![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vlamingen willen niet in Brussel wonen
wo 09/05/07 - Brussel verliest nog altijd meer Vlamingen dan dat het binnenhaalt. Dat blijkt uit een onderzoek van de VUB in opdracht van de Vlaamse Gemeenschapscommissie. De VUB probeerde in kaart te brengen welke omstandigheden Vlamingen er toe brengen naar Brussel te verhuizen of het net de rug toe te keren. ![]() Dat Brussel toch groeit heeft het vooral te danken aan immigratie uit het buitenland. In 2004 kwam meer dan de helft van de 50.000 nieuwkomers van buiten de landsgrenzen. Vanuit Vlaanderen verhuisden 11.000 mensen naar de hoofdstad, maar 18.000, niet allemaal Nederlandstaligen, trokken net weg uit Brussel. De gemiddelde Vlaamse nieuwkomer in Brussel is jong, alleenstaand en hooggeschoold. Deze nieuwkomers vestigen zich vooral in Brussel-stad. De allochtone Vlamingen kiezen vaker voor Schaarbeek. Autochtone Vlamingen hebben dan weer een zwak voor Elsene. Taal en gezin De jonge Vlaming wordt bekoord door het veeltalige en multiculturele karakter van Brussel. ![]() Ze zijn tevreden met de sociale contacten in de buurt en hebben er geen moeite mee om een andere taal, vooral het Frans, te spreken. Toch willen ze in hun eigen taal bediend worden als het gaat om publieke dienstverlening. Ze ergeren zich aan de eentalig Franstalige loketten. Ook de gebrekkige kwaliteit van het Nederlandstalig onderwijs vormt een bron van ergernis. (???? ![]() Brussel wordt door de Vlamingen niet gezien als een kindvriendelijke stad. Van zodra twintigers dertigers worden en een gezin stichten, zoeken ze naar een woning in het groen. Bijna 60 procent van hen zoekt dan een woning in Halle-Vilvoorde, 14 procent trekt naar Leuven. Zo'n 28 procent gaat naar de rest van Vlaanderen. http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...mingen_Brussel
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 9 mei 2007 om 11:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() http://forum.politics.be/showthread.php?t=89113
in "Maatschappelijke Discussies" is een minuutje eerder gestart. Is dit "Communautair" of "Maatschappelijk"? ![]()
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Houdt men rekening dat Nederlandstaligen in Brussel niet gelijk zijn aan Vlamingen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Hier worden conclusies getrokken die niet getrokken kunnen worden.
Het enige dat men in kaart heeft gebracht zijn de migratiebewegingen. Er zijn dus 11.000 mensen van Vlaanderen naar Brussel verhuisd en 18.000 mensen van Brussel naar Vlaanderen (dat laatste staat niet eens in het artikel, maar dat neem ik maar even aan). De enige conclusie die je daaruit kunt trekken is dat Brussel een negatief migratiesaldo heeft met Vlaanderen. Je weet echter niet hoeveel daarvan Nederlandstalig en hoeveel Franstalig zijn. Het is best goed mogelijk dat onder de 11.000 mensen die naar Brussel verhuisden 90% Nederlandstalig is, terwijl van de 18.000 die uit Brussel wegtrokken de helft Franstalig is (de Franstaligen in de Rand moeten èrgens vandaan komen). Per saldo is het aandeel Nederlandstaligen dan wel degelijk (licht) gegroeid. Het kan ook een heel andere verdeling tussen NL- en F-taligen zijn. Hoe die verdeling is, weten we in ieder geval niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Kijk als U wil weten hoeveel Vlamingen er wonen in Brussel dan telt men de mensen die wonen in Brussel met een Vlaamse achternaam. U moet niet onderzoeken als de inwoners van Brussel Nederlandstalig zijn of niet want dan beschouwt men verfranste Vlamingen als Walen en dat is niet juist. Ook Nederlandstalige allochtonen worden beschouwt als Vlaming en dat is ook niet juist. Als een inwoner van Brussel meertalig bvb F & NL is er opnieuw een probleem want is de persoon in kwestie een Vlaming of een Waal? Dus dit wordt vermeden als men het onderzoek houdt zoals ik die zou uitvoeren.
Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 mei 2007 om 13:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat wil niets zeggen. Ik ken genoeg Franstaligen met een Vlaamse achternaam. Net zoals er Vlamingen rondlopen met een Franse achternaam.
