Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2007, 23:34   #261
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dank je, ik kan me voorstellen dat je bedoelde "schriftelijke openbare mededelingen gebeurden in het AN EN het Frans?"

Misschien is dit een goede indicator, welke boeken/kranten las men voornamelijk in Voeren (Franstalig of in het (Algemeen) Nederlands)

Wat ik wel niet begrijp is dat je zegt dat ze lessen Frans moesten organiseren omdat de meesten enkel Waals spraken. Zelfs voor de overheveling was het onderwijs toch tweetalig?
We kunnen natuurlijk altijd heel redelijk blijven over die vlaamse gemeente. Nee... dat doen we niet. Het is een stukje limburg dat kunstmatig verfranst is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 20 april 2007 om 23:34.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2007, 23:36   #262
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
We kunnen natuurlijk altijd heel redelijk blijven over die vlaamse gemeente. Nee... dat doen we niet. Het is een stukje limburg dat kunstmatig verfranst is.
Ik snap niet op welke vraag je nu geantwoord hebt?

Vlaams of niet, het was vroeger officieel niet Vlaams en de meerderheid van de bevolking was er wel tegen.
Oud 20 april 2007, 23:42   #263
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ik snap niet op welke vraag je nu geantwoord hebt?

Vlaams of niet, het was vroeger officieel niet Vlaams en de meerderheid van de bevolking was er wel tegen.
Ik ga even Waals doen... Het is van ons!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 00:21   #264
evilbu

Standaard

Citaat:
Oud 21 april 2007, 01:28   #265
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het zo doorgaat met die immigratie van nederlanders is het binnenkort zelfs van ons!
Trouwens, vanavond alweer een vlaming bij pauw en witteman. Da's potverdrie al de vierde deze week.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 07:56   #266
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De taalgrens is niet vastgelegd op de wens vd betrokken bevolking om tot de ene of andere provincie, laat staan gewest te willen behoren, maar op basis van talentellingen, en niet alleen de laatste, en de bevindingen vd commissie Harmel.
Ook Komen wou initieel bij West-Vlaanderen blijven, net zoals Voeren mss bij Luik .
De taalgrens ligt officieel vast. Je vragen daaromtrent zijn niets meer dan Belgisch-ziek geleuter. Sorry.
Oud 21 april 2007, 10:13   #267
evilbu

Standaard

Citaat:
Ook Komen wou initieel bij West-Vlaanderen blijven, net zoals Voeren mss bij Luik .
Was het niet Orroir? Is er in Komen dan een referendum geweest?

Citaat:
De taalgrens ligt officieel vast. Je vragen daaromtrent zijn niets meer dan Belgisch-ziek geleuter.
Sorry.
Oud 21 april 2007, 10:20   #268
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De talentelling zult U wel bedoelen zeker?
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 10:42   #269
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Als het zo doorgaat met die immigratie van nederlanders is het binnenkort zelfs van ons!
Trouwens, vanavond alweer een vlaming bij pauw en witteman. Da's potverdrie al de vierde deze week.
Gaat de goede kant op dan...
Oud 21 april 2007, 10:52   #270
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
De taalgrens is niet vastgelegd op de wens vd betrokken bevolking om tot de ene of andere provincie, laat staan gewest te willen behoren, maar op basis van talentellingen, en niet alleen de laatste, en de bevindingen vd commissie Harmel.
De taalgrens ligt officieel vast. Je vragen daaromtrent zijn niets meer dan Belgisch-ziek geleuter. Sorry.
Correctie: niet op basis van de talentellingen, wel op basis van de bevindingen van de Commissie-Harmel.

Vergeet in deze niet dat er een groot verschil is tussen de vastlegging van de taalgrens en de vastlegging van de provinciegrens. Wist u dat een Luikse politicus tijdens de debatten voorstelde om de Voerense gemeenten bij Luik te laten en daarvoor, als compensatie, alle gemeenten een exclusief eentalig Nederlands statuut te geven. NIEMAND die er dus ook maar enigszins aan twijfelde dat de Voerense gemeenten Nederlandstalig waren. Al dat gewirwar draaide wezenlijk om de provincieoverheveling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 10:54   #271
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Orroir en Amengijs organiseerden de gemeentebesturen inderdaad een referendum. De Franstalige meerderheidsbevolking van deze gemeenten wenste bij Oost-Vlaanderen te blijven, als men tenminste het eentalig Frans statuut verder wou respecteren. Daar ging de voorkeur naar uit.
Oud 21 april 2007, 11:11   #272
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Kan ik me niet voorstellen. Waarom gingen die Nederlanders daar ook al weer heen?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 11:46   #273
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Kan ik me niet voorstellen. Waarom gingen die Nederlanders daar ook al weer heen?
Dat is ook een/de reden waarom de faciliteitengemeenten in de Rand eigenlijk niet Brussel willen horen...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 11:58   #274
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Orroir en Amengijs organiseerden de gemeentebesturen inderdaad een referendum. De Franstalige meerderheidsbevolking van deze gemeenten wenste bij Oost-Vlaanderen te blijven, als men tenminste het eentalig Frans statuut verder wou respecteren. Daar ging de voorkeur naar uit.
Maar dus niet in Komen, vanwaar dan de bewering dat de mensen in Komen bij West-Vlaanderen wilden blijven?
Had "eentalig Frans statuut" ook nog faciliteiten voor Vlamingen mogen inhouden? Of ook dat niet?

Deze vraag blijft:
Citaat:

Dank je, ik kan me voorstellen dat je bedoelde "schriftelijke openbare mededelingen gebeurden in het AN EN het Frans?"

Misschien is dit een goede indicator, welke boeken/kranten las men voornamelijk in Voeren (Franstalig of in het (Algemeen) Nederlands)

Wat ik wel niet begrijp is dat je zegt dat ze lessen Frans moesten organiseren omdat de meesten enkel Waals spraken. Zelfs voor de overheveling was het onderwijs toch tweetalig?

Oud 21 april 2007, 13:27   #275
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de overheveling waren er slechts lagere scholen in de Voerense gemeenten. In alle scholen, op één uitzondering na, nl. de private school van Remersdaal, was Nederlands de enige instructietaal. Er was dus geen tweetalig onderwijs.

't Allergrootste deel van de Voerenaars sprak Veurs, Limburgs dialect dus. Heel velen wisten zich evenwel ook te behelpen in het Waals, daar ze door de markten in Aubel en Wezet met Walen in contact kwamen. De meerderheid van de Waalsgezinden in Voeren sprak evenwel geen Frans. Daarom moest R�*L dan ook die Franse taalcurussen inrichten. Men zou immers nogal een belachelijk figuur slaan als de buitenlandse (Franstalige) delegatie kwamen en daar in contact kwamen met mensen die zich nauwelijks wisten uit te drukken in het Frans... Bij zogezegde Franstaligen.
Oud 21 april 2007, 13:29   #276
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dus niet in Komen, vanwaar dan de bewering dat de mensen in Komen bij West-Vlaanderen wilden blijven?
In de grond van de zaak wensten de meeste gemeenten gewoon te blijven waar ze waren (met uitzondering van de Landense gemeenten waar er wel veel bijval was voor de overheveling). Dat had te maken met een ingeworteld conservatisme en natuurlijk het netwerk van contacten dat mensen hadden opgebouwd.
Oud 21 april 2007, 13:36   #277
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Voor de overheveling waren er slechts lagere scholen in de Voerense gemeenten. In alle scholen, op één uitzondering na, nl. de private school van Remersdaal, was Nederlands de enige instructietaal. Er was dus geen tweetalig onderwijs.
Was dat dan geen probleem eigenlijk voor die kinderen op school om Nederlands te spreken? Ik bedoel, ik spreek ook wel dialect, maar toch eerder een tussentaaltje. Of overdrijf ik weer het verschil met het Algemeen Nederlands?

Citaat:
't Allergrootste deel van de Voerenaars sprak Veurs, Limburgs dialect dus. Heel velen wisten zich evenwel ook te behelpen in het Waals, daar ze door de markten in Aubel en Wezet met Walen in contact kwamen. De meerderheid van de Waalsgezinden in Voeren sprak evenwel geen Frans. Daarom moest R�*L dan ook die Franse taalcurussen inrichten. Men zou immers nogal een belachelijk figuur slaan als de buitenlandse (Franstalige) delegatie kwamen en daar in contact kwamen met mensen die zich nauwelijks wisten uit te drukken in het Frans... Bij zogezegde Franstaligen.
Hadden zij dan geen "echt" Frans geleerd op school?

Het viel me op in die reportage dat ze effectief ook zeiden wat u beweerde: "Voeren zou eigenlijk beter weer bij Luik horen, dan kunnen ze hier en daar dit en dat kopen en verkopen" In welke mate heeft de overheveling iets veranderd aan die economische relaties?

Citaat:
In de grond van de zaak wensten de meeste gemeenten gewoon te blijven waar ze waren (met uitzondering van de Landense gemeenten waar er wel veel bijval was voor de overheveling). Dat had te maken met een ingeworteld conservatisme en natuurlijk het netwerk van contacten dat mensen hadden opgebouwd.
Maar in tegenstelling tot in Voeren hebben die mensen er wel helemaal anders op gereageerd. In Komen werd zelfs de komst van faciliteiten niet echt warm onthaald.

Is er eigenlijk een ander dispuut in Europa of de wereld over een "minderheid" die opzettelijk is gaan overschakelen op een andere taal juist om zich af te zetten?

