Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2007, 16:15   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik vind het zeer vreemd, maar ik merk dat heel veel mensen het verschil niet kunnen maken tussen een priester en een kloosterling.

Een tijdje geleden was het hetzelfde probleem met priesters die luxegoederen hadden (een ferrari, dacht ik). Blijkbaar weten weinig mensen nog dat een priester geen gelofte van armoede aflegt.
Laten we natuurlijk ook niet vergeten dat mensen verwachten dat een priester ook in dat opzicht een voorbeeld hoort te zijn. Bijgevolg met een dure wagen rondrijden, lijkt me niet onmiddellijk een apostolisch voorbeeld. De mensen zijn daar terecht verontwaardigd over.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 16:40   #62
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook de RKK "duldt" (een slechte woordkeuze m.i.) getrouwde priesters. In Engeland zijn er talrijke katholieke parochies met een getrouwde priester. Meestal gaat het om voormalige anglicaanse priesters die de overstap naar de RKK zetten. Ook heeft de RKK talrijke getrouwde priesters in Oost-Europa, waar ze parochies heeft die de Byzantijnse ritus volgen. Ook de katholieke Malbaarse parochiepriesters zijn allemaal getrouwd.

Kortom, celibaat is voor de RKK slechts een zaak van kerkdiscipline.
Hee, dat lijkt op de (Nederlandse) multipaspoortigheid: aan Autochtonen verboden.
Oud 19 mei 2007, 16:59   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Hee, dat lijkt op de (Nederlandse) multipaspoortigheid: aan Autochtonen verboden.
Toch niet. Een kandidaat-priester is volledig vrij: hij kan voor de Latijnse of Byzantijnse ritus kiezen, en bijgevolg ook de keuze voor het celibaat of niet.
Oud 19 mei 2007, 17:55   #64
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Laten we natuurlijk ook niet vergeten dat mensen verwachten dat een priester ook in dat opzicht een voorbeeld hoort te zijn. Bijgevolg met een dure wagen rondrijden, lijkt me niet onmiddellijk een apostolisch voorbeeld. De mensen zijn daar terecht verontwaardigd over.
Hangt er van af, denk ik, wat die auto kan presteren; een beetje publiciteit kan toch welkom zijn.
Oud 19 mei 2007, 18:04   #65
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch niet. Een kandidaat-priester is volledig vrij: hij kan voor de Latijnse of Byzantijnse ritus kiezen, en bijgevolg ook de keuze voor het celibaat of niet.
Is het dan mogelijk om hier voor de Byzantijnse ritus te kiezen, maar toch deel uit te maken van de RKK?

Heb je daar een bron voor?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 18:54   #66
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U verwart geloof met kerkdiscipline. 't Behoort geenszins tot ons geloof dat een priester al dan niet celibatair hoort te zijn, net zo min het tot ons geloof behoort dat we eerst de vredeswens moeten geven vooraleer het brood wordt gebroken.

In Cyprus zal er ook gedonder van komen als je als katholiek priester van de Byzantijnse ritus met een vrouw aanpapt. De regel is immers heel simpel: als priester neem je eerst een engagement en daar hou je je vervolgens aan. In de Latijnse ritus is dat engagement het celibaat; in de Byzantijnse ritus het celibaat of het gehuwdheid zijn. In beide gevallen is aanpappen met een of andere vrouw ontoelaatbaar.
Dan begrijp ik het nog niet. Hoe kan men in de Latijnse ritus daar zo'n zaak van maken? Als het in de Byzantijnse ritus kan, dan kan het toch ook in de Latijnse. Ik vat het niet, deze zogezegde discipline van Rome, temeer dat de Oosterse kerken vóór de Latijnse bestonden. Ik denk dat de paus fout zit. Zowel wat de grond van de zaak betreft (Petrus was getrouwd) als religieus (zoals u zegt heeft het niets met geloof te maken). Men heeft het celibaat indertijd ook ingevoerd omdat het uit de hand liep op allerlei vlakken. Maar die tijd is voorbij.

Laatst gewijzigd door system : 19 mei 2007 om 18:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 22:54   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het dan mogelijk om hier voor de Byzantijnse ritus te kiezen, maar toch deel uit te maken van de RKK?

