Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juni 2007, 11:37   #61
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik denk dat deze breuk aleen positieve gevolgen zal hebben voor een hereniging der beide echte Nederlanden.
Derk, wat bedoel je hiermee?
Oud 4 juni 2007, 11:38   #62
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maetsuycker Bekijk bericht
Veel verder dan Commissaris-Generaal heeft 'ie het niet geschopt hoor, L.-G.-G. de Kock had de dagelijkse leiding, deze goedwillige Zuidelijke Nederlander was er meer voor de decoratie.
Hij had anders wel z'n intrek genomen in het paleis in Buitenzorg.

Maar het punt was eigenlijk dat Du Bus de Gisignies aanvankelijk ook nog gouverneur van Zuid-Brabant bleef. Uiteraard was dat moeilijk te combineren...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2007, 11:43   #63
Dimitri

Standaard

Eventjes googlen en wat blijkt: het was precies omgekeerd, De Kock diende onder Du Bus. Zie http://www.onderwijsbeeldbank.geheug.../object,90944/
Oud 4 juni 2007, 12:01   #64
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Dit was de gootste prutser die in Indie heeft gezeten.

Aan het cultuurstelsel van J.v.d Bosch heeft Java haar grote bloei te danken en is het Ned Indie ontstaan in de tijd van het koninkrijk zoals wij het hebben gekend.
Het was meer even een puntje van interesse dat er ook een gouverneur-generaal van de Zuidelijke Nederlanden is geweest. Ik weet niet precies wat zijn beleid is geweest, maar wat ik erover lees trof hij een puinhoop aan en is het hem slechts deels gelukt die op te ruimen.

Als we af moeten gaan op wie in zijn eigen tijd als grootste gouverneur-generaal beschouwd werd, steekt Van Heutsz met kop en schouders boven de rest uit. Hij was immers de man die in 1903 eindelijk de Atjehoorlog wist te winnen en vervolgens geheel Indië onder Nederlandse heerschappij bracht, zij het door een contraguerilla die best een genocide genoemd kan worden. Als gouverneur-generaal tussen 1904 en 1909 ontwikkelde hij ook de infrastructuur (aanleg van wegen, bruggen en zelfs tramlijnen) en vooral het onderwijs (invoering van de dessaschooltjes).
Oud 4 juni 2007, 12:06   #65
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het was meer even een puntje van interesse dat er ook een gouverneur-generaal van de Zuidelijke Nederlanden is geweest. Ik weet niet precies wat zijn beleid is geweest, maar wat ik erover lees trof hij een puinhoop aan en is het hem slechts deels gelukt die op te ruimen.

Als we af moeten gaan op wie in zijn eigen tijd als grootste gouverneur-generaal beschouwd werd, steekt Van Heutsz met kop en schouders boven de rest uit. Hij was immers de man die in 1903 eindelijk de Atjehoorlog wist te winnen en vervolgens geheel Indië onder Nederlandse heerschappij bracht, zij het door een contraguerilla die best een genocide genoemd kan worden. Als gouverneur-generaal tussen 1904 en 1909 ontwikkelde hij ook de infrastructuur (aanleg van wegen, bruggen en zelfs tramlijnen) en vooral het onderwijs (invoering van de dessaschooltjes).
Dit lijkt me niet de plek voor een werkcollege
Ik weet niet waar je geschiedenis studeert.
Als het niet te ver is ,kunnen we beter eens op een terrasje met een biertje deze discussie voortzetten
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2007, 12:25   #66
Dimitri

Standaard

Ik studeer geen geschiedenis, maar sociale geografie. Ik heb gewoon zitten opletten tijdens de lessen geschiedenis.
Oud 4 juni 2007, 12:33   #67
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik studeer geen geschiedenis, maar sociale geografie. Ik heb gewoon zitten opletten tijdens de lessen geschiedenis.
Studeert u dan in Duitsland? Is dat niet een extra hindernis, les krijgen in een vreemde taal?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2007, 12:54   #68
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Karl ,gelukkig zijn er nog mensen die weten wat "de echte Nederlanden" zijn.
Natuurlijk zijn dat Vlaanderen en Nederland.
En dus niet Wallonie en Luxemburg
Oud 4 juni 2007, 13:11   #69
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Studeert u dan in Duitsland? Is dat niet een extra hindernis, les krijgen in een vreemde taal?
Nee, in Utrecht. Nou ja, momenteel vooral thuis, want ik ben mijn afstudeerscriptie aan het schrijven. Ik hoop binnen de drie maanden klaar te zijn.
Oud 4 juni 2007, 13:33   #70
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Nee, in Utrecht. Nou ja, momenteel vooral thuis, want ik ben mijn afstudeerscriptie aan het schrijven. Ik hoop binnen de drie maanden klaar te zijn.
En thuis is "Oost Friesland aan het Ijselmeer"?
Dit om vewarring te voorkomen.
Oud 4 juni 2007, 14:07   #71
Dimitri

Standaard

Bij mijn weten is er geen Oost-Friesland dat aan het IJsselmeer grenst. Alleen het westelijk deel van de provincie Friesland ligt aan het IJsselmeer.

Maar goed, voor alle duidelijkheid nog even:
West-Friesland = het noorden van Noord-Holland
Friesland = de provincie Friesland, officieel Fryslân geheten
Oost-Friesland = de regio in het uiterste noordwesten van Duitsland, ten oosten van de provincie Groningen
Noord-Friesland = de regio in het noordwesten van de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein, grenzend aan Denemarken
Oud 4 juni 2007, 14:49   #72
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
Ik denk dat deze breuk alleen positieve gevolgen zal hebben voor een hereniging der beide echte Nederlanden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Dat die eilanden tot het koninkrijk behoren is een gevolg van het koloniaal verleden van NL.
Op zich hoef dat geen belemmering zijn voor het functioneren van het koninkrijk, maar ik heb de indruk dat de verhouding met de Antillen (en zeker die met Aruba en Curaçao) éénrichtingsverkeer is.
Ook de geografische afstand vind ik negatief, ik vind bv dat de Falklands bij Argentinie en niet bij het VK.
Laat NL die energie maar steken in benedenbuur.
Oud 4 juni 2007, 16:31   #73
Maetsuycker
Vreemdeling

Maetsuycker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
Ook de geografische afstand vind ik negatief, ik vind bv dat de Falklands bij Argentinie en niet bij het VK.
Hoezo is geografische afstand negatief? De Falklandeilanden zijn 100% Brits en het meest logische vervolg daaruit is dat Groot-Brittanië nog steeds soeverein gezag heeft over dat gebied. Hier heeft de afstand niet zo veel mee van doen.

Hetzelfde geldt voor de Antillen. Het zijn Nederlanders zonder enig onafhankelijkheidsstreven, dus zijn wij verplicht ze in het koninkrijk houden. Dat ze een paar duizend kilometer van het vaderland wonen heeft daar niet zo veel mee te maken.
Maetsuycker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2007, 17:38   #74
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maetsuycker Bekijk bericht
Het zijn Nederlanders zonder enig onafhankelijkheidsstreven, dus zijn wij verplicht ze in het koninkrijk houden. Dat ze een paar duizend kilometer van het vaderland wonen heeft daar niet zo veel mee te maken.
1) het hebben van een Nederlands paspoort is niet hetzelfde als Nederlander zijn - het overgrote deel van de bevolking daar heeft hoegenaamd niets van doen met Nederland, anders dan dat ze keer op keer door Nederland gesubsidiëerd en uit het economische slijk getrokken moeten worden, en dat hun onhandelbare, veelal zwaar criminele jongeren naar het moederland gestuurd worden, en dat moest maar eens afgelopen zijn.

2) er is wel degelijk een onafhankelijksstreven op de Antillen, varierend van totale onafhankelijkheid tot dat wat men aanduidt als "status aparte" (oftewel, alweer wel de lusten, niet de lasten).
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2007, 18:14   #75
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuyschthaemert Bekijk bericht
1) het hebben van een Nederlands paspoort is niet hetzelfde als Nederlander zijn - het overgrote deel van de bevolking daar heeft hoegenaamd niets van doen met Nederland, anders dan dat ze keer op keer door Nederland gesubsidiëerd en uit het economische slijk getrokken moeten worden, en dat hun onhandelbare, veelal zwaar criminele jongeren naar het moederland gestuurd worden, en dat moest maar eens afgelopen zijn.

2) er is wel degelijk een onafhankelijksstreven op de Antillen, varierend van totale onafhankelijkheid tot dat wat men aanduidt als "status aparte" (oftewel, alweer wel de lusten, niet de lasten).
U bent dus voor het afstoten van de Antillen als deel van Nederland? Zelf vind ik dat het Nederlandse koloniale rijk het beste behouden kan blijven, met misschien nog wel een paar herenigingen erbij, mocht daartoe bij die landen de wil bestaan. Het vormen van een Commonwealth kan daar een voorbeeld van zijn. Frankrijk heeft ook een goede relatie met haar DOM-TOM's. Waarom zou Nederland daar een uitzondering op zijn, aan weerszijden zijn de voordelen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2007, 18:36   #76
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
U bent dus voor het afstoten van de Antillen als deel van Nederland?
Dat klopt, verkoop die zogenaamde tropische paradijzen in Hollandse melkchocolade maar fijn aan het regime in Venezuela. De opbrengst daarvan kan dan nuttig besteed worden aan de repatriëring van criminele Antilliaanse elementen uit Nederland, alsook aan schadevergoedingen aan de slachtoffers van hun criminele daden.

