![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Derk, wat bedoel je hiermee?
![]() |
#62 | |
|
![]() Citaat:
Maar het punt was eigenlijk dat Du Bus de Gisignies aanvankelijk ook nog gouverneur van Zuid-Brabant bleef. Uiteraard was dat moeilijk te combineren... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
|
![]() Eventjes googlen en wat blijkt: het was precies omgekeerd, De Kock diende onder Du Bus. Zie http://www.onderwijsbeeldbank.geheug.../object,90944/
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
Als we af moeten gaan op wie in zijn eigen tijd als grootste gouverneur-generaal beschouwd werd, steekt Van Heutsz met kop en schouders boven de rest uit. Hij was immers de man die in 1903 eindelijk de Atjehoorlog wist te winnen en vervolgens geheel Indië onder Nederlandse heerschappij bracht, zij het door een contraguerilla die best een genocide genoemd kan worden. Als gouverneur-generaal tussen 1904 en 1909 ontwikkelde hij ook de infrastructuur (aanleg van wegen, bruggen en zelfs tramlijnen) en vooral het onderwijs (invoering van de dessaschooltjes). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Ik weet niet waar je geschiedenis studeert. Als het niet te ver is ,kunnen we beter eens op een terrasje met een biertje deze discussie voortzetten ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
|
![]() Ik studeer geen geschiedenis, maar sociale geografie. Ik heb gewoon zitten opletten tijdens de lessen geschiedenis.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
|
![]() Bij mijn weten is er geen Oost-Friesland dat aan het IJsselmeer grenst. Alleen het westelijk deel van de provincie Friesland ligt aan het IJsselmeer.
Maar goed, voor alle duidelijkheid nog even: West-Friesland = het noorden van Noord-Holland Friesland = de provincie Friesland, officieel Fryslân geheten Oost-Friesland = de regio in het uiterste noordwesten van Duitsland, ten oosten van de provincie Groningen Noord-Friesland = de regio in het noordwesten van de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein, grenzend aan Denemarken |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede ![]() Ik denk dat deze breuk alleen positieve gevolgen zal hebben voor een hereniging der beide echte Nederlanden. Dat die eilanden tot het koninkrijk behoren is een gevolg van het koloniaal verleden van NL. Op zich hoef dat geen belemmering zijn voor het functioneren van het koninkrijk, maar ik heb de indruk dat de verhouding met de Antillen (en zeker die met Aruba en Curaçao) éénrichtingsverkeer is. Ook de geografische afstand vind ik negatief, ik vind bv dat de Falklands bij Argentinie en niet bij het VK. Laat NL die energie maar steken in benedenbuur.
![]() |
#73 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Hetzelfde geldt voor de Antillen. Het zijn Nederlanders zonder enig onafhankelijkheidsstreven, dus zijn wij verplicht ze in het koninkrijk houden. Dat ze een paar duizend kilometer van het vaderland wonen heeft daar niet zo veel mee te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2) er is wel degelijk een onafhankelijksstreven op de Antillen, varierend van totale onafhankelijkheid tot dat wat men aanduidt als "status aparte" (oftewel, alweer wel de lusten, niet de lasten). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Aan hereniging met welke landen dacht je overigens? Mochten dat bijvoorbeeld Suriname, Ceylon, Indonesie en Irian Jaya zijn, ben ik het geheel oneens. Voor Afrikaners kan wellicht een uitzondering worden gemaakt. Blijft wel nog steeds dat er een enorme geografische afstand is tot de rest van Nederland, hetgeen nu niet bepaald de herintegratie zal bespoedigen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Vreemdeling
|
![]() Slechts 4% van de bevolking op Curacao oppert voor onafhankelijkheid. Een Status Aparte zorgt in het geval van Curacao zelfs voor een beperking van hun autonomie (financiën en justitie zullen mede door Nederland bepaald gaan worden, in ruil voor schuldsanering), dus een onafhankelijkheidsstreven, hoe graag je het ook wilt, is er nauwelijks.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |