![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Lokaal Raadslid
|
![]() De kerk zou gemakkelijk de aids-epidemie in Afrika kunnen tegengaan door de mensen aan te moedigen condooms te gebruiken; velen zijn daar diepgelovig en zouden zeker luisteren, maar de kerk doet dat niet! Ronduit schandalig...
Geloof beperkt de mensen in hun doen en laten; meer doet het niet. Je kan je levensvreugde en inspiratie en moraal ook halen door een filosofisch boek te lezen dat je WERKELIJK doet nadenken... |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2007 om 07:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister
|
![]() Wat zijn nu eigenlijk de objectieve feiten die er op wijzen dat de houding van de Katholieke Kerk tov condooms daadwerkelijk bijdraagt aan de aidsepidemie in Afrika? Het cliché van de "diepgelovige Afrikaanse bevolking die alles doet wat de Kerk zegt" is toch ook niet echt overtuigend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2007 om 13:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister
|
![]() Ik denk niet dat kinderen van 12 jaar interesse hebben in filosofie.
Laatst gewijzigd door Piet Hein : 3 mei 2007 om 14:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() Als dat uw oplossing is dan is abstinentie nog minder realistischer dan condooms. Zeker in Afrika. Je moet alles promoten wat aids kan verhinderen. En hiermee heb ik alles gezegd. Meer valt er eigenlijk ook niet meer te zeggen.
Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2007 om 14:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 4 mei 2007 om 09:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Minister
|
![]() Dat is veel te simplistisch, je moet ergens een grens trekken. De beste manier om aids te bestrijden is door mensen te controleren en, indien HIV positief, in afgeslote kampen te steken. Uiteraard zullen de meesten uit ethische overwegingen hier tegen zijn, op de zelfde manier is echter de RKK ook tegen het gebruik van condooms.
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als door niet-gebruik van een condoom omdat hij, als gelovige katholiek geluisterd heeft naar de Paus, iemand aids krijgt of een andere besmet, dan draagt de kerk hier een verantwoordelijkheid. Overigens er zijn ook landen in Afrika waar men wel beter luistert naar de kerken in het algemeen. In 2001 overwogen bepaaldde bisschoppen van Zuid-Afrika reeds het om condooms toe te laten. Omdat ze ook zien wat ze zien natuurlijk, de hele miserie. Rooms-katholieke bisschoppen in Zuid-Afrika zouden zich dan tijdens een bijeenkomst uitspreken over een voorstel condooms te promoten om de verspreiding van aids tegen te gaan. De Rooms-Katholieke Kerk is niet voor het gebruik van het condoom als voorbehoedsmiddel, maar veel bisschoppen willen er de ogen niet langer voor sluiten dat het middel ook te gebruiken is om "de overdracht van de dood" tegen te gaan. Kevin Dowling, de bisschop van Rustenberg in de noordwestelijke provincie en coördinator van het aids-bureau van de Zuid-Afrikaanse bisschoppenconferentie, blijft erbij dat alleen seksuele onthouding voor en echtelijke trouw tijdens het huwelijk honderd procent zekerheid bieden. De opvattingen van Dowling en van andere medewerkers van het kerkelijke aids-bureau zitten vervat in het ontwerp van een pastorale brief dat de Zuid-Afrikaanse bisschoppenconferentie op 24 juli zal bespreken. Waarschijnlijk deelt ook Denis Hurley, de aartsbisschop van Durban, het standpunt van Dowling. We zijn nu in 2007. Het Vaticaan zwijgt nog steeds. Of neen, mensen die besmet zijn, die mogen nu een condoom gebruiken van de paus. Ge moet maar durven! Hij is niet vlug beschaamd die paus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Meer ga ik daar niet meer over zeggen want het wordt een welles-nietes spel en we hebben daar al uitvoerig over gediscussieerd op een vorig forum zoals ik reeds zei in een vorige posting. Laatst gewijzigd door system : 4 mei 2007 om 11:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Minister
|
![]() Het is juist de essentie van mijn argument. Hoe kun je nu voorstanders van een bepaalde methode tegen de verspreiding van aids (hier de RKK en abstinentie/huwelijkstrouw) de schuld geven van de HIV besmettingen van mensen die deze methode niet volgen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dat is werkelijk alles wat ik erover zeg. U zult me niet meer kunnen verleiden tot een antwoord. Laatst gewijzigd door system : 4 mei 2007 om 11:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast is uw stelling eigenlijk totaal van de pot gerukt: indien men al niet luistert naar de morele geboden van de Kerk, waarom zouden diezelfde mensen dan luisteren naar de pastorale aanbevelingen van de paus? Als men niets gelegen laat van de katholieke moraal over seksualiteit, waarom zou men dan een pauselijke aanbeveling wel volgen? Ik zie hoegenaamd niet in waarom men dan wel naar de Kerk zou luisteren. Dit is geen welles-nietesspelletjes, maar wel enkele vragen waar ik van u graag eens een inhoudelijk antwoord zou over krijgen. Vroeger heb ik die vragen al eens aan anderen voorgelegd, maar nooit kwam er eigenlijk een inhoudelijk sterk antwoord. U kunt dat misschien wel aan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |