Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2007, 18:12   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Volgens sommigen is het een soort Frans, volgens anderen is het een aparte taal, die gewoon nog geen eenheidstaal utgewerkt heeft.
Over Letzeburgs worden ook discussies gevoerd of dat nu een eigen taal is, of een Duits dialect.
Het grote verschil is dat het Letzeburgs een politieke klasse achter haar heeft (de Luxemburgse overheid), terwijl de Waalse politieke klasse nog teveel gebonden is aan België, en dus ook aan de Franse taal.
Met enige gebondenheid aan België heeft dat niet onmiddellijk iets te maken, denk ik zo. Vraag is gewoon of men het nuttig en noodzakelijk vindt de Waalse dialecten een standaardvorm te geven en als een cultuurtaal te beschouwen. Daarenboven is het zo dat het Waals eigenlijk sterk verfranst is en langzamerhand verdwijnt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2007, 18:13   #62
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Met enige gebondenheid aan België heeft dat niet onmiddellijk iets te maken, denk ik zo. Vraag is gewoon of men het nuttig en noodzakelijk vindt de Waalse dialecten een standaardvorm te geven en als een cultuurtaal te beschouwen. Daarenboven is het zo dat het Waals eigenlijk sterk verfranst is en langzamerhand verdwijnt.
@ Dhr. Vandenberghe; Komen Waasten is een faciliteitengemeente waar alles in één richting aan het gebeuren is, met name de bevoordeling van de Franstaligen.
Dit gebeurde (en gebeurt trouwens nog) omwille van duistere redenen waarvan ik u het antwoord schuldig moet blijven.
Dit is iets wat ik ten allen prijze in Wervik wil vermijden.

Door iemand die in de buurt woont getypt

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 15 april 2007 om 18:13.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2007, 18:15   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
@ Dhr. Vandenberghe; Komen Waasten is een faciliteitengemeente waar alles in één richting aan het gebeuren is, met name de bevoordeling van de Franstaligen.
Dit gebeurde (en gebeurt trouwens nog) omwille van duistere redenen waarvan ik u het antwoord schuldig moet blijven.
Dit is iets wat ik ten allen prijze in Wervik wil vermijden.

Door iemand die in de buurt woont getypt
De discussie ging over Moeskroen. En, ondanks enkele dagen tijd, heeft u nog steeds niet ingegaan op mijn vraag over deze Romaanse stad waarvan u beweert dat er door de eeuwen heen een Dietstalige meerderheidsbevolking was.

Daarom nog eens verwijzen naar de vraag, opdat u op deze veel eerder gestelde vraag eindelijk eens zou ingaan:

Citaat:
Dit alles is op geen enkele wijze een bewijs dat Moeskroen vanaf de middeleeuwen tot op heden een Dietstalige stad was. Etymologie van een plaatsnaam zegt hoogstens iets over de stichting en de bewoners op dat ogenblik, maar is geen bewijs voor de latere taalsituatie.

Graag dus bewijzen uit bijvoorbeeld de 12e, 14e, 16e of 18e eeuw dat Moeskroen toen een Dietstalige meerderheidsbevolking had. Dat beweert u toch, of niet?!
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=115
Oud 15 april 2007, 18:18   #64
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik me niet vergis, zijn er twee of drie Fransgezinde partijen in België. Electoraal stellen ze niets voor, daar het rattachisme nu eenmaal een marginale politieke opinie is, in Brussel als in Wallonië.
Raar dit van u te horen. Volgens u is België toch een creatie van Fransgezinde Belgen, niet? Dus, als er in 1830 zoveel Fransgezinden waren, waar zijn die dan nu naartoe?

Laatst gewijzigd door Hans1 : 15 april 2007 om 18:18.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2007, 18:19   #65
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
De discussie ging over Moeskroen. En, ondanks enkele dagen tijd, heeft u nog steeds niet ingegaan op mijn vraag over deze Romaanse stad waarvan u beweert dat er door de eeuwen heen een Dietstalige meerderheidsbevolking was.

