Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 31 juli 2007, 11:12   #181
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een gratuite uitspraak, die even gratuit voor alle partijen, instituten enz. gebrabbeld kan worden, moet helemaal niet weerlegd worden.
On topik, ik ben het gezever beu.
Enfin de schoofzak geeft zijn vergissing toe,.....einde discutie die overigens best leuk was,.....
speurneus is offline  
Oud 31 juli 2007, 11:32   #182
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als die er al zijn, zijn het machtsdenkers ...

unitair, centraal, weg grendels, weg speciale meerderheden, macht vh getal

zo zot nog niet hoor ... al was het maar als strategie tegenover Waalse eisen ...
Minderheden vertappelen kan dan misschien wel democratisch zijn, maar waar blijft je dan met de ethiek,.....
Let wel in de europese context is Belgie, i.c. Vlaanderen ook maar een minderheid,....
speurneus is offline  
Oud 31 juli 2007, 13:30   #183
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zeer benieuwd hoever het kartel zal raken met de "bevoegdheidsoverdrachten die kunnen geregeld worden met gewone meerderheid".(zie websites van CD&V en NVA).

commentaar van kelt:
Inderdaad....dit is uiterst fundamenteel......totnogtoe moest voor vrijwel ieder enigszins communautair punt(je) een of andere "wonderbaarlijke meerderheid" bereikt worden....

dus...gezien het in kamer en senaat onmogelijk geworden was de volksvertegenwoordiging te laten stemmen werden dergelijke zaken steeds meer in nachtelijke palavers in kastelen te landen geregeld en moesten de "volksvertegenwoordigers" maar zien dat ze "JA" stemden,anders:foei!

Dit was eigenlijk niet goed voor Vlaanderen noch Wallonie.....Op deze manier wordt ieder communautair debat enkel nog door "zgn extremisten" gevoerd ipv door de volksvertegenwoordiging,en is iedere feitelijke "regeling" een (kostbaar) ad-hoc gebeuren nav een of andere crisis....

geen loodgieters meer

Laatst gewijzigd door kelt : 31 juli 2007 om 13:35.
kelt is offline  
Oud 31 juli 2007, 13:41   #184
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht

1) Het is niet normaal dat de meerderheid moet wegvluchten. Het is wel normaal dat de meerderheid de macht neemt, op een rustige, assertieve manier.

2) Afschaffing derde gewest, afschaffing paritaire regering, afschaffing alarmbellen en bijzondere meerderheden etc.
1) Dat vind ik ook. De meerderheid kan het zich zelfs gemakkelijk veroorloven daarbovenop ook nog groothartig en vrijgevig te zijn.

2) + invoering BROV, en één grote kieskring voor héél België. Niet omdat ik Vlaamsgezind zou zijn, maar omdat ik de democratie een warm hart toedraag.
djimi is offline  
Oud 31 juli 2007, 13:44   #185
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
De meerderheid kan het zich zelfs gemakkelijk veroorloven daarbovenop ook nog groothartig en vrijgevig te zijn.
Enkel als ze de macht heeft, natuurlijk. Wie in een de facto minderheidspositie zit, houdt de knip op de beurs. Ik denk dat Brussel én de Walen er zeer veel baat bij hebben om België eens een paar decennia te laten runnen door de Vlamingen.
Kortaf is offline  
Oud 31 juli 2007, 13:54   #186
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enkel als ze de macht heeft, natuurlijk. Wie in een de facto minderheidspositie zit, houdt de knip op de beurs. Ik denk dat Brussel én de Walen er zeer veel baat bij hebben om België eens een paar decennia te laten runnen door de Vlamingen.
Zoals je weet ben ik het daar volmondig mee eens. Het is wel spijtig dat het de angsthazen aan gene kant van de taalgrens zo gemakkelijk wordt gemaakt door de schreeuwlelijkerds aan deze kant van de taalgrens, en omgekeerd.
djimi is offline  
Oud 31 juli 2007, 15:11   #187
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Minderheden vertappelen kan dan misschien wel democratisch zijn, maar waar blijft je dan met de ethiek,.....
Let wel in de europese context is Belgie, i.c. Vlaanderen ook maar een minderheid,....
welke ethiek schuilt er dan in een minderheid die een meerderheid blokkeert tot minoriseert ?!
Anna List is offline  
Oud 31 juli 2007, 15:20   #188
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
welke ethiek schuilt er dan in een minderheid die een meerderheid blokkeert tot minoriseert ?!
maar als enkel de wet van de meerderheid telt is de mindeheid gedoemd om te verdwijnen,... of oh.. paradox zich los te scheuren van de meerderheid,...
speurneus is offline  
Oud 31 juli 2007, 16:17   #189
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Zoals je weet ben ik het daar volmondig mee eens.
Nee, dat wist ik niet! Aangenaam verrast...

Citaat:
Het is wel spijtig dat het de angsthazen aan gene kant van de taalgrens zo gemakkelijk wordt gemaakt door de schreeuwlelijkerds aan deze kant van de taalgrens, en omgekeerd.
La condition belge?

Zou dit de reden zijn waarom we niet van elkaar losraken?
Kortaf is offline  
Oud 31 juli 2007, 17:01   #190
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat is er gratuïet (of onjuist) aan:

"De partijraad bestaat uit kaderleden, mensen uit de lokale structuren en van het nationale apparaat. Daaronder zitten nogal wat lui die met handen en voeten gebonden zijn aan de partijtop, ondermeer om professionele of electorale redenen. Onder basis versta ik toch iets anders."
Dat de partijtop weinig mogelijkheden heeft om personen met handen en voeten aan zich te binden. De N-VA mag dan erfgenaam van de VU zijn, het blijft een relatief jonge partij die solo met de kiesdrempel zou blijven flirten. Er zijn geen mandaten in overheidsorganen uit te delen of een zuil om iemand in weg te promoveren.
Rene Artois is offline  
Oud 31 juli 2007, 17:04   #191
Rene Artois
Minister

Standaard

Misschien hoeft het allemaal niet tot "het groote vlaamsche verraad" te komen. De knack bevestigt dat de kansen op slagen van de formatie niet zo rooskleurig zijn.
Rene Artois is offline  
Oud 31 juli 2007, 17:36   #192
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Dat de partijtop weinig mogelijkheden heeft om personen met handen en voeten aan zich te binden. De N-VA mag dan erfgenaam van de VU zijn, het blijft een relatief jonge partij die solo met de kiesdrempel zou blijven flirten. Er zijn geen mandaten in overheidsorganen uit te delen of een zuil om iemand in weg te promoveren.
Zeg René, er is toch een NVA-kabinet en een Vlaamse adminstratie, neen?
Kortaf is offline  
Oud 31 juli 2007, 19:56   #193
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Zeg René, er is toch een NVA-kabinet en een Vlaamse adminstratie, neen?
Wow, één kabinet zeg. Eén gans nog wel en dat in een regering met 3 veel grotere partijen. Die benoemingstrein zal nogal een gang gaan.

Wees eens realistisch. Het moet een gek soort carrieristen zijn dat zijn geluk bij de N-VA gaat zoeken.
Rene Artois is offline  
Oud 31 juli 2007, 19:58   #194
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Mwah, ge hebt bij een kleinere partij zoals NVA misschien wel meer carrierekansen dan bij één van de grotere... meer competitie voor die jobkes. En zelfs kleinre partijen die in de regering zitten krijgen mandaten in allerlei bestuursorganen en als hogere ambtenaar.
Wiley E Coyote is offline  
Oud 31 juli 2007, 20:00   #195
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Wow, één kabinet zeg. Eén gans nog wel en dat in een regering met 3 veel grotere partijen. Die benoemingstrein zal nogal een gang gaan.

Wees eens realistisch. Het moet een gek soort carrieristen zijn dat zijn geluk bij de N-VA gaat zoeken.
Sorry René, ik sta dicht genoeg bij de NVA en bij het betreffende kabinet om te weten hoe er een laag van apparatsjiks gevormd is die fanatiek alles goedkeuren wat de partij in de regering kan helpen/houden.
Kortaf is offline  
Oud 31 juli 2007, 20:02   #196
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Sorry René, ik sta dicht genoeg bij de NVA en bij het betreffende kabinet om te weten hoe er een laag van apparatsjiks gevormd is die fanatiek alles goedkeuren wat de partij in de regering kan helpen/houden.
Is dat niet bij elke beleidspartij het geval?
Oud 31 juli 2007, 20:04   #197
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Is dat niet bij elke beleidspartij het geval?
QED
Kortaf is offline  
Oud 31 juli 2007, 20:07   #198
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
QED
Ik neem aan dat met QED ge Quod Erat Demonstrandum bedoeld?
Oud 31 juli 2007, 20:11   #199
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Ik neem aan dat met QED ge Quod Erat Demonstrandum bedoeld?
Yep.

Of in het Nederlands: WTBW (wat te bewijzen was).
Kortaf is offline  
Oud 31 juli 2007, 20:12   #200
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ga akkoord en zelfs nog verder. In elke partij, beleids- of niet, vormt zich zo'n laag die fanatiek de partijleiding volgen. Al is het maar vanuit de overtuiging dat de leiding ergens heen gaat en dat zij in hun slipstream meekunnen. Dat staat los van de vraag over of de kans op regeringsdeelname.
Rene Artois is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be