![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
|
![]() Nederlanders weten niet meer waar ze aan toe zijn.
Is de Ijzeren Rijn nu wel of niet noodzakelijk/wenselijk? ![]() Ijzeren Rijn is weggegooid geld' De Waalse regering kant zich in een advies aan de Nederlandse provincie Limburg vierkant tegen de heropening van de IJzeren Rijn. Dat schrijft de krant Het Belang van Limburg. ![]() (belga) - Investeren in de historische treinverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied is volgens de Waalse regering "weggegooid geld". De regering Di Rupo vreest dat de IJzeren Rijn trafiek gaat afsnoepen van de Montzenlijn (Antwerpen-Hasselt-Visé-Montzen-Aken) die in het Luikse een aantal arbeidsplaatsen oplevert. "De heropening van de IJzeren Rijn zou kunnen leiden tot een belangrijke verschuiving in het vervoer, en wel ten koste van lijn 24 (de Montzenlijn), terwijl het goederenvervoer daar een aanzienlijk aantal arbeidsplaatsen oplevert (via Tongeren-Visé-Voeren-Montzen-Aken). Voor het realiseren van de IJzeren Rijn zijn aanzienlijke financiële middelen vereist. Dat is weggegooid geld, omdat de NMBS onlangs reeds allerlei investeringen heeft toegezegd voor een kwalitatieve verbetering van het traject van lijn 24", luidt de reactie van Wallonië. 09:53 - 11/05/2007 Copyright © Tijd.be |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 301
|
![]() De Walen willen enkel de Antwerpse haven en de Vlaamse economie boycotten.
"Op verzoek van België wordt de IJzeren Rijn gereactiveerd. Het verzoek vloeit voort uit het toenemende aantal goederen dat vervoerd wordt tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. Het Europese beleid is gericht op het toepassen van modal shift voor de toename van het goederenvervoer: het afwikkelen van het goederenvervoer per spoor en over water in plaats van over de weg. Op dit moment gebruikt België de Montzenroute voor het vervoer van goederen naar het Duitse achterland. Deze route heeft echter capaciteitsgebrek en kent een aantal steile hellingen, zodat het moeilijk is lange en zware treinen te laten rijden. Met het verzoek tot reactivering beroept België zich op het Scheidingsverdrag uit 1839 en het IJzeren Rijn Verdrag uit 1873. In het verdrag van 1873 staat dat België een concessie heeft voor 99 jaar voor het rijden op de spoorlijn. In 1972 is dat recht dus verlopen. Daar komt bij dat België de spoorlijn heeft verkocht aan Nederland. Het sterkste argument van Nederland om de spoorlijn niet opnieuw in gebruik te nemen was het feit dat de spoorlijn in natuurgebied De Meinweg ligt. Op 24 mei 2005 heeft het Permanent Hof van Arbitrage in Den Haag bepaald dat de spoorlijn mag worden gereactiveerd, waarbij Nederland en België samen opdraaien voor de kosten van een tunnel onder De Meinweg. Nederland, dat ook een omleiding bij Roermond noodzakelijk acht, moet elke afwijking van het oorspronkelijke spoortracé betalen. Begin 2007 is het stuk spoor tussen Belgische grens - Weert opgeknapt. Regelmatig was er een werktrein op dit traject te zien. Op 15 maart 2007 reed opnieuw een Belgische goederentrein over de IJzeren Rijn vanuit Antwerpen naar Duisburg. De trein van B-Cargo, de goederendienst van de NMBS, vertrok om 10 uur in de Main Hub bij het vormingsstation Antwerpen-Noord, en werd mogelijk gemaakt in samenwerking met Railion en ProRail. Door de ingebruikname zou de reistijd kunnen verkorten van zes tot drie uur. Waalse Kritiek De regering van Wallonië maakt bekend op 11 mei dat zij tegen de heropening van de IJzeren Rijn is, de treinverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied, die deels over Nederlands grondgebied voert. De Walen vrezen dat de treinverbinding ten koste gaat van de Montzenlijn van Antwerpen naar Aken en werkgelegenheid kost in Luik." Wikipedia |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
|
![]() Tja dat heb je met de regionalisering. Mensen kijken niet verder dan de grenzen van hun kiesdisitrict.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zijn de transfers naar la wallonie ook.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
Geregistreerd: 1 april 2003
Berichten: 1.020
|
![]() Net als met de Zaventem problematiek heb je de indruk dat de Walen eerder het land naar de kloten zien gaan dan dat ze Vlaanderen haar economisch succes gunnen. Splitsen die boel !
__________________
Laten we de kerk in het midden van het dorp houden !!! |
![]() |
![]() |