Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2007, 11:19   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Jan, ik heb ook pas recent over de "verschillende koranversies" iets vernomen. Het klopt echt : alhoewel de meeste moslims die je erover aanspreekt dit ten allen tijde zullen bestrijden. De geleerde die hierover stelling nam binnen de moslimwereld leefde in de 12de eeuw (spijtig genoeg heb ik een link vergeten te noteren, maar je kan het ongetwijfeld terugvinden.. er zijn inderdaad verschillende koranversies.)
Dat klopt: men heeft heel oude manuscripten ontdekt waarin belangrijke tekstverschillen staan met de huidige, zogezegd "authentieke" versie. Alleen zullen de moslims, zoals je al opmerkt, dat bestrijden en afdoen als leugens en "Joods-Amerikaanse vervalsingen".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 12:58   #22
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat laatste klopt juist niet. De moslimtheologie (van welke strekking dan ook) stelt juist de uniciteit, integraliteit en zuiverheid vast van de koran. Daarmee ontkennen ze dat er ooit ook maar enige varianten hebben bestaan.

Over de hoofdzaken zijn alle moslims het volkomen met elkaar eens. Slechts over randzaken woedt er strijd (bijvoorbeeld over een louter politieke opvolging - de strijd tussen sjiïeten en soennieten).
Dan is dat maar helemaal hetzelfde als in het vroege christendom. Daar waren er ook varianten. En men heeft ook de neiging gehad die te ontkennen gedurende vele vele eeuwen.. De recente vondsten brachten dit vergeten christendom weer naar boven. Maar deze teksten waren wel verborgen in een kruik. Misschien uit schrik voor de volgelingen van sabelslijper Athanasius.

Dus weeral: nihil novi sub sole.

Laatst gewijzigd door system : 21 april 2007 om 13:05.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 01:06   #23
Zonlicht
Lokaal Raadslid

Zonlicht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunt u mij dan wel eens die wet geven over de beschermde status van de zoroastristen?

Waar ziet u wel Armeniërs en Assyriërs in Iran? Assyriërs leven hoofdzakelijk in Turkije, Syrië en Irak.
http://en.wikipedia.org/wiki/Religio...rities_in_Iran

Bij "Reserved Seats". Niet alles is kommer en kwel in Iran.
Zonlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 16:55   #24
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Sorry Uh-Huh, maar wat is Iran dan wel?

Ik heb toch nog altijd het beeld van de revolutie van 1979 waar Khomeiny het land omvormde tot een theocratie. En hoewel er een parlement is en andere instellingen die aan westerse democratieën doen denken, blijven de mollahs tot op vandaag het laatste woord voeren.

Dus ik herhaal mijn vraag: als Iran niet islamitisch is, wat mag het dan volgens jou wel zijn?
Hey, van mij mag je Iran islamitisch noemen of vinden maar ik bedoelde gewoon dat er niet één soort islam (of moslim) bestaat. Veel Iraanse moslims zijn het trouwens ook vaak oneens met hun zgn islamitische regering.

Je kan wat een "islamitische" regering doet niet eens projecteren naar haar totale islamitische bevolking, laat staan naar de hele moslimgemeenshap wereldwijd of de islam (zoals de topic-starter doet).

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 27 april 2007 om 16:56.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 17:20   #25
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Hey, van mij mag je Iran islamitisch noemen of vinden maar ik bedoelde gewoon dat er niet één soort islam (of moslim) bestaat. Veel Iraanse moslims zijn het trouwens ook vaak oneens met hun zgn islamitische regering.

Je kan wat een "islamitische" regering doet niet eens projecteren naar haar totale islamitische bevolking, laat staan naar de hele moslimgemeenshap wereldwijd of de islam (zoals de topic-starter doet).
In Iran volgt het gros de shia stroming.

Als er nog iets anders bestaat, zal dat vooral overblijfsel zijn van voor de revolutie. In Iran heeft men immers na de revolutie de grote gezinsvorming zitten stimuleren, met als gevolg dat de bevolking daar ontploft is, met een meerdheid aan jonge, extreme 20 jarige Shia's die als een front staan achter de radicale stromingen.

Ooit, en dat was dan 10 of 20 jaar terug, was er een hervormingsbeweging opgezet door degene die de revolutie hebben zien plaatsvinden, en niet akkoord waren met de strenge islamitische theocratie die er onstond. Maar aangezien deze mensen ofwel verbannen zijn, ofwel dood, en de rest het nooit anders heeft gekend, is die beweging quasi dood.
Oud 27 april 2007, 21:04   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dan is dat maar helemaal hetzelfde als in het vroege christendom. Daar waren er ook varianten. En men heeft ook de neiging gehad die te ontkennen gedurende vele vele eeuwen.. De recente vondsten brachten dit vergeten christendom weer naar boven. Maar deze teksten waren wel verborgen in een kruik. Misschien uit schrik voor de volgelingen van sabelslijper Athanasius.

Dus weeral: nihil novi sub sole.
Neen, in tegenstelling tot wat u beweert was er in het vroege christendom geen discussie over wat de evangeliën uitmaakt. Er was wel discussie soms over bepaalde andere geschriften (bijvoorbeeld of Hermas al dan niet tot de geïnspireerde geschriften behoort).

Welke "recente" vondsten? Heeft u het over het Thomasevangelie? Dat is echt niet "recent", hoor. En daarenboven is het zeker geen bewijs voor dat "vergeten" christendom.
Oud 27 april 2007, 21:07   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht Bekijk bericht
http://en.wikipedia.org/wiki/Religio...rities_in_Iran

Bij "Reserved Seats". Niet alles is kommer en kwel in Iran.
Er staat een enorme fout in. De zoroastristen zijn geen deel van "het volk van het boek". Voor de islam zijn ze heidenen en is het bijgevolg volkomen gerechtvaardigd hen te onderdrukken tot ze de islam aannemen.

Daarenboven staat er bijna niets in over de niets ontziende vervolging van de Baha'i's.

http://vervolgingeniniran.bahai.nl/
Oud 28 april 2007, 18:16   #28
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht

Ik kan me hierin redelijk goed vinden. Uiteraard bestaat er niet zoiets als "de" islam.

Maar ik herinner me een uitspraak van een moslim-forumlid - ik dacht dat het Yahyazakarya was, maar ik kan me vergissen - die sji'ieten géén moslims noemde doch... sji'ieten.

Goed, het misverstand is de wereld uit. Daar ben ik blij om. En ik vermoed jij ook.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2007, 18:42   #29
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Maar ik herinner me een uitspraak die sji'ieten géén moslims noemde
Met welke fascistische, superioristische, half-joodse hersenkronkel heeft die sunni dat uitgekotst, zou een shia denken...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be