Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juni 2007, 09:27   #21
Isabella
Burgemeester
 
Isabella's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Berichten: 510
Standaard

Ik denk toch dat hier veel armere mensen mee worden getroffen.
Dat is toch ook de bevolkingsgroep die niet voldoende kan sparen voor een nieuwe wagen (of ze zijn 80 maand bezig met sparen hiervoor), ook een lening voor een nieuwe wagen niet kan afbetalen en dus op zoek gaat naar een autootje voor rond de 500euro, max. 1000euro. Bij welke auto's kom je dan uit? Idd de oude autootjes van voor 1996. Dat die auto's soms maar 2 jaar meegaan is niet erg, dan koopt men gewoon een ander oud autootje.

Ook oude mensen zijn de dupe. Zij hebben een wagen die dikwijls al wat ouder is, en willen niet een nieuwe auto kopen aangezien de kans bestaat dat ze zelf rapper overlijden dan dat hun nieuwe auto de geest geeft. Velen redeneren dat ze van hun auto nog willen genieten zo lang het kan, en is de auto kapot dan kopen ze geen nieuwe meer maar schakelen ze de kinderen in om hun boodschappen te doen. Deze zijn tegenwoordig echter zelf zo druk met hun job/huishouden/kinderen dat de ouderen hun kinderen niet te veel tot last willen zijn en dus zuinig zijn op hun autootje en daar nog van willen genieten ook al is die ouder dan 10 jaar.

Verder koopt iedereen een wagen met zijn eigen centen (of de baas in geval van bedrijfswagen) en iedereen moet het recht hebben om ten volle van zijn dure aankoop te genieten. Ik vind dat de auto's dan ook maar in prijs moeten dalen indien de levensduur van de wagen door de overheid wordt betaald.
Isabella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:32   #22
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
We moeten die rijken belasten voor de vervuiling en de armeren laten vervuilen omdat ze minder middelen hebben...
Ik stel voor dat je de globale uitstoot (en andere vervuiling) van die rijken eens vergelijkt met die van de armeren voordat je nog zo'n onnozele uitspraken doet.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:32   #23
Isabella
Burgemeester
 
Isabella's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Berichten: 510
Standaard

Wat niet wegneemt dat fiets, te voet, met een gedeelde wagen, bus, tram, metro, trein mijn eigen persoonlijke voorkeur wegdragen.
Ik heb mijzelf een soort aanhangwagentje gekocht voor aan de fiets waar ik boodschappen mee doe, en een fietskar voor mijn twee kinderen waar ik hen mee naar school doe en uitstapjes mee maak. Het spaart ons iig enorm veel naft uit.
De wagen wordt hier enkel nog gebruikt door mijn man om mee naar zijn werk te rijden, hij doet dit helft om helft met een collega (carpoolen). Dit omdat er geen openbaar vervoer mogelijk is naar zijn werk.

Een mogelijkheid zou zijn om die auto's wel nog te laten rijden maar vb maar voor een beperkte afstand per maand of per jaar. Zodat mensen die die oude wagen maar zelden gebruiken dit wel nog kunnen doen.
En vb de mensen die die auto nog willen gebruiken voor langere afstanden verplichten om hun auto te laten ombouwen naar zoiets waar je olie in kan doen om mee te rijden.
Isabella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:37   #24
Isabella
Burgemeester
 
Isabella's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Berichten: 510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik vind het niet zo een slecht idee "de stier bij de horens vastpakken" denk ik zo...
Het is nu wel een feit dit sterk tegen de haren in wrijven is bij velen maar als het moet moet het...
Minder gegoede mensen (wat dat ook weze) hoeven die uitgaven dan ook niet meer te doen eens uitrekenen en kijken of openbaar vervoer niet goedkoper uitkomt...? Maar in België mag dat uiteraard niet... We moeten die rijken belasten voor de vervuiling en de armeren laten vervuilen omdat ze minder middelen hebben...
Volgens mij heeft dit trouwens weinig met "geld uit de zakken kloppen" te maken.
Openbaar vervoer is ook niet altijd praktisch.
Een gezin vb kan moeilijker met openbaar vervoer, ten eerste geraken wij al niet met onze kinderwagen op de bus (hier in sint-niklaas toch niet), hier staat zowel bij de voorste als bij de achterste opstapplek een handvat in het midden van het deurgat dus doorgang te smal. Verder moeten er ook twee reisbedjes mee, eetstoel, verzorgingstas, en liefst ook wat speelgoed.

Verder snap ik niet waar u haalt dat de rijkeren zouden moeten worden belast voor de vervuiling?
Isabella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:39   #25
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.122
Standaard

Het klopt dat oudere auto's meer vervuilend zijn. Waar hij echter geen rekening mee houdt zijn de firmawagens. Persoonlijk heb ik een wagen die ik nauwelijks gebruik (6500 km/jaar), mijn verplaatsingen doe ik zoveel mogelijk met het openbaar vervoer of met de fiets/te voet. Ik zie echter mensen die een firmawagen ongelooflijk veel gebruiken. Men betaalt de brandstof niet zelf, dus is er geen drijfveer om deze wagen minder te gebruiken. Deze personen geven dit dan ook grif toe. Ze rijden 1000-den km die eigenlijk overbodig zijn.
Een duidelijke vermindering van het aantal gereden km zou makkelijk behaald kunnen worden door de firmawagens te beperken. Ik ken mensen die een firmawagen hebben maar slechts 5 km van het werk wonen en bovendien slechts zelden dienstverplaatsingen dienen te maken. Ik ken ook mensen die op meer dan 100 km van hun werk wonen. Een oud-collega die vroeger ongeveer 105 km van het werk woonde is verhuisd en woont nu zelfs 120 km van het werk. Hij heeft een firmawagen en heeft naast de extra tijd geen enkele reden om dichter bij het werk te gaan wonen.
De meeste mensen die in de grote steden werken (Brussel, Antwerpen, Gent, Mechelen, Leuven) kunnen zonder problemen op zijn minst een stuk van het traject met het openbaar vervoer afleggen. Ze gebruiken bij voorkeur de fiets (kan ook indien nodig de auto zijn) om de eerste 5 �* 10 km te rijden tot het eerste IR of IC station. De verdere reis gaat vandaar zelfs sneller dan met de auto. Mijn treinrit van Mechelen naar Gent duurt bijvoorbeeld slechts een 40 min, iets wat met de auto nooit lukt. De vertragingen vallen reuze mee. Hier volgt mijn persoonlijke statistiek over een 200-tal dagen gemeten.
Percentage treinen met minder dan 5 min vertraging: 89,4 % Vermits ik vertraging door geannuleerde treinen wel meetel (in tegenstelling tot de NMBS die vertraging door overmacht uit de statistieken haalt) is dit keurig.
Ik neem dagelijks de trein van Mechelen naar Gent Dampoort en terug. 's Avonds neem ik hiervoor de trein van Gent-Dampoort naar Antwerpen-Berchem en vervolgens verder naar Mechelen, 's morgens rijd ik eerst naar Gent-Sint-Pieter en ga ik vandaar naar Gent-Dampoort. Vooral de treinen 's avonds zijn vertraging gevoelig (vooral het stuk Antwerpen - Mechelen). Sinds begin mei heb ik 's avonds slechts één keer vertraging gehad door een defect rijstel. Het comfort dat de NMBS levert is goed tot zeer goed. De M4-rijtuigen zijn goed, de I11, M6 en MS96 zijn voortreffelijk ! Voor de leken de M4-rijtuigen (bijnaam spiegelpaleis) zijn wat oudere rijtuigen die bijna allemaal gemoderniseerd zijn, als je een ouder rijtuig ziet is het bijna zeker een M4. De M6-rijtuigen zijn de nieuwe dubbeldek-rijtuigen, de I11 de nieuwste rijtuigen en de MS96 zijn de nieuwe motorstellen (bijnaam deense neuzen).
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:44   #26
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabella Bekijk bericht
Openbaar vervoer is ook niet altijd praktisch.
Een gezin vb kan moeilijker met openbaar vervoer, ten eerste geraken wij al niet met onze kinderwagen op de bus (hier in sint-niklaas toch niet), hier staat zowel bij de voorste als bij de achterste opstapplek een handvat in het midden van het deurgat dus doorgang te smal. Verder moeten er ook twee reisbedjes mee, eetstoel, verzorgingstas, en liefst ook wat speelgoed.
In gent zag ik nog vaak een kinderkarretje op de bus. Ze hebben er trouwens speciale open plaatsen voor. Spijtig dat dat in sint niklaas niet geval is zou natuurlijk niet kunnen... Openbaar vervoer moet voor iedereen mogelijk en praktisch zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabella Bekijk bericht
Verder snap ik niet waar u haalt dat de rijkeren zouden moeten worden belast voor de vervuiling?
Ik zet gewoon de gedachtegang verder...
Maar kijk klikkerdeklik:
Citaat:
Ik stel voor dat je de globale uitstoot (en andere vervuiling) van die rijken eens vergelijkt met die van de armeren voordat je nog zo'n onnozele uitspraken doet.
edina toont exact wat ik wou aanwijzen... (zit trouwens geen logica in die uitspraak waarom zouden "rijkeren" meer vervuilen? )
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:45   #27
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
zit trouwens geen logica in die uitspraak waarom zouden "rijkeren" meer vervuilen?
Omdat ze meer verbruiken natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Edina : 21 juni 2007 om 09:46.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:48   #28
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Omdat ze meer verbruiken natuurlijk.
???
Ze laten twee maal meer scheten, roken allemaal zes pakken cigaretten per dag, rijden allemaal met een auto die meer vervuild dan een volledig communistisch land en vooral niet vergeten ze isoleren hun huizen niet!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:48   #29
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

