![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Gemeente Kapelle-op-den-Bos weigert peterslijsten te wettigen op 2007/5/7 19:10:00 De gemeente Kapelle-op-den-Bos weigert de peterslijsten van CAP te wettigen. De gemeentediensten beweren niet over de kiezerslijst te beschikken en weigeren schriftelijk te bevestigen dat ze weigeren de peterslijsten te wettigen. Democratie anno 2007 in een gemeente met een SP.a-burgemeester.
Op maandagavond bood een vertegenwoordiger van CAP zich aan bij de gemeentediensten van Kapelle-op-den-Bos. Daar kwam het laconieke antwoord dat de peterslijsten niet konden worden gewettigd omdat de gemeente niet over een kiezerslijst beschikt. Iedere formatie zonder verkozenen die deelneemt aan parlementsverkiezingen moet peterslijsten ophalen van kiezers die de nieuwe formatie het recht geven om op te komen bij de verkiezingen. Die handtekeningen moeten dan gecontroleerd ("gewettigd") worden door de gemeentediensten. Er zijn er telkens 5.000 nodig langs Nederlandstalige en Franstalige kant. Deze moeten komend weekend worden afgeleverd teneinde te kunnen deelnemen aan de parlementsverkiezingen. Langs Nederlandstalige kant wordt dit nu bedreigd. Zowat overal gingen de gemeentediensten zonder problemen over tot het wettigen van handtekeningen. In de Brusselse rand wordt al eens moeilijker gedaan. Zo is er de gemeente Kapelle-op-den-Bos waar geweigerd werd om de peterslijsten te wettigen. Er werd zelfs geweigerd om die weigering schriftelijk te bevestigen... Dit ondermijnt uiteraard het democratisch recht om te kunnen deelnemen aan de verkiezingen. Wil burgemeester Leo Peeters van Kapelle-op-den-Bos vermijden dat het CAP kan deelnemen aan de verkiezingen? Meent hij dat hij het recht heeft om te bepalen wie kan deelnemen aan verkiezingen en wie niet? Wij zijn het daar alleszins niet mee eens. We eisen het recht op om te kunnen deelnemen aan de verkiezingen. Stuur protestmails naar de burgemeester! We zullen ook alle juridische mogelijkheden in gang zetten om deze inbreuk op de democratische rechten aan te klagen. Stuur uw protestberichten naar: [email protected] Ik heb vroeger nog peterslijsten laten wettigen in KoB (voor de LSP) en heb daar toen ook grote problemen ondervonden. Blijkbaar hebben de aparitsjiks van de SP.A wat problemen met de democratie.
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 8 mei 2007 om 07:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er kunnen geen democratische verkiezingen plaatsvinden aangezien ze ongrondwettelijk zijn, om die reden worden ook uw lijsten geweigerd, ...
Maar ik vind wel dat jullie mogen meedoen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door rookie : 8 mei 2007 om 07:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
|
![]() Driewerf had je dan zoveel handtekeningen in Kapelle-op-den-Bos.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Geen idee. Ik stond niet in voor de handtekeningen van Ko/d B. Maar waar het om gaat is dat de SP.A blijkbaar alle middelen, ook onwettige, inzet om de deelname van de CAP te beletten.
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
dat heeft met BHV en de ongrondwettelijkheid van de verkiezing te maken niet met CAP ... wat wil je nu aan verkiezingen gaan deelnemen als je daar nog niet van op de hoogte bent ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
BTW is die Leo Peeters niet ooit minister geweest? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
dat protest bestaat eruit te weigeren kiezerslijsten op te stellen ... nogal wiedes dat ze die lijsten dan ook niet kunnen ter beschikking stellen van partijen (gelijk welke) die officiële lijsten zijn er nl nog niet maar om aan handtekeningen te komen heb je die eigenlijk ook helemaal niet nodig, je zou je kunnen behelpen met de kieslijsten van de vorige verkiezingen, en daar alvast mee aan de slag gaan ... t is trouwens een kat die schrik heeft Laatst gewijzigd door Anna List : 8 mei 2007 om 08:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() Welke verkiezingen ?
![]()
![]() |
#11 |
Staatssecretaris
|
![]() Daar had hij toch gelijk in vind ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() die door franstaligen aangevochten werd tot voor de raad van State (Belgische kamer!), maar waar Peeters steeds in het gelijk gesteld werd ... de eis van alle communicatie in het Nederlands te doen in faciliteitengemeenten en pas na aanvraag in het Frans is dus volkomen legitiem en in de lijn van de letter en de geest van de bestaande taalwetgeving in België. Dat werd dus bevestigd door de tweetalige kamer van de RVS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Breaking news: Kapelle-op-den-Bosch geeft toe!
Deze morgen werden we telefonisch gecontacteerd door de gemeentesecretaris van de gemeente Kapelle-Op-Den-Bos die ons meedeelde alsnog tot de wettiging van de peterslijsten van CAP over te gaan. Na de heisa rond de weigering tot wettiging, werden heel wat protestberichten verstuurd naar de gemeente. Daar is nu beslist om alsnog tot wettiging over te gaan en aldus de verkiezingsdeelname van CAP niet in het gedrang te brengen. De gemeente zal overgaan tot de wettiging van alle peterslijsten en heeft daartoe een afspraak gemaakt met de CAP'er van dienst die gisteren naar Kapelle-op-den-bos trok. Protestberichten om onze democratische rechten op te eisen hebben dus wel degelijk effect! Antwoord van burgemeester Peeters: Geachte, Ik ontving verschillende mails i.v.m. het feit dat ik zou weigeren om de peterslijsten te wettigen. Aan mijzelf werd deze vraag niet gesteld, dus ik ben nogal verbaasd via derden te vernemen dat er mij een mening wordt toegeschreven zonder dat ik ook maar één uitspraak hieromtrent heb gedaan. Ik zie trouwens ook geen reden waarom ik dit zou weigeren. In tegenstelling tot wat sommigen mij meedelen, ben ik ook helemaal geen kandidaat bij deze federale verkiezingen. Ik beschouw de wettiging van de ons voorgelegde kandidaten als een evidentie en zal dan ook persoonlijk borg staan voor het uitoefenen van uw democratisch recht. Leo PEETERS Burgemeester
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weer calimero-gedrag van het VB?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Driewerf, iemand beschuldigen van iets waar hij niks van af zegt te weten, dat doe je niet e, nu denkt iedereen dat SPa anti-democratisch is
![]() Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 8 mei 2007 om 10:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Jazeker. Jullie blijven maar zeuren. Wij ondernemen actie en boeken resultaten.
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 8 mei 2007 om 10:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het VB onderneemt geen acties? Bent u doofstom geboren of is het training?
|
![]() |
![]() |