Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moeten werkonwillige jongeren naar een heropvoedkamp?
Ja 14 35,00%
Neen 23 57,50%
Ja, maar ... 1 2,50%
Neen, maar ... 1 2,50%
Geen idee, ik weet het (voorlopig) niet ... 1 2,50%
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2007, 23:10   #141
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Opvoeding moet door iemand gegeven worden , als de ouders het nalaten zal de regering het dan maar moeten doen ...
Maar, is het probleem dan weer niet dat die nog een slechtere job doen?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 01:30   #142
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat om motivatie
oei
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 08:21   #143
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Opvoeding moet door iemand gegeven worden , als de ouders het nalaten zal de regering het dan maar moeten doen ...
Ja, natuurlijk, de regering weet goed genoeg hoe men jongeren moet opvoeden ...
Oud 3 juli 2007, 08:29   #144
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en een pak jongeren die geen bal interesse heeft om in deze maatschappij vooruit te komen , en het is die laatste groep die motivatie kan gebruiken...
Dat mogen ze toch zelf kiezen? Ik kan goed verstaan dat ze daaraan niet willen meedoen.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 10:20   #145
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ja, natuurlijk, de regering weet goed genoeg hoe men jongeren moet opvoeden ...
Als je sommige jongeren eens goed bekijkt zou je best kunnen stellen dat de ouders er ook niets van hebben gebakken ...
Moeten we dan gaan leven in een maatschappij waar niemand zich nog voor iets wil inzetten en waar iedereen z'n zin doet ???
Dat is pas het einde van een beschaving ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 10:22   #146
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dat mogen ze toch zelf kiezen? Ik kan goed verstaan dat ze daaraan niet willen meedoen.
Vrije keuze tot daar toe , maar dan mag het niet nadelig zijn voor de rest van de bevolking , en dat is het in dit geval economisch al ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
Oud 3 juli 2007, 10:25   #147
roderidder
Schepen

roderidder's schermafbeelding

Standaard

29 juni 2007
SCREENING

We zaten net met z'n allen rond de aardappelen toen de bel ging. Even later stond een nette man in de kamer. Hij droeg een regenjas en had een klembord onder de arm. Namens minister Rouvoet kwam hij ons gezin screenen. De kinderen riepen "oprotten!" Wij ouders keken elkaar geschrokken aan, de keurige man maakte een aantekening en keek de kamer rond.

"Gaat u zitten," zei ik, "gaat u zitten."

De beambte trok zijn regenjas uit. Daaronder droeg hij een terlenka pantalon, grijs, een wit overhemd met een donkerblauwe stropdas en een rode pullover. Als gezegd, een nette man, met ook nog een scheiding in het haar.

"Eet u een hapje mee?" vroeg moeders, "u heeft vast honger."

"Dank u beleefd," antwoordde de man, "maar wij moeten objectief blijven. Dat zult u begrijpen." Hij ging zitten en legde zijn klembord op tafel. Daarna keek hij de kring rond.

Omdat het in de beste families voorkwam, zo verklaarde hij plechtig, was hij door de minister gevraagd ons gezin eens nader onder de loep te houden. Het zou toch doodzonde zijn als hier kinderen voor galg en rad of erger opgroeiden. Dat was niet alleen vervelend voor henzelf - zijn grijsblauwe blik bleef rusten op het kroost -, maar ook voor de maatschappij, want slechtopgevoede kinderen ging rondhangen op straat, buren en bejaarden pesten, en kwamen daarna in de criminaliteit terecht, met alle kosten voor de samenleving van dien. Bij de bejaarden keek de beambte mijn vrouw aan, bij de kosten mij. We waren duidelijk niet het eerste gezin dat hij aan het screenen was.

"En als we nou een fout gezin zijn," stak mijn oudste dochter meteen door naar de hamvraag, "wat dan?"

De beambte sloeg een blad om op zijn klembord. Nu was een enqueteformulier zichtbaar: multiple choice. "Dan krijgen jullie ouders opvoedingsles," antwoordde de man.