De enige manier om de uitstoot van wagens significant te doen dalen is door het aantal wagens én het aantal afgelegde kilometers van wagens te doen verminderen. En daar leiden zo'n maatregelen echt niet toe.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:48   #30
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
Peeters wil oude auto's van de weg halen
Vlaams minister van Milieu Kris Peeters (CD&V) viseert de oude auto's.

Hij doet dit naar aanleiding van een tweede Vlaamse klimaatconferentie en die moet zich dit najaar vooral moet buigen over nieuwe maatregelen voor mobiliteit en gebouwen. "Er rijden te veel wagens rond van voor 1996. Zij stoten te veel CO2 en fijn stof uit. Daarom leg ik het voorstel voor aan de klimaatconferentie om ze uit de markt te halen", aldus minister Peeters.

De 275 experts van de klimaatconferentie moeten zich buigen over nieuwe milieumaatregelen om de Kyoto-norm (5,2 procent minder uitstoot van broeikasgassen tegen 2012 in vergelijking met 1990) te halen. In Vlaanderen rijden 360.000 auto's van voor 1996 rond. "De conferentie moet zich buigen over de vraag of en hoe we die versneld uit de markt krijgen. Als de klimaatconferentie dat wil, moeten we daar een budget voor vrijmaken. Ik wil daar zeker in investeren."

Volgens Peeters rijden er ook te veel diesels rond. "We hebben jarenlang een verkeerd beleid gevoerd, namelijk een om dieselgebruik te promoten. Ook daar moeten we iets aan doen." Ook een Belasting op Inverkeersstelling (BIV) op basis van een Ecoscore (de milieuvriendelijkheid van de wagen) staat op Peeters' lijstje, net als een slimme kilometerheffing.
bron: gva

- - -
oude auto's van de weg halen en zwaarder belasten = de minder gegoede mensen nog meer geld uit hun zakken kloppen
Euhm, ook de gegoede mensen é. Iedereen word geld uit de zakken geklopt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:50   #31
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Hadden we niet ergens een poll gedaan over hoe lang na de verkiezingen men over nieuwe belastingen zou beginnen? Lang heeft het niet geduurt é.
Net voor de verkiezingen...de journalisten worden gestalket door de politici, nu na de verkiezingen...geen commentaar...vies kijken...
Stel poepgenollen zijn het ja. Allemaal, allemaal dezelfde zakkenvullerS.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Er zijn momenteel nog geen concrete bewijzen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het weer een inside job is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:51   #32
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
De enige manier om de uitstoot van wagens significant te doen dalen is door het aantal wagens én het aantal afgelegde kilometers van wagens te doen verminderen.
Nu geef ik je wel gelijk...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
En daar leiden zo'n maatregelen echt niet toe.
Goh tis al een begin...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:51   #33
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
???
Ze laten twee maal meer scheten, roken allemaal zes pakken cigaretten per dag, rijden allemaal met een auto die meer vervuild dan een volledig communistisch land en vooral niet vergeten ze isoleren hun huizen niet!
Ben jij nu echt zo wereldvreemd? Ze rijden met grotere wagens met vaak energieverslindende opties zoals airco. Ze rijden meer met de wagen. Ze gaan meer op vakantie. Naar verdere bestemmingen. Hebben meer electrische toestellen. En ga zo maar door.

En dat geldt niet voor iedereen, maar gemiddeld is die stelling ongetwijfeld waar.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:52   #34
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
De enige manier om de uitstoot van wagens significant te doen dalen is door het aantal wagens én het aantal afgelegde kilometers van wagens te doen verminderen. En daar leiden zo'n maatregelen echt niet toe.
En wat zal dan het effect zijn?
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:54   #35
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ben jij nu echt zo wereldvreemd? Ze rijden met grotere wagens met vaak energieverslindende opties zoals airco. Ze rijden meer met de wagen. Ze gaan meer op vakantie. Naar verdere bestemmingen. Hebben meer electrische toestellen. En ga zo maar door.

En dat geldt niet voor iedereen, maar gemiddeld is die stelling ongetwijfeld waar.
Daar heb je het al de communistische neiging van elke goeie groene...

Oej kom laat ons overal airco wegnemen ...

gemiddeld klopt die stelling voor iedere belg!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:54   #36
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
En wat zal dan het effect zijn?
Van wat?
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:56   #37
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Daar heb je het al de communistische neiging van elke goeie groene...

Oej kom laat ons overal airco wegnemen ...

gemiddeld klopt die stelling voor iedere belg!
Waar spreek ik over afnemen? Ik zeg gewoon dat de uitstoot (en andere vervuiling) van de rijkeren hoger ligt dan die van armeren. Dat is nu eenmaal een feit. Dus je uitspraak als zouden de rijkeren moeten betalen voor de vervuiling van armeren was nogal belachelijk.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:57   #38
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Van wat?
Jouw post

Citaat:
De enige manier om de uitstoot van wagens significant te doen dalen is door het aantal wagens én het aantal afgelegde kilometers van wagens te doen verminderen. En daar leiden zo'n maatregelen echt niet toe.
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:57   #39
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Dat hij een belasting, taks, op basis van het effectief gereden aantal km invoert, daarmee zou je eventueel iets aan de co uitstoot kunnen doen en de grootvervuilers er doen voor betalen. Mijn ouders hebben een wagen, in perfecte staat, van '89 die per jaar 1500 km haalt maar waar ze wel de volle pot verzekering en taks voor betalen, eigenlijk zou je die mensen moeten bedanken voor hun bijdragen waar ze bijna geen gebruik van maken en bijgevolg ook het milieu niet vervuilen.
En de mijne? Die van 87 verbruikt 7 liter benzine, die van 99 het dubbele......wat ik met genoegen betaal, eigen keuze weet je....

Laatst gewijzigd door lantjes : 21 juni 2007 om 09:59.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 09:57   #40
Isabella
Burgemeester
 
Isabella's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Berichten: 510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
In gent zag ik nog vaak een kinderkarretje op de bus. Ze hebben er trouwens speciale open plaatsen voor. Spijtig dat dat in sint niklaas niet geval is zou natuurlijk niet kunnen... Openbaar vervoer moet voor iedereen mogelijk en praktisch zijn.


In Gent is het idd geen probleem, daar zijn zelfs bussen die zich kunnen laten zakken tot voetpadniveau en een loopplankje kunnen leggen zodat vb rolstoelgebruikers en kinderwagens ook op de bus kunnen. De handvaten aan de achterste deur in het midden zijn er verdwenen zodat je zonder probleem de bus op kunt. Zouden ze in sint-niklaas zeker ook mogen in investeren!
Isabella is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be