Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voorstander van de legalisatie van een zelfmoordpil ?
ja 35 58,33%
neen 25 41,67%
Aantal stemmers: 60. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 april 2007, 18:22   #61
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Ik zou eerder gratis marihuana ter beschikking stellen en een goede psycholoog... maar dat is mijn mening.
marihuana? aan depressieve mensen??
zot!

Dan worden die nog depressiever. Als ge goedgezind zijt, aan't lachen zijt en met wat vrienden een feestje houdt of weet ik wat, dan is dat fijn. Maar niet als ge in de put zit. Want voelt ge uzelf daarna nog rotter.

het enige wat helpt is ongerepte natuur en zon. en een paar dagen niks anders moeten doen dan gewoon nadenken, over alles, over het leven.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2007, 18:34   #62
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Elk jaar plegen vele mensen zelfmoord en doen nog veel meer mensen zelfmoordpogingen. In de praktijk is het vaak niet zo eenvoudig om op een menswaardige wijze uit het leven te stappen. Vele zelfdoders moeten noodgedwongen hun toevlucht zoeken tot eerder barbaarse en pijnlijke methodes, wat in feite een beschaafde maatschappij volstrekt onwaardig is. In onze maatschappij bestaat, geheel terecht, een verbod op folterpraktijken. Zelfdoders daarentegen hebben niet het recht om er op een menswaardige wijze uit te stappen. Alleen al omwille van puur humanitaire redenen zou het daarom aangewezen zijn dat er werk zou worden gemaakt van de legalisatie van een zelfmoodpil zodat mensen die het leven, om welke reden dan ook, niet meer zien zitten, de mogelijkheid krijgen zichzelf te verlossen uit hun ellendig leven. De legalisatie van een zelfmoordpil zou tevens betekenen dat de mensen meer individuele vrijheid hebben waardoor de mensen het gevoel zouden krijgen dat zij, en zij alleen, baas zijn over hun levenseinde. Eigenlijk zou het recht om op een menswaardige wijze uit het leven te stappen, als een fundamenteel mensenrecht moeten worden opgenomen in de universele en Europese verklaring van de rechten van de mens, evenals in de grondwet.

Ook op maatschappelijk vlak zou de legalisatie van een zelfmoordpil heel wat voordelen hebben. Ze zou een bescheiden bijdrage leveren aan de oplossing van het probleem van de overbevolking, een probleem waarvoor de beleidsmakers hardnekkig de kop in het zand steken. Verder zou ze leiden tot meer natuurlijke selectie en tot een vermindering van het aantal nuttelozen in de maatschappij. Opgeruimd staat netjes.
ik heb ja gezegd omdat dat al bestaat hé: gewoon een overdosis inspuiten.Pijnloos, en doeltreffend.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 21:08   #63
Virtua
Vreemdeling

Standaard

Zal er ooit zo een pil beschikbaar zijn hier in België ?
want daar is bitterweinig over te vinden op google.
Virtua is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 22:10   #64
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elk jaar plegen vele mensen zelfmoord en doen nog veel meer mensen zelfmoordpogingen. In de praktijk is het vaak niet zo eenvoudig om op een menswaardige wijze uit het leven te stappen. Vele zelfdoders moeten noodgedwongen hun toevlucht zoeken tot eerder barbaarse en pijnlijke methodes, wat in feite een beschaafde maatschappij volstrekt onwaardig is. In onze maatschappij bestaat, geheel terecht, een verbod op folterpraktijken. Zelfdoders daarentegen hebben niet het recht om er op een menswaardige wijze uit te stappen. Alleen al omwille van puur humanitaire redenen zou het daarom aangewezen zijn dat er werk zou worden gemaakt van de legalisatie van een zelfmoodpil zodat mensen die het leven, om welke reden dan ook, niet meer zien zitten, de mogelijkheid krijgen zichzelf te verlossen uit hun ellendig leven. De legalisatie van een zelfmoordpil zou tevens betekenen dat de mensen meer individuele vrijheid hebben waardoor de mensen het gevoel zouden krijgen dat zij, en zij alleen, baas zijn over hun levenseinde. Eigenlijk zou het recht om op een menswaardige wijze uit het leven te stappen, als een fundamenteel mensenrecht moeten worden opgenomen in de universele en Europese verklaring van de rechten van de mens, evenals in de grondwet.

