Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2007, 23:40   #241
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
...maar wat is men met geld, als men er geen producten mee kan kopen. Hiervoor heeft men dan weer arbeiders nodig...
En uiteraard zitten de grootste brains bij universitair geschoolden. Maar helaas zijn het niet allemaal brains (vergeet niet dat de beroepsschool rechtstreeks toegang geeft tot de universiteit).
Je vergeet de bedienden en die zijn ruimschoots in de meerderheid.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 23:40   #242
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
...maar wat is men met geld, als men er geen producten mee kan kopen. Hiervoor heeft men dan weer arbeiders nodig...
En uiteraard zitten de grootste brains bij universitair geschoolden. Maar helaas zijn het niet allemaal brains (vergeet niet dat de beroepsschool rechtstreeks toegang geeft tot de universiteit).
Dan moet je denk ik wel een zevende jaar gedaan hebben.
Oud 13 april 2007, 16:28   #243
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Er zijn idd zaken in de geschiedenis waarvoor collectieve schaamte meer aangewezen zou zijn, zoals de collaboratie van de Vlaamse beweging
tja.. als er geen reden is om 'trots' te zijn omdat het geen eigen prestatie is, lijkt het mij ook evident dat er ook geen reden tot 'schaamte' is.

voor de rest denk ik dat de collaboratie van de vlaamse beweging toch moet worden genuanceerd... Ik vraag me overigens af hoe ik tegenover alles zou hebben gestaan moest ik toen geleefd hebben... Onderwijs in de eigen taal vind ik bijvoorbeeld ontzettend belangrijk. Niettemin was in België het onderwijs in het frans. het was onder de duitse bezetting dat een vlaamse hogeschool werd opgericht... vervelende situatie toch? Ik kan mij derhalve voorstellen dat binnen de vlaamse beweging mensen met een wrang gevoel rondliepen...

verder stel ik me ook vragen bij het feit dat de collaboratie uit die hoek zo in de verf wordt gezet en over andere collaboratie wordt gezwegen.

afijn.. da's een heel andere discussie.. eentje die overigens - zo blijkt - compleet irrelevant is.. bij gebreke aan recht om gevoelens als 'trots' (wegens gebrek aan persoonlijke bijdrage) te hebben is er ook geen reden om gevoelens van 'schaamte' te moeten kennen (bij gebrek aan persoonlijke bijdrage).
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 16:53   #244
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
tja.. als er geen reden is om 'trots' te zijn omdat het geen eigen prestatie is, lijkt het mij ook evident dat er ook geen reden tot 'schaamte' is.

voor de rest denk ik dat de collaboratie van de vlaamse beweging toch moet worden genuanceerd... Ik vraag me overigens af hoe ik tegenover alles zou hebben gestaan moest ik toen geleefd hebben... Onderwijs in de eigen taal vind ik bijvoorbeeld ontzettend belangrijk. Niettemin was in België het onderwijs in het frans. het was onder de duitse bezetting dat een vlaamse hogeschool werd opgericht... vervelende situatie toch? Ik kan mij derhalve voorstellen dat binnen de vlaamse beweging mensen met een wrang gevoel rondliepen...

verder stel ik me ook vragen bij het feit dat de collaboratie uit die hoek zo in de verf wordt gezet en over andere collaboratie wordt gezwegen.

afijn.. da's een heel andere discussie.. eentje die overigens - zo blijkt - compleet irrelevant is.. bij gebreke aan recht om gevoelens als 'trots' (wegens gebrek aan persoonlijke bijdrage) te hebben is er ook geen reden om gevoelens van 'schaamte' te moeten kennen (bij gebrek aan persoonlijke bijdrage).
In Wallonië, Frankrijk en Nederland is veel meer gecollaboreerd dan in Vlaanderen.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 16:58   #245
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
typische uitspraak van mensen die te lomp waren om te studeren maar het achteraf toch nog 'gemaakt' hebben door wat op de economische hoogconjunctuur te surfen.
dat vind ik er toch een beetje over... een diploma is een 'ticket', het zegt iets.. maar daarna begint het pas echt..

in ieder geval: ik sta open voor alle mogelijke tips die het me toelaten 'het in het leven te maken' door enkel maar wat op de economische hoogconjunctuur te surfen...
Oud 13 april 2007, 17:24   #246
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
universitair diploma? Van wat?Tegenwoordig zie je de grootste uilen op den unief rondlopen...dat "studeert" dan tot zijn 30 jaar, parasiteert zijn "kutouders", om uw vuige taal maar eens te gebruiken, en gaat van de universiteit direkt naar den dop omdat hij voor iets geleerd heeft, dat niemand nodig heeft, en waarmee niks aan te vangen is...Bravo!
En wat nu? Nog een jaar of twintig bij moekke blijven? En alle dagen schrijven dat Vlamingen achterlijk zijn, uw ouders kutvolk en meer moois? In de soep spuwen, nee kotsen, noem ik dat...en dat is ondankbaar en onbeschoft...Mijnheer de Universitair...
ziet 'm doen...

Laatst gewijzigd door Mitgard : 13 april 2007 om 17:24.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 17:31   #247
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
dat vind ik er toch een beetje over... een diploma is een 'ticket', het zegt iets.. maar daarna begint het pas echt..

een diploma is het resultaat van u jarenlang uitgebreid te verdiepen in een welbepaalde materie uit pure interesse. het scherpt de nieuwsgierigheid, het zet aan tot kritisch denken, een versterkt en verrijkt de denkwereld, het draagt bij tot de ontplooiing en vervolmaking van de eigen individualiteit.
een diploma is veel meer dan een 'ticket'.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 13 april 2007 om 17:38.
Oud 13 april 2007, 17:35   #248
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Mijnheer de Universitair...
tegenwoordig is het eigenlijk 'Master'.
maar jij mag gewoon 'mijnheer de universitair' zeggen hoor.
Oud 13 april 2007, 17:36   #249
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een diploma het is het resultaat van u jarenlang uitgebreid te verdiepen in een welbepaalde materie uit pure interesse. het scherpt de nieuwsgierigheid, het zet aan tot kritisch denken, een versterkt en verrijkt de denkwereld, het draagt bij tot de ontplooiing en vervolmaking van de eigen individualiteit.
Als sommigen dat kritisch denken eens op zichzelf zouden toepassen...

Maar ja, afgaan als een gieter dat doet niemand graag...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 17:38   #250
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Als sommigen dat kritisch denken eens op zichzelf zouden toepassen...

Maar ja, afgaan als een gieter dat doet niemand graag...
voor chipie mag een mens alleen maar kritisch op zichzelf zijn.
Oud 13 april 2007, 17:40   #251
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
voor chipie mag een mens alleen maar kritisch op zichzelf zijn.
Men moet met zichzelf beginnen, hé Mitgard... Dat heb ik ook gedaan, vandaar dat ik zo mild ben voor anderen en zo streng voor muizen...
Oud 13 april 2007, 17:59   #252
vulpes
Gouverneur

Standaard

eigenlijk vind ik het allemaal vrij gecompliceerd..

als men mij vraagt of ik 'trots ben vlaming te zijn'.. dan weet ik eigenlijk niet goed wat te antwoorden, toch niet wanneer men zou doorvragen..

Ik voel me vlaming, zal supporteren voor 'vlaanderen', en zal het tof vinden als het symbool 'vlaanderen' het goed doet...

Maar ik voel me ook verbonden met het dorp waarin ik nu woon.. (niet omdat ik er veel mensen ken, ik woon er zelfs niet zo lang.. maar wel omdat ik er woon, leef en er deel van wil uitmaken..) en ga supporteren voor de lokale voetbalploeg

Ik heb ook 'iets' met Gent waar ik heb gestudeerd..

Ik voel me nog veel meer verbonden met mijn geboortedorp...

