![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Xhonneux bedoelt dat de school een instrument was om in Voeren aan "herbevolking" te doen. Dat is onzin. Er zijn natuurlijk een paar leraren in Voeren zelf gaan wonen met hun gezin, maar dat is zeker niet het geval met de meerderheid ervan. Daarnaast "vergeet" Xhonneux te praten over de doelbewust gevoerde "herbevolkingspolitiek" van R�*L waarbij men met geldpremies en goedkope sociale woningen Walen uit bijvoorbeeld Wezet trachtte aan te trekken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een meer crapuleus man dan Happart zal je nooit kunnen vinden. Nooit zo'n racistische gangster gezien als Happart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Klopt mijn idee dat ze voor de overheveling allen naar Wallonië gingen om middelbare school te volgen?
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten gaan er naar de Vlaamse middelbare school Voerenaars, niet-Voerenaars en Voerense Nederlanders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ten tweede gaf 57% van de bevolking van de gemeente aan nederlandstalig te zijn! Ten derde Bleyberg is vertaald in Plombières in 1920 niet andersom! Ten vierde lees volgend tekstje alstublieft: Een treffend voorbeeld van verhoogduitsing en verfransing is Aubel, dat ten zuiden van de Voerstreek tussen Sint-Pieters-Voeren en Remersdaal gelegen is. De gemeente Aubel bestaat uit drie delen: (1) een centraal gedeelte (Aubel in enge zin), (2) een westelijke vleugel ( Sint-Jans-Rade) en (3) een oostelijke ( De Kluis ). In 1775 wordt te St.-Jans-Rade in kerk en school het Nederlands door het Frans vervangen, en sinds het midden van de 19de eeuw kan de bevolking van dit gehucht als verfranst (Waals is niet het juiste woord in deze context) beschouwd worden. In De Kluis schakelen zowel de school als de kerk in 1858 over van Nederlands op Duits; omstreeks 1900 wordt dan het Frans de voertaal in het plaatselijk onderwijs; na de tweede wereldoorlog verdwijnt uit de kerk het laatste Duitse spoor, eveneens ten voordele van het Frans. In 1874 wordt het Nederlands als schooltaal van Aubel-Centrum door het Frans verdrongen. In godsdienstige aangelegenheden gaat het Nederlands geleidelijk achteruit (eerst in doodbrieven en bidprentjes, dan in het catechismusonderricht, vervolgens in de preek), maar verdwijnt pas helemaal ten voordele van het Frans tegen het einde van de veertiger jaren van deze eeuw. De taal van het volk echter was zelfs volgens de officiële - en dus de positie van het Nederlands nooit verfraaiende - talentelling van 1910 nog voor 56% het Nederlands. Bron: http://www.dbnl.org/tekst/cajo001lim..._01_0001.htm#2 Dus het zou eerder omgekeerd zijn dat Aubel faciliteiten krijgt voor de Franstalige minderheid. Want na WO1 hebben ze in de talentelling massaal Franstalig gestemt voor de werkgelegenheid en vaderlandslievende redenen. Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 15 april 2007 om 20:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
|
![]() Citaat:
Evilbu, ik denk dat als Nederland na WOII de Graafschap Bentheim toegewezen had gekregen, men er moeiteloos zou zijn geïntegreerd in de Nederlandse staat. De oorspronkelijke bevolking daar is calvinistisch en in een groot deel van de kerken werd tot kort na WOII (!!!) in het Nederlands gepreekt en (soms nog steeds) gebruik gemaakt van Nederlandse Bijbels en psalmenboeken. De Evangelisch-altreformierte Kirche in Niedersachsen, die zeer sterk staat in Bentheim, heeft zich trouwens al ver voor WOII aangesloten bij de Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN) en heeft inmiddels een samenwerkingsverband met de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), waar de GKN in 2004 in is