Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2007, 00:45   #21
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Herinner je nog de drooglegging in de VS? Dat soort gevolgen ga je dan 'weer' hebben.
Ik vind dat een goede vergelijking, maar de drooglegging was een ramp omdat de mensen geen alternatieven aangeboden kregen.

Ik pleit voor de introductie en financiering van alternatieve psychoactieve technologieën (iedereen met een beetje creativiteit kan zelf voldoende niet-schadelijke alternatieven bedenken).

Citaat:
Je kan niet iedereen redden. Dat is onmogelijk. Je kan niet naar een statistiek zijn en zeggen 'daar moeten we sowieso iets aan doen'.
Dat kunt ge dus wel hé. Sinds het ontstaan van de biopolitiek in de 18de eeuw hebben Staten zeer goede technieken ontworpen waarmee ze het collectieve lichaam kunnen beheersen en laten functioneren in naam van het Algemeen Belang. Een goede Staat kan daar zeer Goede dingen mee doen.

De voordelen van cannabis (een zich ontspannende bevolking), wegen niet op tegen de nadelen ervan.

Citaat:
En het gedoogbeleid zorgt dat de politie zich kan focussen op belangrijkere misdaden.
Maar de massale distributie van een drug die de hersenen vernietigt is geen faits divers. Dat is een groot probleem.

Ik ben niet voor criminalisering alleen, en voor een ruime aanpak. Maar ge moogt de criminalisering als strategie toch niet a priori uitsluiten vind ik.

Citaat:
Maar de hoeveelheid geld en manschappen die je dan tegen zo'n repressiebeleid moet smijten, is naar alle waarschijnlijkheid niet in verhouding. En dan nóg is de effectiviteit ten zeerste betwijfelbaar.
Da's waar, daarom ben ik eerder voorstander van een "uitdoofbeleid", dat drugsverslaafden en potentiële verslaafden weglokt naar niet-schadelijke alternatieven.

Laatst gewijzigd door C2C : 14 mei 2007 om 00:53.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:51   #22
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
hoe komt het dan, C2C, dat ik bij mijn (en ik mag toch wel zeggen: vrij brede) vriendenkring geen enkele psychopaat heb zitten? hoewel de meesten af en toe wel marihuana roken?
btw, ik heb het over studenten, en néen geen "studenten" die hun eerste jaar pol&soc voor de derde keer opnieuw doen.
Dat komt omdat de psychopathische uitwerking van cannabis zich pas na jaren uit (ongeveer na 10 �* 15 jaar regelmatig gebruik).

Vandaar dat de medische wereld vreest binnenkort overspoeld te zullen worden door een epidemie van psychoses. Echt hoor, mijn eigen dokter heeft mij dat verteld. En de wetenschap begint daar inderdaad steeds sterkere aanwijzingen voor te vinden.

Ik raad u en uw vrienden aan om te investeren in tantrische sex. Dat is zeer gezond voor de hersenen en voor het lichaam, heeft een zeer sterke psychoactieve werking, en het kost ook een pak minder geld.

Laatst gewijzigd door C2C : 14 mei 2007 om 00:51.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:53   #23
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik vind dat een goede vergelijking, maar de drooglegging was een ramp omdat de mensen geen alternatieven aangeboden kregen.
Eerst en vooral. Warempel; een post waar het geïndoctrineerde Stalinistische niet van af druipt, maar een logische beargumentering en iets of wat van oplossingen voor een probleem.

Maar je kan mensen niet verplichten die alternatieven te gebruiken. Draai en keer het hoe je het wilt. Dat alternatief zal niet die drug zijn.

Citaat:
Ik pleit voor de introductie en financiering van alternatieve psychoactieve technologieën (iedereen met een beetje creativiteit kan zelf voldoende niet-schadelijke alternatieven bedenken).
Dus toch drugs? Of wat bedoel je?