Dan is er nog het hele rijtje aan 'gemeenschappen': gezin, familie, vriendenkringen etc..

Dat zijn allemaal puzzelstukjes die deel uitmaken van mijn 'unieke ik', die ik 'ik' maken... misschien is het omdat ik die dingen 'meedraag' dat ik er mee meeleef en de gevoelens 'deel'.. Ik ontleen er evenwel niet mijn 'persoonlijke trots' aan... Ik ben ook te veel 'individualist' om mijn trots en leven te laten bepalen door één van die zaken... Ik ga niet slaafs achter een of ander vlag lopen, en wat mijn familie zegt is geen wet... Maar als vrienden van me een goed leven hebben, iets realiseren wat voor hen van belang is, dan deel ik hun trots, dan ben ik blij in hun plaats maar leef ook mee met de zorgen die ze hebben.. en hoe nauwer ik betrokken ben, hoe meer ik meevoel..

afijn..ik krijg het moeilijk uitgelegd... maar goed ik ben dus in zekere zin 'een fiere vlaming'.

wat ik moeilijk kan begrijpen is dat er mensen zijn die een groepsgevoel zo negatief benaderen... het zijn die groepsgevoelen die gemeenschappen mogelijk maken... Wat zou men zijn zonder de groep 'gezin', de 'familie', de 'vrienden', etc...

De indruk die soms wordt gewekt is dat groepsgevoelens noodzakelijk leiden tot superieur gedrag... maar dat is volgens mij niet het geval.. het kán natuurlijk wel... Het is niet omdat ik familienaam X heb dat ik mij superieur voel ten aanzien van iemand met familienaam Y.. Het is niet omdat ik mij vlaming voel dat ik mij superieur voel ten aanzien van een waal...

Het impliceert ook niet 'navelstaarderij'.. mijn leven is namelijk niet beperkt tot mijn familie, tot mijn geboortedorp,.. zelfs niet tot vlaanderen..

Het is wel zo dat als ik iemand hoor met een tongval gelijkaardig aan de mijne dat ik op kijk.. dat als ik in het buitenland 'vlaams' (inclusief limburgs.. )hoor ik ga opkijken en de bedenking ga maken 'hier zijn nog vlamingen) en iets minder mate zal ik aandacht hebben voor het feit dat er 'hollanders' zijn..
Oud 13 april 2007, 18:13   #253
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
een diploma is het resultaat van u jarenlang uitgebreid te verdiepen in een welbepaalde materie uit pure interesse. het scherpt de nieuwsgierigheid, het zet aan tot kritisch denken, een versterkt en verrijkt de denkwereld, het draagt bij tot de ontplooiing en vervolmaking van de eigen individualiteit.
U heeft werkelijk een hoge dunk van het louter hebben van een diploma... Ik vrees namelijk dat er genoeg op de 'banken' zitten met als enig doel uiteindelijk een diploma te hebben (of tenminste ondertussen niet te moeten werken).. die liefst niet te veel denken, laat staan 'kritisch', wiens nieuwsgierigheid niet in de boeken en de academische wijsheid ligt...

Ieder zijn mening natuurlijk... voor mij zegt een diploma 'iets' met name dat die persoon in staat is geweest aan de vereisten van die bepaalde universiteit te voldoen... Op basis van een overzicht van de puntenbriefjes en wat je weet van die opleiding op die betreffende universiteit kan je proberen inschatten wat de minimale intellectuele capaciteiten zijn van iemand.. op basis van een gesprek kan je proberen inschatten in hoeverre de resultaten gebaseerd zijn op intellect en in hoeverre op inzet.. etc..
Oud 13 april 2007, 18:23   #254
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
U heeft werkelijk een hoge dunk van het louter hebben van een diploma... Ik vrees namelijk dat er genoeg op de 'banken' zitten met als enig doel uiteindelijk een diploma te hebben (of tenminste ondertussen niet te moeten werken).. die liefst niet te veel denken, laat staan 'kritisch', wiens nieuwsgierigheid niet in de boeken en de academische wijsheid ligt...
natuurlijk.
er zijn veel nitwits die daar puur zitten om later een dikke pree te hebben.
die haal je er meestal zo uit.
Oud 13 april 2007, 18:37   #255
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Je vergeet de bedienden en die zijn ruimschoots in de meerderheid.
Als ge ambtenaren bedienden noemt, zult ge wel gelijk hebben.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 18:40   #256
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dan moet je denk ik wel een zevende jaar gedaan hebben.
Kan zijn. Maar zelfs dan in de toegang tot de universiteit zeer laagdrempeling.
Nu kom, uiteindelijk is er universiteit en universiteit.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 18:42   #257
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
eigenlijk vind ik het allemaal vrij gecompliceerd..

als men mij vraagt of ik 'trots ben vlaming te zijn'.. dan weet ik eigenlijk niet goed wat te antwoorden, toch niet wanneer men zou doorvragen..

Ik voel me vlaming, zal supporteren voor 'vlaanderen', en zal het tof vinden als het symbool 'vlaanderen' het goed doet...

Maar ik voel me ook verbonden met het dorp waarin ik nu woon.. (niet omdat ik er veel mensen ken, ik woon er zelfs niet zo lang.. maar wel omdat ik er woon, leef en er deel van wil uitmaken..) en ga supporteren voor de lokale voetbalploeg

Ik heb ook 'iets' met Gent waar ik heb gestudeerd..

Ik voel me nog veel meer verbonden met mijn geboortedorp...

Dan is er nog het hele rijtje aan 'gemeenschappen': gezin, familie, vriendenkringen etc..

Dat zijn allemaal puzzelstukjes die deel uitmaken van mijn 'unieke ik', die ik 'ik' maken... misschien is het omdat ik die dingen 'meedraag' dat ik er mee meeleef en de gevoelens 'deel'.. Ik ontleen er evenwel niet mijn 'persoonlijke trots' aan... Ik ben ook te veel 'individualist' om mijn trots en leven te laten bepalen door één van die zaken... Ik ga niet slaafs achter een of ander vlag lopen, en wat mijn familie zegt is geen wet... Maar als vrienden van me een goed leven hebben, iets realiseren wat voor hen van belang is, dan deel ik hun trots, dan ben ik blij in hun plaats maar leef ook mee met de zorgen die ze hebben.. en hoe nauwer ik betrokken ben, hoe meer ik meevoel..

afijn..ik krijg het moeilijk uitgelegd... maar goed ik ben dus in zekere zin 'een fiere vlaming'.

wat ik moeilijk kan begrijpen is dat er mensen zijn die een groepsgevoel zo negatief benaderen... het zijn die groepsgevoelen die gemeenschappen mogelijk maken... Wat zou men zijn zonder de groep 'gezin', de 'familie', de 'vrienden', etc...

De indruk die soms wordt gewekt is dat groepsgevoelens noodzakelijk leiden tot superieur gedrag... maar dat is volgens mij niet het geval.. het kán natuurlijk wel... Het is niet omdat ik familienaam X heb dat ik mij superieur voel ten aanzien van iemand met familienaam Y.. Het is niet omdat ik mij vlaming voel dat ik mij superieur voel ten aanzien van een waal...

Het impliceert ook niet 'navelstaarderij'.. mijn leven is namelijk niet beperkt tot mijn familie, tot mijn geboortedorp,.. zelfs niet tot vlaanderen..

