Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Zouden scholen beter af zijn ZONDER religie?
Ja, GEEN religie in ons onderwijs. 38 64,41%
Nee, alle officieel erkende religies in ons onderwijs, zoals nu het geval is. 19 32,20%
Geen idee, ik heb hier nog nooit deftig over nagedacht. 2 3,39%
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 juni 2007, 15:45   #101
godisanidiot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 615
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Ik toon met een voorbeeld aan dat religie wel iets nuttig zegt over waarden en normen.
Neen het kan niet meer dan aantonen dat we de waarden en normen al hebben om deze 'goede' teksten te selecteren uit de bijbel.
__________________
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 17:13   #102
Zonlicht
Lokaal Raadslid
 
Zonlicht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Locatie: Willebroek en Brussel
Berichten: 324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Religie heeft weldegelijk iets nuttig te zeggen over normen en waarden. Als illustratie geef ik u graag volgende passage uit de Bijbel:

Wanneer de Mensenzoon komt, bekleed met zijn heerlijkheid en rondom Hem alle engelen, dan zal Hij plaatsnemen op de troon van zijn heerlijkheid. Alle volkeren zullen vóór Hem bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden, zoals een herder de schapen van de bokken scheidt. De schapen zal Hij aan zijn rechterhand opstellen, de bokken aan zijn linkerhand.

Dan zal de koning tegen hen die aan zijn rechterhand staan zeggen: “Kom, gezegenden van mijn Vader, neem het koninkrijk in bezit dat vanaf het begin van de schepping voor jullie klaar ligt. Want Ik had honger en jullie hebben Me te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me opgenomen. Ik was naakt en jullie hebben Me gekleed, Ik was ziek en jullie hebben naar Me omgezien, Ik zat in de gevangenis en jullie kwamen naar Me toe.”

Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien en U te eten gegeven, of dorstig en U te drinken gegeven? Wanneer hebben we U als vreemdeling gezien en U opgenomen, of naakt en hebben we U gekleed? Wanneer hebben we U ziek of in de gevangenis gezien en zijn we naar U toe gekomen?” De koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je voor één van deze minste broeders van Mij hebt gedaan, heb je voor Mij gedaan.”

Dan zal Hij zich ook richten tot hen die aan zijn linkerhand staan en tegen hen zal Hij zeggen: “Ga weg van Mij, vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat aangelegd is voor de duivel en zijn engelen. Want Ik had honger en jullie hebben Me niet te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me niet te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me niet opgenomen, Ik was naakt en jullie hebben Me niet gekleed, Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie hebben niet naar Me omgezien.”

Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien of dorstig of als vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis en hebben we U niet geholpen?” Dan zal Hij hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je niet voor één van deze minsten hebt gedaan, heb je ook niet voor Mij gedaan.” Zij zullen naar de eeuwige straf gaan, maar de rechtvaardigen naar het eeuwig leven.’ (Mt 25,31-46)
Dit is eigenlijk een gruwelijke tekst. Als je niet de hele tijd mensen helpt, wordt je tot in de eeuwigheid naar "het eeuwige vuur" gestuurd en wordt je zonder kans op vervroegde vrijlating wegens goed gedrag tot in de eeuwigheid met lijfstraffen bestrafd.

FIJN!!!
Zonlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 19:05   #103
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht Bekijk bericht
Dit is eigenlijk een gruwelijke tekst. Als je niet de hele tijd mensen helpt, wordt je tot in de eeuwigheid naar "het eeuwige vuur" gestuurd en wordt je zonder kans op vervroegde vrijlating wegens goed gedrag tot in de eeuwigheid met lijfstraffen bestrafd.

FIJN!!!
Dat is niet wat er staat.
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2007, 16:54   #104
Zonlicht
Lokaal Raadslid
 
Zonlicht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Locatie: Willebroek en Brussel
Berichten: 324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Religie heeft weldegelijk iets nuttig te zeggen over normen en waarden.
Alle volkeren zullen vóór Hem bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden, zoals een herder de schapen van de bokken scheidt. De schapen zal Hij aan zijn rechterhand opstellen, de bokken aan zijn linkerhand.