Ook op maatschappelijk vlak zou de legalisatie van een zelfmoordpil heel wat voordelen hebben. Ze zou een bescheiden bijdrage leveren aan de oplossing van het probleem van de overbevolking, een probleem waarvoor de beleidsmakers hardnekkig de kop in het zand steken. Verder zou ze leiden tot meer natuurlijke selectie en tot een vermindering van het aantal nuttelozen in de maatschappij. Opgeruimd staat netjes.
Wie zich van het leven wilt beroven heeft geen pil nodig.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 23:35   #65
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Ik vind dat er vooral tips moeten komen hoe je het best een eind aan je leven maakt. Ik zou toch nooit zo'n pil nemen. Ik zou dat echt wel op mijn eigen willen doen. Daarom vind ik dat er een telefoonnummer en website zou moeten zijn waar men nuttige tips kan krijgen.

In Nederland bestond er in elk geval zoiets maar daar was veel kritiek op. Nochtans stonden daar echt wel handige tips op om te voorkomen dat mensen een echt gruwelijke dood tegemoet gaan. Ik vond dat zelf wel een heel goed initiatief. En voor al die mensen die daar kritiek op hebben, wie er een eind aan wil maken doet het toch. Dus zijn goede tips zeker niet misplaatst.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 23:39   #66
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ik veronderstel dat zelfmoord complexer is dan hier voorgesteld. Toevallig heeft mijn beste vriend zijn broer deze week zelfdoding gepleegd. Ik spreek van zelfdoding en niet van zelfmoord omdat zelfdoding nooit moord kan zijn. Wat ik wel weet is dat ik niet verwonderd was toen ik het hoorde (uiteraard is men altijd verwonderd, maar jullie snappen wel wat ik bedoel). De persoon leeft al jaren met zichzelf in een knoop. Op een goede keer is het dan zover, zijn wederhelft heeft hem verlaten en dat was waarschijnlijk genoeg om het helemaal niet meer te zien zitten en vooral, geen toekomstperspectieven meer te zien. De persoon had geen kinderen, dus laat hij eigenlijk niemand waar hij verantwoordelijkheid over draagt, meer achter. Ik veronderstel dat kinderen hebben genoeg een drijfveer kan zijn om tijdens moeilijke tijden "op de tanden te bijten". Zonder kinderen is het, denk ik, veel moeilijker om nog beweegredenen te hebben om niet verder te doen.
Ja, het hebben van kinderen is een extra zorg. Dan is men al bijna veroordeeld tot levenslang leven. Maar of dat een voordeel is??? Daar heb ik toch wel sterk mijn twijfels bij.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 08:24   #67
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In mijn openingsbericht heb ik het enkel over het principe van de legalisatie van een zelfmoordpil of zelfbevrijdingspil, niet over de modaliteiten die daarmee gepaard moeten gaan. Zo zou men bv. kunnen voorzien dat een dergelijke pil niet zomaar in de apotheek kan worden verkregen, doch enkel kan worden ingenomen in een ziekenhuis in het bijzijn van een arts en dat er een bedenktermijn van bv. minstens 3 maanden moet liggen tussen de aanvraag tot en de effectieve inname van een dergelijke pil.
De praktijk leert dat de meeste mensen die euthanasie aanvragen mensen zijn die kermend van de pijn in het ziekenhuis liggen, één dezer dagen toch dood gaan en daar niet zo nodig nog mee hoeven te wachten, drie maanden bedenktijd past niet echt in dat plaatje. Ik ben het er wel mee eens dat er voorzichtig mee omgegaan moet worden. Wat je wil bereiken met dit soort maatregelen is gericht op een watandere groep zeldmoordenaars, dat mensen die voor de trein willen springen in plaats daarvan naar een dokter stappen, over hun problemen kunnen praten en psychische ondersteuning krijgen. Veel mensen waaronder nogal wat tieners zijn gemakkelijk onder de indruk dat 'alles kut is'. Dat soort mensen kan nu zelf overtuigd zijn dat ze echt dood willen maar over een maand alweer een stuk beter in het leven staan. Dit zijn de mensen die je probeerd te redden door zelfmoord te legaliseren. Het is jouw leven, natuurlijk heb je het recht om het te beëindigen, maar denk er wel goed over na.
Oud 11 juli 2007, 22:31   #68
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dus mensen die kiezen voor de vrijwillige dood zijn nutteloos.
Dat zal mijn overleden grootmoeder langs vaders zijde graag lezen. Zij was 88 jaar toen zij uit het raam sprong enkele verdiepingen lager. Zij was een héél gerespecteerde, intelligente, verfijnde dame, die de maatschappij héél wat heeft bijgedragen! (Al was het maar haar gezin, die haar man, 7 kinderen, 33 kleinkinderen, en meerdere achterkleinkinderen telde, naast haar carrière, en haar inzet voor allerlei vrijwilligersorganisatie's.) Haar verlies was enorm, ondanks haar hoge leeftijd.