Citaat:
Zelf vind ik dat het Nederlandse koloniale rijk het beste behouden kan blijven, met misschien nog wel een paar herenigingen erbij, mocht daartoe bij die landen de wil bestaan. Het vormen van een Commonwealth kan daar een voorbeeld van zijn. Frankrijk heeft ook een goede relatie met haar DOM-TOM's. Waarom zou Nederland daar een uitzondering op zijn, aan weerszijden zijn de voordelen.
De enige hereniging waar ik volmondig achter sta, is de hereniging van Nederland en Vlaanderen in een confederale republiek.

Aan hereniging met welke landen dacht je overigens? Mochten dat bijvoorbeeld Suriname, Ceylon, Indonesie en Irian Jaya zijn, ben ik het geheel oneens. Voor Afrikaners kan wellicht een uitzondering worden gemaakt. Blijft wel nog steeds dat er een enorme geografische afstand is tot de rest van Nederland, hetgeen nu niet bepaald de herintegratie zal bespoedigen.
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2007, 18:36   #77
Maetsuycker
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Slechts 4% van de bevolking op Curacao oppert voor onafhankelijkheid. Een Status Aparte zorgt in het geval van Curacao zelfs voor een beperking van hun autonomie (financiën en justitie zullen mede door Nederland bepaald gaan worden, in ruil voor schuldsanering), dus een onafhankelijkheidsstreven, hoe graag je het ook wilt, is er nauwelijks.
Oud 4 juni 2007, 18:40   #78
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dan wordt het tijd om te investeren in de economie daar, anders zullen ze blijven komen. Onafhankelijkheid is geen oplossing hoor, dan komt iedereen hierheen. Zie maar wat er bij de onafhankelijkheid van Suriname gebeurd is: 40% van de bevolking vertrok naar Nederland.

Citaat:
Slechts een marginale minderheid is voor totale onafhankelijkheid. De meesten kiezen ervoor om ofwel gemeente te worden (Saba, Sint Eustatius, Bonaire en een kwart van de Curaçaoënaars) ofwel een status aparte te krijgen (meerderheid van Aruba, Curaçao en Sint Maarten). Maar als je hen alleen de keuze zou laten tussen gemeente of totale onafhankelijkheid, kiezen zeker Curaçao en Sint Maarten voor de gemeentestatus. Maar ja, men heeft het lef niet om de eilanden voor die keuze te stellen.
Oud 4 juni 2007, 18:42   #79
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De enige hereniging waar ik volmondig achter sta, is de hereniging van Nederland en Vlaanderen in een confederale republiek.
Ik ben ook voorstander van een Groot-Nederland, maar dan het liefste niet een republiek, maar een koninkrijk, en een multipolaire indeling. Nederland is immers van binnen net zo verschillend als de overgang tussen Nederland en Vlaanderen. Ik denk dus aan een federale staat met als gewesten: De Randstadprovincie (Holland), Vlaanderen, Limburg, Brabant (alleen Noord-Brabant), Gelderland-Overijssel, en de Noordelijke provincies.
Citaat:
Aan hereniging met welke landen dacht je overigens? Mochten dat bijvoorbeeld Suriname, Ceylon, Indonesie en Irian Jaya zijn, ben ik het geheel oneens. Voor Afrikaners kan wellicht een uitzondering worden gemaakt. Blijft wel nog steeds dat er een enorme geografische afstand is tot de rest van Nederland, hetgeen nu niet bepaald de herintegratie zal bespoedigen.
De integratie van Surinamers in Nederland is fantastisch. We hebben binnenkort weer een grote vraag naar nieuwe arbeidskrachten en een uitbreiding van de EU door middel van een vergroting van Nederland kan daar een oplossing van zijn. Bovendien kan Suriname zonder importheffingen onbeperkt en duurzaam (wat een voorwaarde is in Nederland) exporteren naar de EU. Het lijkt mij een win-win situatie. Maar iedereen heeft daar natuurlijk zijn eigen kijk op.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2007, 18:51   #80
Maetsuycker
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
De integratie van Surinamers in Nederland is fantastisch. We hebben binnenkort weer een grote vraag naar nieuwe arbeidskrachten en een uitbreiding van de EU door middel van een vergroting van Nederland kan daar een oplossing van zijn. Bovendien kan Suriname zonder importheffingen onbeperkt en duurzaam (wat een voorwaarde is in Nederland) exporteren naar de EU. Het lijkt mij een win-win situatie. Maar iedereen heeft daar natuurlijk zijn eigen kijk op.
Daar is het al bijna te laat voor. Grote vriend China heeft zijn blik op Suriname laten vallen en het land ingepakt met allerlei miljoenenleningen. In ruil daarvoor hebben de Chinesen nu vrij toegang tot bijna alle natuurlijke voorraden van het land met alle consequenties van dien...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be