Dan zal de koning tegen hen die aan zijn rechterhand staan zeggen: “Kom, gezegenden van mijn Vader, neem het koninkrijk in bezit dat vanaf het begin van de schepping voor jullie klaar ligt.

Dan zal Hij zich ook richten tot hen die aan zijn linkerhand staan en tegen hen zal Hij zeggen: “Ga weg van Mij, vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat aangelegd is voor de duivel en zijn engelen. Want Ik had honger en jullie hebben Me niet te eten gegeven, blablabla
Dan zal Hij hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je niet voor één van deze minsten hebt gedaan, heb je ook niet voor Mij gedaan.” Zij zullen naar de eeuwige straf gaan, maar de rechtvaardigen naar het eeuwig leven.’ (Mt 25,31-46)
Normen en waarden? Sommige volkeren (het gaat om een heel volk) worden vervloekt en gestrafd tot in de eeuwigheid terwijl anderen gezegend zijn? Leuk.
Zonlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2007, 17:14   #105
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht Bekijk bericht
Normen en waarden? Sommige volkeren (het gaat om een heel volk) worden vervloekt en gestrafd tot in de eeuwigheid terwijl anderen gezegend zijn? Leuk.
U laat de belangrijkse verzen van de tekst weg waardoor de betekenis compleet veranderd. Jezus leert ons dat we zelfs voor de minste van onze medemens aandacht moeten hebben. Wie dat doet zal toegang hebben tot het eeuwig leven.
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2007, 17:43   #106
Wautd
Parlementslid
 
Wautd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2006
Locatie: Ankh-Morpork
Berichten: 1.864
Standaard

Van mij mogen ze gerust over het onderwerp religie leren. De goede en slechte zaken welteverstaan
__________________
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2007, 17:49   #107
Zonlicht
Lokaal Raadslid
 
Zonlicht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Locatie: Willebroek en Brussel
Berichten: 324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
U laat de belangrijkse verzen van de tekst weg waardoor de betekenis compleet veranderd. Jezus leert ons dat we zelfs voor de minste van onze medemens aandacht moeten hebben. Wie dat doet zal toegang hebben tot het eeuwig leven.
Die archaïsche teksten zijn vaak zeer dubbelzinnig, en dat is een groot nadeel als je er morele waarden wil uit halen.

Aangezien ik totaal geen affiniteit heb met de bijbel, zou ik even goed een moraalfilosofisch werk ter hand nemen, dat is ten minste duidelijker.
Zonlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2007, 12:47   #108
Zyp
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 1.508
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
U laat de belangrijkse verzen van de tekst weg waardoor de betekenis compleet veranderd. Jezus leert ons dat we zelfs voor de minste van onze medemens aandacht moeten hebben. Wie dat doet zal toegang hebben tot het eeuwig leven.

Voor de minste van onze medemens?

Dan geraakt de platsvervanger van jezus, de paus, zelfs niet in de hemel... Hij blijft daar mooi zitten, met zijn schatten, geld, goud, prive banken etc terwijl hij de catergorie 'minsten van onze medemens' daar ZEER mee zou kunnen helpen... Want veel meer dan belerende woorden, een 'pas-op' vingertje en de 'zegen' deelt hij niet echt uit...

Dus wel preken, maar zelf es doen? Niet geintereseerd om in den hemel te komen... of zou hij toch zelf dat sprookjesboek elke avond al lachende in de kast mikken met de gedachte "sommige kan je echt ALLES wijsmaken"???

Laatst gewijzigd door Zyp : 5 juni 2007 om 12:51.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2007, 14:05   #109
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Van mij mogen ze gerust over het onderwerp religie leren. De goede en slechte zaken welteverstaan
Is natuurlijk ook een valabel standpunt.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2007, 15:45   #110
zeddie
Banneling
 
 
Geregistreerd: 10 april 2004
Berichten: 675
Standaard

Met een vak als "Geloof" zou ik geen problemen hebben.
Religie daarintegen...
"Zieltjes" winnen enzo...

