![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een geschreven woord geeft je nooit een letterlijke weergave van een gesprek of een gedachtegoed. Enkel het uitgesproken woord helpt daarbij.
Maar door het bestuderen van de Bijbel, en doe daar gerust nog andere werken bij - van Augustinus over de Tao Te Ching naar de overpeinzingen van Marcus Aurelius en George Fox, krijgen we wel, dat gaat al eeuwen zo, een indruk van de persoon "Jezus" en diens leer. Juist doordat de leer van Jezus zo universeel is en toegankelijk, is het mogelijk die op vele plaatsen terug te vinden. Christenen die enkel "de Bijbel" als referentiekader nemen, wat mijns inziens best mogelijk is, verliezen toch een heel deel van wat de "leer" uitademt in duizenden andere werken, zelfs van de hand van auteurs die Jezus' leer of persoon niet kenden of als religie aanhingen. Dat gezegd zijnde is de hele discussie rond het "voorspellen" van Mohammed in de Bijbel onwezenlijk. Ten eerste, waarom zou het die legitimatie vergen? Ten tweede, indien het zo is en niet anders dan dat, wat brengt dat bij tot de discussie? Laat ons in rust nadenken hoe we als "oemma" van gelovigen elkaar's geest kunnen verrijken en samen werken aan een wereld die vervuld is van de schoonheid die velen nastreven.
![]() |
![]() |
#62 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De Leben Jesu-Forschung is mislukt, omdat men uit het oog was verloren dat men het niet had over een biografie maar een getuigenis. Een getuigenis van een gemeenschap die iets wou gezegd krijgen: nl. Twee mysteries: Eén: God heeft door Jezus het mens-zijn gedeeld (incarnatie). Twee: Hij is verrezen! (opstanding) Alles staat of valt met een apriori: Geloof ik in die twee mysteries? Het antwoord van uw onderzoek zal uiteindelijk hierdoor bepaald zijn. Die getuigenis van de apostelen werd oorspronkelijk overgeleverd en bewaard: eerst mondeling door de apostelen en hun gevolg, maar toen de generatie apostelen begonnen te sterven kwam de nood aan een geschreven versie van het evangelie: pas toen ontstonden de eerste evangeliën (30 jaar na datum). Uiteraard is het laatste woord nog niet gezegd. Feit is dat de historische Jezus de mensen blijft boeien.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 23 juni 2007 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() Maar als moslima kan ik het toch niet nalaten om de discussie die ik heb gestart, voor mezelf al te eindigen met de volgende koranverzen:
Koran 5:46 En Wij deden Jezus, zoon van Maria in hun voetsporen treden, vervullende, hetgeen vóór hem in de Torah was (geopenbaard), en Wij gaven hem het Evangelie, dat licht en leiding bevatte, bevestigende hetgeen daarvóór in de Torah was en een leiding en een vermaning voor de godvrezenden. Koran 5:47 En laat de mensen van het Evangelie richten naar hetgeen God daarin heeft geopenbaard en wie niet richten naar hetgeen God heeft geopenbaard, zijn de overtreders. Koran 5:48 En Wij hebben u het Boek (de Koran) met de waarheid geopenbaard vervullende hetgeen daarvóór in het Boek (de Bijbel) was (verkondigd) en als bewaker daarover. Richt daarom tussen hen naar hetgeen God heeft geopenbaard en volg hun boze neigingen niet tegen de waarheid die tot u is gekomen. Voor iedereen bepaalden Wij een wet en een weg. En indien God had gewild zou Hij u allen tot één volk hebben gemaakt, maar Hij wenst u te beproeven met hetgeen Hij u heeft gegeven. Wedijvert dus met elkander in goede werken. Tot God zult gij allen terugkeren, dan zal Hij u datgene mededelen, waarover gij van mening verschilt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Mohammed is de Enige waarschuwer die mensen oproept om terug te gaan naar het geloof van Jezus en alle andere profeten en boodschappers zoals Abraham, Jacobs, Idriss, Noach, Isaac, Ismail, Mozes ... = allemaal nodigen ze naar (tawheed = de basis principe van het islamitische geloof) en geloven in de enige God en Hem aanbidden en niet de mensen of Jezus (as) of wie dan ook buiten de Schepper
Want Jezus is geen god, of tweede persoon van God of de enige zoon van God. Dit vind jij duidelijk in de Bijbel: kijk Lukas 12 nummer 6 En het geschiedde in die dagen, dat Hij uitging naar den berg, om te bidden, en Hij bleef den nacht over in het gebed tot God. Om te bidden, om te bidden, om te bidden, om te bidden, .. tot wie? Tot God natuurlijk en dit is de waarheid die we zowel in de eerste testament (Torah) als laatste testament (Koran) terug kunnen vinden: ``Hear O Israel: The Lord our God is one'' (Deut. 6:4). ``God is my Lord and your Lord; you shall worship Him alone. This is the right path." (Koran 3:51, 43:64, 19:36)
>>>>> Defending islam in the west <<<<< FaithFreedom //.. Is islam een religie of een sekte?...\\ Answering-Islam ** An Islamic History of Europe ** Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 23 juni 2007 om 23:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ahmed stierf. Hij was altijd een goede jongen geweest, had als garçon in een bekend café in Antwerpen gewerkt, had nooit iets gestolen of oude vrouwtjes lastig gevallen, en ging dus recht naar de hemel, waar Sinte-Pieter hem opwachtte. Nog voor Sinte-Pieter zijn naam in het Grote Boek had kunnen opzoeken, vroeg de overgelukkige Ahmed of hij Mohammed kon zien. “Mohamed?” vroeg sinte-Pieter? “Ken ik niet. Dat zal je binnen moeten vragen.” Eens binnen, bleek Johannes de Doper de baas te zijn. Ahmed vroeg opnieuw naar Mohammed. “Ken ik niet”, zei Johannes. “Dit is de eerste hemel. Maar ga maar naar boven en vraag het daar eens.” Ahmed komt in de tweede hemel, waar David de show runt. Dezelfde vraag, hetzelfde antwoord. Dan maar naar de derde hemel, met Salomon. Naar de vierde hemel, met Abraham. De vijfde hemel, met Mozes. In de zesde hemel komt Ahmed zelfs oog in oog te staan met Adam! Uiteindelijk komt Ahmed toe in de zevende hemel. Op een grote troon zit een schitterende oude man met een lange witte baard. Aan zijn rechterhand een schitterende jonge man met lang haar en een korte baard. Boven hen zweeft een vlam. Ahmed besloot dat dit de Heilige Drievuldigheid moest zijn! Maar waar was Mohammed? Aarzelend, bijna wanhopig, stamelt Ahmed: “Wwaar is Mooohammed?” God antwoordt: “Niet zo gehaast, jongen. We hebben hier een zee van tijd. Zou je iets willen drinken?” Ahmed, die heel zijn leven van een goede whisky gedroomd heeft, vraagt een Black Label on the rocks. God keert zich om en roept: “Mohammed, één Black Label on the rocks. Eén. En rap.”
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gelijk akkoord want de zevenvoudigheid vindt men overal trug ook in gnostische werken en dergelijke . *** Lombas ge zijt ne schat want de LIEFDE der dingen = BASIS van ELKE geloofs vorm en ELKE kleur of euhmm geur ![]() schoon ook wa moslima schreef alez alles is hier gewoon wonderbaarlijk en openbaarlijk in pracht . selah |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
|
![]() En Jezus ging wederom voort en sprak tot zijn discipelen: ' voorts , mijn discipelen en deelgenoten & broeders , moge ieder in de geest die IN hem is , verstandig zijn, en moogt gij vernemen & begrijpen alle woorden die ik u zeggen zal , want van nu af zal ik beginnen met u te spreken aangaande alle kennis van den 'onuitsprekenlijke' . Dat mysterie weet, waarom het westen is ontstaan en waarom het oosten is ontstaan . En dat mysterie weet, waarom het zuiden is ontstaan & waarom het noorden is ontstaan .... . ( hoofdstuk 93)
(hoofdstuk 137) Jezus : Hoort verder opdat ik hun mysterie zeg . Het geschiedde nu , toen Jeû hen aldus gebonden had, dat hij een kracht uit de grote onzichtbare trok, en die bond aan hem die kronos genoemd wordt . En hij trok een andere kracht te voorschijn uit Ipsantachunchaïnchucheôch, die een van de drievoudige-machtige goden is , en bond haar aan Ares . En hij trok een kracht uit Chaïnchôôôch,die ook een van de drievoudig-machtige goden is , en bond haar aan Hermes. Wederom trok hij een kracht uit de pistis de Sophia , de dochter van Barbelo, en bond haar aan Aphrodite ...... . ( paar allinea's verder ) .... & hij gaf hem 2 eonen die tegenover die (eonen) van Hermes zijn, tot woonplaats. Het is voor het eerst dat ik u de namen van deze 5 grote archonten gezegd heb, waarmede de mensen der aarde hen plegen te noemen. Luister nu , dat ik u ook hun onvergangkelijke namen zeg , welke zijn : Orimûth komt overeen met Kronos; Munichunaphôr komt overeen met Ares ; Tarpetanûph komt overeen met Hermes; Chôsi komt overeen met Aphrodite.... . |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
God is één, inderdaad. Jesus is Zijn zoon. Citaat:
In de geloofsbelijdenis heb ik het eerder moeilijk met "De verrijzenis van het lichaam"; met name met het woord "lichaam". Liever hoor ik: "Ik geloof in het eeuwig leven". De moeilijke punten doen me een beetje denken aan de koan in het Zenboedhisme. Ik vind dat de islam 2 gezichten heeft: 1) van het vrome geloof in de ene God, zoals dat meestal in enceclopedies wordt getoont. 2) van de Koran en de Hadith met zijn soms gruwelijke teksten en zijn misdadige houding tegenover ongelovigen, Joden en Christenen. Vandaar dat er overal ter wereld problemen zijn waar moslims met niet-moslims moeten samenleven. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is "een" geloofsbelijdenis.
