Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2007, 12:33   #21
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja, veel mensen associeren dat met crapuul, en wapens zijn vies etc...

Nu ik ben in 2 clubs actief geweest, en daar zitten inderdaad soms wel wat rare figuren tussen, maar dat is zoals in alle clubs. De meesten zijn echter mensen die werken of een zaak hebben, en heel normaal zijn, juist als hobby komen die schieten, of zijn dat jagers die hun wapen komen inschieten enz...
Toch wel wat macho en haantjesgedrag soms hé...

Respectabele burgers dus, misschien wat een excentrieke hobby's, maar ik ken nog andere execentrieke hobby's hoor.

Meestal is het dan nog zo, dat als je eens iemand meeneemt, (de regels zijn hiervoor zeer streng dus dat is eerder occasioneel) dat die meestal ook wel de microbe te pakken hebben, of snappen dat het best plezant kan zijn en helemaal geen crapuul clubje is.

Meestal zijn dit trouwens privé clubs, waar je lid van moet zijn, en als je niet voldoet of je de regels aan uw laars lapt, ligt er direct uit. Ge kunt u bij de plaatselijke biljart, of kegelclub, voetbalclub etc... aan meer zatterijen of toestanden verwachten dan in een schietclub.
De prijs van dergelijke hobby sluit het al voor een deel uit... 't zijn toch eerder de "beter gestelden" die je ziet

Nie drinken voor ge de baan op gaat, alleen daarachter kunde iets drinken, geen wapens in de cantine, Na 10 uur gaan de banen dicht, ook al liggen die onder de grond of zijn ze super goed geïsoleerd , etc...
Je ziet daar inderdaad geen benevelden dat valt op.
Het zijn zelf geen exclusieve mannenclubjes, er zijn ook dames, die komen oefenen, een minderheid, maar ze zijn er wel.
Mijn madam is er eentje van
Maar je mag jagers en sportschutters niet over dezelfde kam scheren. Als sportschutter ben ik bv vierkant, rond en rechthoekig tegen jagen....
Wat door de velden dartelt is dikwijls van een veel bedenkelijker niveau dan de kaartjesschieters.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 13:17   #22
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Maar je mag jagers en sportschutters niet over dezelfde kam scheren. Als sportschutter ben ik bv vierkant, rond en rechthoekig tegen jagen....
Wat door de velden dartelt is dikwijls van een veel bedenkelijker niveau dan de kaartjesschieters.

Ik ben ook ne "kaartjesschieter" lantjes, het verschil zit hem al in het feit dat ge voor op kaartjes te schieten, al moet kunnen schieten, er is niks aan om met een hagelgeweer ne nest konijnen om te leggen. Ik zie ook liever levend wild, en als ik daar al op schiet, is 't met mijne Canon,
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 13:19   #23
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ja dat daar wa macho's, rondlopen... ja da is normaal hé, het blijft overwegend een mannenclubke hé,
Oud 10 mei 2007, 13:38   #24
Kaal
Minister-President

Standaard

Als ik het goed begrepen heb kan ik morgen niet naar een schietclub om op schijfjes te schieten? Zelfs niet indien ik geen wapen wens te bezitten?
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 13:48   #25
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het niveau van jagers kan toch geen reden zijn om hen te verbieden hun ding te doen?
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 15:44   #26
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Als ik het goed begrepen heb kan ik morgen niet naar een schietclub om op schijfjes te schieten? Zelfs niet indien ik geen wapen wens te bezitten?

Hoe het nu allemaal zit, weet ik niet, maar in mijnen tijd, kon je enkel lid worden van de club na een soort peterschap van een ander lid, dit om u zo wat wegwijs te maken en u ook zowat in de gaten te houden.

