Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2007, 15:04   #601
AEvanLoon
Gouverneur

AEvanLoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Noord-Korea is een uitstekend voorbeeld. (...) Ook Iran is behoorlijk monocultureel, (...)
Daarnaast zijn er bijvoorbeeld landen als Saudi-Arabië, waar "Westerse" invloed nog vrij miniem is. (...)
En in dat soort landen zou u graag wonen? VB'ers zouden van Vlaanderen zo'n monocultureel "paradijs" willen maken?

Neen, bedankt.

(De andere voorbeelden die u noemt - India en Japan - zijn helemaal niet monocultureel, en dat zijn inderdaad redelijk leefbare samenlevingen.)
Oud 12 april 2007, 15:05   #602
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AEvanLoon Bekijk bericht

(De andere voorbeelden die u noemt - India en Japan - zijn helemaal niet monocultureel, en dat zijn inderdaad redelijk leefbare samenlevingen.)
india
grapjas
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 21:51   #603
IlluSionS667
Banneling

IlluSionS667's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En in dat soort landen zou u graag wonen? VB'ers zouden van Vlaanderen zo'n monocultureel "paradijs" willen maken?
Ik ben geen VB'er

Citaat:
De andere voorbeelden die u noemt - India en Japan - zijn helemaal niet monocultureel
Grappig

Laatst gewijzigd door IlluSionS667 : 12 april 2007 om 21:52.
IlluSionS667 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 22:39   #604
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Japan is nooit monocultureel geweest, zelfs de taal bestaat uit 3/4 totaal verschillende systemen: Kanji, Chinese invloed: katakana & hiragana, westerse invloed: romaji.
Oud 13 april 2007, 01:32   #605
Carelski
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
how how, het KVHV is niet extreem rechts.
inderdaad niet neen, het KVHV is tot nader order pluralistisch rechts wat inhoudt dat alle rechtse strekkingen welkom zijn in onze vereniging.
Carelski is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 09:11   #606
IlluSionS667
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Japan is nooit monocultureel geweest, zelfs de taal bestaat uit 3/4 totaal verschillende systemen: Kanji, Chinese invloed: katakana & hiragana, westerse invloed: romaji.
Japanners hebben een zeer sterk en gezond nationalistisch gevoel en zijn daardoor zeer terughoudend tav buitenlanders. Japan heeft daarenboven ook maar een relatief klein aantal immigranten.

Het is wel zo dat sinds 1945 veel (schadelijke) Westerse invloeden Japan zijn binnengedrongen. Desondanks zijn er nog veel vestiges van hun oude cultuur overgebleven die door bepaalde delen van de bevolking nog steeds gekoesterd worden.

Het feit dat ze meerdere taal-systemen hebben, heeft echter hoegenaamd niets te maken met multi-culturalisme, maar is een gevolg van natuurlijke historische diversiteit. Zelfde de meest mono-culturele samenlevingen hebben invloeden van buitenaf en enige innerlijke diversiteit.
Oud 13 april 2007, 10:03   #607
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Japanners hebben een zeer sterk en gezond nationalistisch gevoel en zijn daardoor zeer terughoudend tav buitenlanders. Japan heeft daarenboven ook maar een relatief klein aantal immigranten.

Het is wel zo dat sinds 1945 veel (schadelijke) Westerse invloeden Japan zijn binnengedrongen. Desondanks zijn er nog veel vestiges van hun oude cultuur overgebleven die door bepaalde delen van de bevolking nog steeds gekoesterd worden.

