Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2007, 23:09   #21
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Er zijn hier op dit forum Vlamingen (en anderen) die zich, jaja, Belg voelen. Maar ik kan me daar, in de eerste plaats omdat ik Nederlander ben, niet zoveel bij voorstellen. Vlamingen spreken immers niet dezelfde taal als Franstalige Belgen en de media, doorgaans de beste manier van communiceren, zijn gescheiden. Dan vraag ik me af: Hoe voelt dat, Belg zijn? Is dat zoiets als jezelf Europeaan voelen? Krijg je een warm gevoel van binnen of voel je je Belg maar interesseert het je voor de rest geen zier? Verlicht mij graag.
Ik kan je niet helpen want ben een Vlaming in Europa maar Hans1 gaat jouw vraag waarschijnlijk volmondig kunnen beantwoorden!
Oud 29 mei 2007, 00:01   #22
Hingis
Schepen

Hingis's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Hingis
Standaard

Heel goed, ik ben er zelfs trots op. Lang leven België .
Oud 29 mei 2007, 00:15   #23
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis Bekijk bericht
JIJ BENT ZWITSERS!
Oud 29 mei 2007, 04:46   #24
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Vlamingen die zichzelf "Belg" noemen zijn eerder zeldzaam. Je hebt natuurlijk van de pot gerukte types als de BUB'ers en hun politieke diaspora die op hun site uitpakken met plaatjes van het Paleis, het Atomium en een frietkraam en zich geregeld in een tricolore hullen om dat nog eens te onderstrepen. Daarbuiten zijn echter de meeste "Belgen" die de Vlaamse identiteit bewust verwerpen progressieven die a priori tegen een nationale "identiteit" zijn omdat ze die exclusief vinden: Die willen zich net zo min Belg als Vlaming noemen...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 07:18   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis Bekijk bericht

Hingis-Hans?
Oud 29 mei 2007, 07:36   #26
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Hingis-Hans?
Mijnheer Hingis is een voormalig lid van de BUB. Nog één...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 07:48   #27
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Er zijn hier op dit forum Vlamingen (en anderen) die zich, jaja, Belg voelen. Maar ik kan me daar, in de eerste plaats omdat ik Nederlander ben, niet zoveel bij voorstellen. Vlamingen spreken immers niet dezelfde taal als Franstalige Belgen en de media, doorgaans de beste manier van communiceren, zijn gescheiden. Dan vraag ik me af: Hoe voelt dat, Belg zijn? Is dat zoiets als jezelf Europeaan voelen? Krijg je een warm gevoel van binnen of voel je je Belg maar interesseert het je voor de rest geen zier? Verlicht mij graag.
Hoe het is om de Belgische nationaliteit te hebben? Precies alsof je constant met een zotskap rondloopt die je niet af kan nemen. En ik wil eens een normale hoed hebben...
Oud 29 mei 2007, 07:51   #28
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik voel me helemaal geen Belg.
Ik kan je dus niet helpen bij een omschrijving hierover.
Oud 29 mei 2007, 08:49   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Mijnheer Hingis is een voormalig lid van de BUB. Nog één...
Dat wist ik.

Het stemt dus hier heel goed mee overeen:

Citaat:
Ik denk dat er weinig mensen zijn die zich echt belg voelen en dat degenen die zich echt wel zo voelen quasi allemaal in het Brusselse wonen, het zijn dus eerder 'Brusselaars' dan 'Belgen' imo.

Het gaat dan vaak om mensen met gemengd franstalig/nederlandstalige ouders, die zelf tweetalig zijn en met beide groepen veel in contact komen.
Er bestaan echter nog veel meer Walen (eentalig én zelfs tweetalig) die zich fervent Belg voelen. Dit voornamelijk terwille van het behoud van de Vlaamse transfers die hen hun bedelaarsstatus verzekeren. Van de Vlamingen zélf hebben ze immers een grondige afkeer. Labyrinth is hier een fraai voorbeeld van.

De dag dat Vlaanderen die tranfers een halt zou durven toeroepen is Belgique in één klap al dat soort 'Belgen' kwijt.
Oud 29 mei 2007, 08:55   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mij roept de Belgische nationaliteit niets op, laat staan een warm gevoel. Belg zijn is bij me slechts een Belgische IK op zak hebben. Meer niet.

Ik voel me Vlaming en, volkskundig, Nederlander. Bij het horen van de Vlaamse Leeuw of het Wilhelmus gaat bij mij de gevoelige snaar trillen. Zeker niet bij de brabançonne.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 08:56   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Hoe het is om de Belgische nationaliteit te hebben? Precies alsof je constant met een zotskap rondloopt die je niet af kan nemen. En ik wil eens een normale hoed hebben...
Mooie vergelijking!
Oud 29 mei 2007, 09:00   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er bestaan echter nog veel meer Walen (eentalig én zelfs tweetalig) die zich fervent Belg voelen. Dit voornamelijk terwille van het behoud van de Vlaamse transfers die hen hun bedelaarsstatus verzekeren. Van de Vlamingen zélf hebben ze immers een grondige afkeer. Labyrinth is hier een fraai voorbeeld van.

