Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 11 juni 2007, 21:07   #681
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Ik heb een beetje een gemengd gevoel over deze verkiezingsuitslag.

Ik ben zeer blij dat de extreem progressieve paarse partijen fors zijn afgestraft, SPA is gedecimeerd, VLD verliest fors, Spirit is nagenoeg onbestaande en Groen komt nauwelijks van de grond. De salonsossen en Tom Barman en co zijn grandioos verslagen. Mooi zo. Een iets minder slechte tijd breekt aan, want Leterme zal iets minder slecht zijn dan Verhofstadt.

Ik ben als nationaal solidarist wel een beetje ontgoocheld in de uitslag van Vlaams Belang. Ik vind het spijtig dat de Vlaming een alternatief ziet in asociaal liberaal -Sarkozy- rechts en dat betreur ik als nationaal solidarist ten zeerste. Neemt niet weg dat de kiezer -toch gisteren- een ultra liberaal als Jurgen Verstrepen gelijk heeft gegeven. Ik wil Dedecker en Verstrepen daarvoor ook feliciteren, maar ikzelf zal nooit van gedacht veranderen en beiden blijven politieke tegenstanders.

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik geen zo'n goed gevoel heb bij de toekomst van Vlaams Belang, de schwung is een beetje weg. Men zal dringend moeten hun strategie herzien, want als ze zo voort zullen doen vrees ik voor een verdere daling. Maar ik kan eerlijk gezegd ook geen kant en klare oplossing geven. Misschien hebben andere Vlaams Belangers een suggestie.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 11 juni 2007, 21:25   #682
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Neen, jij zag er echter veel te graag een nederlaag is.
En dat is het evenmin.
De nederlaag werd namelijk NIET geleden door het VB, hoe graag je daar ook op hamert, maar door de rooien en de blauwen.
Ik vrees dat je hiermee de realiteit niet wil onder ogen zien. En dit zou wel eens fataal kunnen aflopen. De partij moet nu ageren om in de toekomst (verder) zetel en stemmenverlies te vermijden.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 11 juni 2007, 22:11   #683
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik heb niet over een nederlaag gesproken, beste Knuppel. Ik heb alleen gezegd dat je het geen overwinning kan noemen zoals het VB doet.

Dat de SP.a en OpenVLD een nederlaag hebben geleden leidt geen twijfel. Niemand heeft dat overigens betwist. Maar daarmee heeft het VB nog geen overwinning behaald.
Ik noemde het ook geen overwinning. Verlies zoals jij het noemde is het echter evenmin. Daarvoor moeten er in totaal minder stemmen gehaald worden en dat was niet het geval.
Bij de paarse partijen was dat wél het geval.
Oud 11 juni 2007, 22:28   #684
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik vrees dat je hiermee de realiteit niet wil onder ogen zien. En dit zou wel eens fataal kunnen aflopen. De partij moet nu ageren om in de toekomst (verder) zetel en stemmenverlies te vermijden.
De realiteit is dat er 0,8% winst werd geboekt vergeleken met dezelfde verkiezingen in 2003.
het is niet veel maar verlies kan het in alle geval niet genoemd worden.

Hoe de partij in de toekomst stemmenverlies kan vermijden zal de toekomst uitwijzen. Veel hangt af van hoeveel het Vlaams kartel gaat geven en toegeven bij de komende communautaire onderhandelingen. Het is immers duidelijk dat de kiezer wil dat de Vlaamse kaart getrokken wordt inplaats van de Belgische.
Oud 11 juni 2007, 22:36   #685
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De realiteit is dat er 0,8% winst werd geboekt vergeleken met dezelfde verkiezingen in 2003.
het is niet veel maar verlies kan het in alle geval niet genoemd worden.

