Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2007, 14:55   #21
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wel raar dat dit zo ineens maar mag gezegd worden. Waar halen ze het toch uit dat die trajecten door "gevoelige plaatsen " lopen als er toevallig veel verrijking heeft plaatsgevonden?
Foutje?

een racistische veralgemening als je t mij vraagt ...

veel migrantenbevolking = gevaarlijk traject ?! ...

zijn er soms verkiezingen in aantocht ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2007, 15:11   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Totaal onnodig. Ik neem voor mijn werk ook de bus op zo'n gevoelig traject en heb nog nooit problemen gehad of gezien. En ik ben ervan overtuigd dat die geüniformeerde aanwezigheid juist een negatief effect zal hebben op het veiligheidsgevoel. Door hun aanwezigheid zullen de reizigers namelijk juist gaan denken dat er regelmatig problemen zijn, alhoewel dat in praktijk helemaal niet zo is.

Edina, rijd eens wat meer met het openbaar vervoer mee.
De bestuurders van tram en bus doen nu de job van twee mensen, enkel opdat de lijn meer winst zou kunnen maken.

In mijn jonge tijd had iedere voertuig van het openbaar vervoer een bestuurder en een kaartjesknipper.
Toen de automatische knippers op de voertuigen kwamen, hebben ze de kaartjesknippers naar den dop gestuurt en de bestuurders de verkoop van enkel ritten en het toezicht op de voertuigen in hun nek gedraaid. Nu kan men zelfs het openbaar vervoer al bijna niet meer gebruiken als men geen kleingeld op zak heeft voor de automaat op de wachtplaats.

Het terug invoeren van een kaartjesknipper heeft dus wel veel meer voordelen dan enkel toezicht op de jongeren.

Het is ineens ook een toezicht op de veiligheid van het voertuig en de bestuurder kan zich dan ook terug bezig houden met zijn echte taak, het voertuig veilig door het verkeer loodsen, zonder steeds te moeten kijken of alles vanachter in zijn voertuig nog in orde is.

Nu worden veel bestuurders gestoord in hun werk door reizigers die tegen hem beginnen praten en hem zo afleiden van het verkeer.

En wees gerust, hun aanwezigheid zal idd voor veiliger openbaar vervoer zorgen. Enkel al omdat het krapul dan weet dat er nog een tweede persoon is die hulp kan inroepen en de bestuurders niet er niet meer alleen voorstaan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2007, 15:16   #23
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
je moet eens wat meer van je boek opkijken ...

luidruchtige jongelingen zijn idd geen probleem, dat deden wij in onze tijd ook ... maar het denigrerend behandelen en intimideren van vrouwen is ronduit ergerlijk

buiten het verbale gaat dat over 'per ongeluk tegenlopen' 'bepotelen van borsten of bips' of heel intimiderend vlak voor een vrouw haar gezicht gaan staan en veel te dicht komen compleet zonder eerbied voor 'eigen space' ... altijd sexueel denigrerend of toespelend tot vrouwen afstappen of ergens anders heen gaan ...

ik ben een veel-lezer, maar op tram en bus lees ik niet, daar bekijk ik de mensen, en hoe ze reageren : de slachtoffers : heel vaak hulpeloos of smekend kijkend naar andere medereizigers ... waarvan de meeste dan snel de andere kant op kijken (ook een vervelende, zielige vaststelling)

en helaas maak ik zelden een tramrit mee waarop bovenstaande niet voorvalt ... waar door ik weer voor een hele periode gedegouteerd ... zo weinig mogelijk het openbaar vervoer neem ...

en objectief heb je misschien gelijk he, daar gebeurt weinig meer dan zwaar sexueel intimideren (dat bepotelen, ach vrouwen moeten niet zo flauw doen) ...
Tja Anna, wat kan ik daar op zeggen... Ik bedoel: ik ben een vrouw en neem regelmatig openbaar vervoer (tram, bus, metro en trein). Mijn hele leven al. En ja, ik heb ook al wel eens seksueel getinte opmerkingen gekregen en ben ook al wel eens "bepoteld" geweest, maar ten eerste niet uistluitend door allochtonen en ten tweede helemaal niet zo vaak. Zware seksuele intimidatie zou ik die dingen trouwens ook niet durven noemen... Nog nooit was het trouwens in die mate dat ik mij genoodzaakt zag om af te stappen. Misschien ben jij er een beetje te gefixeerd op?

Denk je trouwens dat de zaken die jij beschrijft door die "tweede man" op de tram of bus zal aangepakt worden?!?

