Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Wat is uw geloof
Hindoe 0 0%
Sikh 0 0%
Boeddhist 1 0,99%
Ietsist 0 0%
Deeïst 2 1,98%
Agnost 10 9,90%
Atheïst 44 43,56%
Christen 26 25,74%
Scientologist 1 0,99%
Moslim 6 5,94%
Rastafari 0 0%
Andere 11 10,89%
Aantal stemmers: 101. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2007, 11:46   #141
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
U doet anders nogal vaak uw best om die 'integratie en toenadering tussen andersdenkenden' helemaal de dieperik in te boren.
En de eigen volk eerst-mentaliteit helpt de integratie wel?

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 11:57   #142
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
na drie keer lezen bijna. of nee eigenlijk niet, het is ook de eerste keer dat ik van die term hoor dus...
Jij combineert godsdiensten en strekkingen... maar doet niet iedereen dat een beetje... allé das toch een beetje mijn standpunt... ja dan ben ik dus ook een syncretist, alleen nog niet genoeg godsdiensten of whatever bestudeerd om een deftige mix te maken.

Punt 1

Syncretisme is NIET nieuw !

Punt 2

ik MENG ni ik ERVAAR en AGEER ....ect .

Punt 3

Ik onderga en beoefen O O K volkskundige geloofs vormen .

Leert zelf is DEFTIG schrijven voor ge kaffert op een ander ' mens '.

Leert ZELF bewust zen ipv van te oordelen .

Thnx ....MENS !
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 12:17   #143
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
Punt 1

Syncretisme is NIET nieuw !

Punt 2

ik MENG ni ik ERVAAR en AGEER ....ect .

Punt 3

Ik onderga en beoefen O O K volkskundige geloofs vormen .

Leert zelf is DEFTIG schrijven voor ge kaffert op een ander ' mens '.

Leert ZELF bewust zen ipv van te oordelen .

Thnx ....MENS !
1) waar zeg ik da?
2) jij zoekt dus of beoefent en onderga altijd dezelfde geloofsvormen? Neen, jij ervaart zal je zeggen, maar verwissel je dan altijd of blijf je soms bij hetzelfde.
3)wtf, kafferen? ik vraag voor uitleg, allé syncresisten zijn ook leuke mannentjes precies.

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 12:24   #144
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
1) waar zeg ik da?
2) jij zoekt dus of beoefent en onderga altijd dezelfde geloofsvormen? Neen, jij ervaart zal je zeggen, maar verwissel je dan altijd of blijf je soms bij hetzelfde.
3)wtf, kafferen? ik vraag voor uitleg, allé syncresisten zijn ook leuke mannentjes precies.
je schreef

Het is de eerste keer dat ik deze term hoor .

Het beste had geweest ....ik ken deze terminologie niet ....wil je even verklaring geven of zo = OPEN dialoog !

Jaja héél leuke mensen ze zen ni mé veel MAAR houden van folklore en zow en zwijgen niet veur ne christen/katholiek of andere vormen .

Is kafferen iets slecht ?
Iets vragen is NIET iets omschrijven hé zo van .... .

Ja ik behoud men vaste regels maar ben daar niet fanatiek in dus kan der wa mee spelen of los laten .....overgaan tot andere bewust wordingen ...talen en vormen van zijn/geloven & zien & voelen .
Oud 26 juli 2007, 12:34   #145
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
je schreef

Het is de eerste keer dat ik deze term hoor .

Het beste had geweest ....ik ken deze terminologie niet ....wil je even verklaring geven of zo = OPEN dialoog !
Ja ik was vergeten dat wij in het nederlands spreken en dat alles hier letterlijk moet worden gezegd, in andere talen is dit helemaal anders.

Citaat:
Is kafferen iets slecht ?
Iets vragen is NIET iets omschrijven hé zo van .... .
Voor mij is kafferen slecht, allé in ons dialect.

Citaat:
Jaja héél leuke mensen ze zen ni mé veel MAAR houden van folklore en zow en zwijgen niet veur ne christen/katholiek of andere vormen .

Ja ik behoud men vaste regels maar ben daar niet fanatiek in dus kan der wa mee spelen of los laten .....overgaan tot andere bewust wordingen ...talen en vormen van zijn/geloven & zien & voelen .
Is me toch nog niet helemaal duidelijk, dus kan de OPEN dialoog misschien verder gaan?
Ik bind mij niet aan een godsdienst maar ik ben wel gelovig ben ik dan ook synecrist? Of moet ik daarvoor elk jaar enkele folklore dingen voor bezoeken?
Je zegt ervaren, maar ik ervaar ook en zal zo in mezelf tot een evenwichtig 'geloof' komen wat mss heel veel kan trekken op een bestaand.

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
Oud 26 juli 2007, 12:43   #146
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja ik was vergeten dat wij in het nederlands spreken en dat alles hier letterlijk moet worden gezegd, in andere talen is dit helemaal anders.

Is me toch nog niet helemaal duidelijk, dus kan de OPEN dialoog misschien verder gaan?
Ik bind mij niet aan een godsdienst maar ik ben wel gelovig ben ik dan ook synecrist? Of moet ik daarvoor elk jaar enkele folklore dingen voor bezoeken?
Je zegt ervaren, maar ik ervaar ook en zal zo in mezelf tot een evenwichtig 'geloof' komen wat mss heel veel kan trekken op een bestaand.

nederlands spreken en dat alles hier letterlijk moet worden gezegd, in andere talen is dit helemaal anders.

U ni persoonlijk aangevallen voelen das ongezond voor u en geliefden

Tsjah nederlandse taal heeft ook iets hé lol.

Quote:
Ik bind mij niet aan een godsdienst maar ik ben wel gelovig ben ik dan ook synecrist?

Bijna als ge dan je gelovigheid kan terug plaatsen bij here god EN/ OF deze erkent als zijnde een folklore iets dan begin je het te beseffen ....beginnen hé is niet het beseffen zenne

Klopt binding mag niet ....in vervoering raken wel & het intuïtief aanvoelen mag ook alez ik zal je helpen Le Cretien Synthettis ...het bijéénvoegen van de messias zen geloofs vormen en synthetische kennis in zake genezingen ....ervaring...geloof...magie ....ect .

Men noemde die ni veur niks nen meester hé & ja als syncretist volgen wij ook regeltjes bvb onpartijdig blijven in zake geloof of spiritualiteit zoals ik bezit .

Syncretisme is één der meesterschappen die veel aanwezig zijn op deze aarde .
Oud 26 juli 2007, 12:52   #147
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Bijna als ge dan je gelovigheid kan terug plaatsen bij here god EN/ OF deze erkent als zijnde een folklore iets dan begin je het te beseffen ....beginnen hé is niet het beseffen zenne
gelovigheid plaatsen bij god of erkennen als folklore, dus eigenlijk kan syncretisme niets te maken hebben met folklore...?
(sorry maar als ik aan folklore denk associeër ik dat met zigeuners , is helemaal fout natuurlijk, waar zit lincoln kan hij me nog eens uitschelden )
Citaat:
Klopt binding mag niet ....in vervoering raken wel & het intuïtief aanvoelen mag ook alez ik zal je helpen Le Cretien Synthettis ...het bijéénvoegen van de messias zen geloofs vormen en synthetische kennis in zake genezingen ....ervaring...geloof...magie ....ect .

Men noemde die ni veur niks nen meester hé & ja als syncretist volgen wij ook regeltjes bvb onpartijdig blijven in zake geloof of spiritualiteit zoals ik bezit .

Syncretisme is één der meesterschappen die veel aanwezig zijn op deze aarde .
Toevallig literatuur die je me kan aanraden?

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 26 juli 2007 om 12:52.
Oud 26 juli 2007, 13:29   #148
duncan
Banneling

Standaard

jot genoeg literatuur ....het beste begint ge bij de basis namelijk het woord syncretisme en of syncretist bij wikipedia /google en yahoo dan botst ge op geleerde proffs en zow en zitge goe .

Alsge dan iets leest of voelt dat U en ENKEL u alléén aanspreekt/raakt of emotioneel vervoert om het alzo te schrijven dan hou je dit bij ergens appart onder syncretische reflectie .

Dan pas kom ik je hier on lijn een paar namen en refferenties/boeken door geven .

Ik heb het voor nen surinaamse syncretist MAAR dat is dan ook maar mijn eigen ding ....ieders is uniek in zen denken doen en laten .

Ook is opzoeken hoe oud bijbels zijn en psalmen / hymne's want vele bijbel(s) werden verder uitgezet ontwikkeld vanuit die psalmetrie en spreuken....ect .
Iets wat de meeste syncretisten weten ....ZELFS nen simpelen wilden bosjesman .

Quote :
gelovigheid plaatsen bij god of erkennen als folklore, dus eigenlijk kan syncretisme niets te maken hebben met folklore...?
(sorry maar als ik aan folklore denk associeër ik dat met zigeuners , is helemaal fout natuurlijk, waar zit lincoln kan hij me nog eens uitschelden )

Ze heeft veel te maken met folklore of natuur religieuze vormen maar ook weer niet ...klopt.
Sigeuners zen best ook wel gelovige mensen ...veel syncretisten vindt je daar niet vrees ik wat niet betekent dat het syncretische denken daar niet mee te maken kan hebben.
In India / surinaamse roots en andere vindt je die dan weer wel ....zitten in de (oude) traditionele vormen van geloof .

good luck en veel lees genot alvast
mvg,
Duncan

Laatst gewijzigd door duncan : 26 juli 2007 om 13:34.
Oud 26 juli 2007, 13:37   #149
duncan
Banneling

Standaard

Henri J.M. Stephen over afro - nederlandse religies spreekt daar ook over & anderen .
Oud 26 juli 2007, 14:36   #150
Fonske
Gouverneur

Fonske's schermafbeelding

Standaard

Ik ben vrijzinnig (humanistisch), het is uiteraard geen geloof maar wel een levensovertuiging.
Oud 26 juli 2007, 16:06   #151
duncan
Banneling

Standaard

zekers ook even mooi & goed fonske
Oud 26 juli 2007, 23:18   #152
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

ik denk dat alles wat door mensen bedacht word bestaat, althans in de mensen hun hoofd.Alle goden bestaan dus, alle duivels, alle demonen...Als men er met heel veel, en heel dikwijls aan denkt, krijgt zo een gedachte een eigen leven, een onafhankelijk leven.Goden sterven nooit, als men niet meer aan hen denkt, slapen ze in, maar als men hen terug herinnert, worden ze wakker, goed uitgerust, en met eens zoveel energie...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 23:21   #153
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
hebt ge geen foto met zo een kruis in uw gat, bhairav? Lekker dekadent!
Oud 26 juli 2007, 23:23   #154
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
De "Hoofdzonde" van Sodom was echter ongastvrijheid, het slecht behandelen van vreemdelingen.
ze verkrachten, in hun kont zitten?
Oud 27 juli 2007, 06:11   #155
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ze verkrachten, in hun kont zitten?
Ge ziet het persies wel zitten.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 11:39   #156
duncan
Banneling

Standaard

Goden die ons leren omgaan met elkander en zelfs andere goden... .

Goden die ons leren omgaan met ALLE vormen van leven al dan niet tastbaar fysisch... .

En het leukere gedeelte....god die ons taal en het volk leert zien & vooral leert voelen....buiten de sexuele perikellen heen .
Oud 27 juli 2007, 11:49   #157
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ik denk dat alles wat door mensen bedacht word bestaat, althans in de mensen hun hoofd.Alle goden bestaan dus, alle duivels, alle demonen...Als men er met heel veel, en heel dikwijls aan denkt, krijgt zo een gedachte een eigen leven, een onafhankelijk leven.Goden sterven nooit, als men niet meer aan hen denkt, slapen ze in, maar als men hen terug herinnert, worden ze wakker, goed uitgerust, en met eens zoveel energie...
Ik denk niet dat Wodan nog wakker zal worden jong.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 15:04   #158
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Mijn geloof is mijne geldbeugel, zolang hij gevuld is geloof in het leven.

Laatst gewijzigd door alberto : 27 juli 2007 om 15:07.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 18:33   #159
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Geronimo Bekijk bericht
Een agnost of agnosticisme is:

Het agnosticisme benadrukt de onmogelijkheid om religieuze ideeën met een traditionele wetenschappelijke aanpak te bewijzen. Het woord is afgeleid van het Griekse gnoosis (weten) met het voorvoegsel a (niet). Letterlijk is dus een agnost "iemand die (het) niet weet", die niet weet of er een God is of niet.

Thomas Henry Huxley

Het ontstaan van het woord "agnosticisme" is precies bekend: het werd voor het eerst gebruikt door de bioloog en voorvechter van het Darwinistisch denken Thomas Henry Huxley (de grootvader van Aldous Huxley, de schrijver) op een bijeenkomst van de Metaphysical Society in 1869 te Londen.

De houding van een agnost staat enigszins tegenover die van de atheïst, die de stelling betrekt dat er geen God is, omdat daar geen geldig bewijs voor is. Een agnost stelt dat het niet mogelijk is om het bestaan van hogere machten aan te tonen (en evenmin het niet-bestaan).

Soms maakt men nog een onderscheid tussen zwakke en sterke agnosten. Een zwakke agnost beweert niet te weten of God bestaat en een sterke agnost beweert dat je niet KAN weten of God bestaat.

Het huidige agnosticisme is in de 19e eeuw ontstaan. Beroemde agnosten waren Thomas Henry Huxley, Charles Darwin en Bertrand Russell. Russells pamflet Why I Am Not a Christian is een klassieke tekst van het agnosticisme.

BRON: http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnost
bestaat er ook niet zoiets als "positieve agnosten" (die zeggen dat je niet kan weten of God bestaat, maar denken dat Hij wel bestaat) en "negatieve agnosten" (die zeggen dat je niet kan weten of God bestaat en vermoede dat Hij niet bestaat).

Dan ben ik eerder een negatief agnost. ik vermoed dat er geen God bestaat die wordt voorgesteld door de diverse monotheïstische godsdiensten... Misschien een natuurkracht of zo, whatever, maar geen "persoon"...
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 18:49   #160
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
bestaat er ook niet zoiets als "positieve agnosten" (die zeggen dat je niet kan weten of God bestaat, maar denken dat Hij wel bestaat) en "negatieve agnosten" (die zeggen dat je niet kan weten of God bestaat en vermoede dat Hij niet bestaat).

Dan ben ik eerder een negatief agnost. ik vermoed dat er geen God bestaat die wordt voorgesteld door de diverse monotheïstische godsdiensten... Misschien een natuurkracht of zo, whatever, maar geen "persoon"...
Iedereen is agnost.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be