Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2007, 00:40   #101
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Met alle respect, maar wat een onzin! Jij bent een perfect voorbeeld van de 'onwetende Nederlander', de Nederlander die weinig of niks weet over Vlaanderen en daarom denkt dat er hier weinig of niks gebeurt.

Een paar puntjes:

Je vind de Vlaamse tv ouwbollig. Met de "Vlaamse tv" bedoel je ongetwijfeld de openbare omroep, aangezien je de commerciële Vlaamse zenders (VTM, Kanaal2, VT4, 5TV, Vitaya, TMF, JIM, KanaalZ,...) niet kan ontvangen. Zo is er een duidelijk verschil in 'moderne look' tussen de VRT en de commerciële zenders. De commerciele zijn wat flitsender en moderner ogend. Dat lijkt me logisch. Toch geen kwaad woord over de VRT, die bij de meest succesvolle openbare omroepen van Europa behoort.

De Vlaamse universiteiten (lees: de KUL) is een wereldautoriteit in het stamcel-onderzoek. Ook op andere domeinen staan 'onze' wetenschappers hoog aangeschreven.

De Vlaamse mode is ondertussen wereldberoemd door de succesen van de Antwerpse modeacademie. Studenten van over de hele wereld komen hiervoor naar Antwerpen. Vele modehuizen hebben een 'exclusive store' in Antwerpen, vaak als enige in de benelux. Antwerpen is door de New York Times zelfs uitgeroepen tot één van de 10 meest trendy steden ter wereld.

Een sector waarin de Vlamingen tot de absolute wereldtop behoren is de audiovisuele sector, jawel. Het Antwerpse bedrijf Alfacam zorgt voor het in beeld brengen van menig wereldevenement. Paar voorbeeldjes: het afgelopen EK in Portugal, G8 summits, de OS van Athene, de toekomstige OS in Peking, de MTV Europe music awards, en iets kleinschaliger de TMF Awards van de afgelopen jaren in VL én NL,...

Wimbledon 2007 wordt in HD (hoge definitie) in beeld gebracht door... HD2, één van de HD-tv stations van Alfacam.

Alfacam heeft trouwens nog niet zo lang geleden het modernste media center (met tv-studio's, enz) van de benelux geopend in Lint bij Antwerpen.

(www.alfacam.com)

Nog zoiets. Stageco is een bedrijf uit Werchter dat podia maakt voor 's werelds grootste artiesten. Zo zijn de podia van de volgende wereldtournees van Vlaamse makelij: Rolling Stones (ook de meest recente), Bruce Springsteen, Metallica, Robbie Williams, Bon Jovi, Tina Turner, Ricky Martin, ... enfin, you get the picture.

Ook deze: de Brit Awards, Rock Werchter, Pinkpop (NL), Lowlands (NL), Rock Am Ring, Pukkelpop, enz...

Werchter is trouwens voor de tweede keer uitgeroepen tot beste festival ter wereld.

En vandaag was er in Wembley Stadium het concert ter ere van Diana...ook dat podium was made in Vlaanderen!

(www.stageco.com)

Enz... dit zijn maar enkele dingen waar ik nu opkom. Er zijn dus wel degelijk sectoren waarin Vlamingen goed zijn. Nu breekt je klomp, zeker?
µ

Je bent Janssens nog vergeten.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 08:06   #102
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Zoals Jan hier al geschreven heeft, dat hebben de Grieken ook van de Turken gedaan, en kijk eens hoe goed zij samenleven (of willen samenleven)
De verschilen zijn er ,maar niet zo groot dat we niet in een staat kunnen leven.
Eerst moet Vlaanderen nog onafhankelijk worden ,dus het is nog niet aan de orde.Wel kunnen we door intensievere samenwerking de verschillen verkleinen en meer naar elkaar toegroeien.
Hierbij denk ik aan:
* meer belangstelling kweken voor onze taal ,lid worden van de
http://www.algemeennederlandsverbond.org/frameset.html
* meer samenwerking en uitwissling van de media
(elkaars kranten/tijdschriften kopen en elkaars TV programma's bekijken)
* meer samenwerking tussen de politieke partijen.
(tussen Letterme en Balkende zal dit zeker lukken.)
* stimuleren van wederzijds toerisme en culturele uitwisseling.
(zo heb ik bijvoorbeld veel waardering voor de samenwerking van Waterland met Vlaamse designers.)
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 11:01   #103
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
µ

Je bent Janssens nog vergeten.
Juist ja. En Van Hool.