"Leuk pap," kraaide de jongste, "dat moet je doen. Kun je eindelijk opvoeden. Beter laat dan nooit."

Liep ik rood aan?

"En als ze nou niks leren van de opvoedingsles, wat dan?" De oudste was scherp vandaag.

"Dan kan de minister besluiten een opvoedingsassistent in huis te plaatsen," zei de beambte.

"Leuk mam, weer een werkster," riep de jongste. Sinds onze Esther uit Ghana haar geluk in Engeland ging beproeven, zitten we zonder hulp in de huishouding.

"En als alles mislukt, meneer," boorde de oudste dochter nu op beleefde toon door, "als alles mislukt, moeten mijn zusje en ik dan naar een werkkamp?" Ze knipperde als Bambi met haar ogen.

De vertegenwoordig van de minister van jeugd en gezin wist niet goed raad met de situatie, dat was duidelijk. Hij bladerde in de papieren op zijn klembord.

"Weet u zeker dat u niet iets wilt eten," vroeg mevrouw Bril, "of wilt u wat drinken? U ziet wat bleek."

De man tastte naar zijn gezicht, en schudde van nee. Zijn voorhoofd glinsterde van het zweet. Van de voortvarendheid waarmee hij ons gezin was binnengedrongen, was weinig meer over. Straks barstte hij nog in huilen uit. Misschien had hij zelf wel een hele rottige jeugd gehad en kwam nu alles boven.

Hij stond op.

Niemand zei iets. Wij als gezin hadden gezamelijk het idee dat we door het oog van de naald gingen, en hielden daarom onze snaters. De man was gewoon uitgepraat, doodmoe van het screenen. Hij wilde naar huis, huilen en bidden om kracht. Ik bracht hem naar de deur. Het was gaan regenen, maar de beambte had tenminste een jas die er op berekend was.

Martin Bril Geschreven op 29 juni 2007
roderidder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 10:31   #148
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je sommige jongeren eens goed bekijkt zou je best kunnen stellen dat de ouders er ook niets van hebben gebakken ...
Da's just, maar dat geeft het recht niet aan "de regering" om tussen te komen (behoudens indien de kinderen in gevaar zou zijn, wat hier niet het geval is, en dan nog, men zou dit op een andere manier kunnen oplossen)

Citaat:
Moeten we dan gaan leven in een maatschappij waar niemand zich nog voor iets wil inzetten en waar iedereen z'n zin doet ???
hé hé, geef mij dan maar het einde van de beschaving, ik heb nu eenmaal geen goesting om mij voor iets in te zetten, behalve wanneer ik goesting heb ...
Oud 3 juli 2007, 10:34   #149
Bhairav

Standaard

Iedereen zet zich uiteindelijk in, maar als dat op een gedwongen manier gebeurd loopt dat fout. Moet iedereen zich als individu kunnen uitleven zou het veel beter gaan.
Oud 3 juli 2007, 10:38   #150
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Da's just, maar dat geeft het recht niet aan "de regering" om tussen te komen (behoudens indien de kinderen in gevaar zou zijn, wat hier niet het geval is, en dan nog, men zou dit op een andere manier kunnen oplossen)
hé hé, geef mij dan maar het einde van de beschaving, ik heb nu eenmaal geen goesting om mij voor iets in te zetten, behalve wanneer ik goesting heb ...
Al eens gedacht aan het oprichten van een survalistengemeenschap ???
Beetje "lone-wolf" in belgie .... Geen inmenging van de staat , zoveel mogelijk zelfvoorzienend leven .... En je eigen ding doen op je eigen domein ....
Oud 3 juli 2007, 10:40   #151
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @BuRnS Bekijk bericht
heropvoedingskampen , ja ...... maar niet verplichtend , anderzijds geen enkele financiële tegemoetkoming zoals ocmw steun of dop voor deze jeugd als ze weigeren deel te nemen aan die kampen
Euh... Ben jij criminologo-politico-econo-sociaalwetenschapper, of gewoon iemand van proto-fascistische tendenties?
Of beide?
Ik meen in elk geval de stem van een ultra-ontspoorde te onderkennen...
Niet verplichtend...Hahaha
Naar het boot-camp of creperen...
En dat voor jeugd die niets mispeuterd heeft en naar iets waardigs uitkijkt om mee te beginnen..

