![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 23 mei 2007 om 13:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister-President
|
![]() Er zijn ook, heb ik gemerkt, mensen die werken voor een 'onethisch' bedrijf (of de staat) en zich ten zeerste bewust zijn van deze onethische status. Ze beschouwen hun taak dan ook als 'damage control'.
Nu moet ik eerlijk gezegd ook wel toegeven dat ik ook gemerkt heb dat het hier spijtig genoeg om een serieuze minderheid gaat.
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat niet kunnen afwegen door zelfuitgeroepen ethici maakt dat ze voortdurend met hun eigen paradoxen in botsing komen en overgaan tot selectiviteit. Zoals in deze thread blijkt trouwens... Eerst betuttelend schreeuwen dat niemand met een 'onethisch' bedrijf mag samenwerken en wanneer erop wordt gewezen dat de overheid - waarvan de meeste betuttelaars rechtstreeks of onrechtstreeks leven - nu niet direct de meest ethische werkgever is, steekt selectiviteit - zoals gewoonte - de kop op als: "Ja maar de overheid is een uitzondering..." Komt eigenlijk op niet veel meer neer dan: "Iedereen moet dit en dat en dat goed doen, maar wij vormen daar een uitzondering op." Maar...het is grappig hoe ze zich in kronkels en bochten wringen om toch maar de schijn van persoonlijke goedheid hoog te houden.
![]() |
![]() |
#64 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hoeveel geld mag een mens aannemen van een onethisch bedrijf vooraleer het onethisch wordt, Edina? Kwestie dat ik het in mijn "Grootboek van de Moderne Ethiek" kan schrijven.
![]() |
![]() |
#66 | ||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Misschien omdat je om meer mensen dan jezelf en je naasten bekommerd bent?
Citaat:
http://www.netwerkvlaanderen.be/nl/index.php Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allez, voor mij is winst toch wel een redelijk belangrijke factor bij het investeren.
Laatst gewijzigd door lombas : 23 mei 2007 om 14:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
|
![]() Winst staat niet gelijk aan meer verkopen, maar kan zoals je zegt ook meer besparen betekenen. Er zijn overigens heel uiteenlopende visies over kinderarbeid: degenen die denken dat dankzij kinderarbeid landen kunnen ontwikkelen en degene die denken dat kinderarbeid de landen onderontwikkeld houdt. Ik geloof meer in het tweede. Dat betekent nog niet dat kinderarbeid van vandaag op morgen afschaffen een goede zaak zou zijn, maar wel dat het iets dat niet van zichzelf zal verdwijenen zoals anderen beweren. Overigens gebeurt kinderarbeid niet zelden in erbarmelijke omstandigheden en is beleggen in sommige vormen van kinderarbeid dus ontegensprekelijk een slechte zaak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Gouverneur
|
![]() Etisch beleggen?
Als zelfs de wereldwinkels chocolade verkopen waarbij slavenarbeid is betrokken geweest... |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hierboven begon je met te stellen dat mensen beter niet voor onethische bedrijven werken. Toen bevond je je nog in je euforische betweterigheid die je verplichte om de mensen eens wat ethische lessen te leren. Dat mag natuurlijk. Maar je maakte geen ethische afweging en ... Dan wordt je geconfronteerd met het feit dat je eigen inkomen blijkbaar voortkomt uit samenwerking met een bedrijf - in caso de overheid - dat niet onmiddellijk als het meest ethische kan worden omschreven. Oeps, daar zit je dan met het feit dat je zelfuitgeroepen intellect geen afweging kon maken. Dus verlaat je de consequenties van je zelfuitgeroepen ethiek door een selectiviteit in te lassen: "Ik mag zondigen tegen de ethische principes die ik anderen wil opleggen want ik ontvang niet veel geld van de overheid, zijnde een onethisch bedrijf." Dus, Edina, eerst afwegen, dan consequent blijven en dan hoog van toren blazen. Niet zoals je hierboven deed: niks afwegen, zeker niet consequent blijven maar toch hoog van toren blijven blazen. Zie je, Edina, als ik de afweging maak dat niemand best geld aanneemt van drugdealers die zich op de miserie van anderen verrijken, dan ga ik dat nadien - wanneer blijkt dat ikzelf toch geld ontving van die pipo's (al was het onrechtstreeks) - niet goedpraten door te zeggen: "Ja, maar het was niet veel geld dus is het niet erg".
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 23 mei 2007 om 15:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Minister
|
![]() Ik ga morgen werken voor FN Herstal, maar geld is mijn motivatie niet, hoor. Dan is het in orde?
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 23 mei 2007 om 15:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Minister-President
|
![]() Wat heet verwaarloosbaar, wanneer bvb het hele project handelt over subsidietoekenningen van iets van een 7 miljard euro per jaar?
Het is alleszins goed dat deze mensen er zijn omdat ze zorgen voor alleszins een beetje meer efficiëntie, maar, inderdaad, ze zorgen niet voor een pertinente oplossing.
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens van wat gaan die kinderen anders leven... Of wil u echt 1000 ballen voor 100 gram chocolade betalen, ... ? De industrieële revolutie zal ooit ook daar doorbreken, van zodra daar een stabiel regime is etc... bij ons heeft dat ook geduurd tot eind 1800 voor zoiets mogelijk was. Eventjes zeggen schaf daar kinderarbeid af, is niet zo simpel hé... Of wil u dat ze allemaal hun dochter of zoon aan een stelletje geile westerse Pedo's moeten verkopen... De ethiek van kindjes daar niet te laten werken, (vanuit ons westers denkbeeld) kan wel eens veel naardere gevolgen hebben voor die kinderen... Ik ben in princippe ook tegen kinderarbeid, maar als die mensen en kinderen anders crepeeren van den honger kan ik ze wel begrijpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wees van de eerste keer consequent door te zeggen money is money, zoals ik doe , ![]() oei ! nu ben zelf ik niet consequent, ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat: