Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2007, 11:15   #421
DeMarokkaan
Banneling

DeMarokkaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik weet het deze middag, maar het ziet er niet goed uit. Mijn klieren zijn volledig gezwollen, ik bengel al een week tussen 37.0-38.5°, moet hoesten en ben vermoeid; de vier hoofdsymptomen.
Neem anti-biotica en 't is gedaan met al de zever.

Of anders neem honing in een warme theecup met citroen bij het slapen ,en met wat hulp van je immuunsysteem zou je hersteld moeten zijn tegen de morgen,.
DeMarokkaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 11:25   #422
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeMarokkaan Bekijk bericht

Of anders neem honing in een warme theecup met citroen bij het slapen ,en met wat hulp van je immuunsysteem zou je hersteld moeten zijn tegen de morgen,.
Ik denk niet dat je weet wat klierkoorts is, anders zou je weten dat je er geen antibiotica tegen kunt nemen en het zeker niet "morgen" gedaan kan zijn.
Oud 9 juli 2007, 11:27   #423
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat je weet wat klierkoorts is, anders zou je weten dat je er geen antibiotica tegen kunt nemen en het zeker niet "morgen" gedaan kan zijn.

Mijn zus heeft er een paar maanden onder geleden...
Hoop dat het voor jou minder erg zal zijn.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 11:30   #424
Diplomatius
Minister

Diplomatius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

als 't inderdaad de ziekte van Pfeiffer is, dan helpt antibiotica niet... want dat is een virus (ipv een bacterie)...

Kusjesziekte, klierkoorts, mononucleosis infectiosa (infectiosa slaat op de besmettelijkheid ervan, mononucleosis op een toename van bepaalde witte bloedlichaampjes in het bloed) of Ziekte van Pfeiffer (naar de ontdekker van de ziekte), het zijn allemaal namen voor dezelfde ziekte die meestal wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr-virus (EBV). Uitzonderlijk gaat het om een besmetting met een cytomegalovirus dat ongeveer dezelfde symptomen geeft.
Dit virus houdt zich onder andere op in de speekselklieren en wordt in veel gevallen verspreid door zoenen. Maar het EBV-virus wordt zeker niet alleen door kussen doorgegeven. Ook voorwerpen die bedekt zijn met speeksel (bv. fopspenen of speelgoed), het drinken uit een tas of een glas van iemand die besmet is, of een gewone niesbui kunnen de ziekte doorgeven.
Bijna alle volwassenen dragen het virus levenslang in hun lichaam. Maar gelukkig wordt niet iedereen die besmet raakt ook ziek.
Mensen die ooit besmet zijn geweest, ook als ze nooit ziek zijn geweest, kunnen de ziekte doorgeven. Maar het meest besmettelijk zijn mensen die pas besmet zijn of die de ziekte net hebben doorgemaakt.

Besmetting De meeste mensen worden als kind besmet, tussen 1 en 4 jaar. De infectie verloopt dan over het algemeen zonder symptomen - kinderen worden hoogstens een beetje hangerig. Wie als kind besmet is, is in de regel voor de rest van zijn leven beschermd tegen de ziekte. Als men tijdens of na de puberteit besmet wordt, kan men wel behoorlijk ziek worden. Men heeft er dus alle voordeel bij om als kind besmet te worden.
Een infectie tijdens de zwangerschap kan ook de baby ziek maken, waardoor het kindje aangeboren afwijkingen kan krijgen. Als er geen antistoffen bij moeder zijn, dan is het gevaarlijk voor moeder om in intiem contact te zijn met degene die Pfeiffer heeft.
In een vermoeiende of stresserende periode is men vatbaarder voor het EBV-virus.

Symptomen
Besmetting met het virus maakt niet altijd ziek. In zowat de helft van de gevallen - vooral bij jongere kinderen - is er geen enkel symptoom. Ook bij ouderen (boven 60 jaar) zijn de symptomen dikwijls nauwelijks te merken: wat keelpijn en eventueel aanslepende koorts.
• De incubatietijd (de tijd tussen de besmetting en de eerste ziektetekenen) varieert tussen tien dagen en zes weken.
• Bij pubers en jongvolwassenen zijn de eerste tekenen vaak heel vaag: rillingen, gezwollen oogleden, lichte koorts, zich niet lekker voelen, hoofdpijn, gebrek aan eetlust… Dan verschijnen de meer specifieke symptomen zoals moeheid, koorts, keelpijn (soms heel erg, met gezwollen amandelen waardoor het slikken bemoeilijkt wordt), en gezwollen klieren in de hals en soms ook in de liezen en de oksels (vandaar de naam klierkoorts). De geringste inspanning kan volstaan om zich doodmoe te voelen (vandaar dat soms wel eens ten onrechte een verband wordt gelegd tussen het Epstein-Barr virus en het chronisch-vermoeidheidssyndroom).
Bij zowat de helft van de mensen die ziek worden is de milt en soms ook de lever gezwollen.
zie ook artikel : Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS of ME)

Complicaties De ziekte is op zich niet gevaarlijk, maar complicaties zijn nooit uitgesloten. De voornaamste complicatie is een gescheurde milt. Pijn ter hoogte van de milt, een snelle en luide hartslag, plotse daling van de bloeddruk en een moeilijke ademhaling, zijn in dat verband alarmsignalen. Dan moet onmiddellijk een arts worden geraadpleegd.
De ziekte is voor de arts meestal vrij gemakkelijk te herkennen, vooral bij pubers en jongvolwassenen. Toch is het altijd raadzaam om altijd een bloedonderzoek uit te voeren om vergissingen te vermijden.

Diagnose Er worden meestal twee soorten antistoffen bepaald in het bloed. Type M en Type G. Heb je geen van beide, dan ben je nog nooit met het virus in contact geweest. Heb je M, dan ben je kort geleden in aanraking geweest en ben je meestal nog ziek. Deze antistoffen verdwijnen weer na een poosje. Heb je G, dan zegt dat niet zoveel; je bent in ieder geval ooit met dat virus in aanraking gekomen. Deze antistoffen hou je altijd in je bloed.

Behandeling De ziekte kan - zoals elke virusziekte - niet behandeld worden met geneesmiddelen. Men kan alleen proberen de symptomen te verzachten.
De ziekteduur varieert tussen de twee weken en de twee maanden. Op een gegeven moment gaat ze vanzelf over. De acute symptomen duren meestal een tweetal weken, maar vooral de vermoeidheid kan soms maandenlang aanslepen.
• Belangrijk is vooral dat u, zoals bij een griep, voldoende rust. Meestal zal de arts trouwens een tot twee weken verplicht 'huisarrest' voorschrijven. Bedrust is niet noodzakelijk, tenzij u zich natuurlijk te ziek voelt. Maar dat hangt af van persoon tot persoon.
• In geval van koorts moet u voldoende drinken (minstens 1,5 tot 2l per dag) en elke zware inspanning vermijden.
• In de eerste twee maanden te rekenen vanaf de besmetting mag u geen zware inspanningen doen en ook geen sporten beoefenen waarbij u een stamp of een stomp in de buik riskeert. Dit zou namelijk tot een scheur van de milt kunnen leiden.
• De keelpijn kan eventueel verzacht worden met warme dranken of ijsjes, soms kunnen keelpastilles helpen of gorgelen met zout warm water (1 koffielepel per kop).
• Tegen koorts en pijn kan een koortswerend middel zoals paracetamol worden genomen.
• In uitzonderlijke gevallen, bv. wanneer de gezwollen keel de ademhaling zou bemoeilijken of bij mensen met een verminderde afweer, zal de arts nog andere geneesmiddelen voorschrijven.
• Antibiotica hebben, zoals bij elke virusinfectie, geen enkele zin. Antibiotica kunnen bij klierkoorts zelfs uitslag en jeuk veroorzaken, waardoor men op het eerste gezicht zou denken dat hem om een allergische reactie op het antibioticum gaat.
zie ook artikel : Antibioticaresistentie

bron: http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...art&art_id=835
Diplomatius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 11:30   #425
DeMarokkaan
Banneling

Standaard

Citaat:
sorry, ik wou dat ik u kan helpen,.
Oud 9 juli 2007, 11:34   #426
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Das idd geen simpele ziekte,ik herinner mij dat J.Henin daar maanden out heeft mee geweest Toch wens ik Uw beterschap lombas ...

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 9 juli 2007 om 11:34.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 11:46   #427
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
sorry, ik wou dat ik u kan helpen,.
Lief van u ze.