Citaat:
Dat kunt ge dus wel hé. Sinds het ontstaan van de biopolitiek in de 18de eeuw hebben Staten zeer goede technieken ontworpen waarmee ze het collectieve lichaam kunnen beheersen en laten functioneren in naam van het Algemeen Belang. Een goede Staat kan daar zeer Goede dingen mee doen.
Het 'algemeen belang' is iets uiterst dubieus. Het 'algemeen belang' is niet bepaald gediend met een vrij kordate repressie van iets dat 'eigenlijk' niemand kwaad doet, buiten de persoon zelf.

Citaat:
De voordelen van cannabis (een zich ontspannende bevolking), wegen niet op tegen de nadelen ervan.
Die afweging moet je niet maken.
De voordelen (en kosten) van de effectieve bestrijding van cannabis wegen niet op tegen de voordelen en kosten van het toelaten (of zelfs beheren) van (een) cannabis(beleid).

Citaat:
Maar de massale distributie van een drugs die de hersenen vernietigt is geen faits divers. Dat is een groot probleem.
Waar mensen zelf voor kiezen en waar bijlange niet iedereen zo ver in komt.
En als het geen cannabis is. Wat dan wel? Stok vinden als je wilt slaan si niet moeilijk. Ook al is het jezelf.

Citaat:
Ik ben niet voor criminalisering alleen, en voor een ruime aanpak. Maar ge moogt de criminalisering als strategie toch niet a priori uitsluiten vind ik.
Tuurlijk wel. Want het is niet bepaald een misdaad. Mezelf doodslaan, si dat een misdaad?

Da's waar, daarom ben ik eerder voorstander van een "uitdoofbeleid", dat drugsverslaafden en potentiële verslaafden weglokt naar niet-schadelijke alternatieven.[/quote]
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 00:54   #24
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat komt omdat de psychopathische uitwerking van cannabis zich pas na jaren uit (ongeveer na 10 �* 15 jaar regelmatig gebruik).

Vandaar dat de medische wereld vreest binnenkort overspoeld te zullen worden door een epidemie van psychoses. Echt hoor, mijn eigen dokter heeft mij dat verteld. En de wetenschap begint daar inderdaad steeds sterkere aanwijzingen voor te vinden.

Ik raad u en uw vrienden aan om te investeren in tantrische sex. Dat is zeer gezond voor de hersenen en voor het lichaam, heeft een zeer sterke psychoactieve werking, en het kost ook een pak minder geld.
Ik investeer al genoeg tijd (en geld >.<) in seks. Af en toe iets minder mag wel.

(Even voor de duidelijkheid: ik ben geen cannabisgebruiker, noch enige andere drugs, buiten zelden alcohol en soms cafeïne.)
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 01:18   #25
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik investeer al genoeg tijd (en geld >.<) in seks. Af en toe iets minder mag wel.

(Even voor de duidelijkheid: ik ben geen cannabisgebruiker, noch enige andere drugs, buiten zelden alcohol en soms cafeïne.)
btw wist je dat koffie ( 'k stond daar zelf van versteld nadat ik wat zocht over een te hoge cholesterol ) véél schadelijker is dan algemeen ( door de goegemeente ) wordt aangenomen ?

overigens.. 'k vraag me af hoe C2C staat tegenover tabak...het maatschappelijke kostenplaatje moet haast vele male hoger zijn dan die van cannabis

Laatst gewijzigd door praha : 14 mei 2007 om 01:20.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 03:22   #26
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
hoe komt het dan, C2C, dat ik bij mijn (en ik mag toch wel zeggen: vrij brede) vriendenkring geen enkele psychopaat heb zitten? hoewel de meesten af en toe wel marihuana roken?
btw, ik heb het over studenten, en néen geen "studenten" die hun eerste jaar pol&soc voor de derde keer opnieuw doen.
right, en omdat ge niemand kent die dit weekend verongelukt is, zijn er ook geen problemen met verkeersveiligheid.

BTW, 't is hier wat friskes vandaag. Laat ons die global warming propaganda ook maar zetten waar 'm thuishoort zeker (bij het huisvuil)
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 03:25   #27
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
btw wist je dat koffie ....etc etc

voorspelbaar zene mannen
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 05:55   #28
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bijna een op de vier jonge drugsgebruikers die professionele hulp zoeken, doet dat voor een problematisch cannabisgebruik. Zeven jaar geleden was dat nog maar een op de tien.