Extract from "Hinduism Today Magazine" :

A NEW CONVERSION PROCESS BY CHRISTIAN
MISSIONARIES' SCHOOLS: Bus carrying small school
children brought to halt by the driver, faking to be
something wrong with the motor, right in the middle of the
road. The nun will tell these children (mostly Hindus) to
push the bus. The nun asks these elementary school
children to push hard. Bus does not start. Call the name of
Lord Shiva and then push, bus does not start; call the name
of Vishnu, bus does not start; call the name of Durga, bus
does not start and now call the name of Jesus and push hard,
the driver starts the bus and the bus moves. What a great
surprise!

GreetzZ
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2007, 15:53   #111
Gogolski
Partijlid
 
Gogolski's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2007
Locatie: Gent
Berichten: 286
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus
Zoals uit de passages hierboven blijkt, is er van indoctrinatie geen sprake, worden kinderen niet verplicht om zonder tegenstribbelen iets te aanvaarden, wordt hun geest niet vergiftigd en worden ze niet grootgebravcht in een klimaat van dogma's.
Doorzoek gerust de doelen van het leerplan r-k godsdienst, u zult er geen enkel dogma in terugvinden.

Hopelijk heb ik hiermee een aantal misverstanden over het katholieke godsdienstonderwijs uit de wereld geholpen.
Zo'n leerkracht godsdienst heb ik toch nooit gehad... Ik ben oprecht blij te horen dat er blijkbaar bestaan die hun leerlingen niet beoordelen op de hoeveelheid dogmatische troep die erin gelepeld is. Er staat misschien geen enkel dogma vermeld in het leerplan (ik heb het niet gelezen), maar dat heb ik toch nooit gemerkt in de lessen. Misschien moet je eens een oproep doen aan uw collega's om het leerplan nog eens goed door te nemen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht Bekijk bericht
Die archaïsche teksten zijn vaak zeer dubbelzinnig, en dat is een groot nadeel als je er morele waarden wil uit halen.

Aangezien ik totaal geen affiniteit heb met de bijbel, zou ik even goed een moraalfilosofisch werk ter hand nemen, dat is ten minste duidelijker.
Hier kan ik heel goed inkomen.

De bijbel, koran, thora en andere gelijkaardige werken mogen wel eens een gereviseerde druk krijgen. Maak ze eens up to date, zodat kinderen er misschien wat aan hebben... Je haalt er te gemakkelijk uit wat je eruit wil halen zoals ze nu bestaan.

Trouwens, deze 'basis-boeken' zijn toch ook ooit samengesteld uit een veel groter gamma aan boeken en brieven en teksten die allemaal gebruikt werden om 'de leer' te verkondigen en te verspreiden. (Een aantal was waarschijnlijk al zoveel vertaald dat bepaalde vertalingen niet meer op andere vertalingen leken...)
OK, ik begrijp dat men een eenduidig werk nodig had, maar hadden de redacteurs die DE bijbel samengesteld hebben dan de wijsheid in pacht om ruim zestig versies van het evangelie in de prullemand te gooien en er slechts vier over te houden? Is het laatste boek dan enkel bedoeld om een spetterend einde te breien aan de rest omdat het boek en de leer beter zouden verkopen?

@Dave Brocatus: Wijk jij hierover wel eens uit in jouw lessen en leg je wel eens een tekst voor die 'de bijbel' niet gehaald heeft in het samenstellings proces?
Gogolski is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2007, 16:37   #112
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