Heb je daar een bron voor?
Jazeker, ikzelf. Daar ik me niet thuis voel bij de huidige "laat-de-ballonnen-opgaan"-liturgie in zovele parochies, ga ik, naast mijn vaste stek in een traditionele parochie met "oude" Romeinse liturgie, ook vaak naar een Grieks-katholieke parochie waar men de Byzantijnse ritus celebreert. Sacraal tot en met!
Oud 19 mei 2007, 22:58   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dan begrijp ik het nog niet. Hoe kan men in de Latijnse ritus daar zo'n zaak van maken? Als het in de Byzantijnse ritus kan, dan kan het toch ook in de Latijnse. Ik vat het niet, deze zogezegde discipline van Rome, temeer dat de Oosterse kerken vóór de Latijnse bestonden. Ik denk dat de paus fout zit. Zowel wat de grond van de zaak betreft (Petrus was getrouwd) als religieus (zoals u zegt heeft het niets met geloof te maken). Men heeft het celibaat indertijd ook ingevoerd omdat het uit de hand liep op allerlei vlakken. Maar die tijd is voorbij.
Kerkdiscipline is een zaak van ordening. Door de geschiedenis is het zo gegroeid dat men in het Westen ervoor heeft gekozen de parochiepriester celibatair te laten zijn.

Of "die tijd voorbij is", is nog maar de vraag. Ik ken tamelijk goed de orthodoxe Kerk en ik weet van hun gelovigen en priesters dat het hebben van een gehuwde priesterschap hen niet behoedt voor bepaalde problemen waar ook de Latijnse RKK mee worstelt.

De oosterse Kerk in haar huidige vorm is best wel van veel later dan u vermoedt, hoor. Kerkdisciplinair en liturgisch gaat die terug naar het Byzantijnse keizerrijk eerder dan naar de vroege christenen. De Romeine liturgie is in dat opzicht veel archaïscher en ook stukken ouder (wat ook het eerder zakelijke verklaart).

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 19 mei 2007 om 23:15.
Oud 19 mei 2007, 23:10   #69
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jazeker, ikzelf. Daar ik me niet thuis voel bij de huidige "laat-de-ballonnen-opgaan"-liturgie in zovele parochies, ga ik, naast mijn vaste stek in een traditionele parochie met "oude" Romeinse liturgie, ook vaak naar een Grieks-katholieke parochie waar men de Byzantijnse ritus celebreert. Sacraal tot en met!
Zijn er veel ban die kerken met Byzantijnse ritus te vinden? Dat interesseert me wel.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 23:14   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn er veel ban die kerken met Byzantijnse ritus te vinden? Dat interesseert me wel.
Er is er eentje in Gent (Drongen), meerdere in Brussel en in Limburg. Ook is, denk ik toch, een parochie in Antwerpen. Uit allerlei contacten weet ik evenwel dat veel "heimatlose" traditionale katholieken ook gaan kerken in orthodoxe parochies. Een niet onaardig deel van de vaste parochianen van de orthodoxe parochie/klooster van Pervijze (nabij Nieuwpoort) zijn Vlaamse en Frans-Vlaamse katholieken.
Oud 20 mei 2007, 06:20   #71
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat dit evenwel niet geldt voor de priesters. Kunnen die ook kiezen - al dan niet tijdens de opleiding in het seminarie?

Bon, een beetje een persoonlijke vraag natuurlijk, maar gezien je bewondering, waarom kies je dan niet (onvoorwaardelijk) voor die Byzantijnse tak van het christendom?