Dat is geen enkel probleem. Het gaat dan zuiver om een verschuiving van de ene drugs naar een andere.
Toon eerst eens aan dat het drugsgebruik tout court is gestegen, dán is er een probleem.

Verder heeft de overheid zich niet te moeien met het (soft) drugsgebruik van zijn burgers. Het enige wat een overheid moet doen is zorgen dat - als de burger het wilt - de kwaliteit in orde is en dat de burger goed geïnformeerd is.
Inderdaad, dat vetgedrukte...
Effe aandachtshoerig doen hierover.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 07:13   #29
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Misschien omdat uw eigen brein ondertussen al te beneveld is ?

Waarom hebde feitelijk da spul nodig ? ok, ik drink ook graag nekeer nen Gin-Tonic of nen Trappist, ne Mojito gaat er ook wel in op tijd en stond, maar niet in grote hoeveelheden, en ook al niet om mij "lekker" te voelen... (gewoon voor de smaak).

als ge dat spul pakt om weg te zijn van de wereld, steekt dan een keiharde trance, of metalplaat, of wa new-wave of new-age op uwen ipod en gaat u ergens met uw gat in 't gras zetten, blik op oneindig, na een tijdje zulde ook wel zweven, zonder die chemischen brol in uw brains.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 07:23   #30
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
btw wist je dat koffie ( 'k stond daar zelf van versteld nadat ik wat zocht over een te hoge cholesterol ) véél schadelijker is dan algemeen ( door de goegemeente ) wordt aangenomen ?

overigens.. 'k vraag me af hoe C2C staat tegenover tabak...het maatschappelijke kostenplaatje moet haast vele male hoger zijn dan die van cannabis
Zelf cola is smeerlapperij jong, wat ik afzuip aan coke en koffie, (van die straffen italiaansen) als ik daar morgen mee stop, krijg ik ook last van afkickingsverschijnselen, ... mijnen eersten halve liter coca-cola zit al in mijn bloed, zie, (en de meeste mensen moeten nog wakker worden... ) op mij heeft dat trouwens geen effect meer om wakker te blijven bv,
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 07:47   #31
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Misschien omdat uw eigen brein ondertussen al te beneveld is ?

Waarom hebde feitelijk da spul nodig ? ok, ik drink ook graag nekeer nen Gin-Tonic of nen Trappist, ne Mojito gaat er ook wel in op tijd en stond, maar niet in grote hoeveelheden, en ook al niet om mij "lekker" te voelen... (gewoon voor de smaak).

als ge dat spul pakt om weg te zijn van de wereld, steekt dan een keiharde trance, of metalplaat, of wa new-wave of new-age op uwen ipod en gaat u ergens met uw gat in 't gras zetten, blik op oneindig, na een tijdje zulde ook wel zweven, zonder die chemischen brol in uw brains.
Alcohol word NOOIT alleen voor de smaak gedronken.
Dan kunnen ze evengoed alcoholvrij maken.
Oud 14 mei 2007, 08:33   #32
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Vreemd dat iedereeen blijkbaar over dit zinnetje heeft gelezen in het artikel waarnaar de openingspost verwijst:

Citaat:
'Problematisch gebruik van cannabis is een psychisch en sociaal probleem. Je moet die mensen helpen. Dat doe je niet door cannabisgebruik in de strafwet te laten staan en repressief op te treden. Dat is vragen om een oncontroleerbare situatie.'
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 08:35   #33
Bhairav

Standaard

Nee heb ik zeker niet over gelezen.
Oud 14 mei 2007, 08:42   #34
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Ik heb echt een schijthekel aan dit topic en aan de schrijvers van dit artikel.

Er staat letterlijk: Bijna een op de vier jonge drugsgebruikers die professionele hulp zoeken, doet dat voor een problematisch cannabisgebruik.