Hoeveel Nederlanders zouden beseffen dat ze in Vlaamse bussen rijden?

(www.vanhool.be)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 11:32   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Mischien is het wel onterecht van mij om te spreken over echte Vlamingen. Culturen die 100% oorspronkelijk zijn bestaan namelijk niet. Maar toch, de Vlamingen zouden er heel anders voorstaan als ze niet langdurig waren onderdrukt door de Franstaligen. Ze hebben toch veel dingen van hun onderdrukkers overgenomen. Dat bedoel ik met het nalaten van diepe sporen in het mentale landschap van de Vlamingen. Ik bespeur bij de Vlamingen veel trekjes die mij erg Frans aandoen. Het is niet voor niks dat men hier in Nederland wel zegt dat de knoflookgrens dwars door Belgie loopt.
Welke zaken hebben de Vlamingen dan wel overgenomen? En zijn die trekjes dan eigen aan Fransen? Vinden we die niet terug bij bijvoorbeeld de katholieke Nederlanders uit Noord-Brabant of Limburg?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 11:32   #105
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Zeno zit wel raak, hoe kan hij nu een oordeel uitspreken over de Vlaamse televisie als hij waarschijnlijk maar twee Vlaamse zenders kan ontvangen.
Oud 2 juli 2007, 12:52   #106
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Over commerciële tv gesproken... toch spijtig dat Nederlanders niet kunnen meegenieten van Vlaanderen's meest marginale programma

Gelukkig is er nog het internet natuurlijk... http://jim.be/v6/tvManiacs.php?catid...=2791&offset=0
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 13:02   #107
evilbu

Standaard

Citaat:
Over commerciële tv gesproken... toch spijtig dat Nederlanders niet kunnen meegenieten van Vlaanderen's meest marginale programma

Gelukkig is er nog het internet natuurlijk... http://jim.be/v6/tvManiacs.php?catid...=2791&offset=0
"Ik heb de striptease niet gezien, mijn papa stond in de weg"
Oud 2 juli 2007, 14:33   #108
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onderwijzer zijnde interessert me het wel welke redenen u heeft. Kunt u dat een beetje toelichten?
Uit internationale vergelijkingen blijkt dat zowel Nederland als Vlaanderen heel hoog scoren op het gebied van onderwijs. Maar toch moet je altijd uitkijken met dat soort onderzoeken. Je kan niet zomaar zeggen dat bijvoorbeeld Vlaanderen beter scoort dan Nederland. Zo heeft Nederland door zijn koloniale verleden veel meer allochtonen dan Vlaanderen. En het is gewoon een feit dat allochtonen het slechter doen in het onderwijs.

Bovendien moet je ook rekening houden met de doelen die gesteld worden. Zo wordt in Vlaanderen meer waarde gehecht aan feitenkennis en het reproduceren van wat de leraar onderwijst. In Nederland ligt het accent meer op creativiteit en zelfstandig nadenken. Ik vond een recente vergelijking van het wiskundeonderwijs heel interessant. Op het eerste gezicht leken Vlaamse scholieren het iets beter te doen. Maar bij nadere beschouwing bleek dat Vlaamse scholieren goed scoorden op die sommen die uitdrukkelijk waren behandeld tijdens de les. De Nederlandse scholieren deden het weer beter bij het oplossen van sommen die niet direct waren behandeld door de docent.