Citaat:
maar ja, ge kent mij hé Edina (il principe wil ook zijn deel)... als zulk vreemdelingengedrag de Vlaamse Onafhankelijkheid kan dichterbij brengen, zal ik het met plezier gebruiken hoor, ook als jij dat overroepen vindt, ik zie namelijk dikwijls in die vrouwenogen, dat zij dat niet overroepen vinden, en dat zij dat gevoel op dat moment niet subjectief vinden ...
Is misbruiken dan niet meer op zijn plaats? Wat heeft het één met het ander te maken?!?

Laatst gewijzigd door Edina : 3 mei 2007 om 15:17.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2007, 15:31   #24
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Tja Anna, wat kan ik daar op zeggen... Ik bedoel: ik ben een vrouw en neem regelmatig openbaar vervoer (tram, bus, metro en trein). Mijn hele leven al. En ja, ik heb ook al wel eens seksueel getinte opmerkingen gekregen en ben ook al wel eens "bepoteld" geweest, maar ten eerste niet uistluitend door allochtonen en ten tweede helemaal niet zo vaak. Zware seksuele intimidatie zou ik die dingen trouwens ook niet durven noemen... Nog nooit was het trouwens in die mate dat ik mij genoodzaakt zag om af te stappen. Misschien ben jij er een beetje te gefixeerd op?

Denk je trouwens dat de zaken die jij beschrijft door die "tweede man" op de tram of bus zal aangepakt worden?!?

Is misbruiken dan niet meer op zijn plaats? Wat heeft het één met het ander te maken?!?
misbruiken doen machtelozen gebruiken doen de mensen met de macht (dat is volgens dezelfde auteur trouwens) ... dus idd in dit geval was misbruiken de betere term geweest, gezien het VB in de oppositie zit
... tja, het onveiligheidsgevoel gebruiken om nationalistische stemmen te ronselen ... �* la guerre comm �* la guerre zeker
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2007, 15:43   #25
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
misbruiken doen machtelozen gebruiken doen de mensen met de macht (dat is volgens dezelfde auteur trouwens) ... dus idd in dit geval was misbruiken de betere term geweest, gezien het VB in de oppositie zit
Ik ben niet helemaal mee, vrees ik... Er klopt iets niet met je zin... en ik heb ook geen idee over welke auteur je het hebt. Maar soit, ik voel wel aan waar je op doelt... niet dat ik er mee akkoord ben natuurlijk.

Citaat:
... tja, het onveiligheidsgevoel gebruiken om nationalistische stemmen te ronselen ... �* la guerre comm �* la guerre zeker
Ik mag er niet aan denken tot wat een echte oorlog jou zou brengen...
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2007, 17:02   #26
Banneling

Standaard

Citaat:
HNB 13-07-2006
Ingrid DEPRAETERE

We moeten jonge herrieschoppers weren

HUIZINGEN Brusselse politieversterking in provinciedomein loont

Agenten van de Brusselse jeugdpolitie van de politiezone Zuid gingen gisteren hun eerste dag aan de slag in het provinciedomein van Huizingen. Samen met de politie van Beersel en agenten van de federale politie luidt hun opdracht om jonge herrieschoppers zoveel mogelijk uit het provinciedomein en het openluchtzwembad te weren zodat de rust er eindelijk kan terugkeren. Een aanpak die loont, zoals gisteren al na één dag samenwerking bleek

De aanwezigheid van ook Brusselse politieagenten in het provinciedomein van Huizingen is het rechtstreeks gevolg van een samenwerkingsovereenkomst die eind vorige week werd afgesloten tussen de politiediensten van Brussel en Beersel en de provincie Vlaams-Brabant.

,,Deze zomer is al heet geweest in Huizingen'', aldus de Beerselse zonechef Jozef Koeks.

,,De amokmakers die in het provinciedomein mensen lastig vallen en allerlei streken uithalen zijn doorgaans jongeren uit het zuidelijke deel van Brussel. Velen van hen zijn bij de Brusselse politie goed gekend. Het leek ons dan ook logisch dat zij ons bij de ordehaving een handje zouden toesteken.''

Gisteren vatten de Brusselse politieagenten voor de eerste keer ostentatief post aan de ingang van het provinciedomein. Meteen werden een aantal bekende gezichten uit de massa geplukt die bij de politie bekend zijn als keetschoppers en werd hun de toegang tot het domein ontzegd. Sinds gisteren gebeurt er aan de ingang ook een doorgedreven pascontrole. Wie geen papieren op zak had, kwam er niet in. Ook aan het zwembad hielden Brusselse politie-agenten de zaken mee in het oog.