Meestal kwam dat er op neer dat ge een paar keer als gast kwam schieten, wat inhoud dat uw naam genoteerd wordt enz, ... toendertijd mocht je maximaal 3 x als gast komen schieten, daarna moest je lid worden, en moest je opgeven met welke wapens en munitie je kwam schieten, (sommige wapens of munitie zijn namelijk niet toegelaten op sommige schietstanden. )

Maar zelf als je lid bent, moet je telkens je komt schieten u naam noteren, uur en datum, en welk wapen + kaliber je komt schieten. De commisaris van de gemeente kan dat register ten allen tijde komen inkijken om te zien wel vlees ze in de kuip hebben.

De meeste schietstanden zijn bovendien uitgerust met een badgecontrole systeem, waar je moet registeren bij ingang, en bij buitengaan, anders kom je er de volgende keer gewoon niet in. (systeem blokeert. )

De ingang van zo'n schietstand is beter beveiligd dan de meeste computerzalen, of securityzones in bedrijven. Een brandwerende deur, electronische toegangscontrole, camera's, enz... enz...
Oud 10 mei 2007, 15:51   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het niveau van jagers kan toch geen reden zijn om hen te verbieden hun ding te doen?
Ne kerel met een jachtgeweer in zijn pollen en een half heupflacon, scotch in zijn bloed, zou ik wel verbieden zijn ding te doen...

Ze zijn nie allemaal zat of onderwegen, maar ge zou er niet van moeten verschieten dat ze dat soms wel zijn... sommige van die gasten gaan alleen wat knallen in 't seizoen als de fazanten traag genoeg over den akker lopen... dat is een groot verschil tussen nen pistool of karabijnschutter die bijna wekelijks tientallen schoten plaatst in een schietstand.

De meeste sportschutters, schieten zelf stukken beter of hebben zelf meer training dan een doorsnee flik die maar 1 of 2 keer op een jaar op de schietstand zijn magazijn ne keer moet leegschieten. (Die mannen van de CIE dat is iets anders natuurlijk, die staan ook quasi dagelijks te trainen. )

Dat ge bepaalde wapens niet in handen geeft van mensen die daar niet mee kunnen omgaan daar ben ik mee akkoord, (zoals semi automatische geweren, scherpschutter wapens in oorlogskalibers enz... ) maar met een jachtverlof moogt ge wel met een tweeloop gewoon over 't veld hossen... en schieten in de richting van waar uw drijvers komen ... en dan verschieten dat er accidenten gebeuren, ... jongens toch, ...
Oud 10 mei 2007, 15:57   #28
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In acht genomen dat ze met dat schiettuig door bos en veld dartelen en (desnoods met hun rug tegen uw gevel), schieten naar al wat beweegt voel ik me toch niet echt meer veilig met die kwispels in de buurt net zomin als die honderduizenden fietsers, wandelaars paardrijders......daarvoor pleit ik voor gekontroleerde omstandigheden, een afgesloten loods bv waar ze kunnen schieten zoveel ze willen desnoods naar elkaar.
Oud 10 mei 2007, 16:01   #29
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In principe niet. Moet je eerst een voorlopige vergunning bij politie aanvragen alvorens je ook maar 1 kogel kan verprutsen (de eerste keren breng je er toch niet veel van terecht...)
enfin, zo ging het bij ons toch...
Oud 10 mei 2007, 16:02   #30
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In Italië mogen ze gewoon over uwen hof rennen als hij niet afgemaakt is, of als er geen uitzondering gevraagd wordt aan de gemeente.

Een collega heeft een huizeke met flink wat grond aan tussen de bossen en heeft al meerdere malen jagers over het erf gehad, terwijl de bordjes er staan dat er niet mag gejaagd worden...

Resultaat ze kopen ne serieusen hond, (zitten er ondertussen zelf met 3 ) die het erf bewaakt, en een baske heeft om van te gaan lopen... ('t is ne goeie loebas hoor,) maar geen enkel reeke of everzwijn durft hem daar nog vertonen natuurlijk...

