Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Zouden scholen beter af zijn ZONDER religie?
Ja, GEEN religie in ons onderwijs. 38 64,41%
Nee, alle officieel erkende religies in ons onderwijs, zoals nu het geval is. 19 32,20%
Geen idee, ik heb hier nog nooit deftig over nagedacht. 2 3,39%
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juni 2007, 21:17   #61
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Uiteraard hoort levensbescouwelijk onderricht ook thuis in het gezin.
Net zoals lichamelijke opvoeding, milieu-educatie, cultureel onderricht, gezondheidsopvoeding, het aanleren van sociale vaardigheden, het leren omgaan met geld, enz. ook een taak is van de ouders. Dat wil echter niet zeggen dat de school de ouders niet moet bijstaan in al deze taken. Of pleit u er soms voor om de school te beperken tot een instituut waar enkel en alleen overdracht van theoretische kennis plaatsvindt?


Daar hebt u het weer over 'waarden', terwijl het gaat om levensbeschouwelijk onderwijs. Een levensbeschouwing is heel wat meer dan enkel maar een verzameling van waarden die gevolgd dienen te worden. Het is mij duidelijk dat u totaal geen idee hebt wat het vak rooms-katholieke godsdienst inhoudt.
En dan moet u mij een uitleggen wat u hierbij verstaat. Levensbeschouwelijk houdt altijd waarden in. Dat is toch evident.

Laatst gewijzigd door system : 2 juni 2007 om 21:17.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 21:31   #62
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En dan moet u mij een uitleggen wat u hierbij verstaat. Levensbeschouwelijk houdt altijd waarden in. Dat is toch evident.
Levensbeschouwing houdt, zoals het woord zelf zegt, in hoe de mens het/zijn leven beschouwd. Zo beschouwen christenen bvb. hun leven als een gave van een liefdevolle en zorgzame God. Het klopt dat aan iedere levensbeschouwing waarden verbonden zijn, maar het zijn niet die waarden op zich waar het om gaat.

Zo staat in het christelijk geloof de persoonlijke relatie tussen God en de mens centraal, én uit die relatie vloeit al het andere, waaronder de christelijke moraal, voort. Maar het heeft zo goed als geen zin om de christekijke moraal te onderrichten zonder het eerst over de relatie tussen God en mens te hebben.
__________________
Spiritus vivificat

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 2 juni 2007 om 21:45.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 21:34   #63
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De hoofddoeken zijn geen traditie, maar vormen een onderdeel van de leerstellige doctrine van de islam. U weet duidelijk niets af van de islam.
Op zichzelf heb ik niet zo veel tegen de hoofddoeken. Vroeger droegen de boerinnen vanuit de dorpen die op de markt de eieren van de boerderij kwamen verkopen allemaal hoofddoeken (foulards). Als je de Sixtijnse kapel vroeger binnenging als vrouw (ik weet niet of het nu nog zo is) moest je als vrouw ook een hoofddoek dragen. Als man moest je niets op je hoofd hebben.

Ik heb wel soms het gevoelen dat je er nu meer ziet, en dat die hoofddoek gedragen wordt om zich te affirmeren als moslima.

Maar goed, openbare functies: geen uiterlijke kentekens van een gezindheid. Punt uit.

Laatst gewijzigd door system : 2 juni 2007 om 21:41.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 21:44   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Op zichzelf heb ik niet zo veel tegen de hoofddoeken. Vroeger droegen de boerinnen vanuit de dorpen die op de markt de eieren van de boerderij kwamen verkopen allemaal hoofddoeken (foulards). Als je de Sixtijnse kapel vroeger binnenging als vrouw (ik weet niet of het nu nog zo is) moest je als vrouw ook een hoofddoek dragen. Als man moest je niets op je hoofd hebben.

Ik heb wel soms het gevoelen dat je er nu meer ziet, en dat die hoofddoek gedragen wordt om zich te affirmeren als moslima.

Maar goed, openbare functies: geen uiterlijke kentekens van een gezindheid. Punt uit.
Bij ons was de hoofddoek een culturele gegevenheid. Slechts in liturgisch verband werd er vroeger gevraagd dat de vrouw haar hoofd bedekte; niet daarbuiten. De achterliggende redenering is dus heel anders bij christendom en islam.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 21:45   #65
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Het is inderdaad zeer simpel: Godsdienst hoort zeker thuis in het onderwijs.
Neen, het hoort er niet thuis. Het vrijwillig uitschakelen van de grijze hersenmassa hoort niet thuis op school. Het hoort thuis in de kerk, de synagoge of de moskee.

Daar kun je naar hartelust en al kwijlend op je knieën vallen en zoveel als je maar wilt de zelfverklaarde en zelfgenoegzame vertegenwoordigers en zegsmannen van hun respectievelijke goden aanhoren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Want als we kinderen levensbeschouwelijk onderwijs ontzeggen dan belemmeren we hen in hun totale persoonlijkheidsgroei.