dubbel
__________________
Spiritus vivificat

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 5 juni 2007 om 16:42.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2007, 16:37   #113
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gogolski Bekijk bericht
Zo'n leerkracht godsdienst heb ik toch nooit gehad... Ik ben oprecht blij te horen dat er blijkbaar bestaan die hun leerlingen niet beoordelen op de hoeveelheid dogmatische troep die erin gelepeld is. Er staat misschien geen enkel dogma vermeld in het leerplan (ik heb het niet gelezen), maar dat heb ik toch nooit gemerkt in de lessen. Misschien moet je eens een oproep doen aan uw collega's om het leerplan nog eens goed door te nemen.
Het nieuwe leerplan r-k godsdienst is nog niet zo lang van kracht. Het werd "pas" in '99 goedgekeurd. Over het vorige leerplan kan ik niets zeggen omdat ik daar nooit mee gewerkt heb. Maar het leerplan benadrukt expliciet dat de leerkracht niet mag beoordelen hoe gelovig een kind is: Of een kind gelovig is of wordt, kan en mag niet beoordeeld worden door de leerkracht. Dit is in strijd met het respect en de vrijheid van elk kind. (leerplan blz. 243)
Indien u leerkrachten kent die dit toch doen, kan dat best gemeld worden bij de inspectie r-k godsdienst.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gogolski Bekijk bericht
@Dave Brocatus: Wijk jij hierover wel eens uit in jouw lessen en leg je wel eens een tekst voor die 'de bijbel' niet gehaald heeft in het samenstellings proces?
U bedoelt apocriefe teksten zoals bvb. het evangelie van Judas?
Ik heb dat nog niet gedaan, aangezien het leerplan dit niet vraagt en de meeste kinderen van de basisschool zo goed als geen interesse hebben in de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel.
Wat ik in het 5de en 6de leerjaar wel eens doe is bepaalde stukken uit 2 of meerdere evangeliën vergelijken om de kinderen gelijkenissen en verschillen te laten ontdekken.
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2007, 17:46   #114
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Vives zei dat het christendom Europa wás.

Hij zei inderdaad 'w�*s'. Dit is een verleden tijd.

Laatst gewijzigd door system : 5 juni 2007 om 17:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2007, 20:08   #115
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

een zeer vuile was, daarenboven
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2007, 21:24   #116
Apocalyps
Minister
 
Apocalyps's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2005
Berichten: 3.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
een zeer vuile was, daarenboven
ROFL!
__________________
Het onbekende verklaren met het bekende is een logische procedure, het bekende verklaren met het onbekende is een vorm van theologische waanzin.
Apocalyps is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2007, 05:11   #117
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Het nieuwe leerplan r-k godsdienst is nog niet zo lang van kracht. Het werd "pas" in '99 goedgekeurd. Over het vorige leerplan kan ik niets zeggen omdat ik daar nooit mee gewerkt heb. Maar het leerplan benadrukt expliciet dat de leerkracht niet mag beoordelen hoe gelovig een kind is: Of een kind gelovig is of wordt, kan en mag niet beoordeeld worden door de leerkracht. Dit is in strijd met het respect en de vrijheid van elk kind. (leerplan blz. 243)
Indien u leerkrachten kent die dit toch doen, kan dat best gemeld worden bij de inspectie r-k godsdienst.
Ok, Dave, ik wil je best geloven. Ik heb zelf nooit godsdienstlessen gevolgd.

Ik baseer me enkel en alleen op het begrip 'godsdienstonderwijs'. Blijkbaar sla ik de bal volledig mis door aan te nemen dat kinderen worden onderwezen in het geloof in een godheid...?

Indien kinderen niet worden geconfronteerd met de katholieke dogma's - te nemen of te laten, geen discussie mogelijk - rest ons enkel nog de vraag : "Wat wordt er dan precies onderwezen"?
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2007, 06:47   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Indien kinderen niet worden geconfronteerd met de katholieke dogma's - te nemen of te laten, geen discussie mogelijk - rest ons enkel nog de vraag : "Wat wordt er dan precies onderwezen"?
't Huidige "godsdienst"onderricht heeft in veel gevallen niet veel meer te maken met katholieke of christelijke godsdienst. Vaak herleidt het zich tot lesjes "we-moeten-lief-zijn-voor-elkaar"-gewauwel gebaseerd op een heel vage moraal waarbij eerder per abuis eens naar Jezus of God wordt verwezen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2007, 08:19   #119
Eva123
Partijlid
 
Geregistreerd: 8 januari 2003
Berichten: 236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Huidige "godsdienst"onderricht heeft in veel gevallen niet veel meer te maken met katholieke of christelijke godsdienst. Vaak herleidt het zich tot lesjes "we-moeten-lief-zijn-voor-elkaar"-gewauwel gebaseerd op een heel vage moraal waarbij eerder per abuis eens naar Jezus of God wordt verwezen.
Godsdiensten horen bij het mens zijn, maken er deel van uit. De mens onderscheidt zich van andere apensoorten door zijn capaciteit om zich zodanig te ontwikkelen dat hij/zij een zeker, altijd beperkt begrip van God kan bereiken, met andere woorden dat hij/zij God dus een beetje kan zien.