Dus welk onderwijsstelsel je beter vindt hangt erg af van waar je belang aan hecht. Veel ouders die hun kinderen naar Vlaamse scholen sturen, hechten erg aan de tucht, orde en feitenkennis die in Vlaanderen wordt bijgebracht. Ik daarentegen, zou er meer aan hechten dat mijn kinderen zelfstandig leren nadenken, en creatief leren zijn. Uit internationale IQ-tests blijkt bijvoorbeeld dat Nederlanders een stuk intelligenter zijn dan Vlamingen. Ook de wetenschappelijke prestaties van Nederland zijn beter. Dus kennelijk doet het Nederlandse onderwijs toch iets goed.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 14:48   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit internationale IQ-tests blijkt bijvoorbeeld dat Nederlanders een stuk intelligenter zijn dan Vlamingen.

En Elvis leeft!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 15:50   #110
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja als het om feesten en beesten gaat, is onze mentaliteit hetzelfde.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 17:14   #111
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Ja als het om feesten en beesten gaat, is onze mentaliteit hetzelfde.
slechte geestesgesteldheid!
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 17:27   #112
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit internationale IQ-tests blijkt bijvoorbeeld dat Nederlanders een stuk intelligenter zijn dan Vlamingen.
Er is geen verschil tussen Nederlanders en Vlamingen. Echter wél tussen Nederlanders en Belgen (Hoewel, ook dát niet écht):
Citaat:
Onderzoeksbevindingen IQ test

Samenvatting

“Drinkende mannen zijn het slimst.

Uit onderzoek van 123test naar IQ scores in Nederland is gebleken dat de hoogste IQ scores worden gevonden voor hoog opgeleide mannen van gemiddelde leeftijd (25-45 jr.). Deze 'man' drinkt regelmatig alcohol maar rookt niet. Hij sport, is niet gelovig en heeft een duidelijke politieke voorkeur. Daarbij maakt het overigens niet uit of die voorkeur naar links of naar rechts ligt in het politieke spectrum.
Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat er geen significante verschillen zijn tussen Nederlanders en Vlamingen al scoorden Nederlanders net iets hoger (2 IQ punten) dan Belgen.”

(...)

Nationaliteit (niet significant) Nederlands105 Belgisch103 Ondanks populair geloof dat Belgen 'dommer' zijn dan Nederlanders, blijkt dit in dit onderzoek niet zo te zijn. Het gevonden verschil van 2 IQ punten is eerder toe te dichten aan toevalsfluctuaties dan aan landsverschillen.

Betrouwbaarheid

Uit de statistische analyses tijdens de testconstructie is gebleken dat de test op uitstekende wijze General Intelligence meet. De IQ test heeft een hoge tot zeer hoge betrouwbaarheid.

Normering

De test kan ook gewoon worden gemaakt door Vlamingen met de Nederlandse normgroep. Het verschil in IQ tussen Vlamingen en Nederlanders bleek namelijk niet significant te zijn.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 17:53   #113
Hertog van Gelre

Standaard

Hmmm. Maar volgens dit onderzoek:
Citaat:
The IQ League

From the Times of London
Oud 2 juli 2007, 18:00   #114
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

En Elvis leeft!
Naar het schijnt scoort Noord-Brabant onder het Nederlands gemiddelde en het gerucht gaat dat dit met name te wijten is aan Breda en omgeving.

Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 18:26   #115
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Belgen houdt zowel Vlamingen en Walen in. En Frankrijk...

Aangezien IQ en zeker de IQ test verband houdt met taal zijn het de Franstaligen die het Belgisch gemiddelde omlaag trekken.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 18:26   #116
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Trek daar de Walen af en...

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 18:31   #117
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Trek daar de Walen af en...
Je zou ertoe geneigd zijn hé?