Altijd weer heel verfrissend te horen dat kinderen die geen godsdienstlessen volgen uiteraard opgroeien tot galg en rad. Vreemde wezens zonder ook maar enig gevoel voor moraal.

Neen, door het geven van godsdienst"onderwijs" belemmer je hen juist in hun persoonlijkheidsgroei want je verplicht hen om zonder meer te geloven in één of andere goddelijke entiteit.

Je schakelt hun vrijwillig en kritisch denken uit. Je verplicht hen om zonder morren in "De Waarheid" te geloven zonder ook maar enig bewijs van die zogenaamde Waarheid naar voor te brengen.

Door het steeds maar weer indoctrineren van kinderen,
door hen constant voor te schotelen dat "hun" god De Enige Echte Ware is (en daardoor en passant anders- en/of niet-gelovigen degradeert tot minderwaardige wezens),
door hen te verplichten om zonder tegenstribbelen non-verifiëerbare waanideëenn te aanvaarden,
door hun geest te vergiftigen met verzinsels, veronderstellingen en absulute nonsens,
door hen groot te brengen in een klimaat van dogma's en lichtgelovigheid belemmer je kinderen om op te groeien tot kritische denkers.

Godsdienst"onderwijs"? Er valt helemaal niks te "onderwijzen". Het is verkopen van gebakken lucht. Kinderen dienen niet te leren wat te denken, maar dienen te leren hoe te denken. Religieus onderwijs is geestelijke mishandeling tout court.
__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 2 juni 2007 om 21:47.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 21:45   #66
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij ons was de hoofddoek een culturele gegevenheid. Slechts in liturgisch verband werd er vroeger gevraagd dat de vrouw haar hoofd bedekte; niet daarbuiten. De achterliggende redenering is dus heel anders bij christendom en islam.
Legt u me dat eens uit dat 'lithurgisch' gegeven.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 21:45   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hier komen we weer. Levensbeschouwelijk onderricht hoort thuis in de familie.Het zijn de ouders die dat moeten doen. Wij zadelen scholen steeds meer en meer op met taken die de ouders moeten vervullen. Maar daar ging het niet over bij de katholieken en ik kan het weten want ik volgde onderwijs in een katholieke school. Elke week kwam de directeur toen nog de punten aflezen. Maar het eerste wat hij deed was niet de punten aflezen, maar wel de 'miskaart'. Iedereen moest zeggen hoeveel keren hij naar de mis was geweest in de week. Daarna begon hij aan het aflezen van de punten.

Overigens. Het is niet door twee uren godsdienst per week en af en toe een mis dat u 'waarden' zult aanbrengen. Uw leerlingen zitten meer op het internet dan in uw godsdienstles. De tijden zijn veranderd. De primaire taak voor het bijbrengen van waarden ligt bij de ouders. Die moet men voor hun verantwoordelijkheid plaatsen. Al dat geweld op straat, in de voetbalstadia, op de bussen en treinen, daar hebben uw katholieke scholen niet veel aan kunnen verhelpen. Het zijn de ouders die primair in gebreke blijven. En ouders moeten worden terechtgewezen als het fout gaat met de kinderen. Men is daar veel te laks in geworden.
Ik lees nergens een reden waarom godsdienst buiten de school hoort te blijven. U stelt, eerder dogmatisch, dat het er buiten moet blijven, maar nergens valt te lezen wat de achterliggende redenering is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 21:48   #68
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht

[...]

Altijd weer heel verfrissend te horen dat kinderen die geen godsdienstlessen volgen uiteraard opgroeien tot galg en rad. Vreemde wezens zonder ook maar enig gevoel voor moraal.
Als u goed leest dat ziet u dat ik het heb over levensbeschouwelijk onderwijs en niet enkel over godsdienstlessen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Neen, door het geven van godsdienst"onderwijs" belemmer je hen juist in hun persoonlijkheidsgroei want je verplicht hen om zonder meer te geloven in één of andere goddelijke entiteit..

Je schakelt hun vrijwillig en kritisch denken uit. Je verplicht hen om zonder morren in "De Waarheid" te geloven zonder ook maar enig bewijs van die zogenaamde Waarheid naar voor te brengen.

Door het steeds maar weer indoctrineren van kinderen, door hen constant voor te schotelen dat "hun" god De Enige Echte Ware is (en daardoor en passant anders- en/of niet-gelovigen degradeert tot minderwaardige wezens), door hen te verplichten om zonder tegenstribbelen non-verifiëerbare waanideeên te aanvaarden, door hun geest te vergiftigen met verzinsels, veronderstellingen en absulute nonsens, door hen groot te brengen in een klimaat van dogma's en lichtgelovigheid belemmer je kinderen om op te groeien tot kritische denkers. Maar dat is natuurlijk ook de bedoeling en het achterliggende idee.

Godsdienst"onderwijs"? Er valt helemaal niks te "onderwijzen". Het is verkopen van gebakken lucht. Kinderen dienen niet te leren wat te denken, maar dienen te leren hoe te denken. Religieus onderwijs is geestelijke mishandeling tout court.
Doe eerst eens de moeite om op te zoeken wat godsdienstonderwijs inhoudt i.p.v. dergelijke onzin te typen: http://www.kuleuven.be/thomas/basiso...s/leerplannen/
__________________
Spiritus vivificat

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 2 juni 2007 om 21:49.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 22:05   #69
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik lees nergens een reden waarom godsdienst buiten de school hoort te blijven. U stelt, eerder dogmatisch, dat het er buiten moet blijven, maar nergens valt te lezen wat de achterliggende redenering is.

Dan hebt u toch niet goed gelezen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 22:25   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dan hebt u toch niet goed gelezen.
U stelt gewoon dat het in de familie thuis hoort, maar u laat ons geenszins weten waarom het ook niet in de school zou mogen gebeuren. Ik onderstreep "ook". Godsdienst heeft ook een cognitief element, en dat kan gerust op school gebeuren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 22:53   #71
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Wat een onzin!
Vrijheid van meningsuiting heeft niets met meerderheid-minderheid te maken. De vrijheid van meningsuiting is precies de garantie dat een minderheid tóch haar mening kan formuleren, ook al druist dit in tegen wat de meerderheid denkt. Zoniet leven we in een politiestaat.
Als er hier een paar Japanners komen wonen die per sé dolfijn op hun menu willen, en een meerderheid van onze bevolking is daar tegen, dan zal dit verboden worden. Leven we dan in een politiestaat? Ze mogen voor mijn part van godsdienstige mening zijn dat ze volgens hun traditie dolfijn moeten eten; wij zullen het niet tolereren. Moest het andersom zijn, zouden we eerder in een politiestaat leven me dunkt. Een 'politie' is altijd een minderheid. Als de meerderheid van onze bevolking tegen hoofddoeken is, dan zal het zo geschieden.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 22:56   #72
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Het is inderdaad zeer simpel: Godsdienst hoort zeker thuis in het onderwijs. Want als we kinderen levensbeschouwelijk onderwijs ontzeggen dan belemmeren we hen in hun totale persoonlijkheidsgroei.
Niemand zegt toch dat de bijbel niet meer ter sprake mag komen in het onderwijs. Indien een leerling zich hiertoe aangesproken volet kan hij een exemplaar uit de schoolbibliotheek mee naar huis nemen voor een boeiende avond voor het slapen gaan.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 22:57   #73
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Het is inderdaad zeer simpel: Godsdienst hoort zeker thuis in het onderwijs. Want als we kinderen levensbeschouwelijk onderwijs ontzeggen dan belemmeren we hen in hun totale persoonlijkheidsgroei.
.

Laatst gewijzigd door Dycore : 2 juni 2007 om 22:57.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 22:57   #74
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Het is inderdaad zeer simpel: Godsdienst hoort zeker thuis in het onderwijs. Want als we kinderen levensbeschouwelijk onderwijs ontzeggen dan belemmeren we hen in hun totale persoonlijkheidsgroei.
Niemand zegt toch dat de bijbel niet meer ter sprake mag komen in het onderwijs. Indien een leerling zich hiertoe aangesproken voelt kan hij een exemplaar uit de schoolbibliotheek mee naar huis nemen voor een boeiende avond voor het slapen gaan.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 23:02   #75
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Niemand zegt toch dat de bijbel niet meer ter sprake mag komen in het onderwijs. Indien een leerling zich hiertoe aangesproken voelt kan hij een exemplaar uit de schoolbibliotheek mee naar huis nemen voor een boeiende avond voor het slapen gaan.
Godsdienstonderwijs beperkt zich niet tot het ter sprake brengen van de bijbel.
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 23:16   #76
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

Inderdaad het goede boek of het boek zo men wilt

Ook bieden ze inzicht in het hogere / g'd (god) .

Religie KAN je als het ware blind maken maar ook héél bewust naargelang je gemotiveert zoekt , vindt en opneemt .

Religie biedt ook het besef van de oorsprong van AL het leven maar anders dan wetenschap dat ook uit het boek kwam.
Merci Dave Brocatus ik heb gewacht op het juiste moment en diegene die mooi verwoorden kon wat religie in onderwijs WEL kan brengen .

