Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2007, 08:52   #1
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard De onafhankelijkheidspartij

Om een meerderheid van Vlamingen achter de onafhankelijkheidsidee te krijgen, heeft Vlaanderen m.i. nood aan een partij die niet zeurt en kankert maar de Vlaamse onafhankelijkheid als een constructief, wervend project promoot.

Het is voor een belangrijk deel een kwestie van perceptie en stijl. Een paar voorbeelden. Zeggen dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden om de transfers te kunnen stoppen, is in essentie niet verschillend van zeggen dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden om zijn welvaart te kunnen ontwikkelen en zijn rol te kunnen spelen in Europa, maar het is een wereld van verschil qua wervingskracht.

Klagen dat niemand met je wil praten, mag dan terecht zijn, maar het straalt zieligheid uit in plaats van enthousiasme. Plaats daar bijvoorbeeld een voor iedereen begrijpelijk stappenplan tegenover, dat duidelijk maakt dat onafhankelijkheid haalbaar is en voor alle partijen voordelen oplevert.

Er is ook nood aan een duidelijk, eenvoudig verwoord argumentarium dat voor eenieder toegankelijk is, constructief is en levenslust uitstraalt in plaats van angst. Het vraagt een compleet nieuwe attitude, die we in Vlaanderen niet echt gewoon zijn.

Laten we daarom even over de grenzen kijken en een goed model zoeken. De Scottish National Party is bij de verkiezingen van mei 2007 de grootste partij van Schotland geworden en aardig op weg om de Schotse onafhankelijkheid te realiseren. Niemand is bang om zich met de onafhankelijksheidsidee te associëren omwille van de SNP.

Hun website www.snp.org is eenvoudig en performant opgesteld. Op de 'independence'- pagina vind je vooreerst de redenen waarom Schotland onafhankelijk moet worden. Geen gezeur en gesteun hier, maar een positief, wervend argumentarium dat gericht is op vooruitgang, op meer welvaart, meer gerechtigheid, internationalisering en meer solidariteit:

As individuals, we value our own independence. We accept that it is entirely natural to make our own decisions, to earn and spend our own money, and to take responsibility for our own lives. Why should we settle for anything less for our country?

Vervolgens worden de feiten opgesomd in een FAQ die geen vraag onbeantwoord laat waar burgers zouden kunnen mee zitten. Je vindt er ondermeer een hoofdstuk in over hoe de SNP de onafhankelijkheid met de Britse staat concreet wil onderhandelen.

Een apart hoofdstuk stelt een ontwerp van Schotse grondwet voor. Onafhankelijkheid is hier geen mooi ideaal meer, maar wordt een reële politieke keuze.

In de afdeling 'success stories' vind je voorbeelden van Europese staten die onafhankelijk werden en daar beter van werden: Ierland, IJsland, Montenegro, Noorwegen, Estland, Finland...

Onder 'I support independance because' tenslotte vind je de motivatie van een reeks bekende Schotten voor onafhankelijkheid.

Het geheel straalt niet alleen optimisme en levenslust uit, maar geeft ook zeer gedetailleerde antwoorden op het waarom en het hoe. De belangrijkste angsten van de doorsnee burger in verband met onafhankelijkheid worden op een rustige, deskundige wijze behandeld.

Ik ben een beetje jaloers op die zelfbewuste Schotse attitude en vermoed dat de Schotten sneller onafhankelijk zullen zijn dan de Vlamingen. Welke Vlaamse independentisten willen het SNP-voorbeeld eens van naderbij bestuderen?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 14 juni 2007 om 09:06.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 17:43   #2
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Niemand geïnteresseerd in wat meer wervingskracht voor de onafhankelijkheidsidee? Ik heb toch niet te zwaar op iemands teentjes getrapt?
Oud 14 juni 2007, 17:50   #3
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

De SNP bestuurt Schotland momenteel wel, maar moet het alleen doen. Als minderheidsregering, met steun van enkel de 2 zetels tellende fractie van de Groenen. Daardoor kunnen alleen wetsvoorstellen goedgekeurd worden met hulp van de oppositie, zijnde Labour, Liberaal-Democraten en Conservatieven. Een referendum over onafhankelijkheid zit er daardoor vrees ik niet in, want geen van de oppositiepartijen gaat dat steunen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 17:55   #4
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Niemand geïnteresseerd in wat meer wervingskracht voor de onafhankelijkheidsidee? Ik heb toch niet te zwaar op iemands teentjes getrapt?
Ik denk dat mensen even aan de idee moeten wennen dat alle nationalisten, van links tot rechts, in één partij kunnen zitten en dat ze elkaar óók nog eens vertrouwen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 18:36   #5
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het grote drama voor Vlaanderen is dat de onafhankelijkheidsgedachte meteen wordt geassocieerd met extremisme en onverdraagzaamheid.