Ik vind het wat gevaarlijk zo'n pil, omdat de barrière véél lager zal liggen. Het is altijd een drama wanneer mensen in een impulsieve bui zich van het leven beroven, de pil zal dit enkel maar vergemakkelijken. Er kunnen ook misbruiken voorkomen.
Ik geloof echt dat diegene die zich wil van kant maken, dit echt zullen doen, daarvoor is geen pil nodig.

Als ik zou kiezen voor de vrijwillige dood, dan zou ik verschillende methode's verkiezen, die op hetzelfde moment uitvoerbaar zijn, en doeltreffend, en zo pijnloos mogelijk zal zijn. Al hoop ik natuurlijk -en geloof ik- dat het nooit zo ver zal komen.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2007, 22:42   #69
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Ik geloof echt dat diegene die zich wil van kant maken, dit echt zullen doen, daarvoor is geen pil nodig.

Als ik zou kiezen voor de vrijwillige dood, dan zou ik verschillende methode's verkiezen, die op hetzelfde moment uitvoerbaar zijn, en doeltreffend, en zo pijnloos mogelijk zal zijn. Al hoop ik natuurlijk -en geloof ik- dat het nooit zo ver zal komen.
Het klinkt cynisch maar er bestaat ook zoiets als drempelvrees, zelfs bij zelfdoding.

Ik ben er zeker van dat die drempel iets lager is met een pijnloze pil zonder risico's en bloed, vergeleken met een jump onder een trein waar je zelfs het risico loopt het te overleven maar levenslang verminkt te blijven.

Denk maar eens goed na.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2007, 23:28   #70
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het klinkt cynisch maar er bestaat ook zoiets als drempelvrees, zelfs bij zelfdoding.

Ik ben er zeker van dat die drempel iets lager is met een pijnloze pil zonder risico's en bloed, vergeleken met een jump onder een trein waar je zelfs het risico loopt het te overleven maar levenslang verminkt te blijven.

Denk maar eens goed na.
Als je het een beetje deftig aanpakt. Het belfort in Brugge is een ideale plaats, jumpen en 100 meter lager neerkomen tussen al de toeristen. Ahnee toch niet want als je op een dikke Amerikaan valt.

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 11 juli 2007 om 23:29.
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2007, 23:51   #71
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Als zij een beetje vooruitziend zijn zouden steden hun belforttoren moeten prapageren als de zelfmoordtoren, zodat het een waar toeristisch trekpleister kan worden voor sensatietoeristen.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2007, 23:55   #72
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Als zij een beetje vooruitziend zijn zouden steden hun belforttoren moeten prapageren als de zelfmoordtoren, zodat het een waar toeristisch trekpleister kan worden voor sensatietoeristen.
Er stond vandaag een brandweerwagen en een ambulance of het voor dat was...

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
Oud 12 juli 2007, 00:27   #73
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Er stond vandaag een brandweerwagen en een ambulance of het voor dat was...
Jammer het was iets anders.
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF11072007_114

Oud 12 juli 2007, 00:31   #74
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Jammer en een 'lol'-smiley, in deze context, cynisch

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 12 juli 2007 om 00:31.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2007, 00:55   #75
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
goe bezeg joh

Stel dat kinderen toevallig aan zo'n pilletjes raken, die kennen der niets van, en die steken alles in hun mond.
En hoeveel van die pilletjes bestaan er wel niet, die kinderen kunnen doden? Verfpotten, die blijven openstaan? Weet ik veel nog welke chemische producten standaard in huis zijn, die door kinderen kunnen ingeslikt worden.

Citaat:
ook makkelijk als je iemand wilt vermoorden, meng het gewoon in zen eten. Iedereen zal denke dat het zelfmoord is.
Dat is een feit, maar dat probleem is op te lossen, door de pil (er is er slechts één nodig) gecontroleerd te laten innemen.

Citaat:
Mensen met zelfmoordneigingen moeten geholpen worden, niet gedood.
zelfmoord is nooit het antwoord.

Die mensen moeten gewoon geholpen worden, zodat ze een andere visie op het leven krijge.
Ja en neen: inderdaad is er reden om aan te nemen, dat iemand moet geholpen worden. Hoe ver wil je 'helpen' drijven... vastbinden?
Waarom vind jij dat zelfmoord nooit het antwoord is?
En de ultieme vraag: welk is de juiste visie? Of bedoel je dat mensen, die het echt niet meer zien zitten, gebrainwasht moeten worden tot ze tot een levensbehoudende visie komen?

Hoe ga je dan tewerk met de zelfmoordenaars door geloof? Moeten we die dan ook tot een andere (en welke) visie krijgen?

Let op: dit zijn open vragen, geen aanvallende stellingen!!
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2007, 01:01   #76
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie Bekijk bericht
Cynicus je hebt gelijk (zoals bijna altijd trouwens.). MENSWAARIG uit het leven stappen moet een recht zijn. Zo een pil moet beschikbaar zijn voor iedereen.
een kogel door een hoofd is ERG pijnlijk en "messy". Zich hangen is OOK pijnlijk en erg "messy" (mannen krijgen angel's lust, stront ontsnapt uit de darmen = niet echt leuk voor de familie om het te kuisen etc), zich verbranden is nog pijnlijker etc..
een pil nemen en rustig inslapen is imho een goede manier om iemand zijn lijden te beendigen.
Hier volg ik 100%.

Ik zou wel de modaliteiten van Cynicus voorzien:
-pil beperkt verkrijgbaar en ONDER toezicht van een dokter.
-voorafgaandelijk open gesprek over het hoe en waarom, maar als de persoon erna nog steeds 'heilig' (vergeef mij de woordspeling - ik kon het niet laten) overtuigd is van zijn definitief afscheid van deze wereld: waar zijn de anderen om dit niet mogelijk te maken.

Maar we zijn aan het afdwalen: de vraag was: Moet iemand met of zonder voorwaarden het recht hebben om aan zijn leven een einde te maken?

Ik dacht niet dat het de bedoeling was om practische details uit te werken.

