Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2007, 11:22   #81
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Blijf toch eens gewoon van de keuzes van andere mensen af.
Oud 22 juni 2007, 11:45   #82
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ik heb Carmageddon I, II en III gespeeld (waar I veruit de beste is)
Heb het even gedownload, 'k zal eens zien
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 11:46   #83
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

In de komende week is dat spelleje proberen.
Oud 22 juni 2007, 12:09   #84
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
ik Speel sinds men derde al op computers (atari was de eerste) en men strafblad is nog altijd blanco.

De oplossing is simpel.

Men heeft ratings voor games.

Verplicht die ratings gewoon zoals sigaretten en films.
Ik ben ook van die mening... roepen dat zulke spellen niet mogen gemaakt worden of mogen vrijgegeven worden is niet realistisch... Er zijn systemen voorhanden om de verkoop aan te jonge gamers te voorkomen. Maar dan moet men ze wel gebruiken.

Ook de ouders, die blijkbaar volgens sommige, niet verantwoordelijk zijn voor hun kinderen. Zagen dat hun kinderen geweldadige games spelen, maar met kerstmis geven ze doom 3 aan hun spruit van 10 jaar oud. Ik reageerde er ooit eens op, toen ik een vader naar een +16 spel zag grijpen voor zijn jonge zoon die erbij was, reactie : 'Gij moet mij niet komen zeggen wat ik moet kopen voor mijn kinderen'... verantwoordelijke ouders, niet?

Voor films gebruikt men al JAREN hetzelfde systeem van aanduiding, nog nooit iemand horen zagen dat die of gene horrorfilm niet zou mogen uitkomen, maar daar nemen ouders de +14/+16/+18 aanduiding wel aan...

Ook is het verbieden de slechtste zaak dat je kan doen, je houd het spel NIET mee tegen, binnen de korste keren gaat het via illegale copy rond via internet of eveneens op dvd-cd(s). En dan kunnen er weer anderen zagen dat ze geld verspelen door de illegale copy'en...

Met games is het m.a.v net zoals met wapens of horrofilms, je geeft deze ook niet aan kinderen die er de ouderdom niet voor hebben, doe dat dan ook nit met games. Men maakt het zelfs gemakkelijk, en duid het aan op de verpakking. En thuis onder je eigen dak moet je zelf controleren wat je kinderen uitvreten op de pc, of moet ook daar iemand anders het maar doen?

het komt neer op verantwoordelijkheidsgevoel bij ouders...En de wil om te controleren...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 12:16   #85
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Het valt me trouwens op dat films wel zo goor mogelijk mogen zijn, maar als er een beetje naakt in voorkomt, er meteen een "KNT"-aanduiding bij te pas komt (ik herinner me nog de tijd dat ik als K "Devil's Advocate" ging zien).

Zo zag ik eergisteren op BBC de nieuwe aflevering van "Rome", waar een seksscène uit geschrapt was. Je krijgt wel tien doden en enkele vechtpartijen, tot een afgehakt hoofd toe, op je bord, maar o wee dat je eens een vrouw ziet die "op een man zit" (om het met de woorden van Marcus Antonius te zeggen).

Bij spelletjes lijkt het wel tegenovergesteld te zijn. Een borst of een prostituée hier en daar is fijn, maar als virtuele mensen (geen afbeelding van échte mensen, zoals in films) een beetje goor behandeld (kunnen) worden, komt er steevast geroep en "Think of the children"-aangesteldheid van onnozele lobbygroepen die niets beter te doen hebben.

Laatst gewijzigd door lombas : 22 juni 2007 om 12:17.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 12:24   #86
proxy2222
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
De Engelsen hebben eigelijk, evenals de Gezinsbond.

Kan die rommel niet wegblijven? We moeten onze al bedorven jeugd toch niet hélpen om de walgelijkheid op te zoeken.
Regels, regels en nog eens regels. Het moet gedaan zijn met al dat verbieden.

Trouwens, de grootste groep gamers zijn niet langer de jeugd maar de volwassenen.

Opvoeding is alles.
proxy2222 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 12:50   #87
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Is een documentaire over pedofielen niet ietsje anders dan een realistisch spel vanuit de eerste persoon waarin het de bedoeling is op de meest inventieve manieren kinderen te verkrachten?

Besides, ik stel niet zondermeer dat spelletjes tout court geweld veroorzaken, maar ik stel in de post daarboven (die je vrolijk negeerde) dat het verbod in de UK redelijk goed beargumenteerd was en dat als men de GTA reeds en anderen niet heeft verboden aldaar, dat ze er blijkbaar dit keer dan toch wel een verdomd goede reden voor moeten hebben gehad.
Dat het een andere media vorm is doet er niet toe é. Als het 1 pedofiel aanzet tot het mishandelen van een kind is het verkeerd. Als een pc spel 1 kind aanzet tot het copieren van geweld dan is dit verkeerd. Dat een spel iets anders is dan een reportage doet er niet toe.

Ik negeer geen enkele post met opzet.
Ik weet niet of ze dit keer een goede reden hebben gehad? Volgens mij hangt het gewoon af van de mening van de betreffende politici en wie het hardst roept. GTA heeft mji nooit het idee gegeven om auto's te gaan stelen. Na de film "gone in 60 seconds"...niet dat ik het wilde doen maar cool om zoveel auto's te kunnen stelen was het al zeker wel.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 12:51   #88
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Wel, die bewijzen zijn vaag en meestal gaat men uit van wat in de intro stond: slechts een kleine minderheid laat zich door spelletjes inspireren bij het plegen van gruwelijkheden.

Algemeen spreken verschillende onderzoeken elkaar tegen: sommige vinden een link tussen games en agressie, anderen zien geen verband.

Maar wat wel erg duidelijk is: geen enkel onderzoek toont aan dat spelletjes aggressie zouden verminderen... Dus toch best niet te straf van de toren blazen, Adrian.
Waarom zouden spelletjes aggressie moeten verminderen?
Doet een tv toestel dat, doet een auto dat...?
Oud 22 juni 2007, 12:59   #89
Isabella
Burgemeester

Isabella's schermafbeelding

Standaard

Kijk van mij mogen alle spelletjes verkocht worden, zolang er maar een quotering qua leeftijd op gezet wordt en de handelaars dit 'moeten' respecteren.
En idd een tienjarige kan er zijn zeventienjarige broer om laten gaan, of ze vinden er idd misschien iets op, maar het is toch een kleine drempel die ze over moeten. Verder weten door de quotering de ouders ook wat voor soort spel ze in hun handen hebben, want sommige ouders zijn ook echt naiëf, en laten zich door hun jonge kinderen wijsmaken dat bijvoorbeeld mortal kombat een spelletje is met mooie chinese/japanse/oosterse vechtstijlen waarbij je coole moves moet proberen maken, het zou niet de eerste keer zijn dat vb een negenjarige op die manier mortal kombat in huis haalt, als er daar dan opstaat 16+ weet je als ouder toch al iets meer.

Probleem is dat tegenwoordig de ouders niet echt meer mee zijn met hetgeen waar kinderen mee bezig zijn.
Isabella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 13:08   #90
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabella Bekijk bericht
Probleem is dat tegenwoordig de ouders niet echt meer mee zijn met hetgeen waar kinderen mee bezig zijn.
Tja, als men perse vanuit de overheid het met twee uitwerken en crechekinderen wil aanmoedigen bestaan huisouders ook niet meer natuurlijk.
En verder, er zijn wel oudercontrole systemen voor de PC enzo maar ja, de kinderen weten er dan vaak meer van maar ja, ik denk dan proberen en ontdekken kan geen kwaad zolang ze beseffen dat het geen realiteit is ed.
Oud 22 juni 2007, 13:45   #91
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Doorgaans zijn zo'n spellen zo saai als iets.
Oud 22 juni 2007, 14:00   #92
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
ik Speel sinds men derde al op computers (atari was de eerste) en men strafblad is nog altijd blanco.

De oplossing is simpel.

Men heeft ratings voor games.

Verplicht die ratings gewoon zoals sigaretten en films.
Die ratings maken zo'n spelletjes enkel nog populairder.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 14:25   #93
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Die ratings maken zo'n spelletjes enkel nog populairder.
Ik denk niet dat het feit dat er een stickertje +16 op kleeft zoveel invloed zal hebben op de populariteit van een spel.

Zijn de ratings tegenwoordig al niet bindend? Zijn handelaars wettelijk strafbaar als ze pc-games verkopen onder de aangegeven leeftijdsgrens? Ik weet het eigenlijk niet.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 14:57   #94
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Kijk van mij mogen alle spelletjes verkocht worden, zolang er maar een quotering qua leeftijd op gezet wordt en de handelaars dit 'moeten' respecteren.
En idd een tienjarige kan er zijn zeventienjarige broer om laten gaan, of ze vinden er idd misschien iets op, maar het is toch een kleine drempel die ze over moeten. Verder weten door de quotering de ouders ook wat voor soort spel ze in hun handen hebben, want sommige ouders zijn ook echt naiëf, en laten zich door hun jonge kinderen wijsmaken dat bijvoorbeeld mortal kombat een spelletje is met mooie chinese/japanse/oosterse vechtstijlen waarbij je coole moves moet proberen maken, het zou niet de eerste keer zijn dat vb een negenjarige op die manier mortal kombat in huis haalt, als er daar dan opstaat 16+ weet je als ouder toch al iets meer.

Niet meer me zijn?

al er in de hoek van het doosje, en dan nog echt niet in het piepklein, +18 staat.... moet je dan 'mee' zijn om dat te begrijpen?

Ik veronderstel dat je geen universiteitsdiploma moet hebben om te weten wat dat +18/+16+14 logotje betekent...
Oud 22 juni 2007, 14:59   #95
StevenNr1

Standaard

ge kunt bijv. ook zonder doosje met dat getalletje op zo'n spel spelen zyp
Oud 22 juni 2007, 15:06   #96
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
ge kunt bijv. ook zonder doosje met dat getalletje op zo'n spel spelen zyp
idd, maar dan moet men niet komen zagen dat de ouders van niets weten... het staat erop..., geen kwesite van 'nie mee kunnen dan' he...

Het spelen gebeurt op een pc, waar staat die? onder het dak van... de ouders...

wie is er dan verantwoordelijk om zulke zaken in het oog te houden?

idd ...

de ouders...

Men geeft de mogelijkheden om te controleren of een bepaald spel voor een bepaalde leeftijd is, maar men moet het ook WILLEN gebruiken...

en komt de zoon met een game zonder doosje of zoiets thuis, dan volstaat even de naam van het spel in google in te kloppen en de game site te checken...

Laatst gewijzigd door Zyp : 22 juni 2007 om 15:08.
Oud 22 juni 2007, 15:10   #97
Isabella
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
Niet meer me zijn?

al er in de hoek van het doosje, en dan nog echt niet in het piepklein, +18 staat.... moet je dan 'mee' zijn om dat te begrijpen?

Ik veronderstel dat je geen universiteitsdiploma moet hebben om te weten wat dat +18/+16+14 logotje betekent...
Ik was even niet goed mee, ik dacht dat nog niet op alle doosjes zo'n rating stond
Oud 22 juni 2007, 15:16   #98
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik was even niet goed mee, ik dacht dat nog niet op alle doosjes zo'n rating stond
Mogelijk dat in dit land deze rating niet verplicht zijn... maar volgens mij zijn ze in andere landen wel verplicht... dus in 9 op de 10 gevallen staat het er wel op...

en 9 op de tien ook op de game-website, en in heel veel gevallen zelfs bij de intro/loading screen net voor de game start...

Je zal niet direct nog games zonder aanduiding vinden...

En als je zoon of dochter toch met een game zonder aanduiding thuiskomt, kijk dan eens over de schouder mee naar welk spel het eigenlijk is... Wat verantwoordelijke ouders van tijd tot tijd zowiezo doen, of ze nu 'leeftijds-correcte' spelletjes spelen of niet...
Oud 22 juni 2007, 16:09   #99
Isabella
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
Mogelijk dat in dit land deze rating niet verplicht zijn... maar volgens mij zijn ze in andere landen wel verplicht... dus in 9 op de 10 gevallen staat het er wel op...

en 9 op de tien ook op de game-website, en in heel veel gevallen zelfs bij de intro/loading screen net voor de game start...

Je zal niet direct nog games zonder aanduiding vinden...

En als je zoon of dochter toch met een game zonder aanduiding thuiskomt, kijk dan eens over de schouder mee naar welk spel het eigenlijk is... Wat verantwoordelijke ouders van tijd tot tijd zowiezo doen, of ze nu 'leeftijds-correcte' spelletjes spelen of niet...
Was ik wel van plan te doen als ze wat ouder zijn dan drie en anderhalf
Oud 23 juni 2007, 13:36   #100
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Doorgaans zijn zo'n spellen zo saai als iets.
Neenee, JIJ vind deze spellen doorgaans saai.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be