Zou jammer zijn als het uit het school systeem wordt geworpen

Laatst gewijzigd door duncan : 2 juni 2007 om 23:17.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 23:28   #77
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Godsdienstonderwijs beperkt zich niet tot het ter sprake brengen van de bijbel.

in een andere discussie hebben we al kunnen vaststellen dat u indocrinatie toejuicht als een vorm van 'ontwikkelingshulp' (kwestie van zelfverheerlijking kan dit overigen best tellen). Uw soort onderwijs zal zich idd dus niet beperken tot een enkel sprookjesboek (er zijn overigen veel betere sprookjesboeken, maar, ook dat hebben we al vastgesteld, gelooft u niet).

Het staat buiten kijf dat een ziekte als religie zo ver mogelijk van onze onderwijsinstellingen moet gehouden worden als mogelijk. De haat die van zo'n onderwijs uitgaat is genoegzaam bekend en de menselijke geschiedenis staat bol van voorbeelden over de onbeschrijflijke onverdraagzaamheid die religie in zich meedraagt.
Alsjeblief denk aan de kinderen, menselijke wezens nog vol van vertrouwen en levenslust en goesting om van alles te ontdekken. Maak hen niet van kleinsaf kapot met erfzonden, opgelegde rituelen en religieuze beperkingen die voor hen bepaalt hoe de wereld eruit ziet en hen oplegd wat te denken en wat te doen.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 00:13   #78
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
in een andere discussie hebben we al kunnen vaststellen dat u indocrinatie toejuicht als een vorm van 'ontwikkelingshulp' (kwestie van zelfverheerlijking kan dit overigen best tellen). Uw soort onderwijs zal zich idd dus niet beperken tot een enkel sprookjesboek (er zijn overigen veel betere sprookjesboeken, maar, ook dat hebben we al vastgesteld, gelooft u niet).

Het staat buiten kijf dat een ziekte als religie zo ver mogelijk van onze onderwijsinstellingen moet gehouden worden als mogelijk. De haat die van zo'n onderwijs uitgaat is genoegzaam bekend en de menselijke geschiedenis staat bol van voorbeelden over de onbeschrijflijke onverdraagzaamheid die religie in zich meedraagt.
Alsjeblief denk aan de kinderen, menselijke wezens nog vol van vertrouwen en levenslust en goesting om van alles te ontdekken. Maak hen niet van kleinsaf kapot met erfzonden, opgelegde rituelen en religieuze beperkingen die voor hen bepaalt hoe de wereld eruit ziet en hen oplegd wat te denken en wat te doen.


Wat u schrijft ga ik ZEKERS niet weerleggen omwille van die kinderen maar het kan ook anders .

Ik bedoel maar er zijn vele zelfs HEEL veel vormen van religie al dan niet open en zonder al te veel rituelen of opgelegde waarden/ normen.

Gewoon samen zijn en samen delen eigenlijk in woord en daad maar zonder verplichting .

Ik vindt dat het moet kunnen religie maar dan zonder die religieuze beperkingen of opgelegde indoctrines/ rituele besnijdingen van woord en geweten .

Wat ik zeggen wil is dat er scholen zijn die katholiek zen zelfs sommige christelijk geïnspireert maar ge ziet er ni veel kruisjes hangen rond mensen hunnen nek of aan den muur ....scholen gaan ni ELKE dag naar de mis en zo .

Maarja ge hebt inderdaad zo van die scholen waar het net WEL zo is en daar vindt ik de regel geen religie int onderwijs een goede regel gezien dat die bepaalde school net in een kleine gemeenschaps dorp gelegen is vol met comunale pedo's misschien inderdaad of van die oudere generaties die vinden dat uw kind zo en zo is jaja zo'n scholen zijn er minder in groot steden en MEER buiten de groot steden .

Verander van school en als het niet helpt verhuist nor het buitenland zei men mij hier ook al .

Wat u aankaart is één van de redenen waarom ik ex kinderverzorger schrijf of ex opvoeder niet dat ik u niet begrijp in tegendeel men indoctrineert al genoeg zelfs gewoon basis onderwijs scholen mé hunnen damiaan akties en dergelijke inderdaad .

Leerzaam voor sommigen maar volledige onzin & commerce uitbuiting voor andere ; beide zijn waar .

Ik vindt zedenleer geen neutraal iets wel humaan maar tjah wat is dat nog tegenwoordig


Mocht men nu is bvb spirituele syncretisme geven of praktiserende gnostieke reflecties aan kids hmmm dat zou ik wel cool vinden & kunnen ze later nog kiezen welke katholieke/christelijke of alternatieve levens beschouwing men verkiest.

Wistge dat er veel corrupte spa-spirit gasten bij humanisten zitten....die vormen ook een soort indoctrine hé niks is perfect

Laatst gewijzigd door duncan : 3 juni 2007 om 00:14.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 00:52   #79
godisanidiot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 615
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar heeft u nooit iets gelezen van een theoloog...
Wrong.
__________________
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 00:59   #80
godisanidiot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 615
Standaard

.
__________________
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 3 juni 2007 om 01:01.
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be