![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Even rechtzetten: in het oude Athene was iedere burger zijn eigen vertegenwoordiger, loting werd alleen toegepast bij niet-wetgevende functies.
Confer: ![]() Dat is het systeem dat ik hier verdedigde.
![]() |
![]() |
#62 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Jos verhulst blijkt wel in een keer zijn kazak te draaien?
Volksvertegenwoordigers door loting. Wat een onzin. Ik wil een volksvertegenwoordiger die zijn job met hart en ziel doet. Niet iemand die daar tegen zijn goesting of omwille van het smeer zit. Daarom zie je ook op mijn website dat hun loon niet al te hoog is. Mensen die een job doen omdat er gemakkelijk en veel geld mee te verdienen valt doen die job NOOIT goed. Alle problemen die hier, vooral door lombart, worden opgeworpen werden reeds opgelost op mijn website. Ik denk niet dat alle oplossingen perfect zijn maar de scherpe kantjes kunnen zeer gemakkelijk verwijderd worden waneer we met zijn allen gaan meedenken. Lezer. Politiek partijen verbieden is niet alleen ondemocratisch maar ook helemaal niet nodig. Ze moeten echter dezelfde rechten en plichten hebben als de voetbal-, schaak-, computerclub. PP bestaan enkel omdat zij zich royaal kunnen bedienen uit de staatskas en omdat het grootkapitaal hen eveneens royaal bedient (voor wat hoort wat). Beide voorwaarden bestaan niet meer in een DD en dus vallen die inkomsten ook weg. Dus EXIT PP. Ook geheime stemmingen zijn in een DD niet toegelaten. Als baas van de volksvertegenwoordiger heb ik namelijk het recht om te weten hoe die over een wet heeft gestemd zodat ik de mogelijkheid heb om hem eventueel tot de orde te roepen. In een particratie zou dat enige zin hebben, maar ik twijfel daar aan. Parlementariers zouden dan zelf moeten gaan denken en daar geloof ik niet in. Citaat:
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zei trouwens al dat bij dr. Verhulst moet toegevoegd worden, naar mijn mening, dat de Volksvergadering in het oude Athene niet geloot was, maar enkel de Boulè onder vrijwilligers die de agenda voorbereidden van die Volksvergadering en waarvan 50 leden de Volksvergadering van alle burgers per week in goede banen leidden. In Athene kon elke burger doorheen de week terecht bij de Boulè om een voorstel in te dienen. De Boulè op haar beurt bereidde dit voor en stelde zo de agenda samen voor de wekelijkse Volksvergadering (Ecclèsia, Pnyx).
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb ook nogal een bedenking bij "vrijwilligers" Meestal hebben die bijbedoelingen en zeker als er geen controle is. Daarbij ben je situaties aan het vergelijken die 2000 jaar geleden, waar iedereen ofwel helemaal geen tijd had, de slaven, of juist veel tijd had, de heren, met een situatie anna 2007. Je zit dus nog wat vroeger in de tijd dan ik dacht. Enkel van de verwijten die ik heb aan het Zwitserse systeem zijn: -dat het is blijven stilstaan in de tijd. Wat 150 jaar geleden goed was is dat niet noodzakelijk meer anno 2007. -het benodigde aantal handtekeningen veel te hoog is en ook niet is bepaald door het volk. -de procedure om die handtekeningen te verzamelen zo ingewikkeld en DUUR is dat alleen financiaal draagkrachtigen die kunnen opstarten. -de invloed van de PP (en dus het grootkapitaal) nog veel te hoog is Het is dus een uitgeholde DD.
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou het volgende verkiezen :
- wetgevende macht : via Bindende Referenda Op Volksinitiatief. Vier keer per jaar worden wetsvoorstellen aan alle burgers ter stemming voorgelegd. Wetsvoorstellen kunnen niet vroeger dan één jaar nadat ze aan het volk werden gepresenteerd aan stemming onderworpen worden, zodat een ernstig debat daarover kan plaatsvinden. - uitvoerende macht : een vergadering van burgers die daarin zitting willen hebben, en die op regelmatige basis d.m.v. 'loting' aangeduid worden (ik denk aan een termijn van 2 jaar, maar elk jaar wordt minstens één derde van de leden vervangen). De enige taak van deze vergadering is toezicht te houden op de uitvoering van de door de burgers via referenda genomen beslissingen, en het 'dagelijks bestuur' (afhandelen van routinekwesties). Deze vergadering kan zelf géén wetten doordrukken/aannemen/verwerpen. Een mogelijk naam daarvoor is 'Boulè', maar er zijn best wel alternatieven voor te vinden. Eén lid van de 'Boulè' wordt door de 'Boulè' als 'moderator' van de vergaderingen aangeduid, en dat bij elke bijeenkomst. Wie twee keer na elkaar 'moderator' was, moet minstens twee vergaderingen wachten vooraleer hij/zij dat opnieuw kan worden. De wetgevende en uitvoerende macht kan bijgestaan worden door een 'Parlement van Volksvertegenwoordigers', die zoals nu in algemene verkiezingen door het volk afgevaardigd worden. Dit 'Parlement' heeft echter alléén adviserende bevoegdheden, en kan dus NOOIT zelf een wet doordrukken/aannemen/verwerpen. Aan het hoofd van het 'Parlement' kan eventueel een in algemene verkiezingen door de burgers aangeduide 'President' staan, die als enige functie heeft ervoor te zorgen dat de vergaderingen van het 'Parlement' ordelijk verlopen (eveneens een soort 'moderator' dus, eigenlijk). De maximale duur van het 'Parlement' zou de drie jaar niet mogen overstijgen, waarna dan nieuwe verkiezingen kunnen plaatsvinden. Het 'territorium' dat door deze machten bestreken wordt, kan volgens mij zowel erg groot als eerder klein zijn. Voor de rest : hoe minder macht over de burgerinitiatieven beide 'vergaderingen' hebben, hoe beter. Laatst gewijzigd door djimi : 19 mei 2007 om 08:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je zegt dat je voor een representatie bent, dus niet voor persoonlijke representatie, met andere woorden, dat je moet gaan stemmen om iemand in het parlement te krijgen, niet dat iedereen zelf in dat parlement mag gaan zetelen. Ik vraag me af hoe je dat hebt opgelost.
Citaat:
Citaat:
Ze bestond uit 500 uitgelote mannen, 50 van elke philè (wijk), gekozen voor één jaar. Om de 36 dagen roteerden ze van philè en per dag werd een "burgemeester" uitgekozen die de sleutels van de stad in handen kreeg. Citaat:
Citaat:
Het is helemaal niet zo dat enkel "de heren" deelnamen.
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik ga uit van het idee dat niet alle wetgevend werk kan/moet gedaan worden via referenda op volksinitiatief. Referenda kunnen beschouwd worden als in de tijd en de ruimte uitgedeinde volksvergaderingen en zij dienen uiteraard het kernstuk te vormen van gelijk welke democratie die naam waardig. Alles wat de burgers per volksvergadering/referendum wensen te beslissen, dient ook via die weg te worden beslist. Maar het is waarschijnlijk dat er ook wetgevend werk moet gedaan dat de burgers niet via een volksvergadering/referendum wensen tot stand te brengen. Dan heb je een volksvertegenwoordiging nodig. En dus geen partijvertegenwoordiging zoals nu. Een echte volksvertegenwoordiging impliceert, dat iedere burger a priori evenveel kans heeft om erin te zetelen, en dit niet enkel in theorie doch ook in de praktijk. Dat leidt bijna onvermijdelijk tot één of andere vorm van loting. Natuurlijk kan zo'n loting op diverse manieren gemoduleerd worden, maar dat mag niet gebeuren op een wijze dat één of andere burger of groep burgers a priori kan uitgesloten worden. Men zou bv een systeem kunnen invoeren, waarbij de burger zich actief moet registreren om op de lijst der lotelingen te figureren (dat komt dan min of meer overeen met een vrijwilligerssysteem). Men kan ook, zoals ik suggereerde, een systeem invoeren waarbij men het eigen lotje kan overdragen aan iemand die men bijzonder geschikt vindt. En iedereen die geloot wordt doch de tijdelijke job niet ziet zitten kan zich vooralsnog terugtrekken. Over de beste modaliteiten heb ik geen scherp idee. Een groot voordeel aan het lotingsysteem lijkt me te zijn, dat het ontstaan van een kaste van beroepspolitici onmogelijk wordt gemaakt. Essentieel is dat de rol van de politieke partijen, en van de organisaties die zich bedienen van die partijen, uitgeschakeld wordt. Politieke partijen hebben ten volle bestaansrecht als ideeënfabrieken, maar als instrumenten voor machtsuitoefening over het volk zijn ze een onding. Dat ben ik met Simone Weil eens. Indien mijn uitgangspunt fout is en alle noodzakelijk wetgevend werk via referenda zou kunnen gebeuren, dan blijven de overwegingen hierboven natuurlijk zonder voorwerp. Maar practisch gezien lijkt een volksvertegenwoordiging me toch onmisbaar.
![]() |
![]() |
#68 |
Minister-President
|
![]() leuke discussie, een instituut mag altijd in vraag gesteld worden.