Op ne keer werd dien hond zelf bedreigd door die onzelaars. nu hebben ze sjans dat da nie met mijnen hond was ,want dan hadden ze direct een paar bonen terug gekregen, nu gelukkig hebben ze niet op da beest geschoten, want den eigenaar stond er dus naast, maar sommige van die idiooten zijn dus tot alles in staat.
Oud 10 mei 2007, 16:03   #31
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In principe niet. Moet je eerst een voorlopige vergunning bij politie aanvragen alvorens je ook maar 1 kogel kan verprutsen (de eerste keren breng je er toch niet veel van terecht...)
ella, bij mij zaten die wel allemaal van den eerste keer in de kaart zulle, !
Oud 10 mei 2007, 20:30   #32
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is verleden tijd...nu maken ze het nieuwe schutters bijna onmogelijk om met deze toch wel zeer mooie hobby/sport te beginnen.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 21:13   #33
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
EEn kaart van de 300 meter op 25 meter gehangen zeker?
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 21:59   #34
Palladium
Burger

Palladium's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Jagen is vernietigen van leven zonder dat het echt noodzakelijk is. In uitzonderlijke gevallen kun je de jacht verdedigen, bijvoorbeeld bij een konijnenplaag en dergelijke.

Maar ik zou de jacht nog willen goedkeuren op 1 voorwaarde en die is:

dat het konijn of de haas of de fazant of het everzwijn zou kunnen terugschieten met hetzelfde kaliber geweer als de jager.

Eens kijken hoeveel stoere jagers er nog zouden zijn.Weerloze wezens afknallen, daar zijn ze goed in de jagers en ze zijn toch o zo fier op deze heldendaad.

Jagen? Walgelijk.
Als natuur en dieren-liefhebber zie ik het nut van jagen ook niet echt in, maar het sportschieten is een prachtige hobby om te beoefenen.
Is heel iets anders.
Daarom ben ik ook zo tegen die wet.
Palladium is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 22:02   #35
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Is verleden tijd...nu maken ze het nieuwe schutters bijna onmogelijk om met deze toch wel zeer mooie hobby/sport te beginnen.
Vanaf dat ik mag en de middelen heb ga ik dat onmiddelijk doen...!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 22:24   #36
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand Bekijk bericht

Ken jij dan een schietstand van 300meter in ons land waar ook stervelingen gebruik van mogen maken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2007, 22:25   #37
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In de kaart, dat kan ik nog aannemen, een geval van 0.5x0.5m op 25 m en toch..in 't begin....Maar in dat zwart bolleke van diameter 20cm, daar gaat toch nog eens eentje naast op een doosje van 50 patronen, afhankelijk van welk pistool en de nodige concentratie (of eerder het ontbreken van ). Maar voor de starters onder ons, het brengt u perfect tot rust hoe contradictorisch ook dit kan klinken, je moet zelfs uw ademhaling onder controle hebben voor een goed resultaat. Een toffe hobby, de geur van vers kruit, de concentratie, proberen naar een goed of beter resultaat dan de vorige keer..en het hoeft ook niet stukken van mensen te kosten, mijn pistool kost maar een 5 -600€...en ik neem mijn vriendin mee (schiet ook) en ben bijgevolg nooit te laat thuis.
Oud 10 mei 2007, 22:36   #38
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In Italië mogen ze gewoon over uwen hof rennen als hij niet afgemaakt is, of als er geen uitzondering gevraagd wordt aan de gemeente.

Een collega heeft een huizeke met flink wat grond aan tussen de bossen en heeft al meerdere malen jagers over het erf gehad, terwijl de bordjes er staan dat er niet mag gejaagd worden...

Resultaat ze kopen ne serieusen hond, (zitten er ondertussen zelf met 3 ) die het erf bewaakt, en een baske heeft om van te gaan lopen... ('t is ne goeie loebas hoor,) maar geen enkel reeke of everzwijn durft hem daar nog vertonen natuurlijk...