Maar hoewel dit onderzoek vleiend is voor Nederlanders hecht ik er toch weinig geloof aan. De verschillen zijn te groot. Ik heb eerdere studies gezien over het europees gemiddelde waarbij de bandbreedte tussen 97 en 103 lag. Ook in die studie kwamen we er niet verkeerd uit (103) maar hij lijkt me toch wat realistischer dan deze.
Oud 2 juli 2007, 18:55   #118
evilbu

Standaard

Met die allochtonen heb je wel een punt, maar
Citaat:

Bovendien moet je ook rekening houden met de doelen die gesteld worden. Zo wordt in Vlaanderen meer waarde gehecht aan feitenkennis en het reproduceren van wat de leraar onderwijst. In Nederland ligt het accent meer op creativiteit en zelfstandig nadenken.
Dat vind ik zo een dooddoener hoor. Tja, die Vlamingen leren het gewoon uit het hoofd, durven zelf niet te denken en zeggen wat te denken.
In wiskunde valt er niet te onderhandelen of te debatteren of te discussiëren ... met je lesgever.
En hoe scherp is het onderscheid tussen kennis en vaardigheid? Als ik hoor hoe vaak de rekenmachine mag (en moet) bovengehaald worden in Nederland, dan vraag ik me af : zie je kennis van het afleidingsproces van functies ook al als "kennis"?
Citaat:
Ik vond een recente vergelijking van het wiskundeonderwijs heel interessant. Op het eerste gezicht leken Vlaamse scholieren het iets beter te doen. Maar bij nadere beschouwing bleek dat Vlaamse scholieren goed scoorden op die sommen die uitdrukkelijk waren behandeld tijdens de les. De Nederlandse scholieren deden het weer beter bij het oplossen van sommen die niet direct waren behandeld door de docent.

Dus welk onderwijsstelsel je beter vindt hangt erg af van waar je belang aan hecht. Veel ouders die hun kinderen naar Vlaamse scholen sturen, hechten erg aan de tucht, orde en feitenkennis die in Vlaanderen wordt bijgebracht. Ik daarentegen, zou er meer aan hechten dat mijn kinderen zelfstandig leren nadenken, en creatief leren zijn. Uit internationale IQ-tests blijkt bijvoorbeeld dat Nederlanders een stuk intelligenter zijn dan Vlamingen. Ook de wetenschappelijke prestaties van Nederland zijn beter. Dus kennelijk doet het Nederlandse onderwijs toch iets goed.
Waar ik als ouder belang aan zou hechten is dat mijn kinderen zo goed mogelijk wiskunde kunnen!

En voorlopig teken ik toch voor het Vlaamse hoor.

Trouwens, wat raar dat jij over "sommen" spreekt. Ik heb in heel mijn leven in Vlaanderen nog maar een keer over sommen voor middelbare scholieren gehoord, en dat was dan nog van een Zuid-Afrikaanse.
Oud 2 juli 2007, 22:02   #119
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Met alle respect, maar wat een onzin! Jij bent een perfect voorbeeld van de 'onwetende Nederlander', de Nederlander die weinig of niks weet over Vlaanderen en daarom denkt dat er hier weinig of niks gebeurt.
Tja, ik ben tegenwoordig in ieder geval beter op de hoogte over Vlaanderen dan een paar jaar terug. Maar mischien heb je gelijk.

Citaat:
Je vind de Vlaamse tv ouwbollig. Met de "Vlaamse tv" bedoel je ongetwijfeld de openbare omroep, aangezien je de commerciële Vlaamse zenders (VTM, Kanaal2, VT4, 5TV, Vitaya, TMF, JIM, KanaalZ,...) niet kan ontvangen. Zo is er een duidelijk verschil in 'moderne look' tussen de VRT en de commerciële zenders. De commerciele zijn wat flitsender en moderner ogend. Dat lijkt me logisch. Toch geen kwaad woord over de VRT, die bij de meest succesvolle openbare omroepen van Europa behoort.
Daar heb je een punt. Ik ging er voor het gemak vanuit dat de commerciele omroepen in Vlaanderen niet de moeite waard zijn. Mischien dacht ik ten onrechte dat ze in Vlaanderen dezelfde rotzooi uitzenden als in Nederland. Maar ik wist dus niet dat de commerciele omroepen in Vlaanderen kennelijk hoogwaardige televisie uitzenden. Mijn excuus, ik neem mijn woorden terug.