De dag dat Vlaanderen die tranfers een halt zou durven toeroepen is Belgique in één klap al dat soort 'Belgen' kwijt.
Mmmm. De Walen tamelijk goed kennende, denk ik dat het toch niet zo ligt. Walen voelen zich gewoon Belg en Waal, en stellen zich daar eigenlijk verder geen vragen bij. Zeldzaam zijn de mensen die zich alleen Waal noemen of zich als Fransman identificeren (de rattachisten). Walen hebben over het algemeen een nostalgische gang naar het oude België, toen "alles nog goed was" en "België in de wereld schitterde". Ook wat indertijd in Vlaanderen werd gepresteerd. Daar zijn ze aan verknocht, en de Walen hebben dan ook het gevoel dat de Vlamingen dit vaderland hun aan het afnemen zijn. Dat maakt hen tegelijkertijd angstig en onzeker. Wees gerust dat de Waalse onderbuik het daar moeilijk mee heeft, en niet zozeer met de transfers. Dat laatste speelt eerder bij de Waalse/Franstalige politici een rol dan bij de gewone burger in Wallonië.
Oud 29 mei 2007, 09:09   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dus jij gelooft echt dat Belgigue NIET in één klap een pak fervente 'Belgen' zou kwijt zijn de dag dat er geen 12 miljard per jaar meer naar Brussel en Wallonië vloeit?
Oud 29 mei 2007, 09:11   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus jij gelooft echt dat Belgigue NIET in één klap een pak fervente 'Belgen' zou kwijt zijn de dag dat er geen 12 miljard per jaar meer naar Brussel en Wallonië vloeit?
Neen, daar de modale Waal echt niet zo denkt. De Waalse verknochtheid aan België (niet zozeer het huidige België, maar een illusoir België uit het verleden) heeft weinig met rationaliteit te maken. 't Komt echt van in de onderbuik.
Oud 29 mei 2007, 09:15   #35
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Iets dat uit de onderbuik komt kan met vanalles te maken hebben, maar vooral met zelfbehoud.
Oud 29 mei 2007, 09:57   #36
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Als ik me ooit Belg zou voelen, dan wordt het toch echt tijd voor een behandeling tegen schizofrenie en/of depressiviteit.
Oud 29 mei 2007, 11:07   #37
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Ik voel me Gentenaar, Vlaming en Nederlander. Bestaan er dan Belgen?
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 11:44   #38
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

primitieve stammentwisten �* la hutu's en tutsi's maar dan bij ons.
ja, die nationalisten dragen echt bij tot onze europese beschaving.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 12:22   #39
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Vlaamse reuzen noemt men in de USA "Belgians" - het gaat over konijnen.
Jean-Luc Dehaene werd ooit omschreven als een "Brabants Trekpaard"
& de revolutie die aanleiding gaf tot het stichten van "De verenigde staten van België" staat ook in de geschiedenisboekjes als "Brabantse Omwenteling".

De staat die gezsticht werd naar aanleiding van de splitsing van de Burgunder Kreitz heette oorspronkelijk "Verenigde Provinciën", de kolonisatoren van
"Den Oost" en "De West" waren in hoofdzaak de "Hollanders" wat één van die Provinciën was. Deze republiek, met een adellijke "Stadhouder" werd nadien de "Bataafse Republiek" en na de Napoleontische tijd "Nederland"
"The Netherlands", "Die Niederlande" , "Les Pays Bas" .. is het niet treffend dat in de vertaling men dikwijls het meervoud gebruikt ? (Alleen het Esperanto houdt het bij een enkelvoud : Nederlando). De vraag hoe voelt het aan "belg" te zijn is eigenlijk identiek aan de vraag hoe is het om eender welke nationaliteit te hebben.. er is een verschil tussen identiteit en nationaliteit & dat is logisch. Binnen de belgische, nederlandse, duitse, franse, engelse, schotse enz.; natie bestaan er mensen met behalve hun nationaliteit een aangehorigheid tot diverse subgroepen.. getuigen van Jehova, Scientology, Communisten, Koptische christenen, Esperantisten
enz..

Nu is het zo dat het blote feit van in een bepaald land wonen gevolgen heeft
voor je identiteit. Straten en huizen zijn op een bepaalde manier gebouwd,
er bestaan bepaalde winkels er is een groot of klein gedeelte van de mensen dat zich per fiets verplaatst, er is slechts één dorpskerk of er zijn er meerdere
van diverse katholieke en protestantse denominaties enz.. dat is dikwijls meer regionaal dan staatsgebonden.

Stel dat we een herverenigde "Burgunder Kreits" zouden hebben een Nederlanden in het meervoud - de Benelux om duidelijk te zijn. Het dagelijks leven in wat nu het Groot HertogdomlLuxemburg zou ook na 100 jaar hereniging verschillen van dat in Friesland of in de gordel grote steden Van Amsterdam tot Gent en Charleroi.. de evolutie zou echter wel verschillen van die in de door een speling in de geschiedenis afzonderlijke staten. De besluiten van het ganse volk ivm met klimaatbeheersing, milieu en ruimtelijke ordening, het geïntegreerd zijn van de economische markt zou bv. een fusie tussen diverse supermarktketens bevorderen ed. Er zou meer mobiliteit zijn
een "economische boom" in de Ardennen zou de migratie van Noordnederlanders naar Wallonië in de hand kunnen werken...

De integratie die ook nu reeds plaatsheeft zou versnellen door het wegvallen van de nu reeds zeer transparante grenzen..

& dan kan je aan die "Nieuwe Nederlanders" vragen hoe voelt het om Nederlander te zijn ? "Wie fühlen sie sich als Niederländer", "Comment trouvez vous comme Paybasien ?"
Oud 29 mei 2007, 12:37   #40
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Ik tracht te leven zonder identiteit.
U hebt dus uw naam en voornaam laten schrappen?

Voor de rest bent u dus apatride, maar denkt u wel hier rechten te kunnen uitoefenen als een Belg...
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be