![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#22 |
Schepen
|
![]() Heel goed, ik ben er zelfs trots op. Lang leven België .
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Vlamingen die zichzelf "Belg" noemen zijn eerder zeldzaam. Je hebt natuurlijk van de pot gerukte types als de BUB'ers en hun politieke diaspora die op hun site uitpakken met plaatjes van het Paleis, het Atomium en een frietkraam en zich geregeld in een tricolore hullen om dat nog eens te onderstrepen. Daarbuiten zijn echter de meeste "Belgen" die de Vlaamse identiteit bewust verwerpen progressieven die a priori tegen een nationale "identiteit" zijn omdat ze die exclusief vinden: Die willen zich net zo min Belg als Vlaming noemen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hingis-Hans?
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik kan je dus niet helpen bij een omschrijving hierover.
![]() |
![]() |
#29 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het stemt dus hier heel goed mee overeen: Citaat:
De dag dat Vlaanderen die tranfers een halt zou durven toeroepen is Belgique in één klap al dat soort 'Belgen' kwijt.
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik voel me Vlaming en, volkskundig, Nederlander. Bij het horen van de Vlaamse Leeuw of het Wilhelmus gaat bij mij de gevoelige snaar trillen. Zeker niet bij de brabançonne. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus jij gelooft echt dat Belgigue NIET in één klap een pak fervente 'Belgen' zou kwijt zijn de dag dat er geen 12 miljard per jaar meer naar Brussel en Wallonië vloeit?
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, daar de modale Waal echt niet zo denkt. De Waalse verknochtheid aan België (niet zozeer het huidige België, maar een illusoir België uit het verleden) heeft weinig met rationaliteit te maken. 't Komt echt van in de onderbuik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iets dat uit de onderbuik komt kan met vanalles te maken hebben, maar vooral met zelfbehoud.
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik me ooit Belg zou voelen, dan wordt het toch echt tijd voor een behandeling tegen schizofrenie en/of depressiviteit.
![]() |
#37 |
Minister-President
|
![]() Ik voel me Gentenaar, Vlaming en Nederlander. Bestaan er dan Belgen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() primitieve stammentwisten �* la hutu's en tutsi's maar dan bij ons.
ja, die nationalisten dragen echt bij tot onze europese beschaving. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Europees Commissaris
|
![]() Vlaamse reuzen noemt men in de USA "Belgians" - het gaat over konijnen.
Jean-Luc Dehaene werd ooit omschreven als een "Brabants Trekpaard" & de revolutie die aanleiding gaf tot het stichten van "De verenigde staten van België" staat ook in de geschiedenisboekjes als "Brabantse Omwenteling". De staat die gezsticht werd naar aanleiding van de splitsing van de Burgunder Kreitz heette oorspronkelijk "Verenigde Provinciën", de kolonisatoren van "Den Oost" en "De West" waren in hoofdzaak de "Hollanders" wat één van die Provinciën was. Deze republiek, met een adellijke "Stadhouder" werd nadien de "Bataafse Republiek" en na de Napoleontische tijd "Nederland" "The Netherlands", "Die Niederlande" , "Les Pays Bas" .. is het niet treffend dat in de vertaling men dikwijls het meervoud gebruikt ? (Alleen het Esperanto houdt het bij een enkelvoud : Nederlando). De vraag hoe voelt het aan "belg" te zijn is eigenlijk identiek aan de vraag hoe is het om eender welke nationaliteit te hebben.. er is een verschil tussen identiteit en nationaliteit & dat is logisch. Binnen de belgische, nederlandse, duitse, franse, engelse, schotse enz.; natie bestaan er mensen met behalve hun nationaliteit een aangehorigheid tot diverse subgroepen.. getuigen van Jehova, Scientology, Communisten, Koptische christenen, Esperantisten enz.. Nu is het zo dat het blote feit van in een bepaald land wonen gevolgen heeft voor je identiteit. Straten en huizen zijn op een bepaalde manier gebouwd, er bestaan bepaalde winkels er is een groot of klein gedeelte van de mensen dat zich per fiets verplaatst, er is slechts één dorpskerk of er zijn er meerdere van diverse katholieke en protestantse denominaties enz.. dat is dikwijls meer regionaal dan staatsgebonden. Stel dat we een herverenigde "Burgunder Kreits" zouden hebben een Nederlanden in het meervoud - de Benelux om duidelijk te zijn. Het dagelijks leven in wat nu het Groot HertogdomlLuxemburg zou ook na 100 jaar hereniging verschillen van dat in Friesland of in de gordel grote steden Van Amsterdam tot Gent en Charleroi.. de evolutie zou echter wel verschillen van die in de door een speling in de geschiedenis afzonderlijke staten. De besluiten van het ganse volk ivm met klimaatbeheersing, milieu en ruimtelijke ordening, het geïntegreerd zijn van de economische markt zou bv. een fusie tussen diverse supermarktketens bevorderen ed. Er zou meer mobiliteit zijn een "economische boom" in de Ardennen zou de migratie van Noordnederlanders naar Wallonië in de hand kunnen werken... De integratie die ook nu reeds plaatsheeft zou versnellen door het wegvallen van de nu reeds zeer transparante grenzen.. & dan kan je aan die "Nieuwe Nederlanders" vragen hoe voelt het om Nederlander te zijn ? "Wie fühlen sie sich als Niederländer", "Comment trouvez vous comme Paybasien ?"
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |