Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2007, 14:26   #1
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard Oudste dief van het land krijgt zes maanden cel

Oudste dief van het land krijgt zes maanden cel

Foto Ronny Meyers.

HLN UPDATE 15:06 De Leuvense correctionele rechtbank heeft Georges Pirard veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes maanden en een boete van 275 euro. De 80-jarige man, die beschouwd wordt als de oudste dief van België, had in verschillende kerken geld uit de offerblokken gestolen. Zijn advocaat had de opslorping met eerdere feiten gepleit, maar dat vond de rechtbank niet aangewezen.

Lege offerblokken
Pirard, afkomstig uit Anderlecht, werd begin 2006 door de correctionele rechtbank van Hasselt veroordeeld voor diefstallen uit offerblokken. Enkele weken later merkte een wijkagent hem op in Tremelo toen hij net uit de kerk kwam. Bij controle bleek de man materiaal bij te hebben om geld uit de offerblokken te vissen. Hij bekende ook dat hij dat gedaan had, maar dat ze leeg waren.

Andere keren had hij wel succes gehad. Zo had hij in Turnhout al verschillende malen gestolen. De onderzoeksrechter besloot Pirard onder voorwaarden vrij te laten, maar twee weken later liep hij weer tegen de lamp, ditmaal in Zomergem.

Noodzaak
Volgens zijn advocaat zag Pirard zich genoodzaakt te stelen omdat hij met zijn pensioen niet rondkomt. "Nu hij van het OCMW steun krijgt, hoeft hij niet meer te stelen en doet hij dat ook niet. Hij werd in juni door het hof van beroep van Antwerpen veroordeeld tot een maand cel voor gelijkaardige diefstallen. Omdat al die feiten door hetzelfde geldgebrek waren gemotiveerd, had ik gehoopt de opslorping te bekomen."

Teleurgesteld
De rechtbank zag dat anders en veroordeelde Pirard tot een effectieve celstraf van 6 maanden en 275 euro boete. In haar vonnis zei rechter D'Exelle dat Pirard, die al meer dan 40 veroordelingen door diefstallen heeft opgelopen, van het stelen een spelletje maakte en dat hij duidelijk genoot van de media-aandacht.

Na het vonnis was de man zelf licht teleurgesteld. "Ik had op een lagere straf gehoopt maar ik weet nog niet of ik in beroep ga. Ik heb spijt van die diefstallen, maar kon toen niet anders. Gelukkig krijg ik nu steun om rond te komen." (belga/hln)

Bron/ HLN

Erg dat men op zijn oude dag nog op deze manier aan de kost moet komen
EN DAN MAAR VERSCHIETEN DAT ZE GEEN PLAATS MEER IS IN DE GEVANGNISSEN OM ECHTE BOEVEN OP TE SLUITEN
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2007, 14:34   #2
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oudste dief van het land krijgt zes maanden cel
Citaat:

Foto Ronny Meyers.

HLN UPDATE 15:06 De Leuvense correctionele rechtbank heeft Georges Pirard veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes maanden en een boete van 275 euro. De 80-jarige man, die beschouwd wordt als de oudste dief van België, had in verschillende kerken geld uit de offerblokken gestolen. Zijn advocaat had de opslorping met eerdere feiten gepleit, maar dat vond de rechtbank niet aangewezen.

Lege offerblokken
Pirard, afkomstig uit Anderlecht, werd begin 2006 door de correctionele rechtbank van Hasselt veroordeeld voor diefstallen uit offerblokken. Enkele weken later merkte een wijkagent hem op in Tremelo toen hij net uit de kerk kwam. Bij controle bleek de man materiaal bij te hebben om geld uit de offerblokken te vissen. Hij bekende ook dat hij dat gedaan had, maar dat ze leeg waren.

Andere keren had hij wel succes gehad. Zo had hij in Turnhout al verschillende malen gestolen. De onderzoeksrechter besloot Pirard onder voorwaarden vrij te laten, maar twee weken later liep hij weer tegen de lamp, ditmaal in Zomergem.

Noodzaak
Volgens zijn advocaat zag Pirard zich genoodzaakt te stelen omdat hij met zijn pensioen niet rondkomt. "Nu hij van het OCMW steun krijgt, hoeft hij niet meer te stelen en doet hij dat ook niet. Hij werd in juni door het hof van beroep van Antwerpen veroordeeld tot een maand cel voor gelijkaardige diefstallen. Omdat al die feiten door hetzelfde geldgebrek waren gemotiveerd, had ik gehoopt de opslorping te bekomen."

Teleurgesteld
De rechtbank zag dat anders en veroordeelde Pirard tot een effectieve celstraf van 6 maanden en 275 euro boete. In haar vonnis zei rechter D'Exelle dat Pirard, die al meer dan 40 veroordelingen door diefstallen heeft opgelopen, van het stelen een spelletje maakte en dat hij duidelijk genoot van de media-aandacht.

Na het vonnis was de man zelf licht teleurgesteld. "Ik had op een lagere straf gehoopt maar ik weet nog niet of ik in beroep ga. Ik heb spijt van die diefstallen, maar kon toen niet anders. Gelukkig krijg ik nu steun om rond te komen." (belga/hln)

Bron/ HLN
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Erg dat men op zijn oude dag nog op deze manier aan de kost moet komen
EN DAN MAAR VERSCHIETEN DAT ZE GEEN PLAATS MEER IS IN DE GEVANGNISSEN OM ECHTE BOEVEN OP TE SLUITEN
Tja, als alleenstaande een woning van 650 euro huren met een pensioentje van zelfstandige...

Nog een geluk dat hij geen 1000 euro huur moest betalen...

Vagina gaat natuurlijk weer zeggen dat ik zijn toestand niet ken...

Laatst gewijzigd door Chipie : 16 mei 2007 om 14:39.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2007, 14:38   #3
Graaf van Vlaanderen
Partijlid

Graaf van Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Hij heeft iets gestolen dus hij moet gestraft worden
Zo zit de wet in elkaar
Oud 16 mei 2007, 14:51   #4
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

schande voor de rechtstaat

georges pirard is in onze ogen een rechtgeaard politiek vierde wereld activist

hij eist het recht op een voldoende groot pensioen op, dat in de basisbehoeften kan voorzien

hij dwingt met zijn hardnekkigheid de media, de politiek en ons allemaal om na te denken

dat is nog eens een oudje die respect verdient en die voor de jongeren ( in armoede ) een goed voorbeeld is
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 mei 2007 om 14:54.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2007, 14:55   #5
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graaf van Vlaanderen Bekijk bericht
Hij heeft iets gestolen dus hij moet gestraft worden
Zo zit de wet in elkaar
Toch is stelen uit armoede geen misdrijf volgens mij
Oud 16 mei 2007, 14:55   #6
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht

georges pirard is in onze ogen een politiek activist

hij eist het recht op een voldoende groot pensioen op, dat in de basisbehoeften kan voorzien

hij dwingt met zijn hardnekkigheid de media, de politiek en ons allemaal om na te denken

dat zijn nog eens oudjes die respect verdienen en die voor de jongeren ( in armoede ) een goed voorbeeld is
Uit offerblokken stelen gaat er toch wel een beetje over, maar bon. Hij is veroordeeld tot 6 maanden. Moet hij dan effectief naar de gevangenis? Ik denk van niet, maar het kan verkeerd zijn, dus al bij al valt dat wel mee vind ik. Die 250 euro boete is belachelijk. Het belangrijkste is trouwens dat het ocmw deze man geholpen heeft vind ik en dat hij nog een waardige oude dag kan beleven.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2007, 14:59   #7

Standaard

Citaat:
Toch is stelen uit armoede geen misdrijf volgens mij
inderdaad zoiets noemt men overmacht.