Daarom nog eens verwijzen naar de vraag, opdat u op deze veel eerder gestelde vraag eindelijk eens zou ingaan:

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=115
Kijk beschouwt U Komen-Waasten nu als Germaans of niet?
Oud 15 april 2007, 18:20   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Raar dit van u te horen. Volgens u is België toch een creatie van Fransgezinde Belgen, niet? Dus, als er in 1830 zoveel Fransgezinden waren, waar zijn die dan nu naartoe?
Tijden, en dus ook politieke opinies, veranderen, beste opperbubbel. Tenzij u er natuurlijk van uitgaat dat er in onze tijd nog steeds mensen uit 1830 leven...
Oud 15 april 2007, 18:21   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk beschouwt U Komen-Waasten nu als Germaans of niet?
Al meermalen heb ik aangestipt wat er hartgrondig fout is aan uw vraagstelling. Voor u evenwel met Komen of Waasten op de proppen kwam, had ik u al een vraag gesteld die u tot op heden niet wenste te beantwoorden:

http://forum.politics.be/showpost.ph...8&postcount=63
Oud 15 april 2007, 18:33   #68
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tijden, en dus ook politieke opinies, veranderen, beste opperbubbel. Tenzij u er natuurlijk van uitgaat dat er in onze tijd nog steeds mensen uit 1830 leven...
Daar mag u zeker van zijn dat de tijden veranderen. Dat merken de Vlaams-nationalisten nu al, denk ik. Hun boodschap krijgen ze niet meer aan de straatstenen kwijt, net zoals de Fransgezinden dat na 1830 hebben meegemaakt.
Oud 15 april 2007, 18:39   #69
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Misschien maakt dit artikel van Meervoud wat duidelijk.
Hun houding tov Brussel is soms wat ambigue.
Dank je, dat is interessant. Maar toch zegt hij nooit echt heel letterlijk : Wallonië moet zonder Brussel onafhankelijk zijn.
Het valt me op dat die Waalsgezinden vaak minder haatdragende dingen naar de kop van de Vlamingen slingeren dan zogehete "belgicisten".
Oud 15 april 2007, 18:56   #70
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Al meermalen heb ik aangestipt wat er hartgrondig fout is aan uw vraagstelling. Voor u evenwel met Komen of Waasten op de proppen kwam, had ik u al een vraag gesteld die u tot op heden niet wenste te beantwoorden:

Dat is niet juist ik had gisteren toponomysche gegevens van de streek gezocht en bij Moeskroen stonde er iets bij van "Mosser".
Oud 15 april 2007, 18:57   #71
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:

Kiijk zulke bewijzen kan ik zelfs niet geven van mijn eigen dorp! Maar zou ik trouwens moeten zoeken in de bibliotheek hebben ze niets.

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 15 april 2007 om 18:58.
Oud 15 april 2007, 19:01   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet juist ik had gisteren toponomysche gegevens van de streek gezocht en bij Moeskroen stonde er iets bij van "Mosser".
Dit is geen antwoord en ik heb al meerdere malen ook al uitgelegd waarom.
Oud 15 april 2007, 19:03   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kiijk zulke bewijzen kan ik zelfs niet geven van mijn eigen dorp! Maar zou ik trouwens moeten zoeken in de bibliotheek hebben ze niets.
Ahaaaaaa! De aap komt uit de mouw. Louter op basis van een etymologische uitleg van de naam alsook de aanwezigheid van Nederlandstaligen in de 20e eeuw concludeert u dat Moeskroen altijd een Dietstalige stad is geweest.

Wetenschappelijke waarde van uw bewering? Nul!
Oud 15 april 2007, 19:14   #74
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ahaaaaaa! De aap komt uit de mouw. Louter op basis van een etymologische uitleg van de naam alsook de aanwezigheid van Nederlandstaligen in de 20e eeuw concludeert u dat Moeskroen altijd een Dietstalige stad is geweest.

Kijk gisteren heeft een vakgenoot scheidsrechter de westrijd Lowingen <-> Poperinge (Bijzondere knapen) gefloten. Hij zij dat de oefenmeester en de officieel afgevaardigde hem in het Frans aanspreken. Ook de verdere communicatie liep in het Frans. Volgens hem was het een lastige wedstrijd en kreeg hij veel Vlaams verwijten naar het hoofd geslingerd. hij was ook verbaast als iemand van Poperinge iemand van Lowingen verweet dat hij het begreep en in het Nederlandse tongval hem terug verweet.

Ik ben ook scheidsrechter en moest dikwijls gaan fluiten in Houtem de afgevaardigende mensen (oefenmeester, terreinverzorger,...) beheersen het West-Vlaams bijna perfect. De ouders van de spelers zijn dikwijls eentalig Frans maar kunnen ook goed Nederlands of de tongval (Dat bewijst de sterke verfransing van de streek door het onderwijs). De kinderen zijn eentalig Frans buiten enkele op het veld geleerde Vlaamse worden maar begrijpen het wel van de bvb. de grootouders. (hier is de verfransing ver gevorderd door het franstalige onderwijs) De oudere bevolking is perfect tweetalig de tongval-Frans en verkiest het Vlaams boven het Frans terwijl ik de moeite deed om hen aan te spreken in het Frans.

