Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2007, 00:00   #201
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Ja inderdaad, ik hoor altijd van die verhalen:'Ach, wat moeten wij met hen, zij hebben nu hun eigen land en dat vinden ze prima.' Zeer teleurstellend en oppervlakkig. Vaak hoor je ook van die onzin verhalen, zoals bijvoorbeeld op Wikipedia bij Groot-Nederland: Nederland en Vlaanderen passen niet bij elkaar, want 1/4 van de Vlamingen 'stemt extreem-rechts', waarbij ze blijkbaar vergeten WAAROM zij dat doen, en dat is (meestal) omdat ze een onafhankelijk Vlaanderen willen met samenwerking met Nederland, en een groot deel zelfs vereniging met Nederland. Ziedaar 1/4 van de Vlamingen VOOR nauwere samenwerking met Nederland.

Altijd maar weer: Belgen/Vlamingen zijn heel anders dan wij. Zij spreken Belgisch/Vlaams! Bovendien zijn 'zij' allemaal katholiek, en wij protestant, ergo we passen niet bij elkaar. Bovendien, als de 'Belgen' ''bij ons wilden horen'' waarom scheidden ze zich dan af in 1830?
De vooroordelen, stereotypen en percepties in bovenstaand willekeurig antwoord van een slecht-geinformeerde Nederlander, zijn niet te tellen.

Maar ik heb wel gemerkt dat wanneer men goed geiformeerd wordt over de Belgische geschiedenis en de huidige identiteit van de Vlamingen, de meesten dan positief zijn over Nederlans-Vlaamse toenadering en ook genuanceerd kunnen denken over Belgie.
Op die manier word je inderdaad Groot-Nederlander: door je goed te informeren in de geschiedenis van 1815-1830, door je goed te informeren in de Belgische revolutie van 1830 en door je goed te informeren in de geschiedenis van zowel België als Nederland.
Het probleem is dat je die informatie niet vindt in onze kranten of op televisiezenders, gelukkig dat er nog iets bestaat als internet.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 00:45   #202
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Op die manier word je inderdaad Groot-Nederlander: door je goed te informeren in de geschiedenis van 1815-1830, door je goed te informeren in de Belgische revolutie van 1830 en door je goed te informeren in de geschiedenis van zowel België als Nederland.
Het probleem is dat je die informatie niet vindt in onze kranten of op televisiezenders, gelukkig dat er nog iets bestaat als internet.
Precies wat je zegt, op die manier ben ik het ook geworden! Ik was al van jongs af aan geinteresseerd in geschiedenis, en later kwam politiek daar nog bij. Enkele jaren geleden werd ik Nederlands staatsnationalist, vooral omdat ik me zorgen maakte over al die vreemdelingen in Nederland. Later wilde ik onze taal verdedigen en kwam toen terecht bij de taalstrijd in Belgie. Tot dan toe wist ik vrij weinig over Belgische geschiedenis. Door die te lezen werd ik een groot aanhanger van de 'Groot-Nederlandse Gedachte', en werd ik zowat 'verliefd' op Vlaanderen. En terecht, Vlaanderen is een schitterend land!
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 07:29   #203
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Met een andere stad als hoofdstad kan ik ook leven, hoor.
Ik kan er ook mee leven.
Het lijkt me beter om verschillende hoofdsteden te hebben ,hoofdstad op het gebied waarin een stad uitblinkt .
Bijv ,Techniek ,mode, muziek/theater/watermanagement enz.

Nederlanders hebben altijd al problemen gehad met gezag ,nu 400 jaar.
De mensen uit alle provincies,ook de Hollanders ,klagen altijd over Den Haag.
Dus als we samen gaan ,zal er weinig veranderen.Het aantal mensen dat over Den Haag zal klagen ,wordt alleen veel groter.En daar is niks mis mee.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 11:58   #204
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Ik kan er ook mee leven.
Het lijkt me beter om verschillende hoofdsteden te hebben ,hoofdstad op het gebied waarin een stad uitblinkt .
Bijv ,Techniek ,mode, muziek/theater/watermanagement enz.

Nederlanders hebben altijd al problemen gehad met gezag ,nu 400 jaar.
De mensen uit alle provincies,ook de Hollanders ,klagen altijd over Den Haag.
Dus als we samen gaan ,zal er weinig veranderen.Het aantal mensen dat over Den Haag zal klagen ,wordt alleen veel groter.En daar is niks mis mee.
Als al die 'hoofdsteden' dan inderdaad verschillend zijn, de grote fout van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden was vooral dat het geen hoofdstad had! Den Haag en Brussel waren regeringscentra, Amsterdam het oude, maar onofficiele centrum. In 1830 waren er veel revolutionairen die gewoon een staatsgreep wilden, maar hoe grijp je de macht in een land zonder centrum?
Daardoor kwam er mede een nieuwe scheuring, omdat de revolutionairen Brussel innamen en de loyalen zich in Amsterdam vestigden. Stel dat Brussel de Hoofdstad was, dan zou misschien een beslissende slag gevoerd zijn, waarbij ofwel de revolutionairen ofwel de koningsgezinden de hoofdstad konden krijgen en zou 'Belgie' nooit zijn ontstaan! Hooguit zouden de Waalse provincies zich afscheiden hebben, maar niet Vlaanderen!
Voor een 'Groot-Nederland' moet de hoofdstad een andere zijn dan Amsterdam. Brussel is ook niet mijn eerste keus. Maar het parlement mag wel in Brussel (of Den Haag).
Wat de Zeeuws-Vlaamse kwestie betreft, het hoort bij Noord-Nederland zolang Nederland en Vlaanderen zich niet hebben verenigd. Als dat gebeurd is, mag het overgeheveld worden naar Oost-Vlaanderen, of een nieuwe Provincie die bestaat uit West-, Oost-, Zeeuws- en evt. Frans-Vlaanderen.
Oud 17 juli 2007, 15:37   #205
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het is nu geen 1830 meer hè. Ook over overheveling van gebieden beslist de bevolking van die gebieden zèlf.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 15:39   #206
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het is nu geen 1830 meer hè. Ook over overheveling van gebieden beslist de bevolking van die gebieden zèlf.
Geen FDF praat aub.
Oud 17 juli 2007, 15:58   #207
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Geen FDF praat aub.
Scherp.

Het gaat hier over het van bovenaf wèl overhevelen zonder instemming van de bevolking. Dat is wat anders dan het n�*et overhevelen van een gebied.

Het gaat erom dat je als niet-Zeeuws-Vlaming niet voor de Zeeuws-Vlamingen mag beslissen dat ze overgeheveld moeten worden naar een andere provincie. Iedereen zal begrijpen dat als de Zeeuws-Vlamingen dat wel zouden willen, het ook alleen maar zou kunnen als Vlaanderen en Nederland volledig geïntegreerd zijn (eenheidsstaat). En dat lijkt me, zeker in het begin, niet realistisch.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 16:03   #208
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Scherp.

Het gaat hier over het van bovenaf wèl overhevelen zonder instemming van de bevolking. Dat is wat anders dan het n�*et overhevelen van een gebied.

Het gaat erom dat je als niet-Zeeuws-Vlaming niet voor de Zeeuws-Vlamingen mag beslissen dat ze overgeheveld moeten worden naar een andere provincie. Iedereen zal begrijpen dat als de Zeeuws-Vlamingen dat wel zouden willen, het ook alleen maar zou kunnen als Vlaanderen en Nederland volledig geïntegreerd zijn (eenheidsstaat). En dat lijkt me, zeker in het begin, niet realistisch.
Als het geen eendheidstaat wordt ,kun je er beter niet aan beginnen.
Nederland heeft al de EU.Als er dan nog een bestuurslaag bij komt dan
wordt de stroperigheid nog groter.
Oud 17 juli 2007, 16:06   #209
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Eigenlijk heb je daarmee meteen antwoord gegeven op de vraag waar deze draad om gaat. De starter zei: Zullen wij Nederlanders Zeeuws-Vlaanderen cadeau doen wanneer Vlaanderen onafhankelijk wordt? Dimitri zegt: dat maken de Zeeuws-Vlamingen zelf wel uit.

