Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2007, 17:26   #261
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
En als de vrijmaking van de produktie een flop blijkt, waar kom je dan mee af?
Of jij WIL niet horen of jij KAN niet horen het moet één van de twee zijn...

fox:
Citaat:
Ze vijzen hun prijzen op omdat de markt nog steeds vrij inelastisch is.
aka dit is een monopolie geen vrije markt dus geen mededinging...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 17:46   #262
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Wel grappig hoe men steeds zaagt over de prijsstijging bij electrabel. Zouden dit dezelfde mensen zijn die net oproepen voor zuiniger verbruik met energie? Wel, iets beters dan hogere prijzen kan ik me niet inbeelden. De mensen zullen nooit hun enorm verbruik verminderen als het niet voelbaar wordt in de portemonnee.

Ik zou er maar aan wennen trouwens. Als de regering de kerncentrales zou sluiten wordt energie gemakkelijk 4 tot 5 keer duurder (en dat cijfer heb ik uit de onderzoekscommissie errond). In vergelijking is deze stijging nu peanuts.
Oud 22 juni 2007, 17:51   #263
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Ik zou er maar aan wennen trouwens. Als de regering de kerncentrales zou sluiten wordt energie gemakkelijk 4 tot 5 keer duurder (en dat cijfer heb ik uit de onderzoekscommissie errond). In vergelijking is deze stijging nu peanuts.
Not gonna happen was daarnet in het nieuws denkk!
Oud 22 juni 2007, 17:52   #264
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Tja,3%
En volgend jaar
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 18:00   #265
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ken jij veel handelaars die vandaag op morgen zeggen "ik doe m'n prijs met 20% omhoog"?
Ja zenne; op dit moment zowat de volledige transportsector... Als je vandaag snel extra vrachtwagens wil krijgen, dan is het of bijbetalen, of niets (als je er al toe komt om bij te betalen).

Citaat:
In een gezonde marksituatie zou dat niet mogelijk zijn . In Amerika zou dat trouwens onmogelijk zijn!
En waarom dan wel?

Citaat:
Mensen mogen zich daar druk in maken omdat dat helemaal niet correct is want ge gaat mij nie vertellen dat de gemiddelde kosten PLOTS 20% zijn gestegen. Dat maak je trouwens niemand wijs!
En waarom zou het dan plots niet correct zijn? (remember dat de prijzen door een afspraak met de regering bevroren waren?).
En zelfs als halen zu hun winstmarge met 20% naar omhoog, wat dan nog? Het is toch aan hen om te bepalen wat hun prijszetting is, niet aan een ander.
Ben je er niet tevreden mee, ga op een ander; eenvoudiger kan toch niet?

Citaat:
Electriciteit is inderdaad nog deftig te doen al mag daar ook wel wat meer prijzenstrijd zijn. Bvb. een kerncentrale van een ander!
Dan moet een ander maar een kerncentrale bouwen, niet?
Als ik vandaag een logistiek bedrijf uit de grond wil stampen, dan moet ik ook mijn magazijnen en vrachtwagens gaan kopen of inhuren. Dat al de rest dat al heeft, maakt niet uit.

Citaat:
Ook moet volgens mij electrabel heel wat meer investeren. Gezonde bedrijven investeren toch? Of ze moeten al weten dat ze het niet nodig hebben...
En ken jij de volledige investeringspolitiek van Electrabel? Nee toch...
Die zullen heus wel investeren, maar dat is daarom niet zichtbaar voor het brede publiek.

Citaat:
Nuja het is niet simpel in België dat is zeker...
Voor de consument is het doodeenvoudig. Ben je tevreden, blijf dan. Ben je dat niet, ga op een ander. Dat doe je met andere consumptieproducten toch ook?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 18:02   #266
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
maar kijkes aan:
http://www.tijd.be/koersen/aandelenb...issue=60124538
weinigen die geloven dat dit zo ineffectief is...
En dat terwijl de aandelen van electrabel niet dalen.
Oud 22 juni 2007, 18:05   #267
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
't is idd zo dat Electrabel 'maar doet' omdat onze regering toelaat dat ze maar doen wat hen zint. Lijkt aardig op economische libe..euh anarchie
Het zou perfect normaal zijn, moest de regering een maximum prijs opstellen, zoals het geval is bij brood of bij gsm tarieven.
Uiteraard mag Electrabel hun service die ze maximaal geven daaraan aanpassen?
Oud 22 juni 2007, 18:08   #268
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Ja zenne; op dit moment zowat de volledige transportsector... Als je vandaag snel extra vrachtwagens wil krijgen, dan is het of bijbetalen, of niets (als je er al toe komt om bij te betalen).
Daar hangt dan een reden tegenover (stijging branstofprijzen; daling aanbod chauffeurs,... Anders kan ik mij dat maar weinig voorstellen (met zo een concurrentie op die markt...).

Citaat:
En waarom dan wel?
Omdat in Amerika grotendeels echt vrije markt is (het systeem waar de klant koning is weetje wel) in Europa is dat niet zo in België al zeker niet.

Citaat:
En waarom zou het dan plots niet correct zijn? (remember dat de prijzen door een afspraak met de regering bevroren waren?).
En zelfs als halen zu hun winstmarge met 20% naar omhoog, wat dan nog? Het is toch aan hen om te bepalen wat hun prijszetting is, niet aan een ander.
Ben je er niet tevreden mee, ga op een ander; eenvoudiger kan toch niet?
Dat klopt en ik hoop dat de belg flexibel genoeg zal zijn nu... Vlug omwisselen. De markt zal rap moeten gaan ik hoop dat er een paar aanbieders bijkomen (maar ik vrees ervoor...).

Citaat:
Dan moet een ander maar een kerncentrale bouwen, niet?
Als ik vandaag een logistiek bedrijf uit de grond wil stampen, dan moet ik ook mijn magazijnen en vrachtwagens gaan kopen of inhuren. Dat al de rest dat al heeft, maakt niet uit.
Heb jij ooit maar een plan gehoord van een ander bedrijf dat een kerncentrale ging/mocht plaatsten ? Daar zal wel een reden voor zijn niet?

Citaat:
En ken jij de volledige investeringspolitiek van Electrabel? Nee toch...
Die zullen heus wel investeren, maar dat is daarom niet zichtbaar voor het brede publiek.
Zoveel is duidelijk. maar maakta maar nen anderen wijs we merken niks er is niks! In het buitenland kan je dat wel merken raar he...

Citaat:
Voor de consument is het doodeenvoudig. Ben je tevreden, blijf dan. Ben je dat niet, ga op een ander. Dat doe je met andere consumptieproducten toch ook?
uhu
Oud 22 juni 2007, 18:10   #269
largo_w

Standaard

Citaat:
En dat terwijl de aandelen van electrabel niet dalen.
integendeel...
http://www.tijd.be/koersen/aandelenb...WT.svl=clickin
suez stijgt terwijl de rest bijna allemaal daalt
Oud 22 juni 2007, 18:10   #270
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Laat ons eerlijk zijn hé,electrabel verkocht door beroepsleugenaar Verhofstadt om begrotingen in evenwicht te houden,en de kleine man moet nu betalen
Weer zo een lijk dat uit de kast komt gevallen
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 19:03   #271
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat in Amerika grotendeels echt vrije markt is (het systeem waar de klant koning is weetje wel) in Europa is dat niet zo in België al zeker niet.
Vrije markt is niet hetzelfde als "de klant dicteert de prijs"...

Citaat:
Dat klopt en ik hoop dat de belg flexibel genoeg zal zijn nu... Vlug omwisselen. De markt zal rap moeten gaan ik hoop dat er een paar aanbieders bijkomen (maar ik vrees ervoor...).

Heb jij ooit maar een plan gehoord van een ander bedrijf dat een kerncentrale ging/mocht plaatsten ? Daar zal wel een reden voor zijn niet?
Electrabel en Suez plannen de bouw van nieuwe centrales ja
Oud 22 juni 2007, 19:04   #272
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
integendeel...
http://www.tijd.be/koersen/aandelenb...WT.svl=clickin
suez stijgt terwijl de rest bijna allemaal daalt
http://www.tijd.be/koersen/aandelenb...issue=60114921

Electrabel stijgt
Oud 22 juni 2007, 19:19   #273
polb
Vreemdeling

Standaard

't Ligt aan de mensen zelf hé, kiezen ze voor dezelfde leverancier die vuile spelletjes speelt en niets met milieu inzit. Wel dan betalen we.