Dus voor de duidelijkheid: JA, maar onder begeleiding - eerst emotioneel en psychisch en uiteindelijk fysisch.
Oud 12 juli 2007, 01:09   #77
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krizis Bekijk bericht
Daar ben ik het neit mee eens, een persoon mag beslissen over zijn eigen leven en wij zijn wij om te zeggen dat hij geen zelfmoord mag plegen ... niet alle depressies of uitzichtloze situaties zijn te overwinnen of toch neit door iedereen ... jij of ik hebben neit het recht een mens een menswaardige zelfmoord te ontnemen.
Depressies zijn wel degelijk te behandelen.
Hoe raar je het misschien mag vinden: hoofdzakelijk is het de chemische werking van de hersenen, die steken laat vallen. Neurotransmitters, die datatransmissie in de hersen niet of niet goed of volledig overbrengen.
Men weet al veel, maar nog niet genoeg. Daarenboven kunnen wij niet zomaar met hersens experimenteren. Het zal nog heel lang duren eer we hierover volledige duidelijkheid hebben.

Wel een 'deprimerend' idee: onze gevoelens worden tendeels (of helemaal?) beinvloed door chemische processen in onze hersens!!

Daar niet van: ik volg je volledig waar je vindt, dat iemand het recht moet hebben om zijn leven te beëindigen.
Oud 12 juli 2007, 01:10   #78
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Volgens uw logica zou iemand die zelfmoord gepleegd heeft, dan moeten worden veroordeeld tot een postume gevangenisstraf, of wat ?
Redelijk cynisch, maar ja met een naam als de jouwe mag je dat wel verwachten
Oud 12 juli 2007, 01:17   #79
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Ik veronderstel dat kinderen hebben genoeg een drijfveer kan zijn om tijdens moeilijke tijden "op de tanden te bijten". Zonder kinderen is het, denk ik, veel moeilijker om nog beweegredenen te hebben om niet verder te doen.
Met een stellingname van "op de tanden bijten", ga je even voorbij aan de fysche oorzaken, die een depressie kunnen veroorzaken.
Een depressie is een gevolg van een slecht functionerend brein, en even op je tanden bijten is niet genoeg. Je hebt ook medicatie nodig....
Maar bvb. ook voldoende zonlicht, beweging, in het kort: een gezond leven en DAT hebben wij al jaren niet meer, toch niet meer in belziek.

Ik kan hier -gelukkig- nog naar een bos rijden, dat vierkante kilometers groot is, en waar je zelfs nog beren, cougars, herten en elanden kan tegenkomen. Gevaarlijk voor de gezondheid trouwens, want die kunnen heel dodelijk zijn.
Net gaan opzoeken: Kananaskis Country is bij de deur: 4211km2
http://en.wikipedia.org/wiki/Kananaskis,_Alberta
Oud 12 juli 2007, 01:21   #80
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Da's nu eenmaal werken aan uw karma. Die zelfmoordpil, daar ben ik persoonlijk geen voorstander van. Laat het m.i. maar een beetje moeilijk gaan, want anders zullen teveel mensen die in een depresieve bui zitten hier van gebruik maken. Een depressie is echter iets waar men kan uit geraken. Ik schreef het onlangs nog in een PB (privé bericht) naar iemand (wie speelt geen rol). Een depressie is alsof men midden in de woestijn met zijn wagen zonder naft (benzine, diesel of lpg) komt te vallen. De wagen is picobello in orde maar toch kan men niet meer vooruit omdat de energie (brandstof) ontbreekt. Men is dus genoodzaakt om te voet verder te gaan totdat het einde van de woestijn is bereikt. Ondertussen moet men veel rusten omdat tevoet gaan nu eenmaal veel meer (persoonlijke) energie kost dan met de wagen rijden. Op een bepaald moment komt men toch eens aan het eind van de woestijn (zonder veel blabla over water en eten weliswaar) en kan men terug verder zoals voorheen. (De afstand die in de woestijn moet worden afgelegd is voor iedereen in een depressie verschillend).
Klopt gedeeltelijk, maar als je depressie echt diep gaat, zie je geen nut in en kan je ook niet meer wandelen. Het enige dat overblijft is de auto, die niet rijdt, jezelf die niet kan wandelen en die HITTE!!!!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be