Citaat:
In alle scholen, op één uitzondering na, nl. de private school van Remersdaal, was Nederlands de enige instructietaal. Er was dus geen tweetalig onderwijs.
Was het niet logischer geweest als Remersdaal wel bij Luik bleef, Franstalig met faciliteiten voor Nederlandstaligen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Taalgrens
Ik lees daar : 1930 : 316 NL, 102 FR
1947 : 92 NL , 294 FR.
(die van 1846 ontbreekt)

Laatst gewijzigd door evilbu : 21 april 2007 om 13:43.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 16:59   #278
Dimitri

Standaard

Citaat:
Was het niet logischer geweest als Remersdaal wel bij Luik bleef, Franstalig met faciliteiten voor Nederlandstaligen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Taalgrens
Ik lees daar : 1930 : 316 NL, 102 FR
1947 : 92 NL , 294 FR.
(die van 1846 ontbreekt)
In 1846 hoorde Remersdaal nog bij de gemeente Homburg. Het werd in 1853 een zelfstandige gemeente, omdat in Homburg de kerktaal Duits was en in Remersdaal... Nederlands!

Ik denk dat je de recentere ontwikkelingen in Remersdaal kunt vergelijken met die in bijv. Sippenaken, dat ook verfranst was.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 17:11   #279
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
In 1846 hoorde Remersdaal nog bij de gemeente Homburg. Het werd in 1853 een zelfstandige gemeente, omdat in Homburg de kerktaal Duits was en in Remersdaal... Nederlands!

Ik denk dat je de recentere ontwikkelingen in Remersdaal kunt vergelijken met die in bijv. Sippenaken, dat ook verfranst was.
Toch wordt Remersdaal als het "Franstalige bolwerk" voorgesteld (in oa die reportage).

Wat je zegt over Sippenaken is eigenlijk wel interessant...waarom wordt in die gemeente (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Taalgrens) een onderscheiden Du, Nl, Fr gemaakt, en in Voeren enkel het onderscheid Nl/Fr.

Die mensen in bijvoorbeeld Sippenaeken die zeiden dat ze Duitstalig of Nederlandstalig waren, was dat dan niet eerder hun eigen (subjectieve) mening? Omdat ze waarschijnlijk toch hetzelfde overgangsdialect spraken, dat nu eenmaal op zowel Nederlands als Duits gelijkt?
En daarmee kom ik ook terug op Homburg : Wikipedia geeft een sterke NL-talige meerderheid in 1846, en in 1930 en 1947 een sterke Fr-talige meerderheid...nooit Duits. (dus nogmaals : kan het zijn dat die Duitstaligen en Nederlandstaligen eigenlijk gewoon hetzelfde spraken daar en dan maar wat zeiden afhankelijk van waarheen de wind waaide om het zo te zeggen)
Oud 21 april 2007, 17:28   #280
Dimitri

Standaard

Citaat:
Toch wordt Remersdaal als het "Franstalige bolwerk" voorgesteld (in oa die reportage).
Dat komt doordat ze daar al overgestapt waren op het Frans als school- en kerktaal. Remersdaal was dus in feite al een paar stappen verder in het verfransingsproces dan de andere Voerdorpen.

Citaat:
Wat je zegt over Sippenaken is eigenlijk wel interessant...waarom wordt in die gemeente (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Taalgrens) een onderscheiden Du, Nl, Fr gemaakt, en in Voeren enkel het onderscheid Nl/Fr.
In heel België werd bij de talentellingen onderscheid gemaakt tussen Duits, Frans en Nederlands. Maar in verreweg het grootste deel van België waren er geen of nauwelijks Duitstaligen, dus wordt die categorie vaak achterwege gelaten.

Citaat:
Die mensen in bijvoorbeeld Sippenaeken die zeiden dat ze Duitstalig of Nederlandstalig waren, was dat dan niet eerder hun eigen (subjectieve) mening? Omdat ze waarschijnlijk toch hetzelfde overgangsdialect spraken, dat nu eenmaal op zowel Nederlands als Duits gelijkt?
En daarmee kom ik ook terug op Homburg : Wikipedia geeft een sterke NL-talige meerderheid in 1846, en in 1930 en 1947 een sterke Fr-talige meerderheid...nooit Duits. (dus nogmaals : kan het zijn dat die Duitstaligen en Nederlandstaligen eigenlijk gewoon hetzelfde spraken daar en dan maar wat zeiden afhankelijk van waarheen de wind waaide om het zo te zeggen)
Dat is precies het punt geweest in de Montzenstreek (Blieberg, Welkenraedt en Baelen): men had moeite om zich in te delen in een van de standaardtalen en koos daarom de taal die emotioneel het beste paste. Je kunt dus weinig waarde hechten aan de uitslagen van de talentellingen in dit gebied, want in feite sprak iedereen hetzelfde dialect, alleen werd het in het ene dorp anders beleefd dan in het andere dorp. In 1920 en 1930 en zeker in 1947 speelde natuurlijk mee dat Duits een 'foute' taal was, want de taal van de agressor en verliezer van WOI en WOII. Je zou eigenlijk de cijfers tussen 1846 en 1910 met elkaar moeten vergelijken, dan zul je waarschijnlijk zijn dat er steeds voor ofwel Duits ofwel Nederlands gekozen werd. Maar ook die keuze was subjectief, want het dialect is van allebei een beetje. De bevolking zal zich dus wel hebben laten leiden door externe factoren als de kerktaal, of de mening van de pastoor/burgemeester, of de taal waarin de meeste contacten met de buitenwereld verliepen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be