Het feit dat ze meerdere taal-systemen hebben, heeft echter hoegenaamd niets te maken met multi-culturalisme, maar is een gevolg van natuurlijke historische diversiteit. Zelfde de meest mono-culturele samenlevingen hebben invloeden van buitenaf en enige innerlijke diversiteit.
Japanners zijn terughoudend, niet uit nationalisme maar uit culturele codes. Een Japanner voelt zich snel geïntimideerd door een westerling, maar zal bij een vraag om hulp desnoods voor die westerling desnoods de halve wereld aflopen. Het nationalisme in Japan is in de jaren '70-'80 het sterkste geweest, het was geen echt succes. Tevens is de opkomst van het modernisme op socio-cultureel gebied nu maar pas echt ingezet: feminisme & politieke mondigheid staan nu hoog op de agenda.
Japan heeft een relatief klein aantal migranten door de aard van de economie, het grote bevolkingsoverschot en de taalbarrière. Niet omdat ze nationalistisch zijn.
Nog een ander voorbeeld: een Japanner zal verbaasd/boos zijn wanneer je hem niet aanspreekt in het Engels (alhoewel de meesten haast geen letter Engels kunnen) en tracht jezelf uit te drukken in het Japans, je doet hem zeker geen eer aan. Juist de rechten van de bezoeker zijn voor hem het belangrijkste. Een Chinees met zijn artificieël Han-nationalisme daarentegen ...

De modernisering van de samenleving was op uitnodiging van de Japanners zelf begonnen: Meji remember? Japanners kunnen redelijk goed omgaan met westerse invloeden, ze zijn zeer origineel in dat te verwerken in hun raster van culturele gewoonten. Maw, de cultuur is zoals altijd een perfecte spons voor nieuwe ideeën zonder dat het de fundamenten wegveegt.

Meerdere taalystemen duiden altijd een openheid aan, je hebt evengoed talen die een reactionaire houding aannemen en nieuwe invloeden door een taalpurisme trachten te bestrijden. Bv. het latijn was door het middeleeuws purisme zeer arm geworden en na een tijd geheel verdord. Taalpuristen hebben altijd ongelijk, zo bewijst de geschiedenis.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 13 april 2007 om 10:08.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 10:34   #608
grossfaz
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Japanners zijn terughoudend, niet uit nationalisme maar uit culturele codes. Een Japanner voelt zich snel geïntimideerd door een westerling, maar zal bij een vraag om hulp desnoods voor die westerling desnoods de halve wereld aflopen. Het nationalisme in Japan is in de jaren '70-'80 het sterkste geweest, het was geen echt succes. Tevens is de opkomst van het modernisme op socio-cultureel gebied nu maar pas echt ingezet: feminisme & politieke mondigheid staan nu hoog op de agenda.
Japan heeft een relatief klein aantal migranten door de aard van de economie, het grote bevolkingsoverschot en de taalbarrière. Niet omdat ze nationalistisch zijn.
Nog een ander voorbeeld: een Japanner zal verbaasd/boos zijn wanneer je hem niet aanspreekt in het Engels (alhoewel de meesten haast geen letter Engels kunnen) en tracht jezelf uit te drukken in het Japans, je doet hem zeker geen eer aan. Juist de rechten van de bezoeker zijn voor hem het belangrijkste. Een Chinees met zijn artificieël Han-nationalisme daarentegen ...

De modernisering van de samenleving was op uitnodiging van de Japanners zelf begonnen: Meji remember? Japanners kunnen redelijk goed omgaan met westerse invloeden, ze zijn zeer origineel in dat te verwerken in hun raster van culturele gewoonten. Maw, de cultuur is zoals altijd een perfecte spons voor nieuwe ideeën zonder dat het de fundamenten wegveegt.

Meerdere taalystemen duiden altijd een openheid aan, je hebt evengoed talen die een reactionaire houding aannemen en nieuwe invloeden door een taalpurisme trachten te bestrijden. Bv. het latijn was door het middeleeuws purisme zeer arm geworden en na een tijd geheel verdord. Taalpuristen hebben altijd ongelijk, zo bewijst de geschiedenis.

ge kunt er echt niet meer naast zitten dan dat. Oost-Aziaten, en in het bijzonder Jappanners, zijn gewoon zeer 'raciaal bewust' om het zo te zeggen. Waarom zeg ik dat? Mijn ouders hebben nog jaren voor de UNO in die regio gewerkt.
grossfaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 10:35   #609
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grossfaz Bekijk bericht
ge kunt er echt niet meer naast zitten dan dat. Oost-Aziaten, en in het bijzonder Jappanners, zijn gewoon zeer 'raciaal bewust' om het zo te zeggen. Waarom zeg ik dat? Mijn ouders hebben nog jaren voor de UNO in die regio gewerkt.
Kennelijk zijn ze nooit hun huis buitengekomen.
Oud 13 april 2007, 10:37   #610
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De manier waarop je met de begrippen mono- en multicultureel goochelt is vals.
Oud 13 april 2007, 10:37   #611
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
De manier waarop je met de begrippen mono- en multicultureel goochelt is vals.
-> : <
Oud 13 april 2007, 10:50   #612
grossfaz
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Kennelijk zijn ze nooit hun huis buitengekomen.

