Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2007, 13:19   #1
Kaal
Minister-President

Standaard Laatste barometer Libre Belgique

La Libre Belgique publiceert vandaag de traditionele trimestriele barometer.

www.lalibre.be

Resultaten voor Vlaanderen :

Kartel : 28,9
VB : 22,9
SPa : 19,4
VLD : 18,6
Groen: 6,3
LDD : 2

Het absoluut hoogtepunt in kiesintenties voor het VB was 26,6% in juni verleden jaar. Sindsdien is het Blok telkens een beetje gezakt in de driemaandelijkse barometer.

Ik heb die peilingen van LLB altijd vrij betrouwbaar gevonden. Wij mogen er dus vanuit gaan dat het Belang effectief achteruit zal boeren tov de gewestelijke verkiezingen van 2004. Volgens mij wordt dat her markanste feit van de verkiezingen.

Wat zullen de gevolgen zijn? Ik denk dat wij dat nu reeds kunnen weten : de "correcte" politieke elites van dit land zullen meteen concluderen dat de nachtmerrie voorbij is en dat ze eindelijk weer kunnen overgaan tot de orde van de dag, m.n. op de vertrouwde manier problemen voor zich uit schuiven en doen alsof men iets aan de problemen doet.

Ik zie nog een mogelijk gevolg : de achteruitgang van het Belang zal worden geïnterpreteerd als een signaal van de kiezer die - zo wordt nu al gezegd - helemaal geen interesse heeft voor meer autonomie. De N-VA zal daar ook onder lijden want wie luistert nog naar een kleine separatistische groep als de Vlaamse kiezer de grote nationalistische partij de rug heeft gekeerd? Om die beeldvorming tegen te werken zal de N-VA heel hoog moeten scoren. Een lichte vooruitgang zal niet genoeg zijn.

Indien de achteruitgang van het Belang niet wordt gecompenseerd door vooruitgang bij de N-VA vrees ik dat op 11 juni alle media over "het einde van het separatisme" zullen berichten. Je voelt nu al dat zij daar op staan te wachten.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 13:20   #2
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

De VLD scoort wel relatief hoog, moet ik zeggen, ik geef ze geen 15%.
Oud 8 juni 2007, 13:43   #3
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
De VLD scoort wel relatief hoog, moet ik zeggen, ik geef ze geen 15%.
Ze zullen er helaas boven zitten.
Oud 8 juni 2007, 13:45   #4
Beagle
Schepen

Standaard

Tegenover de vorige verkiezingen zou het Belang dus met meer dan 4 % vooruitgaan, weer maar eens een verwinning dus (volgens de door u geciteerde peiling althans) die door hun tegenstanders nu al omgetoverd wordt in een verlies. (het Belang/Blok heeft op die manier al meer dan tien nederlagen achter de rug waarin ze erop) vooruitgaan.
Als je echter perse appelen met citroenen wil vergelijken moet je in de fruit -en groentenafdeling zijn.
Beagle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 13:47   #5
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Wouter Van Bellingen zou zeggen: "Peilingen... Maar Peilingen zeggen zoveel"

Oud 8 juni 2007, 13:48   #6
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Zoals vorige keer wordt Vlaams Kartel waarschijnlijk overschat en VB onderschat. Zo gezien zou VB zelfs zijn resultaat van 2004 benaderen.
Oud 8 juni 2007, 13:55   #7
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHW Bekijk bericht
Zoals vorige keer wordt Vlaams Kartel waarschijnlijk overschat en VB onderschat. Zo gezien zou VB zelfs zijn resultaat van 2004 benaderen.
Het lijkt erop. Zonder LDD zouden ze er zelfs over raken.
Oud 8 juni 2007, 14:02   #8
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beagle Bekijk bericht
Als je echter perse appelen met citroenen wil vergelijken moet je in de fruit -en groentenafdeling zijn.
Kom kom. Federale verkiezingen kunnen wel degelijk vergeleken worden met de regionale stembusgang.
Oud 8 juni 2007, 14:27   #9
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Kom kom. Federale verkiezingen kunnen wel degelijk vergeleken worden met de regionale stembusgang.
helaas niet, u zou wel willen waarschijnlijk, vlaamse verkiezingen zijn vooral voor VB iets helemaal anders!
Oud 8 juni 2007, 14:30   #10
ilfalco
Minister-President

Standaard

De Cdenv heeft al haar beloftes al ingeslikt. een staatshervorming hoort voor hen zelfs niet in de top 10 van de prioriteiten.

Enkel een VB stem kan druk op de ketel zetten.

Valt die druk weg dan valt ook de enige reden weg waarom anderen vlaamse standpunten zouden innemen.

@ kaal= maar je vergeet wel dat het VB in de peiling voor 2004 nog minder scoorde dan 23% in de peilingen. Zelfs 21% bij la libre. Dus met de foutenmarge erbij groeit het VB ook tav 2004.

maar wat ik al eerder zei. het VB moet goed scoren want anders is het onafhankelijkheidstreven dood.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 14:32   #11
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Wat me steeds opvalt dat is dat de meeste rechtsen steeds liever de VLD dan de SPA op zijn bek ziet gaan...

Verkiezen ze dan een RoomsRode regering boven een RoomsBlauwe?