Een vraagje, dit voorgesteld systeem lijkt van toepassing op eerder kleinere gemeenschappen, die 'wendbaar' zijn. Voor bepaalde zaken (vb. rampen, plotse internatonale spanningen) is slagkracht en snelle beslissing nodig, ik zie niet helemaal hoe dit hierin zit. Andere zaken, waarbij afspraken op grotere schaal nodig zijn (vb. klimaatprobleem, internationale handel, ontwikkelingshulp?), zelfde probleem denk ik. Ik denk dat een beetje 'deelname van de burger' wordt opgeofferd om efficient te kunnen werken, wat verdedigbaar is. Is het misschien niet te bedoeling dit toe te passen op zo grote schaal, of mis ik iets? |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb ooit eens berekend dat persoonlijke representatie in een Volksvergadering mogelijk is voor een populatie tot minstens 500 000 mensen. Ik vind die precies niet meer terug, maar het gaat per eliminatie.
Bijvoorbeeld: - Te jong (geen burger) of te oud (passief tehuis, dementie, ...) om deel te nemen: +/- 1/3 �* 1/4 - Ziek: +/- 1/10 �* 1/20 - Afwezig (vakantie, uitstap, familiebezoek, ...): +/- 1/10 �* 1/20 &c
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou het woord 'onding' wellicht zelfs vervangen door 'ramp' of iets gelijkaardigs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
http://www.lexpress.fr/formatimp/def...457300%26p%3D1 Die weet doodleuk te zeggen, dat Sarkozy voldoende door 'broeders' is omringd, en zegt in verband met de doelstelling van deze laatsten nog: “...le GODG engage également ce combat pour faire cesser cette division Nord-Sud et aider les pays en difficulté, particulièrement en Afrique (...) Notre action en Afrique est déj�* décisive mais elle devra prendre plus d’ampleur encore. Et �* cet égard, je crois que l’immigration, le métissage sont une chance pour l’Europe alors même qu’il appartient �* ces pays de nous apporter aussi leur culture et leur mode d’apporche des grands problèmes de la société”. Dus Sarkozy is omringd door mensen die de rassenvermenging, de immigratie en de introductie van Afrikaanse culturen in Frankrijk/Europa willen pushen. Weten ze veel, die kiezers van Sarkozy. En eens hun 'conservatieve' kandidaat verkozen, is er niks meer dat ze kunnen doen, net zoals de VLD-kiezers niks meer konden doen toen hun partij ondanks alle definitieve kiesbeloftes toch het stemrecht voor naturalisatieweigeraars hielp introduceren. Particratie is bedrog en verraad; die conclusie kan niet worden ontweken, denk ik.
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 19 mei 2007 om 16:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als hij dan iets doet dat flagrant tegen de wil van de kiezer ingaat, dan kan dat toch tegengehouden worden? Dat we van een minder particratisch naar een meer persoonlijk systeem van representatieve vertegenwoordiging moeten, daar kan ik me wel in vinden. Maar om het nu echt door lottrekking te doen? Ik heb ook niets tegen het concept 'beroepspolitici', wel iets tegen 'beroepspolitici die losstaan van controle'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het gaat om wetgevende bevoegdheden, blijf ik ervan overtuigd dat deze enkel en alleen het 'soevereine volk' toekomen, en zelfs dan nog bij voorkeur alléén betrekking hebben op het regelen van het 'onderling verkeer' binnen dat 'soevereine volk' (waartoe ik dan voor 't gemak de héle mensheid reken). Alles wat in de privé-sfeer plaatsvindt, valt buiten die wetgevende bevoegdheden, tenzij de activiteiten in de privé-sfeer van die aard zijn dat ze het functioneren van de democratische samenleving in gevaar brengen. Ik denk hierbij aan pedofilie, samenzwering m.h.o. op het buitenspel zetten van de 'directe democratie (lees: terrorisme en/of machtsgrepen), omkoping, allerlei andere vormen van criminaliteit, ... Het is ongetwijfeld een hele opgave een dergelijke 'direct democratische' bestuursvorm op poten te zetten, maar ik vrees dat 'we' uiteindelijk geen andere keuze hebben. Het is d�*t, of 'Big Brother' forever. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door djimi : 19 mei 2007 om 16:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Gek dus dat je daar specifiek pedofilie bij noemt. Kan je mij vertellen hoe pedofielen, in de echte betekenis van het woord (niet te verwarren met de multimediabetekenis waar het verkeerd gebruikt word om pedosexuelen aan te duiden, zoals de media België ook schaamteloos als een democratie bestempelen), de mensheid in gevaar kunnen brengen?
![]() |