We hebben nu de keuze en als we kiezen voor electrabel, moeten we niet klagen en zagen
polb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 20:06   #274
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van 587,72 tot 587,76

Laatst gewijzigd door Bob : 22 juni 2007 om 20:09.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2007, 20:16   #275
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Van 587,72 tot 587,76
Stijgen is stijgen!
Oud 24 juni 2007, 14:17   #276
fabianen
Gouverneur

Standaard

Toch even wat zonnecellen op m'n dak installeren,en kaarsen kopen,de hof gaan omspitten en beplanten,regenput graven want in de toekomst wordt water een zeer duur produkt.Dus haalt paard en kar maar terug van't zolder want benzine wordt ook onbetaalbaar.
Zelfmademannetje spelen je kunt het hoor,als je maar niet te lui bent.
(Voor degene die me voor willen zijn,deze zijn voor mensen die een eigen huis en hof hebben).
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2007, 16:03   #277
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Als de Belg zo snel van elektriciteitsmaatschappij als van partner zou wisselen, zaten we nu wsl met een echte vrije markt...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2007, 18:42   #278
fabianen
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Als de Belg zo snel van elektriciteitsmaatschappij als van partner zou wisselen, zaten we nu wsl met een echte vrije markt...
Ik ga nu 'net' met iemand anders afspreken,want die van gisteren wou het doen met het licht aan

Laatst gewijzigd door fabianen : 24 juni 2007 om 18:42.
fabianen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 08:19   #279
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Het wordt inderdaad tijd dat de consument in dit land ontwaakt.

Onze politici (van alle strekkingen) zijn te laf, te dom, te lui of te corrupt om deze situatie eindelijk uit te klaren. Ik heb gisteren het debat gezien in de zevende dag, ZUM KOTZEN. Het was voor het eerst sinds lang dat ik zin had een discussie af te sluiten dmv een machinegeweer. Het is duidelijk dat op die mensen niet gerekend moet worden. Integendeel, binnenkort mag de belastingbetaler wss weer een paar kerncentrales financieren die daarna weer weggeschonken worden aan een of ander bedrijf met als beloning een fikse tariefverhoging.

Ondertussen zitten we met een distibutienetwerk dat met de dag verder achteruitkachelt. Ik heb de pech in een zone te zitten waar ongeveer 1 keer per maand de electriciteit een avond en een nacht uitvalt. En dáár valt dus echt niks aan te doen. Omdat daar een werkelijk monopolie heerst. Een monopolie dat geschraagd wordt door anderhalf miljoen brave factuurbetalers.

Dus mensen, als iedereen nu eens rustig zijn contract met electrabel opzegt en naar de concurrentie overstapt. Zelfs al kan de concurrentie dit niet aan, de eerste bedoeling zou moeten zijn een schokgolf te weeg te brengen, aangezwengeld door de meest belanghebbende partij in deze, de consument. Hoe meer we rekenen op de politiek, hoe meer Electrabel in de handen wrijft.

Electrabel is de cashcow van Suez dankzij ons, haar klanten. Om de een of andere bizarre reden denken wij dat we niets in de pap te brokken hebben, dat wij geen macht hebben. Als wij massaal weigeren nog van die diensten gebruik te maken, gaan die klootzakken failliet.

Maar nee, velen gaan klagen en zagen en grommelen op onze politici, en ondertussen gaat weer 99% braafjes zijn factuur betalen en blijven zitten waar ze zitten. Maar aan togen over het hele land zal schande gesproken worden en zal het aanklachten regenen �* la 'het grootkapitaal' en 'tis-altijd-hetzelfde-met-die-van-Brussel, mijnheer,' enz. enz.

Terwijl het niet zo moeilijk is zulke blinde arrogantie af te straffen.
Oud 25 juni 2007, 13:39   #280
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nooit zo'n goede gehoord in jaren.

En dan gaat het uitgerekend over energie voorziening.

Sinds decennia voert de VS oorlog, bezet ze landen, helpt ze dicatators aan de macht of steunt ze (Sada Hoesein!), zet ze dan weer af en valt desnoods zonder enige scrupules landen binnen en bezet ze. Om haar energie te gaan opeisen over de gehele planeet en haar oliebaronnen aan de bak te houden.

Als dit de "vrije markt" is dan ziet het er lief uit.

Kijk eens één milimeter verder dan het neusje lang is aub
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be