En ik denk dat de Zeeuws-Vlamingen dat niet willen. Niet zolang Vlaanderen en Noord-Nederland niet samengaan. Ik kan me voorstellen dat ze wellicht wel bij 'Vlaanderen' willen horen als dat wel gebeurt.
zo kunnen de provincies eruit zien in een Herenigd Nederland.

Laatst gewijzigd door Nederlandse Leeuw : 17 juli 2007 om 16:07.
Oud 17 juli 2007, 16:10   #210
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Eigenlijk heb je daarmee meteen antwoord gegeven op de vraag waar deze draad om gaat. De starter zei: Zullen wij Nederlanders Zeeuws-Vlaanderen cadeau doen wanneer Vlaanderen onafhankelijk wordt? Dimitri zegt: dat maken de Zeeuws-Vlamingen zelf wel uit.

En ik denk dat de Zeeuws-Vlamingen dat niet willen. Niet zolang Vlaanderen en Noord-Nederland niet samengaan. Ik kan me voorstellen dat ze wellicht wel bij 'Vlaanderen' willen horen als dat wel gebeurt.
Kunnen ,maar voor die tijd zijn in Nederland de provincies al afgeschaft.
Oud 17 juli 2007, 16:12   #211
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

T'jongens,jongens,ik word nooit nen hollander,en ik ben heel zeker dat de meederheid van de Vlamingen dit niet willen.......
Oud 17 juli 2007, 16:14   #212
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Kunnen ,maar voor die tijd zijn in Nederland de provincies al afgeschaft.
Hoezo? Waarom zouden de Nederlandse provincies dan al afgeschaft zijn? Licht dat eens toe ipv zo'n kort antwoord te geven.

Ik denk dat de provincies moeten blijven, en het liefst ingedeeld worden op de manier beschreven op die kaart, wanneer de Nederlanden zich herenigen.
Oud 17 juli 2007, 16:19   #213
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hoezo? Waarom zouden de Nederlandse provincies dan al afgeschaft zijn? Licht dat eens toe ipv zo'n kort antwoord te geven.

Ik denk dat de provincies moeten blijven, en het liefst ingedeeld worden op de manier beschreven op die kaart, wanneer de Nederlanden zich herenigen.
Nederland kampt al jaren met het probleem van de stroperigheid van het bestuur.Het vertrouwen van de burgers in de overheid wordt steeds kleiner.
Het is dat de oude bolwerken van regenten hun baantjes veilig willen stellen dat de provincies nog bestaan.Als Nederland zich wil voorbereiden op de toekomst zal dit snel moeten veranderen ,anders komen er nog meer Fortuyn revoluties.
Oud 17 juli 2007, 16:20   #214
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
T'jongens,jongens,ik word nooit nen hollander,en ik ben heel zeker dat de meederheid van de Vlamingen dit niet willen.......
Neen, u 'wordt' ook geen 'Hollander', omdat de provincies behouden blijven. Ik zeg ook niet dat de meerderheid van de Vlamingen dit (op dit moment) wil, de Noord-Nederlanders ook (nog) niet. Maar als Vlaanderen onafhankelijk is, zullen zowel Noord- als Zuid-Nederlanders in gaan zien dat ze elkaar nodig hebben, in Europa en in de Wereld. Het is NIET zo dat de Zuid-Nederlanders zich helemaal aan moeten passen aan de Noord-Nederlanders, beiden moeten inleveren en overnemen.
Oud 17 juli 2007, 16:25   #215
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Nederland kampt al jaren met het probleem van de stroperigheid van het bestuur.Het vertrouwen van de burgers in de overheid wordt steeds kleiner.
Het is dat de oude bolwerken van regenten hun baantjes veilig willen stellen dat de provincies nog bestaan.Als Nederland zich wil voorbereiden op de toekomst zal dit snel moeten veranderen ,anders komen er nog meer Fortuyn revoluties.
Dat zal wel meevallen hoor, provincies zijn er echt niet zodat de regenten een leuk baantje hebben. In ieder geval valt dat nog mee met hoeveel overheid er nu is in Belgie! Die ingewikkelde staatsstructuur heeft al duizenden banen opgeleverd, omdat het blijkbaar niet simpeler kan!

