Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2007, 15:18   #481
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Bedoel je dat Leterme een Franstalig kandidaat-premier is?
Een franstalige in disguise
Oud 23 juli 2007, 15:20   #482
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
En nog ben je er niet gerust in?
Oud 23 juli 2007, 15:22   #483
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schaveiger, ik verkies een genuine Franstalige als premier.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 15:23   #484
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
En nog ben je er niet gerust in?
Gerust in wat Knuppelke, dat hij een regering zal vormen ?. Hij heeft er de kans toe, maar laten we eventjes afwachten wat er finaal uit de mouw gaat komen ivm (B)HV en de rest.
Oud 23 juli 2007, 15:24   #485
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Schaveiger, ik verkies een genuine Franstalige als premier.
Die zal je nog moeilijk in de Belgiek gaan vinden.
Oud 23 juli 2007, 15:26   #486
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die zal je nog moeilijk in de Belgiek gaan vinden.
Een kopstuk van een Franstalige partij volstaat voor mij. Reynders of Di Rupo graag. Olivier Maingain is ook goed, dat is toch een van de grote Franstalige stemmentrekkers.

Waarom zijn jullie toch zo terughoudend, zeg?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 23 juli 2007 om 15:31.
Oud 23 juli 2007, 15:28   #487
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Kijk als hij het Belgisch volkslied in het Nederlands zou zingen voor die verslaggever van de RTBF zou het nog niet goed zijn voor Franstalig België want dan zou hij tegen het Frans en de Franstaligen zijn. Dus ik vind het goed dat hij onbewust op de teentjes van Franstalig België heeft getrapt.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 15:31   #488
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan je a.u.b. proberen om deze post eens wat rationeler in elkaar te steken? Ik vind het allerminst duidelijk wat je nu eigenlijk wil zeggen. Toch niet dat de Vlamingen ondemocratisch zijn omdat ze met meer zijn dan de Franstaligen? Want in dat geval kunnen condomen natuurlijk een uitweg bieden.
Rationeler dus... In België worden er veel stemmingen gehouden die pro rata verlopen. De meest gekende zijn waarschijnlijk die van nationale CAO's. Het aantal stemmers terug brengen tot het aantal leden, met meerdere verstigingen de uitlsag per vestiging laten meetellen,...

Daarom dat ik dus zeg dat het alvast ondemocratisch zou zijn als we in België een referendum zouden houden over bvb. een splitsing VL. - WAL. terwijl VL. sowieso al een meerderheid heeft van meer dan 50%. Dan moet zoiets pro rata gebeuren.

Als het zaken betreft die hun weerslag zullen vinden op een totale belgische bevolking dan ben ik het eens. Kunnen we dit volgend jaar, of binnen twee jaar, niet doen voor het volgende generatiepact ?!
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 15:36   #489
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
Rationeler dus... In België worden er veel stemmingen gehouden die pro rata verlopen. De meest gekende zijn waarschijnlijk die van nationale CAO's. Het aantal stemmers terug brengen tot het aantal leden, met meerdere verstigingen de uitlsag per vestiging laten meetellen,...

Daarom dat ik dus zeg dat het alvast ondemocratisch zou zijn als we in België een referendum zouden houden over bvb. een splitsing VL. - WAL. terwijl VL. sowieso al een meerderheid heeft van meer dan 50%. Dan moet zoiets pro rata gebeuren.

Als het zaken betreft die hun weerslag zullen vinden op een totale belgische bevolking dan ben ik het eens. Kunnen we dit volgend jaar, of binnen twee jaar, niet doen voor het volgende generatiepact ?!
1. Je gaat CAO's toch niet vergelijken met democratische landsverkiezingen voor de wetgevende macht. Het ene is een private aangelegenheid, ik heb er alvast niets mee te maken, terwijl het tweede een openbare zaak is.

2. Omdat een bepaalde groep een meerderheid heeft, moeten de resultaten dus bij voorbaat gearrangeerd worden? Laten we dus de stemmen van de provincie Antwerpen (de meest bevolkte) maar minder gewicht geven, anders gaan de Antwerpenaars de besluitvorming teveel domineren.

Sorry, met dat soort ondemocratische nonsens doe ik niet mee. Een referendum moet gewoon de voor- en tegenstanders van een splitsing tellen, en de mening van de meerderheid uitvoeren.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 23 juli 2007 om 15:36.
Oud 23 juli 2007, 15:59   #490
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Sorry, met dat soort ondemocratische nonsens doe ik niet mee. Een referendum moet gewoon de voor- en tegenstanders van een splitsing tellen, en de mening van de meerderheid uitvoeren.
Kan niet in Belgie, dan winnen de Vlamingen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 16:02   #491
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik verwerp jouw bloed-en-genen nationalisme.
Daar gaat het niet over. Als een man als Yves Leterme naar separatisme zou streven dan streeft hij eigenlijk naar het verdelen van zichzelf in twee delen want hij is juist het produkt van deze twee delen, in hem werden ze verenigd. Ik vraag mij alleen af wat hem hiertoe aanzet ? Waarom ziet hij niet in dat hij eigenlijk een doorsnee Belg is in plaats van een doorsnee Vlaming, waarom weigert hij de Brabanconne ( ook in het Nederlands ) te zingen, waarom is hij zo regionalist ?

Laatst gewijzigd door labyrinth : 23 juli 2007 om 16:03.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2007, 16:05   #492
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Daar gaat het niet over. Als een man als Yves Leterme naar separatisme zou streven dan streeft hij eigenlijk naar het verdelen van zichzelf in twee delen want hij is juist het produkt van deze twee delen, in hem werden ze verenigd.
Sorry, Labyrinth, dergelijk metafysisch gewauwel is niet echt een argument op een politiek forum, vrees ik.

Citaat:
Waarom ziet hij niet in dat hij eigenlijk een doorsnee Belg is in plaats van een doorsnee Vlaming, waarom weigert hij de Brabanconne te zingen, waarom is hij zo regionalist ?
Is er een (echte) reden waarom hij dat wel zou doen?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 23 juli 2007 om 16:10.
Oud 23 juli 2007, 16:08   #493
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
doch bepalen en weerspiegelen - zeker over dergelijke materies - ook de mentaliteit van een bevolking. Het feit is dat men nog steeds niet klaar is om België los te laten.

Waarom zouden ze België moeten loslaten ? Toch niet omdat Vlaams-nationalisten hen dat opdringen.
U hebt gelijk, ongeveer 80 % van de Belgen wensen het te blijven maar vele Vlamingen willen af van de transfers, dat treft immers hun portemonnee.
Oud 23 juli 2007, 16:13   #494
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gerust in wat Knuppelke, dat hij een regering zal vormen ?. Hij heeft er de kans toe, maar laten we eventjes afwachten wat er finaal uit de mouw gaat komen ivm (B)HV en de rest.
Je weet best wat ik bedoel. Je bent er NIET gerust in dat de Franstalige in disguise waarover het hier gaat er datgene van zal bakken dat jij zou willen dat ervan gebakken wordt. Je hebt veel meer vertrouwen in Vlamingen in disguise zoals Verhofstadt.

Wel, van mij mag Leterme de pijp terug aan Verhofstadt teruggeven.
Hou er echter wél rekening mee dat het niet voor niets is dat er stemmen opgingen om alle verkiezingen weer te laten samenvallen. Dit met als enige doel asymetrische regeringen te kunnen vermijden en zo het uiteenvallen van Belgique te voorkomen.

Wat gebeurt er echter als Leterme mislukt in zijn opdracht?
Dan zal ook zijn partij zich terugtrekken en komt . Verhofstadt opnieuw aan zet. Die zal niet anders kunnen dan de SP-a/Spirit opnieuw in de boot nemen én nog een kleine, groene luis. Die luis in de pels zal zeer hoge eisen kunnen stellen wetend dat ze onmisbaar is.
Tot zover echter geen probleem.

Het probleem is dat, om tot de symetrische regering te komen waarvoor de verkiezingen weer moesten samenvallen, er dezelfde samenstelling moet komen aan Franstalige kant. Reyders zal dus Di Rupo in zijn boot moeten uitnodigen. De oppergaai van de partij die Reynders himself naar de afgrond hielp door de schandalen van de PS aan de oppervlakte te helpen komen. De partij waarvoor de staatshervorming tot 2009 moest uitgesteld worden om Di Rupo geen voer te hoeven geven en zijn macht in Wallonië te heroveren.

Reynders was 8 jaar lang minister van het allerbelangrijkste departement van dit corrupte koningdom. Hj heeft als geen ander zicht op de economische toestand van dit land. Hij wéét dus dat het NIET de PS is die de bodem van de staatskas zal helpen onzichtbaar maken maar dat die partij de financiële toestand van de staaskas nog belabberder zal maken dan ze al is. Toch zal Reunders niet anders kunnen dan opnieuw met Di Rupo in zee gaan indien Leterme mislukt.

Begrijp je nu waarom het mij geen fluit kan schelen als het Franstalige en belgicistische zooi Leterme zou krijgen weggepest?
Oud 23 juli 2007, 16:15   #495
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een kopstuk van een Franstalige partij volstaat voor mij. Reynders of Di Rupo graag. Olivier Maingain is ook goed, dat is toch een van de grote Franstalige stemmentrekkers.

Waarom zijn jullie toch zo terughoudend, zeg?
Terughoudend ? Zou je eerder niet zeggen waarom julie zo weigerachtig staan sinds jaren omdat julie zgn de meerderheid uitmaken.
Er zijn wat franstalige kandidaten die voor dat federaal zitje passen zoals ook Onkelincx, Lizin, Daerden, Dikke Lou ...
Oud 23 juli 2007, 16:15   #496
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote]
Citaat:
Sorry, Labyrinth, dergelijk metafysisch gewauwel is niet echt een argument op een politieke forum, vrees ik.
Ik dacht dat politiek juist om mensen en hun geluk, hun welzijn ging.
Vergis ik me ?

Citaat:
Is er een (echte) reden waarom hij dat wel doen?[/
Er is wel een reden waarom hij een deel van hem zo minacht.
Oud 23 juli 2007, 16:21   #497
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Waarom zouden ze België moeten loslaten ? Toch niet omdat Vlaams-nationalisten hen dat opdringen.
U hebt gelijk, ongeveer 80 % van de Belgen wensen het te blijven maar vele Vlamingen willen af van de transfers, dat treft immers hun portemonnee.
Het wegvallen van die transfers vanuit Vlaanderen treft echter jouw eigen Waalse volk in hùn portemonee en d�*t mag niet, hé Labyltje? Of heeft jouw fraaie bedelaarsvolk nog een andere reden om die geldzakken van Vlaams-nationalisten, die hun eigen centen niet langer meer willen laten aftroggelen door een corrupte bende, in Belgique op te sluiten?
Oud 23 juli 2007, 16:22   #498
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Belgique verdraagt geen democratie, dus ook geen referenda.
Waarom dacht je dat Di Rupo én zijn eigen keutel zo rap terug introk én een week later de grondwetsherziening afschoot die het referendum, dat hijzelf in een wanhopige bui voorstelde, had kunnen mogelijk maken?
Juist, ze zouden wel eens voor een scheiding kunnen kiezen en dan begint de miserie van de splitsing.
Oud 23 juli 2007, 16:23   #499
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Terughoudend ? Zou je eerder niet zeggen waarom julie zo weigerachtig staan sinds jaren omdat julie zgn de meerderheid uitmaken.
Dat is toch geen geheim. Er is voor een Vlaams politicus nog maar weinig eer te halen aan het Belgisch premierschap.

PS: Je moet me bij gelegenheid eens uitleggen wat er "zgn" is aan die meerderheid...

Laatst gewijzigd door Kortaf : 23 juli 2007 om 16:33.
Oud 23 juli 2007, 16:24   #500
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je weet best wat ik bedoel. Je bent er NIET gerust in dat de Franstalige in disguise waarover het hier gaat er datgene van zal bakken dat jij zou willen dat ervan gebakken wordt. Je hebt veel meer vertrouwen in Vlamingen in disguise zoals Verhofstadt.

Wel, van mij mag Leterme de pijp terug aan Verhofstadt teruggeven.
Hou er echter wél rekening mee dat het niet voor niets is dat er stemmen opgingen om alle verkiezingen weer te laten samenvallen. Dit met als enige doel asymetrische regeringen te kunnen vermijden en zo het uiteenvallen van Belgique te voorkomen.

Wat gebeurt er echter als Leterme mislukt in zijn opdracht?
Dan zal ook zijn partij zich terugtrekken en komt . Verhofstadt opnieuw aan zet. Die zal niet anders kunnen dan de SP-a/Spirit opnieuw in de boot nemen én nog een kleine, groene luis. Die luis in de pels zal zeer hoge eisen kunnen stellen wetend dat ze onmisbaar is.
Tot zover echter geen probleem.

Het probleem is dat, om tot de symetrische regering te komen waarvoor de verkiezingen weer moesten samenvallen, er dezelfde samenstelling moet komen aan Franstalige kant. Reyders zal dus Di Rupo in zijn boot moeten uitnodigen. De oppergaai van de partij die Reynders himself naar de afgrond hielp door de schandalen van de PS aan de oppervlakte te helpen komen. De partij waarvoor de staatshervorming tot 2009 moest uitgesteld worden om Di Rupo geen voer te hoeven geven en zijn macht in Wallonië te heroveren.

Reynders was 8 jaar lang minister van het allerbelangrijkste departement van dit corrupte koningdom. Hj heeft als geen ander zicht op de economische toestand van dit land. Hij wéét dus dat het NIET de PS is die de bodem van de staatskas zal helpen onzichtbaar maken maar dat die partij de financiële toestand van de staaskas nog belabberder zal maken dan ze al is. Toch zal Reunders niet anders kunnen dan opnieuw met Di Rupo in zee gaan indien Leterme mislukt.

Begrijp je nu waarom het mij geen fluit kan schelen als het Franstalige en belgicistische zooi Leterme zou krijgen weggepest?
Allemaal mooi gezegd Knuppelke, maar er zitten nog wel andere luizen in de Vlaamse pels en die ken jij zelfs met naam en toenaam.

Een symmetrische regering is natuurlijk mooi meegenomen, maar is geen must, zonder kan ook.
Het doen samenvallen van die verkiezingen is eerder een stap naar de burger toe, want het begon die stilaan de keel uit te hangen om om de haverklap voor dezelfde kiekens te moeten stemmen. Hopelijk zal het hiermee dan gedaan zijn door tegelijkertijd op alle lijsten te prijken.

Mij kan het nog minder schelen indien Leterme het maakt of niet want hij is zeker geen toegevoegde waarde voor Belgïe. Zijn "goed beleid" slogan zal wel wat anders uitvallen op federaal vlak, want "goed besturen" met de kas vol is wel ietsje makkelijker.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be