Je zou voor minder aan een doelbewust op sociale promotie gericht, politiek en cultureel gemotiveerd strafregister gaan denken.
Of aan de stadsrevolutie, urbane geurilla, ganglidmaatschap
en dergelijke zelforganisatie en zelfverdedigingstactieken meer.

Als ze een Akela nodig hebben, kunnen ze bij mij terecht.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2007, 10:45   #152
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al eens gedacht aan het oprichten van een survalistengemeenschap ???
Beetje "lone-wolf" in belgie .... Geen inmenging van de staat , zoveel mogelijk zelfvoorzienend leven .... En je eigen ding doen op je eigen domein ....
Waarom?
Ik doe mijn eigen ding nu al, ik ben niet van de Staat afhankelijk om te leven, hoor... En ik heb heus de Staat niet nodig om mij de weg te wijzen, ik kan dat alleen doen, ik ben groot genoeg.
Oud 3 juli 2007, 13:27   #153
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Het verschil tussen erfelijkheid en traditie is soms zeer moeilijk te onderscheiden.
Oud 3 juli 2007, 13:34   #154
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
........ zelfvoorzienend ......
Raar woord, maar het grijpt om zich heen; zelfs/vooral op radio en TV.

Volgens mij moet het zijn: zelfvoorziend, want het is "ziende" (en niet: zienende), toch?

Of is dit weer één van die krankzinnige uitspattingen van een nieuw Groen Boekje?
Oud 3 juli 2007, 13:52   #155
Bhairav

Standaard

Citaat:
Gij denkt de beschaving te kunnen instand houden met een kunstmatige prestatiedrang te creëren?
Oud 3 juli 2007, 14:21   #156
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Onbegrijpelijk dat zovelen hier een probleem in zien ...
Jaren terug begon men met zo'n kampen om "moeilijk opvoedbare jeugd" terug te motiveren(Ben de naam van dat projekt effe kwijt ) ... Hoogtepunt was toen zelfs een wandelingetje naar Santiago De Compostella en zo ....
Toen was het een superprojekt met heel goede resultaten , nu wordt zoiets onmiddelijk afgedaan als een bedreiging voor de persoonlijke vrijheid ...
Oud 3 juli 2007, 14:26   #157
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Gij denkt de beschaving te kunnen instand houden met een kunstmatige prestatiedrang te creëren?
Prestatiedrang is iets typisch menselijk , zonder dat zou de mensheid er al lang niet meer zijn ...
Iedereen wil evolueren...
Oud 3 juli 2007, 14:29   #158
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaren terug begon men met zo'n kampen om "moeilijk opvoedbare jeugd" terug te motiveren(Ben de naam van dat projekt effe kwijt ) ... Hoogtepunt was toen zelfs een wandelingetje naar Santiago De Compostella en zo ....
Toen was het een superprojekt met heel goede resultaten , nu wordt zoiets onmiddelijk afgedaan als een bedreiging voor de persoonlijke vrijheid ...
Indien alles vrijwillig gebeurt, geen enkel probleem imo. Maar blijkbaar zal dit niet het geval zijn...
Oud 3 juli 2007, 14:29   #159
Bhairav

Standaard

Citaat:
Prestatiedrang is iets typisch menselijk , zonder dat zou de mensheid er al lang niet meer zijn ...
Iedereen wil evolueren...
Dan hoeven die heropvoedkampen dus ook niet.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 3 juli 2007 om 14:30.
Oud 3 juli 2007, 14:30   #160
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk ben je 't kwijt.
Maar laat dat geen enkele belemmering voor je zijn om een goed overwogen opinie te formuleren.

Dat project was voor jeugdige delinkwenten.

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 juli 2007 om 14:31.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be