,,Hun aanwezigheid was onmiddellijk merkbaar'', aldus zonechef Jozef Koeks. ,,Waar de agenten passeerden hoorde je de jongeren overal fluisteren ,,Pobru est l�*''. Toen de Brusselse jongeren de machtsontplooiing zagen aan de ingang van het domein, werd er meteen druk gesmst. Sommigen stapten meteen terug op de bus richting Brussel.

In elk geval was het opvallend minder druk aan het zwembad in vergelijking met de vorige weken met hooguit zo'n 500 zwemmers. De hulp van de Brusselse politie loont zeer zeker. Vooral ook omdat ze de buslijn 50 die van Brussel- Zuid naar het domein rijdt ook al controles uitvoeren. Heel wat amokmakers raken op die manier niet eens meer tot in het provinciedomein.''

Jozef Koeks spreekt van een verademing voor het eigen politiecorps in Beersel. ,,Door de hulp kunnen wij ons nu veel meer concentreren op baldadigheden in het openluchtzwembad zelf'', aldus de zonechef. ,,De resultaten zijn er al: maandag werden er vier minderjarigen uit Brussel opgepakt voor handtastelijkheden. Gisteren volgden nog eens twee minderjarigen uit Tubize die geld stalen uit de handtas van een badgast.

Acht andere jongeren uit Tubize die hen vergezelden verder uit het domein gezet. We vermoeden dat dit korter op de bal spelen wel zal afschrikken.

Wellicht trekken veel Brusselse jongeren binnenkort ook naar Brussel Bad of naar de Zuidkermis zodat we in het provinciedomein minder werk krijgen met hen.''

De politie van Beersel zet dagelijks zo'n 9 agenten in in het provinciedomein. De inzet van de federale politie te paard en politie uit naburige zones varieert van 8 tot 20 man. De Brusselse politie voegde daar sinds gisteren nu twee ploegen aan toe.

Buslijn 50, nog zo'n "gevoelige" verbinding in het landelijke Beersel (op een steenworp van Brussel), maar dan enkel als het zomert en de verrijkers buitenkomen. Een tweede man zal op die lijn niet helpen. Tegenwoordig moet de buschauffeur begeleid worden door flikken met waterkanonnen. Maar er is niets aan de hand hoor volgens Edina. Honderd politieagenten die op een feestdag het openbaar vervoer moeten regelen in de nabijheid van een recreatiedomein, da's de normaalste zaak ter wereld.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2007, 12:52   #27
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Die mensen kunnen betaald worden van de massa winst die de lijn maakt, inplaats dat de lijn deze gebruikt om mee te speculeren op de beurs.

Zij zijn dan dus niet meer tenlaste van de werkloosheid.
Die massa winst die ervoor kan zorgen dat men in Hasselt "gratis" rijdt zeker...

Oud 4 mei 2007, 13:25   #28
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Die massa winst die ervoor kan zorgen dat men in Hasselt "gratis" rijdt zeker...

Het gratis rijden in Hasselt is wel een onrechtvaardigheid en discriminatie tegenover de mensen die daar niet wonen en tegenover hen die dat openbaar vervoer niet gebruiken.

Het is dan ook niet meer dan normaal dat men dat daar terug zou afschaffen.

Als ik hier openbaar vervoer wil gebruiken, moet ik eerst al 2 uur opvoorhand bellen. Ik ben dus reeds verplicht om een telefoon te hebben en om geld uit te geven, als ik openbaar vervoer wil gebruiken.
Dus waarom heeft de ene burger gratis openbaar vervoer terwijl de andere burger zelfs een telefoon moet betalen om van betaald openbaar vervoer te kunnen genieten?

En daar komt bij, dat dit gratis openbaar vervoer de noodzaak van een 2de man op de voertuigen verhoogd, daar er nog meer in de gaten moet gehouden worden. Veel vollere voertuigen, wat de aandacht van de bestuurder dus nog meer opeist om toe te zien dat alles goed en ordelijk verloopt en blijft, en dus minder aandacht voor het verkeer.

Ze zouden steve gratis eens zelf een paar dagen met een overvolle gelede bus moeten laten rijden, hij zal dan wel anders piepen net als sommige andere hier op het forum.

De meeste schijnen niet te beseffen wat het betekend om met een dergelijk voertuig vol mensen door het verkeer te laveren en dan nog de tijdschema's te respecteren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be