![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Misschien? Ik vind wel dat jantje een punt heeft als hij zegt "wat als ...." Mss valt de schade deze keer ook wel best mee, maar het punt is dat je onmogelijk alle mogelijke invloeden kan incalculeren. Bij kernenergie is de factor tijd natuurlijk van ongeloofelijk belang als het erop aankomt om de gevaren in te schatten. Chemische en andere rampen kunnen mss soms zelfs voor meer onmiddelijke slachtoffers zorgen. Sommige soorten straling blijven echter voor meer dan honderduizend jaar hun slachtoffers maken. Langer dan Homo-sapiens hier al rondloopt. Als je die overweging erbijneemt kan je niet anders dan besluiten dat kernenergie ten hoogste een noodzakelijk kwaad kan genoemd worden. Het lijkt me dan ook logisch om middelen te zoeken om van dit kwaad af te raken. Zonder daarom halsoverkop tewerk te gaan natuurlijk. Maar werken aan alternatieven lijkt me meer dan wenselijk. Laatst gewijzigd door satiper : 18 juli 2007 om 13:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is gewoon noodzakelijk en zelfs goedkoper om naar alternatieven over te schakelen dan dezelfde gevaarlijke fout te blijven maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Indien er geen van beiden geweest zijn is dit in feite een antwoord op je vraag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik noem mezelf 'niet tegen', eerder dan 'pro'. Elke bron heeft zijn prijs, en op termijn (60jaar?80jaar?) moet de overschakeling op de mix van meest wenselijke bronnen een feit zijn. Maar zoals u zelf zegt, dit moet niet halsoverkop gebeuren. Ik zou veel liever hebben dat men eerst zijn pijlen richt op CO2-brakende centrales. De aarde, samen met zijn CO2-feedback-mechanismen, gedraagt zich niet-lineair en als er nu niet gehandeld wordt, loopt het probleem zodanig weg dat er niets meer aan gedaan kan worden. Dan zadelen we onze nakomelingen toch ook op met onze problemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over Zweden is idd geen thead geweest bij mijn weten, en dit was zelfs geen kernongeluk, maar een technische falen van de veiligheidsystemen. Beeld je echter eens in dat dit falen had plaats gevonden inde Japanse centrale toen de aardbeving plaats had. En het gaat dus juist over die kleine puntjes waarmee we tot nu al elke keer geluk hebben gehad. Er is nog maar 1 keer echt iets gebeurd door hetsamen vallen van de problemen en fouten. Verder zijn we reeds verschillende malen gewoon door het kleinste oog van de naald gekropen. Ik hoop dat de pro's dit ooit ook gaan beseffen voor we echt tegenslag hebben en niet meer door het oog geraken. En op de lijst van kernongelukken komen enkel de gevallen waarbij er dus radioactieve stoffen vrij komen buiten de beschermde zones. Zweden staat dus niet op die lijst met de technische panne van veiligheidsprocedures, dit was immers ook geen ogeluk met radioactieve stoffen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We moeten het CO² probleem dus oplossen zonder het probleem van de kernafval en de gevaren van kernenergie te vergroten, maar juist enkel door beide tegelijk op te lossen, lossen we het energieprobleem echt op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je werkelijk in het "wat als"-scneario wil gaan denken, dan mag je zowat 75% van de Antwerpse havenindustrie liquideren, want die hebben stuk voor stuk een pak zwaardere consequenties gekoppeld aan een hogere risicofactor. Je kan nooit alle mogelijke invloeden bedenken en incalculeren, maar je kan wel met enorme safetymargins werken die alles afdekken. Dat er hier zo'n fuzz wordt gemaakt over wat omgevallen vaatjes, of een mogelijk lek in het ractorgebouw, is koren op de molen van de groene doctrine, maar die is verder op niets gebaseerd buiten de eigen fantasie. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe je van kernafval een bom maakt is voor sommige mensen helemaal geen probleem. Het is geweten dat dit kan en dat er bepaalde groepen mensen helemaal niet voor terugschrikken om dit ook echt te doen. Citaat:
Radoactief water kan dus normaal gewoon NOOIT uit de beveiligde warme zone. En daar deze zone normaal onder de grond steekt, is het een normale zaak dat men gaat denken en beseffen dat er WEL een probleem moet zijn met de reactor. Als er geen problemen waren in de reactor zone, dan kan er ook geen radioactief water uit de centrale in zee geraken. Want het radioactieve water zit enkel in de reactorzone. [qoute] Na een stevige aardbeving lijkt dat me normaal; een willekeurige procesplant zou na een stevige schok ook niet zomaar opnieuw opstarten. [/quote] Het is zelfs heel onlogisch om de stroomvoorziening stil te leggen, terwijl men juist over energie moet beschikken om de getroffen bevolking te kunnen helpen. Normaal legt men de centrale dus niet stil, als er geen problemen mee zijn. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hiermee zit je altijd goed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Chemische vervuiling, zware metalen, noem maar op .... De berg is schier niet meer te overzien. We moeten ons al die rommel laten welgevallen omdat we met zoveel willen zijn. Vandaar mijn aanhoudend pleidooi om naar een lager bevolkingsaantal te streven. Dan heb je ook veel minder rommel nodig en kan de aarde de hoeveelheid rommel die vrijkomt beter aan (zodat de mens er minder last van heeft) Laatst gewijzigd door satiper : 18 juli 2007 om 14:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
En van kernafval maak je atoombom, eenvoudig niet? Een vuil bommetje misschien, maar een A-bom mag je op je buik schrijven. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
trouwens zoals het hoort ben ik geen contra en wil ik ook geen onverantwoorde sluiting van de kerncentrales, maar een overschakeling op verantwoorde energiewinningen. En wat je aanbrengd over de andere vervuilingen is idd juist, en daar heeft het bevolking aantal eigenlijk zeer weining mee te maken, want die vervuiling is reeds in de jaren 30 van vorige eeuw begonnen. Wij dragen dus reeds de gevolgen van onverantwoord gebruik van bepaalde zaken, dus laten e eerlijk zijn tegenover ons zelf en ons nageslacht en stoppen met de vervuilingen, ook al denken we dat ze veilig is dankzij onze kennis er over en onze veiligheidsmaatregelen. En dat is wat we moeten nastreven, een mooie gezonde veilige wereld voor onze klein en achterklein kinderen, want wij weten welke problemen en gevolgen een onverantwoord gedrag en gebruik tot gevolgen heeft. En ik geef je idd ook gelijk dat dit zeker niet op de manier dat de groene ons opdringen moet bereikt worden. Maar op een verstandige manier in overleg met gezonde verstand en zonder onze maatschappij terug naar de oertijd te sturen. Maar zelfs met een mogelijke groei van onze levenstandaard en onze luxe en onze economie. En daar kruipt natuurlijk wel veel tijd in, want dit is een probleem dat men niet met een vingerknip oplost. Omdat ik verplicht ben om iedereen waker te schudden en iedereen duidelijk te maken dat we onze energiewinningen moeten herbekijken, want dat het ooit wel eens echt fout kan gaan. perfecte beveiliging bestaat immers niet en ook de perfecte energiewinning niet. Alles heeft voor en nadelen, het is enkel een zaak van te beslissen wat wij het belangrijkste vinden. Voor mij is dat een gezonde mooie veilige wereld voor ons nageslacht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Helemaal mee eens |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Minister-President
|
![]() zelfs met dit
Citaat:
Die zal toendertijd idd in sommige industrieen veel hoger gelegen hebben dan nu. Hoewel? Rusland, Africa, China...? Ik denk dat ze het daar momenteel ook niet te nauw nemen met zorg voor het milieu |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Minister-President
|
![]() Als je ruimte hebt kan je idd in de verleiding komen om gewoon te storten ipv te hergebruiken.
Je hebt daar dan niet dadelijk last van. Die last komt pas achteraf als ook de laatste stukjes vrije grond een bestemming moeten krijgen omdat een stijgend aantal mensen aanzet om dit te doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als gij een beter en -op korte termijn- realistisch alternatief weet: ga uw gang! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er morgen een 3de wereldbrand uitbreek( die kans bestaat immers altijd) en iedereen word ingezet in de strijd, is het daarna nog veilig en kan de veiligeheid dan nog verzekerd worden en kan men zeker zijn dat er bij een andere natuurramp, zoals de Spaanse griep nog voldoende kennis beschikbaar blijft om dit afval te beveiligen. Ook dit gevaar hangt ons steeds boven het hoofd. Ook onze voorouders gingen onverantwoord om met de gezondheid en veiligheid van onze aarde, en ook zij verklaarden met een gerust hart en geweten naast een vervuilend bedrijf te durven gaan wonen. En ook onze voorouders waren er zeker van dat hun afval veilig opgebrogen zat eens er een laag zand over was gestort. Wij weten nu beter en moeten deze wetenschap dan ook verantwoord gebruiken en niet de zelfde fouten maken uit luiheid en gemakzucht. |
|
![]() |
![]() |