Op ne keer werd dien hond zelf bedreigd door die onzelaars. nu hebben ze sjans dat da nie met mijnen hond was ,want dan hadden ze direct een paar bonen terug gekregen, nu gelukkig hebben ze niet op da beest geschoten, want den eigenaar stond er dus naast, maar sommige van die idiooten zijn dus tot alles in staat.
'k Heb ook hier al een paar aanvaringen met die kerels gehad. Eentje heeft me ook eens een kogel beloofd omdat ik vanop mijn weide vroeg om ergens anders gaan te "spelen", mijn dieren waren namelijk bang van dat lawaai...
quote "als ge ni maakt dagge wegzijt, ga ik naar mijn auto achter andere patronen en schiet ik eens naar u" Vandaar o.a. mijn meer dan grondige hekel aan "de jager"
Oud 11 mei 2007, 06:29   #39
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand Bekijk bericht

Ik ben begonnen op de 10 meter stand met luchtpistool en luchtkarabijn op de officieele kaarten ...

Op de 100 meter met telescoop, op pistoolkaarten voor de 10 meter in 't zwart, ('t moet een uitdaging blijven hé... )

(Ik hing wel een 25 meter pistoolkaart als onderbord hé, (om't klein kaartje op vast te maken. )

Op de 100 meter moest ik wel eerst mijn geweer inschieten, daar heb ik in 't begin gaten in de lucht geschoten, maar nekeer ne scope goe ingeschoten, is, is da op een binnenbaan, toch nie zo moeilijk...

Op de 300 meterbaan, buiten heb ik jammer genoeg nog nie geschoten, spijtig, want dan moete met de wind enz... rekening houden,

en natuurlijk miste af en toe wel eens, net zoals dat op den duur ook uw wapen, wel eens los komt te zitten... of de loop te heet wordt...

Dat laatste vooral met de zwaardere kalibers, daar moete echt koeltijd inlassen... Met mijne semi automatischen 22 moest ik af en toe de vijzen vast draaien, als die zo'n 100 kogels of meer op minder dan een uur te verwerken had gekregen, begon dat naar het einde toe, een probleem te worden, ik had altijd ne schroevendraaier bij, om al de vijzen terug vast te draaien...

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 11 mei 2007 om 06:55.
Oud 11 mei 2007, 06:47   #40
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ken jij dan een schietstand van 300meter in ons land waar ook stervelingen gebruik van mogen maken.

Ik weet niet of het nog mag, maar tot over een paar jaar, gingen die mannen schieten op de stand van Leopoldsburg.

Dat is ne militaire stand, maar die is af en toe open voor burgers.

Ge geraakt daar wel nie zo maar binnen, ik heb nooit de gelegenheid gehad om daar te gaan, maar ik heb nog geschoten met mensen die daar gingen schieten.

Da zijn wel geen gewoon mannen, die schieten zonder telescoop op 300 meter in de center van een kaart.

Op 100 meter verreist dat al wat techniek en een goe geweer om dat te doen en dat een paar schoten na mekaar te kunnen blijven doen... (uw loop wordt warm, etc... ) laat staan op 300 meter met nog wat wind erbij...

De meeste schietstanden zijn op 25 meter omdat ge dan de meeste deciplines wel kunt doen, in elk geval de meest populaire, 25 meter pistool en 25 meter snelvuur, de meeste schutters zijn trouwens pistoolschutters.
Ge hebt nog enkele banen waar ge op 100 meter kunt schieten, en dat is dan geweer alleen, met een pistool kunt ge niet accuraat genoeg schieten op die afstand. (da is alleen voor in de films... )

Maar het moeilijkste, is de kortste afstand, de 10 meter luchtpistool, en ook wel een beetje de 10 meter luchtkarabijn, uwe kogel is daar maar net zo snel als 't geluid, of net ietke raper, of net ietke trager, dus als ge hem hoort afgaan, steekt dat ding nog in de loop, ge moet ne goeie schiettechniek hebben, om de 10 te raken. En de 10 is niet groot, het zwart zelf is nie veel groter dan een 2 euro stuk. ,

(Er wordt wel eens over gediscusieerd, van wat nu eigenlijk het moeilijkst is, maar ik vind dat 10 meter luchtpistool het lastigst. de kaartjes zijn klein, de wapens vrij zwaar en de kogel dus vrij traag... )
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be