opgegaan. De Altreformierten mogen zelfs twee leden afvaardigen naar de Algemene Synode (kerkenraad) van de PKN. Kortom: het Nederlands was en is daar geen vreemde taal en als de geschiedenis zo was gelopen, had men daar ongetwijfeld zonder veel problemen het Nederlands weer aangenomen als officiële taal (weer, want tot de 19e eeuw was het ook al de officiële taal). Doordat het echter steeds meer in Duitsland werd geïntegreerd - Bentheim verloor z'n zelfstandigheid en werd onderdeel van eerst het Koninkrijk Hannover en daarna van Pruisen - werd het Duits de officiële taal en vandaag de dag is de bevolking haast volledig verduitst. Net als in Eupen. Alleen de inmiddels 7% Nederlanders in de Graafschap Bentheim zijn er nog echt Nederlandstalig. Het dialect is er wel, meer dan in welk ander deel van Duitsland, beïnvloed door het Nederlands. Men heeft zelfs Nederlandse neologismen overgenomen, zoals "Fietse" (Duits: Fahrrad). De "Grafschaft" wordt in Duitsland dan ook het "Niedersächsische Holland" genoemd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hij is een gangster. Getuige heel wat dossiers die tegen hebben lopen en raar maar waar... altijd verjaren. Hij is een leugenaar. Als je ooit de docu over Voeren zag waar hij zogezegd was aangepakt door de politie... je ziet hem die dag nog gezond en wel rondlopen na het optreden van de politie maar als hij 3 dagen later op tv moet verschijnen omtrent die rellen dan draagt hij ineens een steunverband en jammert dat hij gemolesteerd is door de vlamingen.
Echt... ik vind de doodstraf te min voor zulke mensen. Die man liegt en bedriegt en grijpt elke kans aan om zichzelf te verrijken en de haat tegenover vlamingen op te drijven.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 15 april 2007 om 20:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
|
![]() Citaat:
Ik lees overigens in de bron zelf dat Sint-Jansrade sinds midden 19e eeuw kan als "Waals beschouwd worden". En terecht, want hier is wel degelijk sprake geweest van verwaalsing, naast verfransing, onder invloed van contacten met de omgeving. Dat Waals niet het juiste woord is, maak jij ervan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In mijn oren klinkt dat gewoon Limburgs, zonder neiging naar het standaardduits. Behorend tot het Nederlands ! Net zoals westvlaams westvlaams klinkt zonder de neiging om naar een andere taal over te gaan, of is de G en H en de manier van zinsconstructie en de manier van spreken soms een neiging naar het Frans... ![]()
![]() |
![]() |
#212 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't Limburgs van Voeren zal door een niet-geoefend luisteraar die niet weet waar het fragment vandaan komt, bijna steeds in Duitsland worden gesitueerd. Ik heb echter al uitgelegd dat niet de "oortjes" bepalen of een dialect nu al dan niet Nederlands is in de Maas- en Rijnlandse regio. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Hoe is dat daar eigenlijk nu ( ik moet bekennen dat ik nog nooit in Voeren ben geweest ![]() Citaat:
Hier gaat hij op hun eigen blog in discussie daarover met hen: ![]() http://fourons.skynetblogs.be/post/4...broers-etaient
![]() |
![]() |
#214 | |
|
![]() Uh, eerlijk gezegd ik wel. Althans het voerens dat in de uitzending werd gesproken. In mijn oren klinkt dat als ''normaal'' limburgs. Het is niet al te makkelijk maar zeker verstaanbaar. En zoals Broers als zei: Hij kan ermee terecht tot in Maastricht.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | ||
|
![]() Citaat:
In Maastricht vind ik toch sterk hoor, de Franstaligen die daar zijn gaan overschakelen naar het Nederlands, zullen toch AN aangeleerd hebben aan de kinderen. Citaat:
![]() Zij vindt Happart een extremist die weg moest, maar Broers ook...
![]() |
![]() |
#216 | ||
|
![]() Citaat:
De mieërderheed van de autochtoon bevolking is Franstalig. 20% haat de Hollensje nationaliteit en daorum zeunt de mitste luuj Nederlandstaleg. Dis taalverhouding weersjpiegelde zich och in d’r verkeezingsoetsjlaag van 2000. Väör d’r gemingderaod won Voerbelange mit de hulp van de hollendsje sjtimme. Väör d’r OCMW (Raod väör maatsjappelek welzijn) won Retour �* Liège want väör dizze Raod moeche de Hollendere neet mitsjtimme. In 2006 verenderde Retour �* Liège d'r naam in Retour @ Libertés. Bie de verkezinge op 8 oktober verlore de franstalige ene zetel in d'r gemingderaod mae och in d'r OCMW-raod, oeëdör 't saer doe 'n Franstalige minderheed haat in 't Vlamsje Voere. 't Plat ‘t Plat wert nog gekald däör vriewel alle luuj owwer es 50 jaor. De Franstalige neume 't dialekt Plat-Duutsj zjuus wie de luuj oet 't d'r sjtrieëk van Montze. De Vlaminge neume 't dialect 't Vlamsj - de lètste 5 jaor och wal 't Limburgs - en 't Nederlands 'good Vlamsj'. Jónger luuj die ‘t Plat nog kalle haant mitstens ‘n moder die oet Nederlands Limburg aafkomstig is. Citaat:
Nog erger, het blijkt een nederlandse te zijn. ![]() Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 16 april 2007 om 00:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is al in volledige tegenspreek met wat Xhonneux zelf in die uitzending verklaarde, nl. dat Waals- en Vlaamsgezinden van de "autochtone" (tot hoeveelste generatie moet men teruggaan om een "autochtoon" te zijn, vraag ik me dan af) Voerenaars het Veurs dialect spreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je hoort een mengelmoes aan talen. Je hoort zeer veel Nederlands spreken, zowel door Vlamingen als door Nederlanders. (Toeristen en ook veel NL-Limburgers (misschien als toerist ??) Vele plaatselijke inwoners en/of stamgasten spreken hun streekdialect, en dat is in mijn oren zeer goed te verstaan. (In elk geval veel beter te verstaan dan het platte Westvlaams, waar ik geen jota van begrijp.) Het is een taal die duidelijk behoort tot de Nederlandse taalgroep. Wie hier anders overdenkt, nodig ik uit om eens plaats te nemen in dit café en gewoon te luisteren. Het is opvallend dat de plaatselijken zeer makkelijk overschakelen van hun plaatselijk dialect naar het Frans in één en hetzelfde gesprek tegen één en dezelfde gesprekspartner. Of er is een gesprek bezig in het 'Homburgs', komt er iemand binnen die joviaal en met kusjes begroet wordt in het Frans. Het gesprek, mét de nieuwe gast zet zich afwisselend verder in het FR en het Homburgs. De uitbaters én de plaatselijke inwoners die vertrouwd zijn met het Homburgs verstaan NL, maar praten meestal géén AN, wegens nooit aangeleerd in school. De (nog jonge) uitbater is drietalig FR, D, NL. (Is opgegroeid in het Homburgs als moedertaal). Zijn echtgenote uit het nabije Montzen (of was het Plombieres) is ééntalig in het FR opgevoed, en spreekt naast het FR ook wat D, omdat zij (beperkt) Duitse les geeft in één of andere plaatselijke school (in Plombieres denk ik). Zij verstaat NL, maar spreekt het niet. Hun nog zéér jonge kinderen worden ééntalig FR opgevoed.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 16 april 2007 om 07:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zo-ook kan ik moeilijk zeggen dat het platte Westvlaams voor ONZE oren moeilijk te verstaan is, omdat het de neiging heeft om.... Neen, niet voor jouw oren, wel voor MIJN oren.
![]() |