![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() BRUSSEL -- Sinds 1 april hebben een 50-tal mensen het Gésu-klooster te Sint-Joost ten Node bezet. De bezetting is een samenwerking van de Brusselse Bond Recht op Wonen, 321 Logements, vzw Bij Ons en de oude bewoners van de voormalige bezette panden Hotel Tagawa en Waterloo 103. Ze willen op deze manier de aandacht vestigen op de wooncrisis in Brussel en het slechte woonbeleid in het algemeen.
![]() Het Ministerie van de Wooncrisis De organisaties willen in dit symbolisch gebouw het “Ministerie van de Wooncrisis” huisvesten. Met het Ministerie van de Wooncrisis willen zij ondermeer de politieke actualiteit opvolgen en de verschillende politieke partijen interpelleren naar aanleiding van de federale verkiezingen op 10 juni. “ Wij willen de politici interpelleren over de reglementering van de huurprijzen en onze eisen inzake het kraakrecht in België,” aldus Werner Van Mieghem van de Brusselse Bond Recht op Wonen. Ook willen zij debatavonden organiseren voor het grote publiek over onder meer: voor- en nadelen van collectief wonen, het recht om leegstaande gebouwen te gebruiken, de omkadering van de huurprijzen,… Het ministerie van de Wooncrisis wil hiermee onder de aandacht brengen dat er fundamentele oplossingen moeten komen voor de wooncrisis. Er is noodzaak aan veel meer sociale woningen, een grondige aanpak van de leegstand en een omkadering van de huurprijzen. Last but not least willen zij met hun aanwezigheid de inwoners van het gebouw, dat als naam “13de Komeet” (afkomstig van de straatnaam : rue de la Comète) meegekregen heeft, een hart onder de riem steken. De 13de Komeet biedt onderdak aan families, mensen zonder papieren, daklozen en zelfs werkende mensen. “Mensen hebben nood om in gemeenschap te leven. Ze kunnen er verschillende culturen leren kennen en ze kunnen er zich weer thuis voelen om zo hun eigen identiteit terug op te bouwen. Elk individu maakt het andere immers sterker,” aldus Bart De Win, medewerker van vzw Bij Ons. ![]() Heeft het humanitaire geen waarde meer ten opzichte van het kapitaal? Het bezette gebouw is een leegstaand jezuïtenklooster. Op enkele waardevolle historische delen van het gebouw en de voorgevel na zal het met de grond gelijk gemaakt worden. De site huisvest een kerk, een groene binnenplaats, 350 vierkante meter atelierruimte en nog een heleboel kamers. Deze site is eigendom van de jezuïten alsook de aanpalende huizen en appartementsblokken. Dit alles samen zal hoogst waarschijnlijk aan kapitaalkrachtigen uit Zwitserland verkocht worden om het om te toveren tot een luxueus vijfsterren hotel. De inwoners van de appartementen en de huizen hebben hun opzegbrief al ontvangen. Deze mensen, die het ook niet al te breed hebben, zullen bij de aanvang van de bouw, of zelfs vroeger, de straat worden opgezet zonder enig alternatief. Een inwoonster getuigde met de krop in de keel en de tranen in de ogen: “ Ik heb een winkel en een dochter! Geen winkel meer, geen job meer ,geen geld meer , geen dak boven het hoofd! Ik word inwoonster van de 13de Komeet!”. “Heeft het humanitaire dan geen waarde meer ten opzichte van het kapitaal? Is dit de toekomst die we willen voor onze kinderen?” klonk het bij de bezetters. ![]() Op het binnenplein staat een oude plataan, anno 1830. Bij de terugtrekking van de Hollanders uit het centrum van Brussel hebben de Hollanders op het binnenplein hun doden begraven. Het is op die plek dat de plataan nu staat. Een symbool van de Belgische onafhankelijkheid maar ook een symbool voor gehardheid, strijdvaardigheid en overwinning. Misschien een voorteken? bron: http://www.indymedia.be/nl/node/9353 reacties? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Partijlid
|
![]() Weer een historisch gebouw weg
![]()
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik huur ook als ze mij morgen buitengooien moet ik ook iets anders zoeken, dan had ik maar iets moeten kopen, dat is een risico dat ge neemt.