Zo is het de brandweer bvb ook toegelaten om een berg zand in je tuin zonder te vragen weg te scheppen om een brand te blussen in je buurt als dat niet anders kan.

In noodsituaties en dus bij overmacht vervalt het eigendomsrecht tijdelijk

En Georges Pirard heeft niet willen stelen, maar moeten stelen om te kunnen eten, om zijn medicijnen te kunnen betalen, om te kunnen blijven leven.

Als ze een berg zand uit je tuin moeten nemen om een brand te blussen dan wordt je achteraf echter wel vergoed ( vergelijkbaar met een onteigening )

de staat zou in deze dus het geld dat Pirard heeft moeten nemen uit de offerblokken, moeten compenseren aan de kerk
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 mei 2007 om 15:00.
Oud 16 mei 2007, 15:02   #8
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Dus de staat zou met geld van de belastingen moeten terugbetalen wat iemand gestolen heeft ????? Goe bezig...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2007, 15:02   #9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Uit offerblokken stelen gaat er toch wel een beetje over, maar bon. Hij is veroordeeld tot 6 maanden. Moet hij dan effectief naar de gevangenis? Ik denk van niet, maar het kan verkeerd zijn, dus al bij al valt dat wel mee vind ik. Die 250 euro boete is belachelijk. Het belangrijkste is trouwens dat het ocmw deze man geholpen heeft vind ik en dat hij nog een waardige oude dag kan beleven.
in een intervieuw dat wij zelf van hem afnamen en dat te vinden is op onze vws website, staat te lezen dat hij stal uit offerblokken omdat hij het onethisch vond om te stelen van particulieren
Oud 16 mei 2007, 15:05   #10

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Dus de staat zou met geld van de belastingen moeten terugbetalen wat iemand gestolen heeft ????? Goe bezig...
belastingen moeten inderdaad in de eerste plaats gecollecteerd worden om te zorgen dat iedereen in zijn of haar basisbehoeften kan voorzien teneinde zo onrechtstreeks de sociale vrede en de veiligeheid te garanderen aan alle burgers. Dat is één van de belangrijkste taken van de staat.

en Georges heeft niet gestolen, hij heeft gewoon genomen waar hij volgens de grondwet recht op heeft, nl een menswaardig bestaan

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 mei 2007 om 15:05.
Oud 16 mei 2007, 15:09   #11
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
belastingen moeten inderdaad in de eerste plaats gecollecteerd worden om te zorgen dat iedereen in zijn of haar basisbehoeften kan voorzien
En dus niet om gestolen goed terug te betalen ...
Stel je voor dat iedereen zich daarop beroept . .
Er zou helemaal geen geld meer zijn voor sociale voorzieningen ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
Oud 16 mei 2007, 15:16   #12
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dus niet om gestolen goed terug te betalen ...
Stel je voor dat iedereen zich daarop beroept . .
Er zou helemaal geen geld meer zijn voor sociale voorzieningen ...
Fout ligt aan de overheid die in de eerste plaats zou moeten zorgen dat er geen armoede bestaat,blijkbaar zijn juist die sociale verzieningen niet toereiken genoeg voor arme mensen ,en moeten deze dan gaan stelen
Oud 16 mei 2007, 15:21   #13
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fout ligt aan de overheid die in de eerste plaats zou moeten zorgen dat er geen armoede bestaat,blijkbaar zijn juist die sociale verzieningen niet toereiken genoeg voor arme mensen ,en moeten deze dan gaan stelen
Als ze dan alle gestolen geld moeten teruggeven zal de overheid nooit genoeg geld hebben...
Oud 16 mei 2007, 15:23   #14
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

georges pirard is in onze ogen een rechtgeaard politiek vierde wereld activist

dat is nog eens een oudje die respect verdient en die voor de jongeren ( in armoede ) een goed voorbeeld is
Georges Pirard is een doordeweekse smeerlap die geld steelt dat door anderen (en als ik het profiel van de doorsnee kerkganger bekijk: anderen uit dezelfde socio-economische groep) aan een goed doel geschonken was.

