Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Nederland en Vlaanderen samen voegen tot één land
Ja 77 34,84%
Nee 106 47,96%
Nu nog niet,maar binnen 30 jaar wel 38 17,19%
Aantal stemmers: 221. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2007, 18:13   #561
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Welke taal spreken Vlamingen anders, Duveltje? Frans of zo?
Vlamingen en Nederlanders spreken alleszins niet dezelfde taal. Ik raak spontaan geïrriteerd wanneer ik het Scandinavisch-Engelsachtige Hollands hoor, met z'n rauwe, arrogante, onverstaanbare Donald-Duck gekwetter.

Vlamingen spreken een zachte, verfranste, poëtische vorm van het Nederlands. Hollanders spreken iets onverstaanbaar Germaans-Angelsaksisch.

Ik spreek altijd Frans wanneer ik Nederland bezoek. Niet omdat ik Hollands haat, maar omdat Nederlanders altijd zo'n blik hebben van "daar komt weer zo'n domme Belg met z'n verfranst-bourgondisch zingend en verbasterd Nederlands."

Die vernedering pik ik niet. Vandaar.

Laatst gewijzigd door C2C : 22 juli 2007 om 18:14.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 18:30   #562
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Het kan enkel maar met nen dikke nek bij jullie Nederlanders hé,en dat stoort mij mateloos .........
Dat klopt niet. Waarschijnlijk heb je pech gehad met die anderhalve Nederlander die je ooit bent tegengekomen. En nu zwem je in de zee van droefheid en probeer je je medeforummers op de spetters te trakteren. Overigens,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Er zitten genoeg Vlamingen met een grote bek op dit forum. Zegt dat iets over hun als geheel?
P.S. Ik ben net zo min Nederlander als Belg.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 22 juli 2007 om 18:34.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 18:31   #563
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik spreek altijd Frans wanneer ik Nederland bezoek. Niet omdat ik Hollands haat, maar omdat Nederlanders altijd zo'n blik hebben van "daar komt weer zo'n domme Belg met z'n verfranst-bourgondisch zingend en verbasterd Nederlands."

Wat jij toch allemaal uit je duim zuigt, ongelooflijk.

Ofwel kom je nooit in Nederland, ofwel ben je gewoon wat stoer aan het doen achter je pc'tje, want als je echt Frans zou spreken in NL, zou je weten dat bijna niemand je verstaat.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 18:32   #564
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat is zo schoolboek-achtig: "Europa heeft een Joods-Christelijke traditie".

Europa heeft ook een Germaanse, een Keltische, een Gallische traditie en nog veel meer. Dat moet ook gewoon gezegd worden. Al dat gepush van bovenaf om toch maar een dominant discours of een reeks invloeden dominant te maken hangt velen serieus de keel uit.

Maar goed, er is wel degelijk een rampzalige invloed van primitieve, harde, intolerante monotheïstische woestijngodsdiensten op onze voorouders geweest. We kunnen dat niet ontkennen. Maar we kunnen die ramp wel overstijgen en ongedaan maken.
Die invloeden spelen inderdaad ook mee. Het een sluit het ander niet uit.
Oud 22 juli 2007, 18:34   #565
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen en Nederlanders spreken alleszins niet dezelfde taal. Ik raak spontaan geïrriteerd wanneer ik het Scandinavisch-Engelsachtige Hollands hoor, met z'n rauwe, arrogante, onverstaanbare Donald-Duck gekwetter.

Vlamingen spreken een zachte, verfranste, poëtische vorm van het Nederlands. Hollanders spreken iets onverstaanbaar Germaans-Angelsaksisch.

We zijn hier gewend aan alle soorten Nederlands hoor.
Alle accenten worden hier gesproken:
Surinaams ,Antilliaans ,Turks, Marokkaans ,Duits, Amerikaans ,Engels ,Frans enz enz
Dus u bent niet verplicht om dat vreselijke Hollands te spreken.
En als de Franstaligen het Vlaams dom vinden ,dan hoeven de Nederlanders dat niet te vinden.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 22 juli 2007 om 18:35.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 18:35   #566
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Wat jij toch allemaal uit je duim zuigt, ongelooflijk.

Ofwel kom je nooit in Nederland, ofwel ben je gewoon wat stoer aan het doen achter je pc'tje, want als je echt Frans zou spreken in NL, zou je weten dat bijna niemand je verstaat.
Toch als ik een Nederlander Frans hoor praten,krijg ik de traantjes in mijn ogen..
Oud 22 juli 2007, 18:35   #567
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Toch als ik een Nederlander Frans hoor praten,krijg ik de traantjes in mijn ogen..
Vooral wanneer ze Franse woorden integreren in hun taalgebruik en het eigenlijk helemaal niet om aan te horen is, bv. "sjus d'oransje"

Laatst gewijzigd door Kim : 22 juli 2007 om 18:36.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 18:36   #568
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wij hoeven ook geen Frans te spreken.
Engels is toch voldoende?
Oud 22 juli 2007, 18:37   #569
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Wij hoeven ook geen Frans te spreken.
Zeg dan ook sinassap i.p.v. "sjus d'oransje"
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 18:39   #570
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Vooral wanneer ze Franse woorden integreren in hun taalgebruik en het eigenlijk helemaal niet om aan te horen is, bv. "sjus d'oransje"
Dat vind ik ook gruwelijk klinken.

En weet je wat nog erger is? Vaak denken ze dat "sjus d'oransje" "fruitsap" betekent in plaats van "sinaasappelsap."

Wanneer ze dan een appelsap bestellen, krijg je: "sjus d'oransje - appel."
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 18:39   #571
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Dat klopt niet. Waarschijnlijk heb je pech gehad met die anderhalve Nederlander die je ooit bent tegengekomen. En nu zwem je in de zee van droefheid en probeer je je medeforummers op de spetters te trakteren. Overigens,
P.S. Ik ben net zo min Nederlander als Belg.
Je schrijf uitstekend Nederlands en in je taalgebruik ben je een echte Hollander
Oud 22 juli 2007, 18:40   #572
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
In Europa is die indeling gebruikelijk, in de VS helemaal niet.

Probeer eens op een Christelijk Amerikaans forum te zeggen dat ze protestanten zijn. Je zal verbaasd zijn van de haatdragende reacties in jouw richting.
Het begrip White Anglo-Saxon Protestant (WASP) is in de VS uitgevonden en niet in Europa. Het doelt op de sinds de komst van de blanken dominante bevolkingsgroep in de VS: de blanke protestanten van grotendeels Angelsaksische afkomst. Overigens past het begrip 'Angelsaksisch' hier niet zo goed, want mensen van Continentaal-Europese afkomst worden ook gerekend tot de WASP's.

De haatdragende reacties zullen wel komen doordat mensen zich niet willen beschouwen als afscheiding van de katholieke kerk, wat het begrip protestant toch min of meer betekent.
Oud 22 juli 2007, 18:41   #573
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voil�*, een katholieke Nederlander die de Hollandse petitesse, gierigheid, boekhoudkunderigheid en kleingeestigheid verkiest, boven de levenskunst, levenslustigheid en grootmoedigheid van de katholieke Vlamingen. Hij verkiest ook Hollandse Mora-snacks uit de muur, boven een bourgondisch dineetje in de Comme Chez Soi of een zak Belgische friet met stoofvlees.
Je moet me geen woorden in de mond leggen. Ik ben buitengewoon kritisch op wat ik eet. Volgens mij eet ik elke dag beter dan de gemiddelde Belg, want ik steek veel tijd in koken en lekker eten. Maar goed, je houding spreekt voor zich. Een Nederlander hoeft niet neer te kijken op Belgen om zichzelf een goed gevoel te geven, zoals jij. Wij zijn ons terdege bewust van onze beperkte keuken. En wij schamen ons ook niet om de Belgische bieren te prijzen. Ook lopen wij niet constant de Belgen hun slechte eigenschappen in te wrijven. Goed, ik doe dat hier wel. Maar dat is louter een reactie op Vlamingen zoals jij. Dat Belgen tot hun politici aan toe de behoefte hebben om hun Noorderburen onder te scheiten, zegt meer over hun dan over ons.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 22 juli 2007 om 18:41.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 18:43   #574
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het begrip White Anglo-Saxon Protestant (WASP) is in de VS uitgevonden en niet in Europa. Het doelt op de sinds de komst van de blanken dominante bevolkingsgroep in de VS: de blanke protestanten van grotendeels Angelsaksische afkomst. Overigens past het begrip 'Angelsaksisch' hier niet zo goed, want mensen van Continentaal-Europese afkomst worden ook gerekend tot de WASP's.
Ik moet zeggen dat ik nog nooit van dat begrip gehoord heb.
Zo wijdverspreid zal het dus wel niet zijn.
Citaat:
De haatdragende reacties zullen wel komen doordat mensen zich niet willen beschouwen als afscheiding van de katholieke kerk, wat het begrip protestant toch min of meer betekent.
Mogelijk. Ze beschouwen zich echter niet verbonden als "protestanten," dat is al wat ik zei. Boven hun specifieke kerk staat niet iets als de "protestantse godsdienst." Ze zien hun specifieke kerk als rechtstreeks onderdeel van het Christendom.
Oud 22 juli 2007, 18:43   #575
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Zolang er in Vlaanderen nog veel méér Franse woorden gebruikt worden, vaak zònder het te beseffen, blijft dat cliché toch een beetje als pot verwijt de ketel.
Oud 22 juli 2007, 18:43   #576
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zolang er in Vlaanderen nog veel méér Franse woorden gebruikt worden, vaak zònder het te beseffen, blijft dat cliché toch een beetje als pot verwijt de ketel.
Dat is ook waar.

Wel moet ik één verschil opmerken: wij spreken die Franse woorden correct uit.
Oud 22 juli 2007, 18:45   #577
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Voil�*, een katholieke Nederlander die de Hollandse petitesse, gierigheid, boekhoudkunderigheid en kleingeestigheid verkiest, boven de levenskunst, levenslustigheid en grootmoedigheid van de katholieke Vlamingen. Hij verkiest ook Hollandse Mora-snacks uit de muur, boven een bourgondisch dineetje in de Comme Chez Soi of een zak Belgische friet met stoofvlees.

Beter kan mijn punt toch niet geïllustreerd worden?

De clichés zeggen genoeg, omdat ze zo waar zijn.
Wat zit de Hollanderhaat weer eens diepgeworteld
Oud 22 juli 2007, 18:47   #578
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vlamingen gebruiken misschien minder Franse woorden ,maar ze gebruiken
wel heel veel vertaald Frans,zelfs in de media.
Oud 22 juli 2007, 18:49   #579
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

What the ..

En ik dacht Nederlanders enkel goed waren in Engels als vreemde taal en in mindere mate het Duits

Gek dat ik vorig jaar - tijdens een schoolreis in Amsterdam en Zandvoort - bijna overal Algemeen Nederlands heb gehoord.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2007, 18:50   #580
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Maar ik ontken niks. Ik zeg gewoon: als ge een referendum zou organiseren in Vlaanderen met de vraag: "wilt gij samengaan met Nederland in één staat", dan zeg ik: ge zult een dik "NON" geserveerd krijgen.
De stemming kan snel kenteren. Ik heb het persoonlijk meegemaakt.

Citaat:
En ik zeg ook waarom: omdat de Vlaamse en de Nederlandse cultuur gewoon te veel van elkaar verschillen.
Je maakt een onbewezen stelling en trekt conclusies uit je eigen onbewezen stellingen.

Citaat:
Wij trekken geen kroket uit de muur. Ge moet dat leren aanvaarden.
Man, ik heb er geen problemen mee. Dat de meeste Nederlanders kroketten uit de muur zouden trekken vind ik trouwens ook zwaar overdreven. Dat verschilt per regio en natuurlijk ook per persoon. Hoe dan ook, al zou dat zo zijn, zie ik niet in waarom dit een belemmering zou zijn voor een bestuurlijke eenheid. Bang dat jullie van de Nederlanders ook je mond met FEBO-kroketten zouden moeten volproppen?

Citaat:
Ik ontken dus niks, ik zeg gewoon waar de roots liggen voor de afwijzing van dat absurde idee van een Groot-Nederland.
Een woord: bullshit. Wat ik al eerder heb gezegd: je geeft me een sterke indruk dat je de wereld vanaf je bureaustoel verkent en daardoor krijgt je daar een zwaar caricaturistisch beeld van dat weinig gemeen heeft met het echte.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be