Laatst gewijzigd door lombas : 24 juni 2007 om 21:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Welke waren de 'echte' woorden van Jezus? W. Fricke meent dat het probleem van de historiciteit (echtheid) van de woorden van Jezus wordt vergroot door het feit dat er geen eigen leer voorhanden is die zijn oorsprong bij de meester zelf vindt. Voor zover we weten heeft Jezus nooit iets geschreven. Op eigen houtje proberen de historische woorden van Jezus te achterhalen is toch wel wat te simpel of zelfs wat dom zoals R. L. Fox het stelt omdat: "de uitspraken variëren in de verschillende evangeliën en ze vallen niet precies samen. Heel vaak worden we niet geplaatst tegenover wat Jezus heeft gezegd of bedoeld, maar tegenover wat hij betekende voor auteurs of voor de bronnen die zij aanvaardden." Laatst gewijzigd door system : 24 juni 2007 om 22:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het lag trouwens echt niet in de aard van Jezus om te beweren dat hij God, de zoon van God, Geest van God of menswording van God was. Dit soort dingen zijn pas na zijn dood tot stand gekomen toen er twisten over zijn leer en daardoor verschillende strekkingen in het christendom ontstonden. In de koran wordt er ook voorspeld wat Jezus daarover zal zeggen op het Laatste Oordeel: Koran 5: 116. En wanneer Allah zal zeggen: "O Jezus, zoon van Maria, hebt gij tot de mensen gezegd: 'Beschouwt mij en mijn moeder als twee Goden naast Allah,'? zal hij antwoorden: "Heilig zijt Gij! Ik zou nooit kunnen zeggen, waarop ik geen recht had. Indien ik het had gezegd zoudt Gij het zeker hebben geweten. Gij weet, wat in mijn innerlijk is en ik weet niet, wat in U is. Gij zijt de Kenner van het onzienlijke. 117. Ik zeide niets tot hen, dan hetgeen Gij mij hebt geboden: "Aanbidt Allah, mijn Heer en uw Heer." En ik was getuige van hen, zolang ik in hun midden verbleef, maar nadat Gij mij deedt sterven, waart Gij de Bewaker over hen en Gij zijt Getuige van alle dingen. 118. Indien Gij hen straft, zijn zij Uw dienaren en indien Gij hen vergeeft, zijt Gij zeker de Almachtige, de Alwijze. Wat God zelf daarover in de koran zegt: Koran 19: 88. En zij zeggen: "De Barmhartige heeft zich een zoon genomen." 89. Gij hebt voorzeker een lastering uitgesproken. 90. De hemelen dreigen vaneen te scheuren, en de aarde te splijten en de bergen in stukken te vallen. 91. Daar zij aan de Barmhartige een zoon hebben toegekend. 92. Terwijl de Barmhartige te verheven is om een zoon te hebben. 93. Er is niemand in de hemelen en op de aarde die niet als een dienaar tot de Barmhartige zal komen. 94. Voorwaar, Hij kent hen en heeft hen allen precies geteld. Koran 4: 171. Gelooft dus in God en Zijn boodschappers en zegt niet: 'Drie (in één).' Houdt daarmee op, dat is beter voor u. Koran 5: 73. Waarlijk zij lasteren God, die zeggen: "God is Eén der Drie." Er is geen godheid dan de enige God. Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 25 juni 2007 om 12:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk beweert Jezus niet dat hij de Geest van God is. Wat een onzin kraamt u hier uit! Jezus heeft wel in allegorische beelden meermaals zijn goddelijkheid geopenbaard, dit tot grote ergernis van bijvoorbeelde de schriftgeleerden en de oversten. Hij stelde immers dat wie Hem zag ook de Vader zag, en dat wie in Hem was ook bij de Vader was. Hij predikte dat Hij voor Abraham reeds bestond. Enzovoort. Allemaal zaken die u blijkbaar netjes onder tafel wil vegen, daarbij selectief citerend uit het NT om uiteindelijk tot een valse conclusie te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Banneling
|
![]() Ach, laat ook maar.
Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 25 juni 2007 om 13:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou ik immers een schrijfsel moeten aannemen van een waanzinnige waar een Allah hem toelaat van de ene op de andere dag te moorden en te brandstichten, of die hem toelaat, nadat de seksuele drang zo groot was geworden, om van de ene op de andere dag meer vrouwen te hebben dan de rest? Er is geen enkel element die mij ertoe zou nopen ook maar enigszins een morele waarde te hechten aan de koran. Bepaalde oosterse geschriften met een morele inhoud staan veel hoger in dat opzicht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Koran 68: 1. Noen. Bij de pen, en bij hetgeen zij schrijven. 2. Gij (Mohammed) zijt, bij de gratie van uw Heer, geen krankzinnige. 3. En voorzeker er is een loon voor u dat niet zal ophouden. 4. En gij staat zeker op hoog zedelijk peil. 5. En gij zult zien en zij zullen ook zien, 6. Wie van u bezeten is. Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 25 juni 2007 om 13:20. |
|
![]() |
![]() |