Laatst gewijzigd door Chipie : 8 juni 2007 om 14:33.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 14:33   #12
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
La Libre Belgique publiceert vandaag de traditionele trimestriele barometer.

www.lalibre.be

Resultaten voor Vlaanderen :

Kartel : 28,9
VB : 22,9
SPa : 19,4
VLD : 18,6
Groen: 6,3
LDD : 2

Het absoluut hoogtepunt in kiesintenties voor het VB was 26,6% in juni verleden jaar. Sindsdien is het Blok telkens een beetje gezakt in de driemaandelijkse barometer.

Ik heb die peilingen van LLB altijd vrij betrouwbaar gevonden. Wij mogen er dus vanuit gaan dat het Belang effectief achteruit zal boeren tov de gewestelijke verkiezingen van 2004. Volgens mij wordt dat her markanste feit van de verkiezingen.

Wat zullen de gevolgen zijn? Ik denk dat wij dat nu reeds kunnen weten : de "correcte" politieke elites van dit land zullen meteen concluderen dat de nachtmerrie voorbij is en dat ze eindelijk weer kunnen overgaan tot de orde van de dag, m.n. op de vertrouwde manier problemen voor zich uit schuiven en doen alsof men iets aan de problemen doet.

Ik zie nog een mogelijk gevolg : de achteruitgang van het Belang zal worden geïnterpreteerd als een signaal van de kiezer die - zo wordt nu al gezegd - helemaal geen interesse heeft voor meer autonomie. De N-VA zal daar ook onder lijden want wie luistert nog naar een kleine separatistische groep als de Vlaamse kiezer de grote nationalistische partij de rug heeft gekeerd? Om die beeldvorming tegen te werken zal de N-VA heel hoog moeten scoren. Een lichte vooruitgang zal niet genoeg zijn.

Indien de achteruitgang van het Belang niet wordt gecompenseerd door vooruitgang bij de N-VA vrees ik dat op 11 juni alle media over "het einde van het separatisme" zullen berichten. Je voelt nu al dat zij daar op staan te wachten.
Waarom zou men trouwens op het Vlaams Belang stemmen als er aanvaardbare alternatieven zijn ?

Kartel voor meer Vlaanderen
LDD voor meer Vlaanderen

Waarom zijn stem geven aan een partij die nooit zal mogen meeregeren ?
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 14:33   #13
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beagle Bekijk bericht
Tegenover de vorige verkiezingen zou het Belang dus met meer dan 4 % vooruitgaan, weer maar eens een verwinning dus (volgens de door u geciteerde peiling althans) die door hun tegenstanders nu al omgetoverd wordt in een verlies. (het Belang/Blok heeft op die manier al meer dan tien nederlagen achter de rug waarin ze erop) vooruitgaan.
VB blijft verliezen tot ze ongeveer tussen de 30 en 35 % van het electoraat haalt, vanaf dan gaan ze winnen...
Oud 8 juni 2007, 14:34   #14
ilfalco
Minister-President

Standaard

Qua vlaamse onbetrouwbaarheid is de VLD zo mogelijk nog onbetrouwbaarder.

Maar de media heeft er ALLES aan gedaan om er premiersverkiezingen van te maken. terwijl dat pure quatsch is.

geen enkele van de 3 overtuigde ...
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 14:35   #15
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Wat me steeds opvalt dat is dat de meeste rechtsen steeds liever de VLD dan de SPA op zijn bek ziet gaan...

Inderdaad, logisch is dat niet.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 14:54   #16
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Waarom zou men trouwens op het Vlaams Belang stemmen als er aanvaardbare alternatieven zijn ?

Kartel voor meer Vlaanderen
LDD voor meer Vlaanderen
Dat is het net. Het is belangrijk om te weten waarom het Belang stemmen zou verliezen. Omdat de kiezers het Belang beu zijn of omdat er nu meer alternatieven zijn? In het eerste geval is dat een overwinning voor de traditionele politiek en voor België. In het andere geval niet.

Citaat:
Volgens mij speelt dat niet mee.

Laatst gewijzigd door Kaal : 8 juni 2007 om 14:55.
Oud 8 juni 2007, 14:58   #17
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:

Weet je waarom? Omdat die "rechtsen" zich bedrogen voelen. Zij geloofden in het burgermanifest. Verhofstadt heeft bewezen dat hij daar geen woord van meende. Nu willen die mensen wraak.

Ik open een fles champagne als de VLD de 15% niet haalt want ik heb ooit in het bnurgermanifest geloofd (domme kloot toch).
Oud 8 juni 2007, 15:03   #18
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht

Omdat ideologische doestellingen halen belangrijker is dan ministerpostjes binnenrijven.
Oud 8 juni 2007, 15:13   #19
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De SP.a kan überhaupt niet op zijn bek gaan, aangezien de groei van het vreemdelingenlegioen elk mogelijk verlies van stemmen onder de Vlaamse autochtone bevolking compenseert.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 15:14   #20
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet je waarom? Omdat die "rechtsen" zich bedrogen voelen. Zij geloofden in het burgermanifest. Verhofstadt heeft bewezen dat hij daar geen woord van meende. Nu willen die mensen wraak.

Ik open een fles champagne als de VLD de 15% niet haalt want ik heb ooit in het bnurgermanifest geloofd (domme kloot toch).
Tegen wie zegt U het...

Maar wat gedacht van Roomsblauw onder Leterme I?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be