Citaat:
De Vlaamse universiteiten (lees: de KUL) is een wereldautoriteit in het stamcel-onderzoek. Ook op andere domeinen staan 'onze' wetenschappers hoog aangeschreven.
Wetenschappelijk gezien ben ik zeer goed op de hoogte. Daarom weet ik dus dat Nederland een wetenschappelijke grootmacht is, en Vlaanderen/Belgie een wetenschappelijke dwerg. Af en toe zijn er inderdaad wel wat uitschieters, zoals in het onderzoek naar stamcellen.

Citaat:
De Vlaamse mode is ondertussen wereldberoemd door de succesen van de Antwerpse modeacademie. Studenten van over de hele wereld komen hiervoor naar Antwerpen. Vele modehuizen hebben een 'exclusive store' in Antwerpen, vaak als enige in de benelux. Antwerpen is door de New York Times zelfs uitgeroepen tot één van de 10 meest trendy steden ter wereld.
Vlaanderen heeft nu een leuke lichting ontwerpers, dat klopt. Dat gaf ik hierboven ook al toe. Als na deze lichting opnieuw Vlamingen mee kunnen met de wereldtop, dan zal ik pas zonder voorbehoud Vlaanderen vooraanstaand noemen. Italie en Frankrijk vind ik bijvoorbeeld echte modelanden. Vlaanderen (nog) niet.

Citaat:
Een sector waarin de Vlamingen tot de absolute wereldtop behoren is de audiovisuele sector, jawel. Het Antwerpse bedrijf Alfacam zorgt voor het in beeld brengen van menig wereldevenement. Paar voorbeeldjes: het afgelopen EK in Portugal, G8 summits, de OS van Athene, de toekomstige OS in Peking, de MTV Europe music awards, en iets kleinschaliger de TMF Awards van de afgelopen jaren in VL én NL,...

Wimbledon 2007 wordt in HD (hoge definitie) in beeld gebracht door... HD2, één van de HD-tv stations van Alfacam.

Alfacam heeft trouwens nog niet zo lang geleden het modernste media center (met tv-studio's, enz) van de benelux geopend in Lint bij Antwerpen.

(www.alfacam.com)

Nog zoiets. Stageco is een bedrijf uit Werchter dat podia maakt voor 's werelds grootste artiesten. Zo zijn de podia van de volgende wereldtournees van Vlaamse makelij: Rolling Stones (ook de meest recente), Bruce Springsteen, Metallica, Robbie Williams, Bon Jovi, Tina Turner, Ricky Martin, ... enfin, you get the picture.

Ook deze: de Brit Awards, Rock Werchter, Pinkpop (NL), Lowlands (NL), Rock Am Ring, Pukkelpop, enz...

Werchter is trouwens voor de tweede keer uitgeroepen tot beste festival ter wereld.

En vandaag was er in Wembley Stadium het concert ter ere van Diana...ook dat podium was made in Vlaanderen!

(www.stageco.com)

Enz... dit zijn maar enkele dingen waar ik nu opkom. Er zijn dus wel degelijk sectoren waarin Vlamingen goed zijn. Nu breekt je klomp, zeker?
Chapeau! Ik was niet op de hoogte van dit knappe staaltje Vlaamse decorbouw.

Vooralsnog brand dus toch nog het licht in Vlaanderen.
Oud 2 juli 2007, 22:09   #120
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Juist ja. En Van Hool.

Hoeveel Nederlanders zouden beseffen dat ze in Vlaamse bussen rijden?
Toevallig ving ik onlangs in de bus een gesprek op tussen de chauffeur en een wat oudere man. Daarin kwam ter sprake dat de bussen tegenwoordig niet meer in eigendom zijn van de busmaatschappij, maar worden geleased. De chauffeur vertelde ook dat het mengsel van bussen van Mercedes, Volvo en ook van Hool, na de zomer wordt vervangen door spiksplinternieuwe Volvo's.

Dus inderdaad, we rijden onder andere in Vlaamse bussen. Maar niet voor lang meer. Tenminste niet in Breda en omstreken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be