![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vinden de oudere onder ons, die nu zelf tieners hebben, het ook dat het huidige tienerleven veel moeilijker en ingewikkelder is geworden tegenover de tijd dat wij tieners waren?
Wij konden op ons 14 jaar gemakkelijk een weekend of vakantie jobje gaan doen en vinden. Nu mag dit pas vanaf 16 en zijn de regels zo ingewikkeld, dat de meeste bazen en tieners er niet meer durven aan beginnen. Wij werden 16 en konden op de brommer stappen, zonder snelheidbeperkingen en zonder rijbewijs. Nu moeten ze twee examens afleggen en zijn hun brommer kwijt als deze snel genoeg rijd om met het verkeer mee te kunnen. Wij, de jongens dan toch, moesten wel op ons 18 onze denstplicht vervullen, maar vele behaalde daar dan ook hun rijbewijs en leerde er voor zichzelf zorgen. Nu moeten ze voor elk rijbewijs twee examens afleggen en hangen daarvoor dan nog van de willekeur van de examinator af. Wij wisten nog wat het betekende op een weekend thuis te moeten blijven en konden nog gratis de discotheek binnen en uitgaan met een paar centen. Nu moeten de jongeren vaak reeds meer dan twee maal een uurloon betalen, voor ze ergens binnen kunnen en kost een drankje er vaak ook een vol uurloon. Wij konden nog langs de wegen scheuren en onze brommers tegen elkaar testen. Nu staat de politie er reeds als twee jongeren ergens samenkomen met hun brommers. Wij reden op ons 18de vaak met auto's die ouder waren dan ons zelf, maar ze waren van ons, betaald met de centen die we zelf verdiend hadden. Nu worden de jongeren met oudere auto's door de politie echter in de gatten gehouden en sneller op de zijkant gezet, dan deze met nieuwe auto's. Wij konden nog rondlopen in de kleren die we zelf wilden, men vond dit normaal. want de jongeren hadden immers niet veel geld en vaak slechts hun soldij. Nu worden jongeren die dit doen, aangekeken als gangsters. technisch is onze samenleving er wel pakken op vooruit gegaan, maar is het leven nu echt makkelijker en beter geworden? Op sommige vlakken vind ik dat het juist slechter is geworden en moeilijker, maar vooral duurder. In de eerste plaats voor de tieners. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik mocht ook blij zijn dak met de voituur van mijn pa mocht uitgaan, die had liever dat ik zelf reed, dan moest hij mij nie komen halen, ...
![]() We zijn ook nog me looikesgeweren in 't bos gaan schieten, nu mag da nie meer, nu steken ze u direct in den bak, ... kampen bouwen in 't bos, nu rammen ze op hune playstation, Ja tijden veranderen hé... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu schieten die je dood. En ja, tijden veranderen en veel zaken worden technisch makkelijker. Weet nog dat mijn moeder haar eerste vol-automatisch wasmachine kreeg en haar eerste droogkast. En wij zwart/wit tv keken, allemaal verbeterd, maar is het leven echt gemakkelijker en gezelliger geworden voor de tieners? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik bedoel maar, het hangt allemaal af met wat voor mensen ge opschiet, de mentaliteit van uw vriendenkring,.. ik kan mij even goed amuseren in een fakbar, in een park met een bak kaiserpils, op een kotfeestje, etc. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn idd dingen veranderd, sommigen goed, sommigen slecht. Het is imho nutteloos om generaties te vergelijken omdat ze niet te vergelijken zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gouverneur
|
![]() Je bent nog een aantal zaken vergeten.
Nu heeft elke jongere aan GSM en gebruikt deze overmatig veel. De wat ouderen konden vroeger nog ergens afspreken zonder dat hier tientallen gsm-gesprekken voor gevoerd moeten worden. De meeste hebben nu een mp3-spelertje, ... Ik denk dat het voor de gemiddelde jongere toch een pak duurder is geworden om het dagdagelijkse leven door te komen. Dit is op zich zeker geen goede ontwikkeling. Als ik zie hoeveel moet betaald worden om naar de meeste concerts te gaan, gaat dat me een pak geld kosten als mijn dochter éénmaal oud genoeg is en hier ook naar zal vragen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Boh, voor concerts heb ik geld over vermits ik bijna geen CDs koop bijv. dus alé da compenseert wel een beke
![]() Voor de rest, ach ja, zonder veel geld kom je ook nog ver hoor, clubs zullen altijd geld kosten maar scoutsfeestjes, dingens in 't jeugdhuis, gratis vaten vd studentenclubs, ... dat blijft ook nog bestaan ze. En desnoods zuipt ge u zat voor ge vertrekt e. En kwajongensstreken kunt ge mi toch ook nog wel uithalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals moeders die een hele dag aan het wasmachien stonden en aan de afwas. Op technisch vlak is het leven zekers verbeterd, maar of het op finacieel vlak voor de tieners beter is geworden en op vlak van bewegingsvrijheid, is vogens mij echt wel twijfelachtig. Wij hadden zo idd veel minder mogelijkheden om met elkaar te communiceren. vele van ons hadden zelfs geen telefoon thuis. Het was dus idd niet allemaal rozegeur en maneschijn. Maar wij hadden wel de kans en mogelijkheden om zelf iets bij te verdienen vanaf ons 14de. Terwijl dit nu door de wet op 16 is gebracht en dan nog een hele boel regelementeringen ervoor zijn gemaakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Verder, als je op die leeftijd al echt geld nodig hebt, komen ofwel je ouders amper rond, of denk ik dat je teveel wil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik doel hier zelfs helemaal niet op de jongeren. Maar net op wat wij oudere van onze eigen kids hebben afgepakt. Het zijn wij die jullie niet gunnen wat wij hadden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met het loon van 1 uur werken, konden wij 3 bakken bier kopen, nu moet de jeugd 3 uur werken om 1 bak bier te kopen. Daar gaat het mij om |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() hm is dat echt zo?
voor een studentenjobuurloon nu hebt ge toch nen bak denkek ze kan me niet voorstellen dat ge vroeger echt zoveel verdiende? of was de pils zo goeiekoop dan... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() De generatie voor u zei 30 jaar geleden ook hetzelfde over u.
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 mei 2007 om 14:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wees gerust, de jongeren van nu hebben niks te kort. De vrijheden die ze ergens kwijtspelen, krijgen ze elders wel bij hoor. Het is gewoon anders. Niet beter, niet slechter maar anders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En een 16/17 jarige krijgt nu 5€/u terwijl wij op dezelfde leeftijd reeds 100Bfr(2.5€) verdienden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
verder is ook sociale controle afgenomen, denk ik (ben wel nog maar 19 ![]() of neem nu de parken (in antwerpen dan toch), vroeger per ding parkwachter, nu kunnen die amper overal komen met de velo, ik moet niet vertellen tot wat dat leidt... (poorten gaan ook niet meer dicht, en ga dan nog maar eens voetballe, overal glasscherven, afgebrande plekken, ....) |
|
![]() |
![]() |