhoudt heette). Ik heb al de Romaanse vorm van Remersdaal tegengekomen "Rembierval" terwijl de Luiksgezinden de tweede A van RemersdaAl overspot met verf m.a.w. ze willen "Rémersdael" i.p.v. Remersdaal, belachelijk niet. Ze zijn het eigenlijk zo gewoon om de veroverde Vlaamse grond de oude Vlaamse plaatsnaam te blijven gebruiken (Waterloo, Nethen en Houthem i.p.v. Waterlo, Neten en Houtem). Ja hier kom ik tot een nieuwe vraag als Komen-Waasten altijd Romaans zou geweest zijn volgens U waarom schrijft men niet Boisville i.p.v. Houtem en Charruesuite i.p.v. Ploegsteert???

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 13 april 2007 om 13:02.
Oud 13 april 2007, 13:07   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de oude spelling van een Vlaamse plaatsnaam gebruikt wordt als Franse tegenhanger zoals in Schaarbeek dan ben ik er tegen. Herzeele bvb. in Frans-Vlaanderen heb ik minder problemen mee want de Nederlandse spelling is daar niet verandert geweest (uitgezondert in Wormhout dat vroeger Wormhoudt heette). Ik heb al de Romaanse vorm van Remersdaal tegengekomen "Rembierval" terwijl de Luiksgezinden de tweede A van RemersdaAl overspot met verf m.a.w. ze willen "Rémersdael" i.p.v. Remersdaal, belachelijk niet. Ze zijn het eigenlijk zo gewoon om de veroverde Vlaamse grond de oude Vlaamse plaatsnaam te blijven gebruiken (Waterloo, Nethen en Houthem i.p.v. Waterlo, Neten en Houtem). Ja hier kom ik tot een nieuwe vraag als Komen-Waasten altijd Romaans zou geweest zijn volgens U waarom schrijft men niet Boisville i.p.v. Houtem en Charruesuite i.p.v. Ploegsteert???
"Veroverde Vlaamse grond"... Wat voor een prietpraat is dat nu weer?! Wij schrijven toch ook "Tongeren" en niet Latijnse vorm? "Baelen" is nu eenmaal de gebruikte vorm, en bij de spellingsaanpassing (toen nog door de Belgische overheid) heeft men besloten alleen die Nederlandstalige plaatsnamen aan te passen die in Nederlands taalgebied lagen. Enkel in Brussel zijn de twee spellingen rechtsgeldig.

Ik heb het nooit over Ploegsteert gehad, beste vriend. Wel over Moeskroen!
Oud 13 april 2007, 13:23   #90
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
"Veroverde Vlaamse grond"... Wat voor een prietpraat is dat nu weer?! Wij schrijven toch ook "Tongeren" en niet Latijnse vorm? "Baelen" is nu eenmaal de gebruikte vorm, en bij de spellingsaanpassing (toen nog door de Belgische overheid) heeft men besloten alleen die Nederlandstalige plaatsnamen aan te passen die in Nederlands taalgebied lagen. Enkel in Brussel zijn de twee spellingen rechtsgeldig.

Ploegsteert & Houtem zijn deelgemeenten van Komen-Waasten die U ook ten onrechte als Romaans beschouwt!
Oud 13 april 2007, 13:25   #91
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:

Hoe achterlijk in de Franse Westhoek hebben ze alle gemeentenamen aangepast aan de nieuwe Nederlandse spelling!
Oud 13 april 2007, 13:26   #92
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:

Zijn Waterlo, Neten & Houtem ook Romaans volgens U?
Oud 13 april 2007, 13:28   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn Waterlo, Neten & Houtem ook Romaans volgens U?
De discussie draait daar rond en al eerder heb ik kanttekeningen geplaatst bij uw suggestieve vraagstelling.

Waar blijft uw bewijsvoering over Moeskroen trouwens? D�*t was immers wel een onderwerp van discussie!
Oud 13 april 2007, 13:29   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe achterlijk in de Franse Westhoek hebben ze alle gemeentenamen aangepast aan de nieuwe Nederlandse spelling!
In Frans-Vlaanderen werd geen enkele plaatsnaam aan de nieuwe spelling aangepast. 't Is nog altijd "Ghyvelde", "Hondschoote", "Looberghe", enz.
Oud 13 april 2007, 13:35   #95
Dimitri

Standaard

Citaat:
Zopas heb ik de uitzending on-line bekeken, en, inderdaad, de uitzending is goed in elkaar gestoken. Alleen is het jammer, zoals ik al aangaf, dat er niets is gezegd over de groep Hérisson...
Ik vond de uitzending helemaal niet zo goed. Er werd helemaal niets gezegd over de politieke dimensie, over de vele Nederlanders die er zijn komen wonen en hun invloed op de politieke verhoudingen. Ik zou mij als nietsvermoedende Nederlander na de uitzending toch afvragen waarom het er 25-30 jaar geleden nog zo woelig en nu juist zo rustig is.

De uitzending was weliswaar evenwichtig, maar veel informatie werd niet gegeven en de geïnteresseerde kijker blijft daardoor met veel vragen achter. EDIT: Op de website staat wel een uitgebreider verhaal.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 13 april 2007 om 13:36.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 13:37   #96
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
In Frans-Vlaanderen werd geen enkele plaatsnaam aan de nieuwe spelling aangepast. 't Is nog altijd "Ghyvelde", "Hondschoote", "Looberghe", enz.
Ik bedoel daarmee dat ze een ook een Nederlandse naam hebben: Gijvelde, Hondschote, Loberge,...
Oud 13 april 2007, 13:40   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bedoel daarmee dat ze een ook een Nederlandse naam hebben: Gijvelde, Hondschote, Loberge,...
Halloooo? Ghyvelde IS Nederlands, maar dan wel in een oudere spelling! Hondschoote IS Nederlandse, maar in een verouderde schrijfwijze! Hetzelfde met "Schaerbeek", "Baelen"... Namen als "Dunkerque" zijn dat dan weer niet, maar verfransingen! Net als "Bruxelles", "Fourons-Saint-Martin", enzovoort.
Oud 13 april 2007, 13:43   #98
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
De discussie draait daar rond en al eerder heb ik kanttekeningen geplaatst bij uw suggestieve vraagstelling.

Waar blijft uw bewijsvoering over Moeskroen trouwens? D�*t was immers wel een onderwerp van discussie!
Kijk ik heb al een bewijs gegeven van Moeskroen en Waasten door toponomysch materiaal daarmee heb ik U, misschien want ik ben niet zeker als U dat bericht gelezen hebt, kunnen overtuigen dat Waasten Vlaams Germaans. Kijk waarom houdt U de lippen stijf over Ten Brielen, Houtem, Ploegsteert, Schalafie en Steenput? Beschouwt U Waterlo, Neten ook als Romaans? Want de vetgedrukte gemeenten behoren tot Komen-Waasten die U ten onrechte als Romaans beschouwt. Ook heb ik gezegd dat zowel in Komen-Waasten als in Moeskroen tienduizenden Vlaams-en tweetaligen waren voor de overheveling. Wil dat niets zeggen misschien?
Oud 13 april 2007, 13:48   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk ik heb al een bewijs gegeven van Moeskroen en Waasten door toponomysch materiaal daarmee heb ik U, misschien want ik ben niet zeker als U dat bericht gelezen hebt, kunnen overtuigen dat Waasten Vlaams Germaans. Kijk waarom houdt U de lippen stijf over Ten Brielen, Houtem, Ploegsteert, Schalafie en Steenput? Beschouwt U Waterlo, Neten ook als Romaans? Want de vetgedrukte gemeenten behoren tot Komen-Waasten die U ten onrechte als Romaans beschouwt. Ook heb ik gezegd dat zowel in Komen-Waasten als in Moeskroen tienduizenden Vlaams-en tweetaligen waren voor de overheveling. Wil dat niets zeggen misschien?
Ik heb tot nu toe geen enkel bewijs over Moeskroen gelezen. Daar ging de discussie over en niet over allerlei andere dorpen die u, om uw ongelijk te camoufleren, probeert te betrekken.

Moeskroen was in de middeleeuwen al een Romaanse stad (anders is niet te verklaren waarom het bij de Franstalige kasselarijen hoorde) en is dat gebleven tot op de dag vandaag. U heeft geen enkel bewijsmateriaal dat het tegendeel kan aantonen.

Die "tienduizenden" vindt u ter plaatse uit trouwens.
Oud 13 april 2007, 13:48   #100
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht

De uitzending was weliswaar evenwichtig, maar veel informatie werd niet gegeven en de geïnteresseerde kijker blijft daardoor met veel vragen achter. EDIT: Op de website staat wel een uitgebreider verhaal.
Ik moet nog kijken .
Maar heeft u het over deze tekst?
http://geschiedenis.vpro.nl/attachme...Voerstreek.doc
daar schrijven ze over de franstalige burgemeester van Voeren, alsof dat een unicum is in Vlaanderen, een mirakel.....Dat is niet zo..

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be