Laatst gewijzigd door Esperanza : 20 mei 2007 om 06:21.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2007, 07:37   #72
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ik neem aan dat dit evenwel niet geldt voor de priesters. Kunnen die ook kiezen - al dan niet tijdens de opleiding in het seminarie?
Sorry, ik had het hiernavolgende over het hoofd gezien :
Citaat:
Oud 20 mei 2007, 07:38   #73
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Blijft enkel nog deze vraag over :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Bon, een beetje een persoonlijke vraag natuurlijk, maar gezien je bewondering, waarom kies je dan niet (onvoorwaardelijk) voor die Byzantijnse tak van het christendom?
Oud 20 mei 2007, 14:33   #74
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Best grappig dat u uw commentaar besluit met een afbeelding van Luther, de man die in geschriften allerhande tegen de Joden fulmineerde, die andersdenkenden te vuur en te zwaard liet vervolgen, die gerechtvaardige boerenopstanden bloedig liet neerslaan, enz.
Ik denk dat de waarheid toch iets anders ligt. Over het antisemitisme heb je een punt Luther was teleurgesteld omdat de Joden zich niet massaal bekeerde tot het Christendom maar zijn oorspronkelijke geschriften waren eerder positief t.a.v Joden. Toch staat het beperkte antisemitisme van Luther in schril contrast met de eeuwenlange haatpropaganda van de RKK t.a.v Joden. Ook het harde optreden van de RKK tegen protestanten werd duidelijk zichtbaar in hugenotenoorlog in Frankrijk en de dertigjarige oorlog in Duitsland. De protestanten hebben toen met veel bloedvergieten en oorlog een territoriale afbakening afgedwongen van Rome bij de godsdienstvrede van Augsburg in 1555.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2007, 15:00   #75
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Ik denk dat de waarheid toch iets anders ligt. Over het antisemitisme heb je een punt Luther was teleurgesteld omdat de Joden zich niet massaal bekeerde tot het Christendom maar zijn oorspronkelijke geschriften waren eerder positief t.a.v Joden. Toch staat het beperkte antisemitisme van Luther in schril contrast met de eeuwenlange haatpropaganda van de RKK t.a.v Joden. Ook het harde optreden van de RKK tegen protestanten werd duidelijk zichtbaar in hugenotenoorlog in Frankrijk en de dertigjarige oorlog in Duitsland. De protestanten hebben toen met veel bloedvergieten en oorlog een territoriale afbakening afgedwongen van Rome bij de godsdienstvrede van Augsburg in 1555.
Ja, zoiets als Luther had ook Mohammed eerst met en vervolgens tégen de Joden; alleen had Moh iets meer tijd om dat af te ronden.

Calvijn, ook zo'n fijne; zijn bezwaar tegen het verbranden van "ketter" De Servet bestond daarin dat hij onthoofden eigenlijk iets beschaafder had gevonden.

Die weggelopen monniken, eenmaal zelfstandig in zaken, brachten het vroeger geleerde volijverig in practijk.

Oud Randstad-spreekwoord: "Als je jonge apen klimmen leert, pleuren ze jou uit de boom".
Oud 20 mei 2007, 15:34   #76
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Een beetje off topic, maar ik ben er toch voor te vinden om dat godsdienstgedoe niet meer te subsidieren.
De meerwaarde ontglipt mij totaal. Maar mocht ze er zijn ( begravenissen, doopsels...) dan vind ik dat de praktizerenden zelf moeten opdraaien voor hun frivoliteiten. De bekostiging ervan kan niet langer op de kap van een belastingbetalende gemeenschap die er wijselijk geen gebruik van wil maken.
Het wordt hoogtijd dat de belastingbetaler bepaalt hoe zijn belastingsgeld het best besteed wordt.

Het moet godverdomme gedaan zijn om ons te pluimen.

Ik denk hier oa aan de mensen die een ganse week aan den band staan om ne schijnheilige klootzak te onderhouden die tijdens een "1-uur per week" -durende performance, zich een stuk in hun gilet staan te zuipen met wijn. En dan moeten we op de koop toe nog luisteren naar "waarheden" over een of andere fantast die water in wijn verandert, over water loopt en herrijst....

Komaan he zeg... we zijn psychisch toch al wat ouder dan 3 jaar... nee?

Laatst gewijzigd door Amaj : 20 mei 2007 om 15:46.
Amaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2007, 15:37   #77
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Regels zijn regels
Inderdaad. De Katholieke kerk is een club met duidelijke afspraken. Wie ze niet naleeft kiest daar zelf voor en kan dan niet bij de club zijn. Dit heeft niks met intolerantie te maken.

Niks weerhoudt die priester ervan zijn ambt neer te leggen, de kerk te verlaten en zijn Hollandse madam te nemen. De twee tegelijk willen kan niet. That's the deal, dude.

Laatst gewijzigd door C2C : 20 mei 2007 om 15:37.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2007, 19:15   #78
Sinistra
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Inderdaad. De Katholieke kerk is een club met duidelijke afspraken. Wie ze niet naleeft kiest daar zelf voor en kan dan niet bij de club zijn. Dit heeft niks met intolerantie te maken.
Kan best zijn maar dat doet niets af aan het feit dat het discriminerend is ten aanzien van vrouwen en de persoonlijke levenssfeer van de man in kwestie.

Citaat:
Niks weerhoudt die priester ervan zijn ambt neer te leggen, de kerk te verlaten en zijn Hollandse madam te nemen. De twee tegelijk willen kan niet. That's the deal, dude.
Het is verbazend hoe jij als fascistische stalinist blijkbaar op een totaal andere toon spreekt over het katholieke Christendom als jouw constante hatelijke kritiek op de protestanten hoewel de duistere geschiedenis van het Rooms-Katholicisme heel wat langer is dan die van de protestantse en orthodoxe Christenen.
Oud 20 mei 2007, 19:36   #79
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan best zijn maar dat doet niets af aan het feit dat het discriminerend is ten aanzien van vrouwen en de persoonlijke levenssfeer van de man in kwestie.
So what? Niets weerhoudt u ervan om uw eigen club op te richten waar ge vrouwenpriesters toelaat.

Een systeem zonder regels, zij het een economisch, sociaal or religieus systeem, bestaat gewoon niet.

Ge moet discrimineren en differentiëren - onderscheid maken - anders werkt het mechaniekske gewoon niet.

Ik keur daarmee de Katholieke Kerk niet goed, ik ben tegen elke vorm van georganiseerde religie. Maar als club is het normaal dat de Kerk regels heeft.

Hier een vette saus van politieke correctheid overheen smeren heeft geen zin.

Citaat:
Het is verbazend hoe jij als fascistische stalinist blijkbaar op een totaal andere toon spreekt over het katholieke Christendom als jouw constante hatelijke kritiek op de protestanten hoewel de duistere geschiedenis van het Rooms-Katholicisme heel wat langer is dan die van de protestantse en orthodoxe Christenen.
Ik ben tegen elke vorm van georganiseerde religie, maar binnen de religies bestaat er nog wel een onderscheid dat ge ontdekt door te differentiëren (te "discrimineren" dus - iets wat duidelijk niet uw sterkste kant is).

Binnen het georganiseerde Christendom vind ik de Katholieke Kerk de minst kwade. Protestantse sektes hebben het nadeel dat ze niet alleen alle duistere kanten van het Christendom overnemen, maar die dan nog eens verbinden aan het meest vulgaire, perverse systeem dat er bestaat, namelijk het kapitalisme.

De Katholieke Kerk heeft nog een enigszins bewonderenswaardige sociale agenda, de Protestanten kunnen dat gewoon niet zeggen. Dat is de religie van het Absolute Kwaad omdat ze gebaseerd is op vulgair individualisme, sociaal autisme, geldzucht, uitsluiting en totalitarisme. Een Katholiek zal nooit uit geldzucht en superioriteitsgevoelens een heel volk uitmoorden, zoals de Protestanten dat constant doen.

Ja, ik vind dat onderscheid belangrijk.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2007, 19:59   #80
Sinistra
Banneling

Standaard

Citaat:
. Een Katholiek zal nooit uit geldzucht en superioriteitsgevoelens een heel volk uitmoorden, zoals de Protestanten dat constant doen.
Nochtans heeft Augusto Pinochet een overtuigd katholiek heel veel van uw soortgenoten na de staatsgreep van 11 september 1973 in de gevangenis laten gooien of zelfs laten ombrengen. De Argentijnse katholiek Jorge Videla liet ook vele tegenstanders ombrengen tijdens zijn bewind van 1976 tot 1981. Bent u soms Roberto D'Aubuisson Arrieta al vergeten? Deze katholiek die stelde dat stemmen voor het FMLN gelijk is aan een doodszonde begaan liet na de machtsovername door zijn Katholiek-fundamentalistische ARENA partij in El Salvador duizenden tegenstanders ombrengen. En dan hou ik mijn mond nog over andere gore schoften zoals Cyriel Verschave,fundamentalistisch katholiek die collaboreerde net de nazi,s of Benito Mussolini de leider van de Italiaanse fascisten.
U begrijpt toch dat je hier grandioos staat te liegen over de zogenaamde 'vreedzame' bedoelingen van de katholieken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be