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 15 april 2007 om 19:15.
Oud 15 april 2007, 19:20   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk gisteren heeft een vakgenoot scheidsrechter de westrijd Lowingen <-> Poperinge (Bijzondere knapen) gefloten. Hij zij dat de oefenmeester en de officieel afgevaardigde hem in het Frans aanspreken. Ook de verdere communicatie liep in het Frans. Volgens hem was het een lastige wedstrijd en kreeg hij veel Vlaams verwijten naar het hoofd geslingerd. hij was ook verbaast als iemand van Poperinge iemand van Lowingen verweet dat hij het begreep en in het Nederlandse tongval hem terug verweet.

Ik ben ook scheidsrechter en moest dikwijls gaan fluiten in Houtem de afgevaardigende mensen (oefenmeester, terreinverzorger,...) beheersen het West-Vlaams bijna perfect. De ouders van de spelers zijn dikwijls eentalig Frans maar kunnen ook goed Nederlands of de tongval (Dat bewijst de sterke verfransing van de streek door het onderwijs). De kinderen zijn eentalig Frans buiten enkele op het veld geleerde Vlaamse worden maar begrijpen het wel van de bvb. de grootouders. (hier is de verfransing ver gevorderd door het franstalige onderwijs) De oudere bevolking is perfect tweetalig de tongval-Frans en verkiest het Vlaams boven het Frans terwijl ik de moeite deed om hen aan te spreken in het Frans.
Dit is nog steeds geen enkel bewijs dat Moeskroen in de 11e, 12e, 13e, 14e, 15e, 16e, 17e, 18e, 19e of 20e eeuw een Diets/Nederlandstalige meerderheidsbevolking had.
Oud 15 april 2007, 19:25   #76
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:

Bendecriminaliteit uit de 16de eeuw

"Philippe Le Pers uit Torkonje werd in Moeskroen op 3 juni 1557 aan een boom opgeknoopt. Met wisselende partners pleegde hij niet minder dan 21 diefstallen in de streek rondom Moeskroen, en meer specifiek in Linzele, Torkonje, Aalbeke, Rekkem, Lauwe en Busbeke. De diefstallen gebeurden meestal ’s nachts en met inbraak en leverden zowel voedsel (vlees, boter, brood, meel, koren) als koperen potten en klederen op."

De 16-jarige Peronne Potel uit Moeskroen probeerde uit wraak voor haar ontslag het huis van haar vroegere meesteres in brand te steken. Zij werd in Kortrijk op 8 april 1555 een tijdje op een schavot tentoongesteld terwijl een stukje van haar hoofdhaar in brand werd gestoken en vervolgens voor 50 jaar verbannen uit Vlaanderen.

Dus hier blijkt dat alle vergdrukte gemeenten tot dezelfde kasselrij behoorden en dat zal wel een dietstalige zijn als U het aantal volgens Brussel Nederlandstalige gemeenten ziet.

http://www.kuleuven-kortrijk.be/facu...minaliteit.htm

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 15 april 2007 om 19:25.
Oud 15 april 2007, 19:27   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus hier blijkt dat alle vergdrukte gemeenten tot dezelfde kasselrij behoorden en dat zal wel een dietstalige zijn als U het aantal volgens Brussel Nederlandstalige gemeenten ziet.
Dat staat er helemaal niet en deze veroordeling is geen enkel bewijs dat Moeskroen in die tijd een Nederlandstalige meerderheidsbevolking had. Er staat trouwens nergens dat die bandiet Dietstalig was.
Oud 15 april 2007, 19:51   #78
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Une discussion sur le sexe des anges. Of zit er meer achter?
Oud 15 april 2007, 20:07   #79
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat staat er helemaal niet en deze veroordeling is geen enkel bewijs dat Moeskroen in die tijd een Nederlandstalige meerderheidsbevolking had. Er staat trouwens nergens dat die bandiet Dietstalig was.
Is niet nodig want hij steelde in toen volledig Nederlandstalige gebieden: in zowel Kortrijk (nu beschouwt als een Nederlandstalige gemeente) als Torkonje (nu beschouwt als een Franstalige gemeente) door elkaar voorkomen in 1 zaak in een kasselrij. Alle andere rechtszaken spelen zich ook af in Dietstalige gebieden.
Oud 15 april 2007, 20:08   #80
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Une discussion sur le sexe des anges. Of zit er meer achter?
Geen gezwans Nederlands, Hans1

Verdomme rijmt niet voor een derde keer!!!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be