Sorry hoor, je mag je Robin Hood-zever houden.
Oud 16 mei 2007, 15:26   #15
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ze dan alle gestolen geld moeten teruggeven zal de overheid nooit genoeg geld hebben...
Ze kunnen natuurlijk ook de laagste pensioenen optrekken,of het leefloon optrekken naar een werkelijk leefloon,of het stempelgeld op een aanvaarbaar niveau brengen
Wat ook kan is wat het VWS voorsteld,namelijk een ONVOORWAARDELIJK BASISINKOMEN invoeren
Oud 16 mei 2007, 15:27   #16
Percalion

Standaard

Citaat:
En Georges Pirard heeft niet willen stelen, maar moeten stelen om te kunnen eten, om zijn medicijnen te kunnen betalen, om te kunnen blijven leven.
Bewijzen.

Het stond de heer Pirard vrij om aan te kloppen bij voedselbanken, OCMW's, Leger des Heils, Poverello, Geneeskunde voor het Volk, of één van de andere goede doelen.

Sommige mensen zijn nu eenmaal lui en hebberig.
Oud 16 mei 2007, 15:29   #17
Percalion

Standaard

Citaat:
Ze kunnen natuurlijk ook de laagste pensioenen optrekken,of het leefloon optrekken naar een werkelijk leefloon,of het stempelgeld op een aanvaarbaar niveau brengen
Wat ook kan is wat het VWS voorsteld,namelijk een ONVOORWAARDELIJK BASISINKOMEN invoeren
Men zou ook gewoon eens kunnen stoppen met dat onophoudelijke verspreiden van de overmachttheorie, die stelt dat alles de schuld is van omstandigheden, maatschappij, opvoeding, de ongelukkige jeugd, de anderen - de schuld van alles en iedereen maar niet van de misdadiger zelf.

Het stond de heer Pirard bijvoorbeeld ook vrij om te gaan bedelen, maar blijkbaar was de overmacht d�*�*r niet groot genoeg voor?
Oud 16 mei 2007, 15:29   #18
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Bewijzen.

Het stond de heer Pirard vrij om aan te kloppen bij voedselbanken, OCMW's, Leger des Heils, Poverello, Geneeskunde voor het Volk, of één van de andere goede doelen.

Sommige mensen zijn nu eenmaal lui en hebberig.
Of sommige mensen verkopen hier zo een onzin dat het niet de moeite waard is om op te antwoorden......
Oud 16 mei 2007, 15:30   #19
Percalion

Standaard

Citaat:
in een intervieuw dat wij zelf van hem afnamen en dat te vinden is op onze vws website, staat te lezen dat hij stal uit offerblokken omdat hij het onethisch vond om te stelen van particulieren
Juist, want geld in offerblokken komt niét van particulieren natuurlijk.

Offerblokken zijn gewoon een makkelijk doel. Particulieren hebben honden, alarmsystemen en camera's. Kerken hebben oude pastoors en bijziende kosters. Mocht ik willen stelen, ik zou het ook wel weten.
Oud 16 mei 2007, 15:32   #20
Percalion

Standaard

Citaat:
Of sommige mensen verkopen hier zo een onzin dat het niet de moeite waard is om op te antwoorden......
Ik ben een klootzak hé. Zomaar durven wijzen op persoonlijke verantwoordelijkheid en zo. Niet meegaan met het gezaag over overmacht en hij kon er toch ook niet aan doen want och, het is toch zo 'n duts, hij is nog maar veertig keer veroordeeld.

Ik denk dat Pirards pensioen vooral te klein zal zijn om die gerechtskosten te betalen op die negenendertig vorige veroordelingen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be