juist ja, ze hebben jaren daar gewerkt en gewoond. Woonplaats:Taipeï, China, werkveld: gans die regio.

Koreanen zijn volgens mijn ouders overigens de lelijkste mensen ter wereld, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak.

Laatst gewijzigd door grossfaz : 13 april 2007 om 10:52.
Oud 13 april 2007, 10:55   #613
Praetorian

Standaard

Citaat:
juist ja, ze hebben jaren daar gewerkt en gewoond. Woonplaats:Taipeï, China, werkveld: gans die regio.

Koreanen zijn volgens mijn ouders overigens de lelijkste mensen ter wereld, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak.
Ik heb juist het Han-nationalisme vermeld ... Een zeer imperialistisch nationalisme trouwens.
Oud 13 april 2007, 11:05   #614
IlluSionS667
Banneling

Standaard

Citaat:
Je mag trouwens Taipeï niet China noemen. In Taiwan wordt men (om nationalistische/separatistische redenen) niet graag als een Chinees beschouwd.

Hoe weet ik dat? Een goede collega van mij heeft een vriendin uit Taiwan...
Oud 13 april 2007, 11:27   #615
grossfaz
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Je mag trouwens Taipeï niet China noemen. In Taiwan wordt men (om nationalistische/separatistische redenen) niet graag als een Chinees beschouwd.

Taiwan zat tot begin jaren '70 in de Uno-veiligheidsraad voor China. Toen de communistische rebellie erkend werd, vloog gans de UNO buiten aldaar. Toen zijn mijn ouders naar Copacabana verhuisd in Brazilië.

In Taiwan hebt ge de locals en de kliek die met Tchan-kai-tjsek is meegekomen (een 2 miljoen dacht ik). Ik denk dat ze eerder separatistisch zijn omdat ze niet echt denken ooit nog China opnieuw te kunnen overnemen.
Oud 15 april 2007, 04:43   #616
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
india
grapjas
Behalve de invloed van het (Engelstalige) internationale bedrijfsleven, vooral in de gigantische cybersteden, is India gekend voor het redelijk geweldloos samenleven van religies rond duizenden verschillende Hindoegoden naast de islam, het boeddhisme en het christendom. Leven en laten leven, is daar de centrale boodschap op cultureel gebied.
Oud 15 april 2007, 04:45   #617
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik ben geen VB'er
Dat is mogelijk - ik veronderstel dat u het VB niet fascistisch genoeg vindt - maar u kunt toch niet ontkennen dat ook de meeste VB'ers pleiten voor monoculturele samenlevingen.
Oud 15 april 2007, 04:46   #618
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carelski Bekijk bericht
inderdaad niet neen, het KVHV is tot nader order pluralistisch rechts wat inhoudt dat alle rechtse strekkingen welkom zijn in onze vereniging.
Zelfs CD&V'ers?
Oud 15 april 2007, 04:49   #619
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Geef gewoon toe dat monoculturaliteit ofwel een voorhistorisch verschijnsel en voor de rest een onbestaand "ideaal" is.
Oud 15 april 2007, 04:56   #620
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Mag ik mijn oordeel over het culturele niveau van het VB baseren op het simpele feit dat ik de VB-gezinde vriend van een goede collega van mij al eens over de culturele interesses van (sommige van) zijn partijgenoten heb bezig gehoord?

Of nog, mag ik alle Nederlanders over dezelfde kam scheren omdat ik toevallig de aartslelijke maar superintelligente Nederlandse vriendin van een andere goede collega ken?

Laatst gewijzigd door AEvanLoon : 15 april 2007 om 05:02.
AEvanLoon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be