Dit is uiteraard de verdienste van de meest anti-Vlaamse partij die er bestaat: het Vlaams Belang.

Door dit thema te koppelen aan hun vreemdelingenstanpunt e.d. is het 'besmet'.

Gelukkig beginnen steeds meer andere partijen dit thema ook te bespreken (confederalisme en onafhankelijkheid bij CD&V, N-VA en LDD) waardoor het stilletjes aan (het kan nog jaren duren) bij de meerderheid van de bevolking een 'gewoon' thema wordt. Een erg heuglijke evolutie. Maar zoals ik al zei zal het nog wel wat duren... het VB heeft de Vlaamse sybolen immers jarenlang besmeurd en besmet.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 18:57   #6
Dimitri

Standaard

Nu uit de analyses blijkt dat de SP.A stemmen verloor aan Dedecker omwille van het communautaire, is het te hopen dat de SP.A zich ook wat scherper gaat opstellen. Misschien dat ze in navolging van CD&V ook kiezen voor confederalisme. Dat kan enkel maar bijdragen tot een genuanceerder beeld en maakt Vlaamse zelfstandigheid ook bij links Vlaanderen bespreekbaar. Dat Spirit daar nog niet voor kon zorgen, bewijst alleen maar wat een prutspartijtje dat is, maar zij bieden wel een opening.
Oud 14 juni 2007, 19:03   #7
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Nu uit de analyses blijkt dat de SP.A stemmen verloor aan Dedecker omwille van het communautaire, is het te hopen dat de SP.A zich ook wat scherper gaat opstellen. Misschien dat ze in navolging van CD&V ook kiezen voor confederalisme. Dat kan enkel maar bijdragen tot een genuanceerder beeld en maakt Vlaamse zelfstandigheid ook bij links Vlaanderen bespreekbaar. Dat Spirit daar nog niet voor kon zorgen, bewijst alleen maar wat een prutspartijtje dat is, maar zij bieden wel een opening.
Soms vraag ik me af...wie stemt er wel nog voor Spirit? Waar staan zij wel nog voor?("Vlaamse strijd is gestreden","geen staatshervorming nodig op dit moment")

Er zijn er wel een aantal bij de SP.A hoor, zoals Leo Peeters, Tobback (?), ... die misschien zouden kunnen zich "Vlaamser" opstellen.....
Oud 14 juni 2007, 19:03   #8
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Dimitri, Van de Lanotte heeft dat ook zelf gezegd dat de verkiezingen communautair waren en dat zijn partij vanuit de oppositie een staatshervorming wil steunen.

Trouwens, wat Siegfried Bracke zegt in de krant Trouw: ' Volgens Bracke heeft de Vlaamse politieke top de staat België allang opgegeven, alleen zeggen ze dat niet hardop. „In hun hoofd bestaat België niet meer. Ze weten net zomin als de rest van Vlaanderen wat er in het zuiden aan de hand is.” '
http://www.trouw.nl/hetnieuws/europa...e_legpuzzel_op
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 19:05   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik word pas lid van een onafhankelijkheidspartij als die partij ook effectief de onafhankelijkheid wil. Dus opstappen uit NAVO, EU, IMF, WTO enzovoort.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 14 juni 2007 om 19:05.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 19:17   #10
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Dimitri, Van de Lanotte heeft dat ook zelf gezegd dat de verkiezingen communautair waren en dat zijn partij vanuit de oppositie een staatshervorming wil steunen.

Trouwens, wat Siegfried Bracke zegt in de krant Trouw: ' Volgens Bracke heeft de Vlaamse politieke top de staat België allang opgegeven, alleen zeggen ze dat niet hardop. „In hun hoofd bestaat België niet meer. Ze weten net zomin als de rest van Vlaanderen wat er in het zuiden aan de hand is.” '
http://www.trouw.nl/hetnieuws/europa...e_legpuzzel_op
Vooral wat hij aan het einde zegt is frappant:

"Ook de grote partijen van Vlaanderen zijn huiverig om over staatshervorming te praten. Opinieonderzoek leert dat de kiezers beducht zijn voor de ontploffing van België. Alleen kleine partijtjes en het Vlaams Belang zijn onbekommerd voor Vlaamse en Waalse onafhankelijkheid.

Dat brengt tv-journalist Siegfried Bracke tot een opmerkelijke conclusie. „Er is één element dat België wél samenhoudt: het Vlaams Belang. Omdat niemand met die partij geassocieerd wil worden, is Vlaamse onafhankelijkheid nog een eind verwijderd. Vreemd hoe het Vlaams Belang zelf de grootste hinderpaal is om de eigen doelstelling te realiseren.”

Maar dat niet met VB geassocieerd willen worden, hebben die partijen ook wel weer zelf in het leven geroepen door er niet mee te willen samenwerken. En door uit lijfsbehoud kleine partijen het leven onmogelijk te maken, kon er lange tijd ook geen alternatief voor VB ontstaan. In dat opzicht is 10 juni een historische dag: voor het eerst is er een keuze voor een onafhankelijke partij die wel voor onafhankelijkheid is maar niet buitengesloten wordt.

Voor de rest vind ik de woorden van Bracke weinig te rijmen met de praktijk. Als de Vlaamse politici het land echt willen splitsen, is er maar één ding nodig: voet bij stuk houden. Dan blijkt vanzelf dat België niet werkt, een conclusie die 50 jaar geleden ook al getrokken kon worden. Dat had iedereen een hoop ergernis kunnen besparen...
Oud 14 juni 2007, 19:24   #11
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ze willen het (nog) niet splisten, ze weten wel dat het niet werkt nu en waarschijnlijk ook nooit goed zal werken.

Waarom ze het dan niet willen splitsen? Wel, omdat ze de federale ministerpostjes nog willen behouden en omdat ze de stemmen willen van de bange en vooral onwetende burger die denkt dat dit toch zo een mooi landje is.

En ja, ook omdat het Belang dit zo claimt dat de andere partijen om niet met het racistische kantje geassocieerd te worden over hun eigen Vlaamse ideeën zwijgen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 19:30   #12
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooral wat hij aan het einde zegt is frappant:

"Ook de grote partijen van Vlaanderen zijn huiverig om over staatshervorming te praten. Opinieonderzoek leert dat de kiezers beducht zijn voor de ontploffing van België. Alleen kleine partijtjes en het Vlaams Belang zijn onbekommerd voor Vlaamse en Waalse onafhankelijkheid.

Dat brengt tv-journalist Siegfried Bracke tot een opmerkelijke conclusie. „Er is één element dat België wél samenhoudt: het Vlaams Belang. Omdat niemand met die partij geassocieerd wil worden, is Vlaamse onafhankelijkheid nog een eind verwijderd. Vreemd hoe het Vlaams Belang zelf de grootste hinderpaal is om de eigen doelstelling te realiseren.”

Maar dat niet met VB geassocieerd willen worden, hebben die partijen ook wel weer zelf in het leven geroepen door er niet mee te willen samenwerken. En door uit lijfsbehoud kleine partijen het leven onmogelijk te maken, kon er lange tijd ook geen alternatief voor VB ontstaan. In dat opzicht is 10 juni een historische dag: voor het eerst is er een keuze voor een onafhankelijke partij die wel voor onafhankelijkheid is maar niet buitengesloten wordt.

Voor de rest vind ik de woorden van Bracke weinig te rijmen met de praktijk. Als de Vlaamse politici het land echt willen splitsen, is er maar één ding nodig: voet bij stuk houden. Dan blijkt vanzelf dat België niet werkt, een conclusie die 50 jaar geleden ook al getrokken kon worden. Dat had iedereen een hoop ergernis kunnen besparen...
De Walen zijn niet met vier miljoen, ik weet dat Nederlandse pers (voor het gemak?) de Franstalige Brusselaars buiten beschouwing laten, maar toch.
Oud 14 juni 2007, 20:16   #13
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Het grote drama voor Vlaanderen is dat de onafhankelijkheidsgedachte meteen wordt geassocieerd met extremisme en onverdraagzaamheid.

Dit is uiteraard de verdienste van de meest anti-Vlaamse partij die er bestaat: het Vlaams Belang.
Ik zie het liever constructief: iedere partij, zowel de NVA als het VB maar ook bv. een nieuwe liberale partij, kan de wervende Vlaamse onafhankelijkheidspartij �* la SNP worden. Echt begrijpen wat er aan de hand is, je attitude aanpassen en het willen volstaan.
Oud 14 juni 2007, 20:53   #14
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hear, hear!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 22:33   #15
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie het liever constructief: iedere partij, zowel de N-VA als het VB maar ook bv. een nieuwe liberale partij, kan de wervende Vlaamse onafhankelijkheidspartij �* la SNP worden.
Elk van die drie partijen, is al "besmet" met het rechtse stigma. Het heeft de Volksunie decenia tijd gekost om dat stigma kwijt te geraken.

N-VA had bij zijn ontstaan, de potenties om een SNP te worden. Het was iets nieuws, iets fris. Vlaams-radicaal, maar niet rechts en racistisch. Maar onder Bourgeois, en zeker onder De Wever is de N-VA opgeschoven naar een liberaal-conservatieve partij. Het feit dat De Wever droomt van een grote rechtse partij, de Vlaamse CSU, in samenwerking met Dedecker, is daar typerend voor.