Oud 9 juli 2007, 11:49   #428
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
In een vermoeiende of stresserende periode is men vatbaarder voor het EBV-virus.
Zoals tijdens examens.

Citaat:
rillingen, gezwollen oogleden, lichte koorts, zich niet lekker voelen, hoofdpijn, gebrek aan eetlust… Dan verschijnen de meer specifieke symptomen zoals moeheid, koorts, keelpijn (soms heel erg, met gezwollen amandelen waardoor het slikken bemoeilijkt wordt), en gezwollen klieren in de hals en soms ook in de liezen en de oksels
Stimmt.

Oud 9 juli 2007, 11:50   #429
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Das idd geen simpele ziekte,ik herinner mij dat J.Henin daar maanden out heeft mee geweest Toch wens ik Uw beterschap lombas ...
Als zo'n virus Henin kan krijgen, zal het zich wel niet te lang bij mij ophouden.

Oud 9 juli 2007, 11:51   #430
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Mijn zus heeft er een paar maanden onder geleden...
Hoop dat het voor jou minder erg zal zijn.
Ik ken ook een paar van zulke gevallen, niet fijn. Bij mij moét het binnen twee weken wel voorbij zijn, want ik zou toch nog één week willen werken en daarna recht naar Tallinn.

Oud 9 juli 2007, 12:05   #431
Diplomatius
Minister

Standaard

Citaat:
Als zo'n virus Henin kan krijgen, zal het zich wel niet te lang bij mij ophouden.

Tip: zoek dus snel naar een plaats waar het gehalte aan mooie vrouwen oogverblindend is...

Even serieus: verzorg jezelf goed (genoeg drinken, gezond eten, minder roken...)

btw: wat brengt U naar zo'n noordse oorden ?
Oud 9 juli 2007, 12:17   #432
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Tip: zoek dus snel naar een plaats waar het gehalte aan mooie vrouwen oogverblindend is...
Heb ik de fut niet voor. Dat ze eens naar hier komen, zeg. Snobistische vrouwen altijd.
Citaat:
Even serieus: verzorg jezelf goed (genoeg drinken, gezond eten, minder roken...)
Check.

Citaat:
btw: wat brengt U naar zo'n noordse oorden ?
Een vliegtuig.

Oud 9 juli 2007, 12:28   #433
Diplomatius
Minister

Standaard

Citaat:
Een vliegtuig.

Dat had ik al voelen aankomen...

Ik ken Estland helemaal niet... Waarom ga je specifiek naar Tallinn?
Oud 9 juli 2007, 12:30   #434
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken Estland helemaal niet... Waarom ga je specifiek naar Tallinn?
Omdat het de hoofdstad is? Ik ga misschien een dagje naar Tartu en Helsinki, als ik tegen dan minder vermoeid ben.

Nee, serieus, ik ga naar Estland omdat er een betrekkelijk aantal vrijheidslievende mensen zijn, mooie gebouwen en musea &c.
Oud 9 juli 2007, 12:40   #435
Diplomatius
Minister

Standaard

Citaat:
Nee, serieus, ik ga naar Estland omdat er een betrekkelijk aantal vrijheidslievende mensen zijn, mooie gebouwen en musea &c.
Zonet al virtueel door Tallinn gewandeld... Onbekend is duidelijk onbemind, ten onrechte...

Wel geen evidente taal

Groningen is blijkbaar een partnerstad van Tallinn http://nl.wikipedia.org/wiki/Tallinn

Misschien een klein reisverslagje als je terug bent ?
Oud 9 juli 2007, 12:58   #436
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jazeker.

Uitslag bloedonderzoek: geen klierkoorts, wel een infectie in het bloed.

Naar't ziekenhuis met me. Tof.

Oud 9 juli 2007, 13:23   #437
DeMarokkaan
Banneling

Standaard

Citaat:
Jazeker.

Anti-biotica dus !
Oud 9 juli 2007, 20:11   #438
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jazeker.

Vergeet uw laptop met draadloze netwerkkaart niet.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 20:18   #439
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Anti-biotica dus !
Inderdaad!

En een week ziekenverlof met behoud van een aanzienlijk percentage wedde. Mijn vakbond gaat content zijn.

Oud 9 juli 2007, 20:19   #440
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Vergeet uw laptop met draadloze netwerkkaart niet.
Ik moest gelukking niet aan't infuus en mag me thuis behandelen met ziekenhuiscontrole.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be