Mensen, lees die zin nou eens goed. Het is pure angstzaaierij van De Standaard. De meeste mensen zijn te dom om de zin goed te begrijpen/lezen, en denken ofwel dat 1 op de 4 jongeren cannabis gebruikt (zoals het leest als je naar het topic kijkt), en de andere mensen lezen hem wel goed, maar omdat de toon van het artikel negatief is, interpreteren ze het ook zo.

Denk er nou zelf een keertje over na:

Hoeveel mensen gebruiken er cannabis in België?
Heel weinig.

Hoeveel van die gebruikers zoeken professionele hulp?
Heel, heel, heel erg weinig.

Waarom noemt het artikel geen aantallen, alleen percentages?
Omdat de mensen dit soort kleine aantallen irrelevant zouden vinden en het artikel daarom als onzinning zouden bestempelen.

Is het goed of slecht dat een op de vier jonge mensen die professionele hulp zoeken met hun drugsprobleem met cannabis-gerelateerde problemen komen?
Aan de ene kant niet goed, want ze hebben hulp nodig, aan de andere kant goed, want dat ze cannabis-problemen hebben betekent dat ze NIET hard-drugs problemen hebben, wat erger is. Daarbij zijn het jongeren!, Het is heel positief dat ze hulp durven te zoeken. Iets wat een paar jaar geleden vast nog wel taboe was.

Serieus dames en heren, leer een keertje objectief naar het nieuws kijken. Dit soort artikeltjes stuwt de hele massa van het volk één richting op, en dat is precies wat ze daarboven willen.

Laatst gewijzigd door Keats : 14 mei 2007 om 08:43.
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 08:59   #35
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

De uitlaatgassen van onze auto's veroorzaken lonkanker en nog vanalles...
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 08:59   #36
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijna een op de vier jonge drugsgebruikers die professionele hulp zoeken, doet dat voor een problematisch cannabisgebruik. Zeven jaar geleden was dat nog maar een op de tien.

Dat is geen enkel probleem. Het gaat dan zuiver om een verschuiving van de ene drugs naar een andere.
Toon eerst eens aan dat het drugsgebruik tout court is gestegen, dán is er een probleem.

Verder heeft de overheid zich niet te moeien met het (soft) drugsgebruik van zijn burgers. Het enige wat een overheid moet doen is zorgen dat - als de burger het wilt - de kwaliteit in orde is en dat de burger goed geïnformeerd is.
Moeten ze het nog gratis aan huis komen afgeven ook misschien?
Gewoon schandalig! Compleet verbieden en keihard optreden tegen gebruikers maar vooral tegen dealers, die financieel volledig moeten gepluimd worden en in de bak gegooid! De praatjes die daar nu over worden verkocht, van overheidswege dan nog, geven enkel de indruk dat er weinig of niets aan de hand is, en dat iedereen het gerust mag proberen, zonder veel moeite en kosten te moeten doen...
Waarom aan de inbrekers in spe niet de mogelijkheid geven om een lijstje in te dienen met wat ze graag zouden hebben? De overheid bezorgt hen het nodige en we zijn van heel wat inbraken verlost, en van de gevaren die deze toestanden meebrengen. Even logisch... en pervers.
Hoeveel softdruggebruikers schakelen er met de tijd over naar harddrugs?
Men is het hier weer aan het bagatelliseren en minimaliseren zoals nog een paar probleempjes in dit land, waar bepaalde groepen belang bij hebben...

Laatst gewijzigd door andev : 14 mei 2007 om 09:04.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 09:02   #37
Sam
Provinciaal Gedeputeerde

Sam's schermafbeelding

Standaard [VRTNIEUWS.NET] Een op de vier verslaafd aan cannabis

Citaat:
Een op de vier verslaafd aan cannabis

ma 14/05/07 - Bijna een op de vier druggebruikers die professionele hulp zoeken, doet dat voor problematisch cannabisgebruik. In 2000 was dat maar een op de tien. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Vereniging van Behandelingscentra Verslaafdenzorg (VVBV), die De Standaard kon inkijken.

Het aantal jongeren dat cannabis gebruikt, is volgens recente cijfers niet gestegen, maar steeds meer jonge gebruikers lijken er problematisch mee om te gaan.

(Belga)

Vooral de groep 20- tot 30-jarigen heeft problemen met cannabisgebruik.

Ze zijn op jongere leeftijd begonnen met af en toe een joint maar nu kunnen ze niet meer zonder. Ze functioneren niet meer normaal in hun relatie, op school of op hun werk.

Een eenduidige verklaring is er niet, al zou een deel van de verklaring kunnen liggen in het hogere gehalte THC, de werkzame stof die in cannabis zit.

Uit onderzoek blijkt dat de "nederwiet" de voorbij jaren heel wat sterker is geworden. Maar de VVBV ziet geen heil in een strenger repressief beleid.

"Repressie helpt niet"

Net door dertig jaar lang zowel telers als gebruikers te vervolgen, is de productie van cannabis steeds meer in handen gekomen van criminele organisaties voor wie de kwaliteit van het product geen rol speelt, luidt het.

(Belga)

Volgens de hulpverleners gaat het vaak ook om een psychisch en sociaal probleem, waar repressie of het verbieden van cannabis geen effect op hebben.

Volgens Dirk Vandevelde (foto) van de VVBV wordt cannabisgebruik ook gebanaliseerd door de verwarrende drugwet en de houding van sommige politici.

"Net zoals bij alcohol is er een grote groep die alcohol drinkt en daarmee kan omgaan, maar aan de andere kant zijn er ook gebruikers die in de problemen komen", zegt hij in Voor de dag.

Hij dringt aan op een beter preventiebeleid.

"Andere aanpak van drughandel"

Intussen pleit Brice De Ruyver, de veiligheidsadviseur van premier Guy Verhofstadt (Open VLD), in De Morgen voor een andere aanpak van de drughandel.

Om illegale handel te bestrijden, moet het mogelijk worden om sommige drugs legaal te importeren, zegt De Ruyver.

Het idee van Brice De Ruyver is niet nieuw, drie jaar geleden werd het voorstel al gelanceerd door de Verenigde Naties.

Bron: Rode staatsomroep

Bedankt Groen!, SP.a en VLD !

>>Ze functioneren niet meer normaal in hun relatie, op school of op hun werk.

Sam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 09:07   #38
Bhairav

Standaard

Vroeger zouden diezelfde jongeren aan andere drugs en alcohol (wat gevaarlijker is) verslaafd geweest zijn. Niks aan de hand, in tegenstelling wat voor een paniekzaaierij dat artikel is.
Oud 14 mei 2007, 09:08   #39
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De overheid hoeft zich wel te moeien, zeker wanneer het om een keiharde drugs als cannabis gaat.

Die jongeren hebben later één kans op twee om psychotisch te worden en niet meer te kunnen functioneren. Dat gaat de schatkist gigantisch veel geld kosten, geld dat we beter zouden kunnen gebruiken om armoede aan te pakken, om ons sociaal stelsel te versterken, om meer immigranten aan te trekken om de vergrijzing te overbruggen en om aan ontwikkelingshulp te doen.

De overheid moet hier onmiddellijk een eind aan maken. En ze moet zichzelf en de Nederlandse regering er toe dwingen haar absurde gedoogbeleid ongedaan te maken. Wat is dat nu voor onzin: ge moogt wel keiharde psychoses-veroorzakende drugs voor eigen gebruik op zak hebben, maar er niks van telen of dealen. Hypocriet, achterlijk en levensgevaarlijk. Gewoon compleet afschaffen die handel.

En vervangen door niet schadelijke drugs. Zoals meditatie en sex.
Volledig akkoord maar... waarom moet er ook nog vlug "meer immigranten" bijsleuren? Lopen er hier nog niet genoeg rond die niets te doen hebben?
Oud 14 mei 2007, 09:09   #40
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
bron?
Je valt er over als je ze wil zien, natuurlijk... Vandaag opnieuw, in de Standaard oa.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be