Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2007, 16:23   #161
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Dat begrijp ik ,behoort het ook bestuurlijk tot het Vlaamse Gewest/Deelstaat?
Misschien kon U twijfelen door het feit dat er in de Brusselse Rand zes faciliteitengemeenten zijn voor Franstaligen maar de overige Vlaamse faciliteitengemeenten voor Franstaligen (Mesen, Spiere-Helkijn, Ronse, Bever, Herstappe, Voeren) horen ook tot de Vlaams(e) Gewest/Deelstaat.
Dus zoals Dhr. Kaal tikt: de Brusselse Rand hoort in alle opzichten tot de Vlaams(e) Gewest/Deelstaat.

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 15 juni 2007 om 16:25.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 16:24   #162
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zou toch normaal moeten zijn dat je van iedereen die zich blijvend in Vlaanderen vestigt ,mag eisen dat ze Nederlands kunnen spreken of willen spreken.

In Brussel kun je dat niet eisen ,terwijl vaak mensen weigeren Nederlands te spreken ,tewijl ze het wel kunnen.

Mag je het wel eisen van de mensen die in de "Rand" wonen?
Natuurlijk mag je dat eisen van mensen die in "De Rand" wonen. Je zegt het zelf: "Het is niet meer dan normaal dat je, van iemand die zich blijvend in Vlaanderen vestigt, mag eisen dat ze Nederlands willen leren." En "De Rand" is gewoon een deel van Vlaanderen.

Toch een vrij duidelijke situatie dacht ik dus.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 15 juni 2007 om 16:24.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 16:28   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeeuwse jongeren is erg algemeen of bedoel je Zeeuwse meisjes?

Mijn ervaring met Zeeuwse jongeren ,die hebben gestudeerd en buiten Zeeland wonen is ,dat ze het vreselijk vinden om Zeeuwen genoemd te worden
(In de dorpen van Zeeland spreken ze vaak wel dialect)

Waarom Zeeuwen dat gevoel hebben en jongeren van andere provincies niet ,weet ik niet.
Mijn ervaring is toch wel anders, hoor. Al beperkt die ervaring zich tot mensen uit Zeeuws-Vlaanderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 16:31   #164
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mijn ervaring is toch wel anders, hoor. Al beperkt die ervaring zich tot mensen uit Zeeuws-Vlaanderen.
In Zeeuws Vlaanderen kom ik ook het liefst ,maar of het Zeeuwen zijn???
Eigenlijk meer Vlamingen vind ik
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 16:37   #165
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Natuurlijk mag je dat eisen van mensen die in "De Rand" wonen. Je zegt het zelf: "Het is niet meer dan normaal dat je, van iemand die zich blijvend in Vlaanderen vestigt, mag eisen dat ze Nederlands willen leren." En "De Rand" is gewoon een deel van Vlaanderen.