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit heeft wellicht te maken met de grote instroom van anderstaligen, denk ik, aangezien deze extra tijd en aandacht behoeven om hun achterstand weg te werken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nederlandstaligen met een Franse achternaam zijn ofwel Walen ofwel Vlamingen die hun achternaam in de late middeleeuwen deels verfransten of vertaalden in het Frans om hoger op de sociale ladder te raken en dit zijn vooral mensen die toen van de elite of van de goedboerende middenklasse waren. Natuurlijk zijn er ook Vlamingen of Walen die ingewijkt zijn. Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 mei 2007 om 13:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
![]() Citaat:
Is Bert Anciaux geen Vlaming, of Leterme? Waarom kan een Nederlandstalige allochtoon geen Vlaming zijn? Als hij vlot Nederlands praat, Vlaamse vrienden heeft, Vlaamse kranten leest,... kan dat toch best een Vlaming zijn? Of niet? Zoals recent onderzoek uitwees : de positie van de Vlamingen in Brussel staat of valt met die van de Vlaamse allochtoon... Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Zulke bekrompen denkbeelden doen de Vlaamse zaak echt geen goed |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als en slechts als ik naar een ander land zou gaan dan zal ik mij aanpassen aan de cultuur van dat land maar ik ben en blijf Vlaming. Als ik dan de nationaliteit van dat land moet beschikken, wat vanzelfsprekend is, bezitten dan beschouw ik die "tweede nationaliteit" als iets louter administratiefs en behoort dus niet tot mijn persoonlijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Misschien maar wat wel duidelijk is dat Wallonië wordt bestuurd door Vlamingen (Daerden, Onkelincx, Van Cauwenberghe,...) en door een Italiaan (Di Rupo).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
In verhouding met het franstalig onderwijs zal het nederlandstalig onderwijs wel beter zijn. Hoewel als je weet hoe laag het nederlandstalig onderwijs is snap ik echt niet dat je nog lager kan maar soit. M'n ma vertelde dat de rijksnormaalschool in brussel vroeger al(30j geleden) een crapuleuze reputatie had. En dat er verhalen de ronde deden dat er een leerling een relatie met een leerkracht had, of dat ze seks hadden in een klas. Van iemand anders hoorde ik dat een klas luikjes had om de ruimte te verduisteren, dat ze regelmatig die luikjes volledig sluiten en (annoniem) de leerkracht konden aftuigen. In ganshoren is niet voor niets een nederlandstalige school gesloten. Ze konden het nederlandstalige kwaliteitsonderwijs niet meer garanderen en daarom sloot die school. dat zegt toch ook al genoeg. M'n zus zat in maria assumpa, OOK nederlandstalig onderwijs. Al die meisjes zaten zich tijdens de speeltijden op te maken in de wc's en de jongens liepen met vlindermessen te stoefen. Ze heeft het daar een week volgehouden. Ik denk niet dat je dus kan zeggen dat het nederlandstalig onderwijs er van (zeer) goede kwaliteit is of toch zeker niet gelijk aan het onderwijs in de rest van vlaanderen. (Ik hou m'n hart al vast voor franstalig onderwijs in brussel). Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
en die ingewekenen die de taal geleerd hebben en er voor kiezen om aan onze samenleving deel te nemen. Wie geen Nederlands kan, het nut er niet van inziet en/of niet voor de Vlaamse samenleving kiest is geen Vlaming. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel: 90% van het Vlaams Gewest is Nederlandstalig 2% is Franstalig 8% is anderstalig 50% van het Brussels Gewest is Franstalig 15% is Nederlandstalig 35% is anderstalig Dat komt er dus op neer dat er 9900 Nederlnadstaligen naar het Brussels Gewest verhuisd zijn, en 2700 Nederlandstaligen het Brussels Gewest verlaten hebben.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 9 mei 2007 om 21:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Gouverneur
|
![]() Geef het toch op, mensen!
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Daar is al veel inkt over gevloeid. Het komt er eigenlijk op neer dat het Vlaamse onderwijs veel beter is dan het Waalse onderwijs. Dat weten veel Franstalige Brusselaars ook, en daarom sturen ze hun kinderen vaak naar Nederlandstalige scholen. Daardoor worden veel van die scholen overspoeld met Franstalige kinderen die soms zeer slecht Nederlands spreken. De school moet zich daar dan wel op aanpassen, en dat verlaagt het niveau. Daarom is het niveau in Brussel lager dan in de rest van Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |