![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
Bekijk resultaten enquête: Welke taal/talen kent U? | |||
Eentalig Nederlands |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,33% |
Eentalig Frans |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Eentalig Duits |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,33% |
Tweetalig Nederlands-Duits |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Tweetalig Nederlands-Frans |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Tweetalig Duits-Frans |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Drietalig Nederlands-Duits-Frans |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Nederlands + andere ta(a)len |
![]() ![]() ![]() |
12 | 27,91% |
Duits + andere ta(a)len |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Frans + andere ta(a)len |
![]() ![]() ![]() |
2 | 4,65% |
Nederlands-Duits + andere ta(a)len |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Duits-Frans + andere ta(a)len |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Nederlands-Duits-Frans + andere ta(a)len |
![]() ![]() ![]() |
27 | 62,79% |
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat klopt, Brandaan. Zo heb ik de Nederlandse televisie eens een zogezegde Friese soap gezien. Ik verstond echter wel 100% van wat er gezegd werd. Dit was geen aparte taal. Het was Nederlands doorspekt met Friese elementen.
Echter, als ik naar Friese muziek luister versta ik érg weinig. Dit is echt Fries. Je hebt gelijk dat Stadsfries bij verre geen Fries meer is. Fries lijkt normaal meer op Engels dan op Nederlands.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 juli 2007 om 23:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Wordt Jiddisch nog vaak gesproken in Israel door inwijkelingen uit Oekraïene en Litouwen? ![]() Firestone, hoe komt het dat jij Hebreeuws kent? Voor de lol geleerd? ![]()
![]() |
![]() |
#104 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb eens gegooglet en bekijk nu een oude aflevering van "Baas Boppe Baas". Ik versta het geen 100%, eerder 50%. Het is alleen wel verstaanbaarder dan fryske muzyk.
Nu moet ik wel zeggen dat ik het een beetje kan ontcijferen dankzij mijn nieuwsgierigheid naar hoe talen in elkaar zitten. http://www.omropfryslan.nl/Player.as...b.20050804.asf P.S.: Het was Baas Boppe Baas, ja.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 juli 2007 om 00:12. Reden: 'dt'-fout van een Engels leen(werk)woord |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarschijnlijk. Maar er is in Israel lang een repressie geweest tegen alle niet-Hebreeuwse talen. Vandaag is het jodendom de bindende factor tussen de inwoners, maar 50 jaar geleden was Israel een "Hebreeuwse staat" met de taal als bindende factor, en werden de andere talen met alle middelen onderdrukt door het Hebreeuws.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat komt volgens mij eerder omdat het Jiddisch hen aan de Holocaust deed denken, want ook klezmermuziek wordt niet vaak geproduceerd in Israël. Een oppervlakkige instelling, maar dat heb je als er volkeren van alle uithoeken van de wereld zich in een staat nestelen en het opbouwen.
Dan heb je nog de oorlogen waarmee het te kampen had. 1% van hun bevolking overleefde dit niet. Een reden te extra om ook Judeo-Arabisch te boycotten. Nu heb ik al enkele malen discussie in Ladino gezien op Youtube. Sefardische Joden uit Israël die tegen elkaar in een Spaans dialect spreken. Dat is eigenaardig, gezien deze taal bijna uitgestorven is.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 juli 2007 om 00:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#108 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Perfect verstaanbaar, toch?
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
"Do bist net oars dan leaf" is/was bijvoorbeeld niet zo duidelijk voor me, als ik het enkel hoor
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
|
![]()
![]() |
#112 |
Europees Commissaris
|
![]() Tjah, niet elke Jood kan Arabisch en een Arabier kan ook vaak geen Engels. Hebreeuws is een gemakkelijke taal om te leren voor zo'n Palestijn, gemakkelijker dan Arabisch omdat Modern Hebreeuws een tot leven gewekte taal is en niet verstrooid in verschillende dialecten die onderling onverstaanbaar zijn.
Het is een erg veralgemeende taal met verschillende taalprofielen. Je kan het archaïsch en aartsmoeilijk maken, maar dat wordt niet gedaan in alledaagse discussie. De enige reden waarom Hebreeuws zo moeilijk is voor een Arabier is om politieke, sociale en financiële redenen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 juli 2007 om 00:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is het hele idee van imperialisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Minister
|
![]() De 1-op-1-vertaling: "Jij bent niet anders dan lief", oftewel "jij bent alleen maar lief". Stiekem is het over al die jaren wel gewoon in een Nederlands dialect veranderd.
![]() |
![]() |
#115 |
Gouverneur
|
![]() Turks, Frans, Engels, Nederlands, Duits
Berbers (begrijpen), Italiaans (schelden), Arabisch (lezen) |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Minister-President
|
![]() Putana!
![]() Ik kan dat ook in verschillende talen hoor! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Actief: Nederlands (moedertaal), Engels (goed), Frans (redelijk), Duits (noties), Spaans (noties).
Passief: Nederlands (moedertaal), Engels (zeer goed), Frans (goed), Duits (redelijk), Spaans (redelijk), Italiaans (noties), Latijn (studie), Grieks (studie).
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() idem en een hééél klein beetje Duits
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Minister
|
![]() ![]() ![]() zie hier: http://www.kuleuven.be/grelep/Taalvaardig/spelling.PDF ![]() Laatst gewijzigd door Diplomatius : 18 juli 2007 om 11:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Minister
|
![]() Actief: Nederlands (moedertaal), Frans (zeer goed), Duits (zeer goed) Engels (goed) Spaans (noties).
Passief :Nederlands (moedertaal), Frans (zeer goed), Duits (zeer goed) Engels (zeer goed) Spaans (goed), Italiaans (goed), Portugees (geschreven: goed, gesproken: noties), Latijn (goed), Deens (noties). Met de bedoeling om Spaans en Italiaans grondig bij te spijkeren... als een mens nu ook nog eens wat meer tijd had... *zucht* |
![]() |
![]() |