Toch een vrij duidelijke situatie dacht ik dus.
Zeker weten. De Rand is Vlaams grondgebied en heeft niets met Brussel te maken, behalve dat het er geografisch dicht bij ligt.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 18:21   #166
Patrick Mertens
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Zeker weten. De Rand is Vlaams grondgebied en heeft niets met Brussel te maken, behalve dat het er geografisch dicht bij ligt.
Ik werk in een Vlaamse randgemeente en moet elke dag vernederingen en pesterijen slikken van franstaligen die weigeren om Nederlands te spreken. En weet je wat het ergste is? In het begin nam ik daar weinig aanstoot aan en sprak ik Frans om "erbij te horen". Helaas kreeg ik een keertje te horen dat mijn Frans toch wat accentjes had. Vanaf dat moment spreek ik nog uitsluitend Nederlands in Wemmel met alle gevolgen van dien. Wist je dat het gemeentebestuur van Wemmel er zelfs alles aan doet om geen prioriteiten te schenken aan Vlamingen? Ze zouden anders hun Franstaligen (de meerderheid ondertussen) wel eens tegen de borst kunnen stuiten. En dan lees ik hier 4 pagina's lang belachelijke discussies over dialecten binnen het Nederlands en over meer- of minderwaardig Vlaams. Misschien is dat wel de kracht van de Franstaligen dat de Vlamingen zelf zo verdeeld zijn dat ze elke slagkracht missen om een communautair debat nog maar te beginnen.
Patrick Mertens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 19:54   #167
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Mertens Bekijk bericht
Ik werk in een Vlaamse randgemeente en moet elke dag vernederingen en pesterijen slikken van franstaligen die weigeren om Nederlands te spreken. En weet je wat het ergste is? In het begin nam ik daar weinig aanstoot aan en sprak ik Frans om "erbij te horen". Helaas kreeg ik een keertje te horen dat mijn Frans toch wat accentjes had. Vanaf dat moment spreek ik nog uitsluitend Nederlands in Wemmel met alle gevolgen van dien. Wist je dat het gemeentebestuur van Wemmel er zelfs alles aan doet om geen prioriteiten te schenken aan Vlamingen? Ze zouden anders hun Franstaligen (de meerderheid ondertussen) wel eens tegen de borst kunnen stuiten. En dan lees ik hier 4 pagina's lang belachelijke discussies over dialecten binnen het Nederlands en over meer- of minderwaardig Vlaams. Misschien is dat wel de kracht van de Franstaligen dat de Vlamingen zelf zo verdeeld zijn dat ze elke slagkracht missen om een communautair debat nog maar te beginnen.
Een bericht dat ik met zeer gemengde gevoelens las. Feitelijk ben je door een franstalige Nederlands in een Vlaamse gemeente beginnen praten. Had je dan niet genoeg zelfrespect om het
uit je eigen te doen?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 19:57   #168
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Denkt U dat er in Wallonië en in de Brussel(se Rand) geen tongval wordt gesproken?
Oud 15 juni 2007, 20:22   #169
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Misschien kon U twijfelen door het feit dat er in de Brusselse Rand zes faciliteitengemeenten zijn voor Franstaligen maar de overige Vlaamse faciliteitengemeenten voor Franstaligen (Mesen, Spiere-Helkijn, Ronse, Bever, Herstappe, Voeren) horen ook tot de Vlaams(e) Gewest/Deelstaat.
Dus zoals Dhr. Kaal tikt: de Brusselse Rand hoort in alle opzichten tot de Vlaams(e) Gewest/Deelstaat.
Dank je
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 20:47   #170
Patrick Mertens
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Had je dan niet genoeg zelfrespect om het
uit je eigen te doen?
Misschien had ik dat toen inderdaad niet genoeg. Ondertussen kan ik je wel vertellen dat ik dagelijks voor "racist", "vlaams blokker", "nazist", "sale flamoet", en nog veel andere koosnaampjes wordt bedacht sinds dat zelfrespect er wel is...
Wie uit wil komen voor het feit dat hij Vlaming is en dan er op staat in het Nederlands bediend te worden heeft het niet gemakkelijk in de Vlaamse rand. Misschien wordt dat toch wel een beetje onderschat.
Oud 15 juni 2007, 21:15   #171
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Misschien had ik dat toen inderdaad niet genoeg. Ondertussen kan ik je wel vertellen dat ik dagelijks voor "racist", "vlaams blokker", "nazist", "sale flamoet", en nog veel andere koosnaampjes wordt bedacht sinds dat zelfrespect er wel is...
Wie uit wil komen voor het feit dat hij Vlaming is en dan er op staat in het Nederlands bediend te worden heeft het niet gemakkelijk in de Vlaamse rand. Misschien wordt dat toch wel een beetje onderschat.
Ik kan niet van uw toestand meespreken. Maar in Wemmel, als ik me niet vergis, is er een lichte Franstalige meerderheid. Dus de Nederlandstaligen die daar wonen willen toch ook in het Nederlands bediend worden en Nederlands in het openbaar spreken of worden ze ook geterroriseerd door die Franskiljons?

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 15 juni 2007 om 21:16.
Oud 15 juni 2007, 22:02   #172
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Natuurlijk het is Vlaamse grond!
Weten onze Nederlandse vrienden dan niet van het bestaan van de faciliteitengemeenten?