Bovendien, als de provincies verdwijnen, wie krijgt dan de bevoegdheden daarvan? De gemeenten? De regering?
Oud 17 juli 2007, 16:42   #216
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat zal wel meevallen hoor, provincies zijn er echt niet zodat de regenten een leuk baantje hebben. In ieder geval valt dat nog mee met hoeveel overheid er nu is in Belgie! Die ingewikkelde staatsstructuur heeft al duizenden banen opgeleverd, omdat het blijkbaar niet simpeler kan!

Bovendien, als de provincies verdwijnen, wie krijgt dan de bevoegdheden daarvan? De gemeenten? De regering?
De provincies zitten alleen maar in de weg en houden alle besluitvorming op.
Twee bestuurslagen is voldoende ,het Rijk en de Gemeente.
Bedrijven hebben al lang ontdekt dat de vele lagen en de lange lijnen in deze tijd niet meer werkt.
De overheid loopt helaas een generatie achter en gaat aan haar eigen vet ten onder als het zo door gaat.
Oud 17 juli 2007, 16:42   #217
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Het is precies deze mentaliteit waarom ik (vooralsnog) tegen een samengaan van Nederland en Vlaanderen ben. De afgelopen jaren is er naar mijn smaak iets teveel vuiligheid deze kant opgekomen. De Vlamingen moeten eerst maar eens volwassen worden.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 16:46   #218
evilbu

Standaard

Citaat:

En ik denk dat de Zeeuws-Vlamingen dat niet willen. Niet zolang Vlaanderen en Noord-Nederland niet samengaan. Ik kan me voorst7ellen dat ze wellicht wel bij 'Vlaanderen' willen horen als dat wel gebeurt.
Ik ken die website.

Citaat:
De VNN staat voor een sterk Nederland, waaronder wij uiteraard ook het Nederlandstalige deel van het huidige België rekenen.
"Nederlandstalig deel van België" hmm, die woordkeuze...

Trouwens, hun nationalisme lijkt gebaseerd op "Nederland is geweldig" wat voor mij geen goeie reden is.
En als ik hun links bekijk:

Citaat:
Tja, natuurlijk kan het simpeler, maar niet zonder minstens een van beide partijen misnoegd te maken. De Vlamingen zouden bijvoorbeeld maar al te graag de afschaffing van het Brussels Gewest willen zien (dus gewoon Vl+Wl) (hoewel ik me dan afvraag hoe dat dan zit met de Franse Gemeenschap), maar overtuig daar de Franstalige partijen eens van.
Oud 17 juli 2007, 16:47   #219
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het is precies deze mentaliteit waarom ik (vooralsnog) tegen een samengaan van Nederland en Vlaanderen ben. De afgelopen jaren is er naar mijn smaak iets teveel vuiligheid deze kant opgekomen. De Vlamingen moeten eerst maar eens volwassen worden.
Als jij hier niet kwam ,dan zagen we alleen maar Hollanderhaat van de Vlamingen op het forum en op deze manier blijft de zaak wat in evenwicht
Zo heeft ieder zijn rol
Oud 17 juli 2007, 16:47   #220
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ben je daar weer met je commentaar?
Duveltje is niet echt serieus te nemen (hij zweeft tussen VB, LDD en CAP ) en is ervan overtuigd dat de moderatie tegen hem complotten smeedt...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be