Het Vlaams-nationalisme zal niet alleen het racisme en de xenofobie (van het VB) moeten afwerpen, maar ook het rechtse liberalisme en conservatisme (van de N-VA).
Waar Vlaanderen nood aan heeft, is emancipatie. We zijn verdorie een meerderheid in België, en slagen er nog steeds niet in om ons af te scheuren. De Schotten en de Basken staan als één man tegen de bezetter, Groot-Brittannië en Spanje. Wij slagen er zelfs nog niet in als meerderheid de onafhankelijkheid af te dwingen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 12:18   #16
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Elk van die drie partijen, is al "besmet" met het rechtse stigma. Het heeft de Volksunie decenia tijd gekost om dat stigma kwijt te geraken.
Ik vind dat je dan ook je verantwoordelijkheid moet nemen en met Meervoud of zo zo'n links-nationalistische partij uit de grond moet stampen ipv aan de zijlijn te blijven staan. Met de inpasse in de SP.A zou 2009 een uitstekend moment zijn om linkse zieltjes te winnen.

Nu, ik ben rechts-liberaal én tegen de partijencultuur. Van mij kan je dus niet verwachten dat ik zo'n sociaal-flamingantische partij uit de grond wil stampen.
Oud 15 juni 2007, 12:19   #17
Tantist

Standaard

Citaat:
Tja, als iemand gelijk heeft, wordt hij toch niet tegen gesproken. En je hebt gelijk...
Oud 15 juni 2007, 13:01   #18
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Tja, als iemand gelijk heeft, wordt hij toch niet tegen gesproken. En je hebt gelijk...
Ik weet het : het Vlaams Belang bestaat, het heeft een stevige structuur en het is groot. Het zijn de troeven die het als onafhankelijkheidspartij op tafel kan leggen en daarmee heeft het de onafhankelijkheidsidee op de agenda geplaatst

Daar kan tegenover gesteld worden: door de onafhankelijkheid zo uitgesproken te binden aan zeer gevoelige thema's als immigratie, etisch conservatisme en criminaliteit, heeft het VB die onafhankelijkheid bij een niet onaanzienlijk aantal burgers in discrediet gebracht.

Ik weet niet of het VB daar iets wil aan doen en dé onafhankelijkheidspartij wil worden waar alle independentisten kunnen achter staan.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 15 juni 2007 om 13:02.
Oud 15 juni 2007, 13:53   #19
Tantist

Standaard

Citaat:
Ik weet het : het Vlaams Belang bestaat, het heeft een stevige structuur en het is groot. Het zijn de troeven die het als onafhankelijkheidspartij op tafel kan leggen en daarmee heeft het de onafhankelijkheidsidee op de agenda geplaatst

Daar kan tegenover gesteld worden: door de onafhankelijkheid zo uitgesproken te binden aan zeer gevoelige thema's als immigratie, etisch conservatisme en criminaliteit, heeft het VB die onafhankelijkheid bij een niet onaanzienlijk aantal burgers in discrediet gebracht.

Ik weet niet of het VB daar iets wil aan doen en dé onafhankelijkheidspartij wil worden waar alle independentisten kunnen achter staan.
Ik vrees van niet. Ik sta niet achter het migratiethema, het solidarisme en het ethische conservatisme (al ben ik wel tegen abortus), maar ben wel voor het Vlaamse en democratische standpunt van die partij. Maar het grootste probleem met het VB is dat ik ze niet vertrouw, evenmin als al die andere partijen. Daarom ben ik niet in het VB gegaan.

Ik denk niet dat VB ooit van streken zal veranderen. Het is mis gelopen eind jaren '70, toen Schiltz de VU kapot gemaakt heeft.
Oud 16 juni 2007, 16:33   #20
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
N-VA had bij zijn ontstaan, de potenties om een SNP te worden. Het was iets nieuws, iets fris. Vlaams-radicaal, maar niet rechts en racistisch. Maar onder Bourgeois, en zeker onder De Wever is de N-VA opgeschoven naar een liberaal-conservatieve partij. Het feit dat De Wever droomt van een grote rechtse partij, de Vlaamse CSU, in samenwerking met Dedecker, is daar typerend voor.
Waarom heeft de N-VA in tegenstelling tot lijst dedecker niet zo'n succes?
Persoonlijk denk ik dat lijst de decker de gewone man in de straat meer aanspreekt dan de N-VA. Nochtans hun motto "nodig in vlaanderen, nuttig in Europa" is volgens mij zeker constructief.
Wat jij rechts en conservatief ziet in deze partij blijft me een raadsel. Ze zijn voor gecontroleerde migratiestromen en voor homoadoptie, wat is daar conservatief aan?
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be