Laatst gewijzigd door discuz : 15 juni 2007 om 22:02.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 22:16   #173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan lees ik hier 4 pagina's lang belachelijke discussies over dialecten binnen het Nederlands en over meer- of minderwaardig Vlaams. Misschien is dat wel de kracht van de Franstaligen dat de Vlamingen zelf zo verdeeld zijn dat ze elke slagkracht missen om een communautair debat nog maar te beginnen.
Wat is er "belachelijk" aan een discussie over dialect en standaardtaal? Of meent u dat Nederlands de enige taal ter wereld is met dialecten en dat het Frans geen dialectvormen kent?

Franstaligen zijn in België arrogant, terwijl de Vlaming vaak nog veel te braaf is en gekenmerkt wordt door de mentaliteit waar u aanvankelijk zelf aan leed, nl. de onderdanigheid tegenover de Franstaligen en de gewilligheid waarmee men ook Frans wil spreken. Daar zit het probleem.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 22:18   #174
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er "belachelijk" aan een discussie over dialect en standaardtaal? Of meent u dat Nederlands de enige taal ter wereld is met dialecten en dat het Frans geen dialectvormen kent?

Franstaligen zijn in België arrogant, terwijl de Vlaming vaak nog veel te braaf is en gekenmerkt wordt door de mentaliteit waar u aanvankelijk zelf aan leed, nl. de onderdanigheid tegenover de Franstaligen en de gewilligheid waarmee men ook Frans wil spreken. Daar zit het probleem.
Ik zie daar geen 'probleem' in, eigenlijk.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 22:18   #175
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Weten onze Nederlandse vrienden dan niet van het bestaan van de faciliteitengemeenten?
Toch wel hoor! Dhr. Dimitri is de eerste van de klas met zijn kennis over de taalgrens waar de faciliteiten een deel uitmaakt van dat onderwerp en de streektalen.
Oud 15 juni 2007, 22:19   #176
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:

Inderdaad
Oud 15 juni 2007, 23:44   #177
Patrick Mertens
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Daar ging mijn verhaal niet over. Vlamingen zijn onderling meer verdeeld dan Walen. Hierin schuilt een zwakte waarvan de Walen gretig gebruik maken. Ik nam de discussie over dialecten waar eindeloos over gediscussieerd werd als voorbeeldje.
Citaat:
Ik kan niet van uw toestand meespreken. Maar in Wemmel, als ik me niet vergis, is er een lichte Franstalige meerderheid. Dus de Nederlandstaligen die daar wonen willen toch ook in het Nederlands bediend worden en Nederlands in het openbaar spreken of worden ze ook geterroriseerd door die Franskiljons?
De Franstaligen zijn momenteel in de absolute meerderheid. Het is er een chaos waarbij Vlaamse politici die op een tweetalige lijst staan mooi met de Fransen meedoen uit schrik om hun postjes te verliezen. Recent artikel spreekt boekdelen!
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=L11BG5BB
Oud 16 juni 2007, 00:16   #178
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Franstaligen zijn momenteel in de absolute meerderheid. Het is er een chaos waarbij Vlaamse politici die op een tweetalige lijst staan mooi met de Fransen meedoen uit schrik om hun postjes te verliezen. Recent artikel spreekt boekdelen!
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=L11BG5BB
Troost je met het idee dat binnenkort de speeltijd van die Franstalige kinderlijke dwarsliggers voorbij is, want we mogen het nu wel zeggen: die splitsing komt er toch.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 00:39   #179
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Idioot.

In Vlaanderen spreek men Vlaams en in Wallonie Waals en beide talen hebben idd grote gelijkenisen met de taal van hun directe taalbuur, maar zijn wel andere talen dan deze van hun taalburen.
De Walen spreken helemaal geen Waals. JC Van Cau stelde voor om alle straatnamen in Wallonië te vertalen naar het Waals, en zo alle borden tweetalig te maken (Frans en Waals).
In Wallonië spreken ze Belgisch-Frans (je weet wel: "nonantee, "bourgmestre", enz...) en geen Waals. In Wallonië kent slechts een minderheid van de Walen nog Waals.

Bovendien spreek ik geen Vlaams maar Brabants.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2007, 00:43   #180
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Onze taal behoord idd tot de Nederlandse taalgroep, maar is geen Nederlands.
Net als het Z.A of Surinaams.
Als zelfverklaard linguist, zou je toch moeten weten dat die taal "Afrikaans" heet, en niet "Zuid-Afrikaans".
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be