Dat er mensen zijn die God (nog) niet kunnen zien, en godsdienstonderwijs dan ook overbodig vinden, In hun ogen gaat het immers om iets wat niet bestaat, dat is dan ook logisch. Godsdienstonderwijs is echter zeer belangrijk. Het verhoogt je kansen je als mens te realiseren, en God te zien, en te begrijpen. God een beetje begrijpen levert ook belangrijke gelukservaring op, helpt om meer succesvol, en evenwichtig in het leven te staan.

De beste manier om God te vinden, bestaat erin de koran te lezen. De koran biedt een evenwichtige synthese van de thora en het evangelie. Dat wil niet zeggen dat de thora niet ook alles zou bevatten. Vele mensen pinnen zich vast op formuleringen die eigen zijn aan de tijd waarin de koran geschreven werd om de islam af te wijzen. Dat is onverstandig. De koran is een boek voor mensen die bereid zijn om na te denken. Wie vanuit verzuring vertrekt maakt om het even welk goed idee kapot. Vaak is dat soort mensen ook niet te helpen, zitten ze verstrikt in doffe miserie die ze zichzelf aandoen.

De bereidheid om te denken is één sleutel tot het begrip van God, tot het zich realiseren als mens. Toch geeft het verwerven van academische titels geen garantie op de toegang tot God. Er zijn in dit land verscheidene bekende academici voor wie God ontoegankelijk blijft. Ik denk dan toch in de eerste plaats aan Etienne Vermeersch, maar hij is zeker niet alleen. Hij is wel diegenen die er het meeste lawaai rond maakt.
Het is ook niet zo dat mensen die minder kansen genoten in het leven, en het vanwege de sociaal economische situatie van hun gezin van oorsprong zonder dure diploma's moeten stellen, geen kansen zouden hebben om het niveau te bereiken waar ze God kunnen ervaren. Afrika houdt gelukkig voor zijn bevolking nog wat van zijn pré-christelijke cultuur over. De Afrikaanse bevolking slaagt er wonderbaarlijk, en benijdenswaardig goed in om zijn contact met God te bewaren. Een mens zou nog gaan denken dat het christendom eerder een blokkade opwerpt in het proces om God te bereiken, dan dat het bevorderend zou werken.

Het zou goed zijn als we zouden beseffen dat we vrije wezens zijn, dat het aan ieder van ons is te kiezen voor te blijven steken in een ondermaatse, fascistische situatie (fascistisch omdat men het kwaad in de religies legt), of voor het doorgroeien naar een open mentaliteit, waarin plaats is voor rechtvaardigheid, en waarheid.

Met andere woorden, wie het niet ziet, wie in een fascistoïde toestand (wie het kwaad in een andere projecteert) blijft steken, doet het zichzelf aan.
Eva123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2007, 08:44   #120
Zyp
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 1.508
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Huidige "godsdienst"onderricht heeft in veel gevallen niet veel meer te maken met katholieke of christelijke godsdienst. Vaak herleidt het zich tot lesjes "we-moeten-lief-zijn-voor-elkaar"-gewauwel gebaseerd op een heel vage moraal waarbij eerder per abuis eens naar Jezus of God wordt verwezen.
sja hoe zou dat komen?

De jeugd vandaag denkt wat kritischer dan 50 jaar geleden he.. Toen preekte mr pastoor in de klas : "En god is overal, hij ziet u altijd, blablabla". En die jongeren maar knikken :" ja meneer pastoor"...
Nu hebben 'zwaar' gelovigen zelf al moeite om nog logica te zien in het geloof, verklaren hoeft niet omdat men dat niet kan, het komt neer op 'ge moet het geloven'. En daar moet je 'imho gelukkig' vandaag bij vele niet meer mee komen aanzetten.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be