Het is wel zo dat als ik iemand hoor met een tongval gelijkaardig aan de mijne dat ik op kijk.. dat als ik in het buitenland 'vlaams' (inclusief limburgs.. )hoor ik ga opkijken en de bedenking ga maken 'hier zijn nog vlamingen) en iets minder mate zal ik aandacht hebben voor het feit dat er 'hollanders' zijn..
het is de uitgesproken afkeer van het eigene, het zelf, de omgeving en de samenleving, hetgeen doorgaans sociale uitsluiting en isolatie tot gevolg heeft, wat het individu verheft tot de hoogste ethische deugd.
deze morele zelfopoffering zuivert de geest enigzins van medeplichtigheid aan alle onrecht, misdaden en wreedheden waaraan het systeem zich schuldig maakt.
het vergt een sterke persoonlijkheid om zulks te kunnen dragen.
het is het socio-psychische equivalent wat christus letterlijk deed, het lijden en sterven voor de zonden van de mensheid.
Oud 13 april 2007, 19:12   #258
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Wat ik toch wel grappig vind in dat diploma-gevecht is dat niemand zichzelf blijkbaar als onintelligent beschouwt. "Die nitwits haal je er zo uit" of "sommigen zitten daar gewoon om een papiertje te halen" of "ze studeren maar in een gesprek zie je pas hoe slim ze zijn etc." Maar steeds gaat het dus om die 'anderen'. Vrij pretentieus als je erover nadenkt... Is dit een forum voor kritische, hoogbegaafde en succesvolle mensen? Ik weet niet of ik hier dan thuishoor
Oud 13 april 2007, 20:07   #259
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Wat ik toch wel grappig vind in dat diploma-gevecht is dat niemand zichzelf blijkbaar als onintelligent beschouwt. "Die nitwits haal je er zo uit" of "sommigen zitten daar gewoon om een papiertje te halen" of "ze studeren maar in een gesprek zie je pas hoe slim ze zijn etc." Maar steeds gaat het dus om die 'anderen'. Vrij pretentieus als je erover nadenkt... Is dit een forum voor kritische, hoogbegaafde en succesvolle mensen? Ik weet niet of ik hier dan thuishoor
Met zo'n avatar hoort U natuurlijk meer thuis in een kiekenkot...
Oud 13 april 2007, 20:11   #260
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
het is de uitgesproken afkeer van het eigene, het zelf, de omgeving en de samenleving, hetgeen doorgaans sociale uitsluiting en isolatie tot gevolg heeft, wat het individu verheft tot de hoogste ethische deugd.
deze morele zelfopoffering zuivert de geest enigzins van medeplichtigheid aan alle onrecht, misdaden en wreedheden waaraan het systeem zich schuldig maakt.
het vergt een sterke persoonlijkheid om zulks te kunnen dragen.
het is het socio-psychische equivalent wat christus letterlijk deed, het lijden en sterven voor de zonden van de mensheid.
Ik ben héél wat dingen niet, en ook geen ethicus..

wat ik wél heb geleerd is dat wat men ook het wel de 'katholieke nederigheid' heb proberen afsmijten... het eeuwige 'schuldgevoel'.. je moet je wegcijferen voor anderen.. je moet de 'wijstste' zijn, want je 'weet beter', want 'je bent ouder'.. Je moet je lot 'dragen'.. en hoe zit het dan met die 'anderen'? met diegenen voor wie je je wegcijfert?

Wie zich volledig wegcijfert en lijdzaam ondergaat, bestaat uiteindelijk niet meer (behalve als 'schotelvod' voor een ander...) en wie daardoor nog een 'schim' is van zichzelf kan voor een ander nog bitter weinig betekenen. Men mag nog zo vaak zeggen 'wat een sterke persoon moet je zijn om dat te ondergaan... '. Maar wie hééft er uiteindelijk iets aan?

En sociale uitsluiting, je terugtrekken op een of andere berg en je afkeren van de gemeenschap kan voor jou misschien 'de hoogste ethische deugd' betekenen.. daar heeft niemand anders wat aan.. want als je je afkeert van de samenleving betekent dat ook dat je geen verantwoordelijkheid opneemt.. Misschien is diegene die zich afkeert van de samenleving, van de omgeving, nog het meest met zichzelf bezig?

Gelukkig zijn ethische regels geen absolute, onveranderlijke regels.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be