Hoe de partij in de toekomst stemmenverlies kan vermijden zal de toekomst uitwijzen. Veel hangt af van hoeveel het Vlaams kartel gaat geven en toegeven bij de komende communautaire onderhandelingen. Het is immers duidelijk dat de kiezer wil dat de Vlaamse kaart getrokken wordt inplaats van de Belgische.
Denk dat het Vlaams belang geen schrik moeten hebben. Voor hen en dus ook voor hun kiezers zal het nooit genoeg zijn wat andere Vlaamse partijen binnenhalen en de toegevingen zullen altijd te groot zijn. Ze blijven een zweep partij die rond de 20% hangt.
Ferre is offline  
Oud 11 juni 2007, 22:43   #686
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wie het laatste debat gezien heeft vanavond op tv kan er niet omheen dat Vlamingen en Franstaligen pal tegenover elkaar staan en letterlijk over NIETS hetzelfde denken.

Hoe kan men twee landen die niets met elkaar gemeen hadden of hebben, in één dwangbuis bijven stoppen?

Zolang deze toestand aanhoudt zal het VB daar garen uit blijven spinnen.
Oud 12 juni 2007, 03:55   #687
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Vooral dat de Liberalen de grootste familie zijn in België.
Ik vraag mij af of de liberalen de grootste familie zouden zijn in België indien elke Waalse verkozene evenveel stemmen zou moeten behalen als een Vlaamse verkozene.
Oud 12 juni 2007, 04:48   #688
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie het laatste debat gezien heeft vanavond op tv kan er niet omheen dat Vlamingen en Franstaligen pal tegenover elkaar staan en letterlijk over NIETS hetzelfde denken.

Hoe kan men twee landen die niets met elkaar gemeen hadden of hebben, in één dwangbuis bijven stoppen?

Zolang deze toestand aanhoudt zal het VB daar garen uit blijven spinnen.
Hoeveel garen Vlaams Belang daaruit kan spinnen bleek gisteren: 0,8%, en dat op 4 jaar tijd.
Andy is offline  
Oud 12 juni 2007, 06:00   #689
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik heb een beetje een gemengd gevoel over deze verkiezingsuitslag.

Ik ben zeer blij dat de extreem progressieve paarse partijen fors zijn afgestraft, SPA is gedecimeerd, VLD verliest fors, Spirit is nagenoeg onbestaande en Groen komt nauwelijks van de grond. De salonsossen en Tom Barman en co zijn grandioos verslagen. Mooi zo. Een iets minder slechte tijd breekt aan, want Leterme zal iets minder slecht zijn dan Verhofstadt.

Ik ben als nationaal solidarist wel een beetje ontgoocheld in de uitslag van Vlaams Belang. Ik vind het spijtig dat de Vlaming een alternatief ziet in asociaal liberaal -Sarkozy- rechts en dat betreur ik als nationaal solidarist ten zeerste. Neemt niet weg dat de kiezer -toch gisteren- een ultra liberaal als Jurgen Verstrepen gelijk heeft gegeven. Ik wil Dedecker en Verstrepen daarvoor ook feliciteren, maar ikzelf zal nooit van gedacht veranderen en beiden blijven politieke tegenstanders.

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik geen zo'n goed gevoel heb bij de toekomst van Vlaams Belang, de schwung is een beetje weg. Men zal dringend moeten hun strategie herzien, want als ze zo voort zullen doen vrees ik voor een verdere daling. Maar ik kan eerlijk gezegd ook geen kant en klare oplossing geven. Misschien hebben andere Vlaams Belangers een suggestie.
Ik heb gisteren het debat gezien. Wie zich in de eerste plaats zorgen moet maken zijn degenen die nu aan zet zijn. Hypocriet BDW verwijt zijn tegenstanders dat ze van hem een oplossing verwachten.

Waarom ik optimistisch ben:
-Velen stemmen op het Vlaams Belang omwille van het migrantenprobleem (dat almaar erger wordt).
-Een onafhankelijk Vlaanderen wordt een economische en politieke noodzaak.
-Ik kan me vergissen: JMD gaat wel met wat procenten lopen, maar voor het Vlaams Belang is hij een zege. Hij zegt vele dingen hetzelfde, maar op een manier die velen aanspreekt. Hij maakt het Vlaams Belang geloofwaardiger. Als onze partij water bij de wijn wil doen, kan Lijst Dedecker en Vlaams Belang over alle andere 'Vlaamse' partijen walsen.
-Leterme staat met zijn rug tegen de muur. Het wordt duidelijk dat door 20% van de kiezers uit te sluiten er niets meer kan gebeuren.

Uitspraak van de dag (Quikie): Het kon beter.
Duym is offline  
Oud 12 juni 2007, 08:11   #690
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Waarom ik optimistisch ben:
-Velen stemmen op het Vlaams Belang omwille van het migrantenprobleem (dat almaar erger wordt).
-Een onafhankelijk Vlaanderen wordt een economische en politieke noodzaak.
-Ik kan me vergissen: JMD gaat wel met wat procenten lopen, maar voor het Vlaams Belang is hij een zege. Hij zegt vele dingen hetzelfde, maar op een manier die velen aanspreekt. Hij maakt het Vlaams Belang geloofwaardiger. Als onze partij water bij de wijn wil doen, kan Lijst Dedecker en Vlaams Belang over alle andere 'Vlaamse' partijen walsen.
-Leterme staat met zijn rug tegen de muur. Het wordt duidelijk dat door 20% van de kiezers uit te sluiten er niets meer kan gebeuren.

Uitspraak van de dag (Quikie): Het kon beter.

Siegfried Bracke:

Citaat:
Er is één element dat België wél samenhoudt: het Vlaams Belang. Omdat niemand met die partij geassocieerd wil worden, is Vlaamse onafhankelijkheid nog een eind verwijderd. Vreemd hoe het Vlaams Belang zelf de grootste hinderpaal is om de eigen doelstelling te realiseren. Het Cordon sanitaire als levensader voor de Belgische staat.
Tijd voor wat in eigen boezem kijken. Blijft het VB volharden in zijn standpunten, dan blijft het zichzelf automatisch uitsluiten van deelname (it takes 2 to tango, en dus moet er altijd water bij de wijn gedaan worden). Face it, het VB blijft niet oneindig groeien, en LDD kan een volwaardig alternatief worden
Pieke is offline  
Oud 12 juni 2007, 08:15   #691
Blackwidow
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Siegfried Bracke:

Tijd voor wat in eigen boezem kijken. Blijft het VB volharden in zijn standpunten, dan blijft het zichzelf automatisch uitsluiten van deelname (it takes 2 to tango, en dus moet er altijd water bij de wijn gedaan worden). Face it, het VB blijft niet oneindig groeien, en LDD kan een volwaardig alternatief worden
Probleem in België is dat VB nooit mag meedoen van de andere partijen, niet omdat VB geen water in de wijn doet. Vergelijk het programma van 10 jaar terug met nu en er is al een zeer groot verschil te merken. Er is al bijna geen wijn meer Serieus, ik blijf erbij dat het in stand houden van het CS gewoon zekerheid van machtsdeelname voor de andere partijen teweeg brengt. Maar hetgeen zondag gebeurde, had SPA helemaal niet verwacht. Nu zouden ze effectief in de oppositie terechtkomen, terwijl het CS hen daar net voor beschermde (mede door PS Wallonië)
Blackwidow is offline  
Oud 12 juni 2007, 08:23   #692
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Noem eens één standpunt waarin het Vlaams Belang verschilt met JMD (en lees goed!) en waarmee ze zichzelf automatisch uitsluiten.

Ik ben razend benieuwd.

Niet om wat het Vlaams Belang zegt, maar omdat het Vlaams Belang het zegt, wordt het uitgesloten.
Duym is offline  
Oud 12 juni 2007, 08:26   #693
Brusseleir
Burger

Standaard

Ik heb de 35 bladzijden niet gelezen, dus ik heb misschien een paar logische tussenkomsten over het hoofd gezien.

Wat is hier nu al dat gezever over de groei van het VB :

a) zééer lichte groei t.o.v. 2003, maar zetel kwijt in Antwerpen.

b) volgens De Standaard van vandaag : meer dan 200.000 kiezers minder dan in 2004.

Dat noem ik géén goed resultaat. Ik hoop dat dit het begon van het einde is en dat het VB zo snel mogelijk de weg van het franstalige FN inslaat...
Oud 12 juni 2007, 08:29   #694
Blackwidow
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brusseleir Bekijk bericht
Ik heb de 35 bladzijden niet gelezen, dus ik heb misschien een paar logische tussenkomsten over het hoofd gezien.

Wat is hier nu al dat gezever over de groei van het VB :

a) zééer lichte groei t.o.v. 2003, maar zetel kwijt in Antwerpen.

b) volgens De Standaard van vandaag : meer dan 200.000 kiezers minder dan in 2004.

Dat noem ik géén goed resultaat. Ik hoop dat dit het begon van het einde is en dat het VB zo snel mogelijk de weg van het franstalige FN inslaat...
Zucht... ik wordt er moe van. Punt b is een hele andere verkiezing dan nu (ook speciale omstandigheden mbt racisme-proces.)
De groei in percenten en 1 zetel kwijt is te wijten aan de opkomst van LDD & groen in Antwerpen. Die 'zetel op overschot' in Antwerpen gaat naar de grootste partij, doch door het halen van de kiesdrempel krijgt een andere partij die.... Is dus te wijten aan ons kiessysteem D'Hondt.
Blackwidow is offline  
Oud 12 juni 2007, 08:36   #695
Dalai Lama
Burger

Standaard

vanhecke lacht in zijn vuistje, JMDD en VH, 2 handen op ene buik. Als JMDD zen been stijf houdt kan het wel eens zijn dat hij ook een cordon aan zen been heeft. JMDD staat er immers om bekend om het regime op tijd en stond aan te vallen. JMDD en VB in de oppositie is niet alleen een droomscenario voor beide maar op termijn ook voor vlaanderen.
Dalai Lama is offline  
Oud 12 juni 2007, 08:47   #696
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dalai Lama Bekijk bericht
vanhecke lacht in zijn vuistje, JMDD en VH, 2 handen op ene buik. Als JMDD zen been stijf houdt kan het wel eens zijn dat hij ook een cordon aan zen been heeft. JMDD staat er immers om bekend om het regime op tijd en stond aan te vallen. JMDD en VB in de oppositie is niet alleen een droomscenario voor beide maar op termijn ook voor vlaanderen.
Precies. En wat de uitslag voor het Vlaams belang betreft: het was ontgoochelend, het heeft geen zin om daarover te zeveren.
Onze vreugde ligt in het vooruitzicht dat Leterme en Bart Hypocriet op hun bek gaan.
Duym is offline  
Oud 12 juni 2007, 09:06   #697
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noem eens één standpunt waarin het Vlaams Belang verschilt met JMD (en lees goed!) en waarmee ze zichzelf automatisch uitsluiten.
Visie op Europa verschilt al grondig tussen VB en alle andere partijen: JMD is voor Europa en voor economische migratie binnen Europa bvb.

Citaat:
Niet om wat het Vlaams Belang zegt, maar omdat het Vlaams Belang het zegt, wordt het uitgesloten.
Dat is natuurlijk onzin.
Oud 12 juni 2007, 09:24   #698
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Visie op Europa verschilt al grondig tussen VB en alle andere partijen: JMD is voor Europa en voor economische migratie binnen Europa bvb.

[b]

Dat is natuurlijk onzin.
Geloof jij nu echt dat de kiezer wakker ligt van een partijvisie over Europa? Het merendeel van alle kiezers weet hierover van toeten noch blazen.

En je moet maar blind zijn om niet in te zien dat onderstaande bewering juist is, of heb jij geen tv in huis?

Niet om wat het Vlaams Belang zegt, maar omdat het Vlaams Belang het zegt, wordt het uitgesloten. l
Duym is offline  
Oud 12 juni 2007, 09:41   #699
Dalai Lama
Burger

Standaard

Citaat:
Niet om wat het Vlaams Belang zegt, maar omdat het Vlaams Belang het zegt, wordt het uitgesloten. l
de nagel op de kop.
Dalai Lama is offline  
Oud 12 juni 2007, 09:51   #700
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dalai Lama Bekijk bericht
de nagel op de kop.
Ik heb JMD vaak dingen horen zeggen (vooral over migranten), terwijl ik dacht dat Dewinter zich beter niet aan zulke uitspraken zou wagen.
Een mens zou die dingen moeten opschrijven.

Laatst gewijzigd door Duym : 12 juni 2007 om 09:52.
Duym is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be