Dat spel is eigendom van de Jesuiten, eigendom dat wil zeggen dat het van hun is... dus dat ze daar mee doen wat ze willen... Kraakrecht, moet ik daaronder verstaan het recht om iemands eigendom wat te gaan bezetten en naar eigen believen te gebruiken/misbruiken... Ik hoop dat de belze flikken iets van de Deense geleerd hebben... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() steunbetuiging bij deze voor de terechte bezetting vanwege het vierde wereld syndicaat, vanzelfsprekend
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 mei 2007 om 07:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel , het lijkt me een groot en bewoonbaar gebouw . Dus zou het best kunnen ingezet worden als een soort van woongemeenschap . Er zou al een atelier zijn , dus kunnen er opleidingen gegeven worden...
Jezuieten zijn een orde die mensen moet helpen , geen winstzoekende NV... Enkel de manier waarop dit pand weer in de belangstelling komt vind ik fout ... kraken is niet netjes ...
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de staat of gemeente het in zijn hoofd krijgt daar een weg of eender wat te gaan bouwen, kan je evengoed je boel inpakken en verhuizen. Ken zelfs mensen die juist in een nieuwe verkaveling hadden gebouwd, die werden onteigend omdat er plots was beslist daar een weg aan te leggen. 5 jaar later heeft men beslist dat die weg eigenlijk overbodig is en totaal zinloos, enkel mensen uit de buurt en boeren gebruiken hem. Wel een halve wijk nieuwbouwen voor plat gegaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Bovendien gaat het naast historisch erfgoed over iets nog veel belangrijkers Dit is namelijk ook niet erg netjes Het recht om niet dood te vriezen in de winter primeert op het eigendomsrecht !!! ya basta
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 mei 2007 om 07:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() daar het grondwettelijke recht op huisvesting van de bezetters geschonden is zijn ze niet langer gehouden het eigendomsrecht van anderen te respecteren. Inzonderheid niet wanneer het gaat over het innemen van leegstaande huizen uit overmacht.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 mei 2007 om 07:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gebouwen die idd makkelijk voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden en dit vaak zonder grote kosten. Maar de meeste rkk gemeenschappen willen dit niet, omdat men er niet voldoende winst mee maakt. In tegenstelling van wat jij zegt, zijn de rkk instellingen zelfs de best draaiende NV's en betalen zij bijna geen belastingen op hun winsten. Ga maar eens een huis huren van hen, je betaald de zelfde prijs als op de privé markt hoor. Nee, de rkk-instellingen zijn geen sociale instellingen en goed renderende NV's. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() kraken getuigd bovendien meer dan wat ook van ondernemingszin, van een mentaliteit van niet bij de pakken blijven zitten, ja ook van burgerzin en organisatietalent.
De jezuiten zijn hier de afbrekers, de krakers de opbouwers maar er schijnt hoop te zijn dat de jezuiten dit op tijd willen inzien.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 mei 2007 om 07:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() maar als we dan iets willen opbouwen dan is het weer niet goed he
![]()
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 mei 2007 om 07:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]()
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() dus stop allemaal met zagen
want wij zijn het beu om te jammeren en te klagen ga nu allemaal maar opzij want wij hebben hier werk te doen de rommel opruimen van jullie achterlijke streven naar poen
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zij kunnen zich dus niet beroepen op het grondwettelijke recht op huisvesting, zij mogen zelfs gewoon niet in België verblijven. Deze illegalen onderdak verschaffen is zelfs een crimineel feit waar zware gevangenisstraffen en boetes op bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
enkel op het vlak van politieke rechten zijn er beperkingen moest dit niet zo zijn dan zou je een zg illegaal zo mogen neerschieten zou je willen dat dit zo was ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 mei 2007 om 08:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
De krakers hebben de moed om tegen de stroom in te gaan om de uit de pan rijzende huurprijzen in vraag te stellen http://vierdewereldsyndicaat.org/web...sg7036#msg7036 mss moet jij door hun acties binnenkort minder huur betalen, of geen belasting en beschrijf op je eerste eigendom kraken is in de huidige maatschappelijke contekst geen anarchistische daad maar wel een daad die getuigd van burgerzin !
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 mei 2007 om 08:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() jullie vergeten wel even dat mensen als dieren laten dood laten vriezen op straat in een rechtstaat illegaal is
![]() en in de hoofdstad van de bakermat van de mensenrechten en de democratische rechtstaat, in de schaduw van de eurocratie, zijn er godverdomme meer dan duizend daklozen ![]() ![]() ![]() dus ff niet zagen over dat eigendomsrecht van jullie zelle ![]() eerst moeten wij een warm plekkie hebben voor de winter ![]()
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 mei 2007 om 08:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |