Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2007, 15:39   #121
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Voor mijn part mag de EO een documentaire uitzenden met als bedoeling aan te tonen dat de aarde plat is en geschapen is in exact 6 dagen (want de 7de dag rustte God). Maar als ze een documentaire uitzenden van de BBC en er dingen uitknippen (zonder de mensen te verwittigen) is er toch iets louche aan heel die zaak. Gewoon niet correct, en het getuigt zeker van een christelijk fundamentalistisch denken.
Idd, het getuigd ZEER ZEKER van een christelijk fundamentalistisch denken... maar wie bedriegen ze? Zij die er naar kijken, imho dus voor het overgrote deel gelovigen, en die moeten ze toch niet meer bekeren... Ze 'bedriegen' als het ware hun eigen volgelingen, of versterken hun volgelingen hun gevoel van 'we zijn juist, we zijn juist, goed, we gaan naar den hemel nu, jaja, heel zeker"...

En laten we wel wezen, WAT stelt de eo voor? niet veel, het is slechts één van de vele zenders. Zolang men andere zenders niet verplicht om hetzelfde te doen, is de impact miniem, met zelfs kans dat ze zich hopeloos belachelijk maken en het eigenlijk contra-productief is voor het zieltjes-gewin...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2007, 15:41   #122
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Heb ik dat gezegd?

Ik zeg alleen dat de overheid niet die waarheidsgetrouwheid mag afdwingen. Want "de waarheid" is nu eenmaal niet absoluut.
Waar haal jij die overheiod nu plots vandaan, ik ben geen overhedi, maar ga totaal niet akkoord met het knip en plak werk.
Oud 31 juli 2007, 15:47   #123
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Geloven wat hij wil, ongetwijeld,vertellen wat hij wil, binnen de wettellijke limieten, ja, maar via de NOS gefalsifiëerde uitzendingen van de BBC bij het publiek verspreiden, dat wordt iets gans anders: grove overtreding van het auteursrecht en misleiding van het publiek omtrent de standpunten van de originele filmmakers en sponsors.
Wel, daar we weten we niets van hé. Jij misschien wel? Hebben ze die docu wel voorgesteld als een werk van D. Attenborough? Ik hoorde dat al zijn optredens er uit geknipt zijn.
Jouw falsificatie-thesis moet nog bewezen worden.

En als ze juist zou zijn, kan de EO daarop gepakt worden, niet op het verspreiden van creationisme of het negeren van Darwinisme zoals sommigen hier eisen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2007, 15:49   #124
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Voor mij mag jij morgen en reportage maken die claimt dat de aarde plat is én het middelpunt van het heelal.
Voila. Het betoog van de draadopener is dus zonder voorwerp.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2007, 15:49   #125
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het geocentrisme was in zwang gedurende de klassieke tijd en de middeleeuwen. Later pas werd het vervangen door het heliocentrisme.
Wat heeft geocentrisme te maken met de 'rondheid' van de aarde?
Oud 31 juli 2007, 15:53   #126
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correct, het heeft ook meer dan duizend jaar geduurd vooraleer de kerk 'de aarde is rond' en 'de aarde is niet het middelpunt van het heelal' confirmeerde.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wat heeft geocentrisme te maken met de 'rondheid' van de aarde?
Oud 31 juli 2007, 16:17   #127
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
En wij maar denken dat dit alleen in de VS aan de orde was
Klopt, alle heksenjagers-met de Amerikanen op kop- maken jacht op de moslims, maar dat er in hun achtertuin miljoenen christen-fundamentalisten klaar staan om ons terug naar het Stenen Tijdperk te jagen, daar ergert zich geen kat aan. Alleen in de VS wordt hun aantal geschat tussen 60 en 110 miljoen leden!

Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 31 juli 2007 om 16:18.
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2007, 16:59   #128
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat klopt Gun, maar ik reageerde op de rondheid en jij repliceert over geocentrisme. Loopt naast elkaar, me dunkt.
Oud 31 juli 2007, 17:08   #129
Ambiorix

Standaard

amai gij verveelt u , lombas
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2007, 17:11   #130
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik moet mij even bezig houden tot kwart na zeven.

En dan.

Ho.

Oud 31 juli 2007, 17:33   #131
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
Idd, het getuigd ZEER ZEKER van een christelijk fundamentalistisch denken... maar wie bedriegen ze? Zij die er naar kijken, imho dus voor het overgrote deel gelovigen, en die moeten ze toch niet meer bekeren... Ze 'bedriegen' als het ware hun eigen volgelingen, of versterken hun volgelingen hun gevoel van 'we zijn juist, we zijn juist, goed, we gaan naar den hemel nu, jaja, heel zeker"...

En laten we wel wezen, WAT stelt de eo voor? niet veel, het is slechts één van de vele zenders. Zolang men andere zenders niet verplicht om hetzelfde te doen, is de impact miniem, met zelfs kans dat ze zich hopeloos belachelijk maken en het eigenlijk contra-productief is voor het zieltjes-gewin...
Ja, vraag me echt af of ze nog geen klachten gehad hebben van trouwe klanten in de trend van, laat ons eens zelf beslissen wat we wel of niet willen zien.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2007, 17:34   #132
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat klopt Gun, maar ik reageerde op de rondheid en jij repliceert over geocentrisme. Loopt naast elkaar, me dunkt.
Correct, mijn originele post liep niet over van de duidelijkheid.
Oud 31 juli 2007, 17:35   #133
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Wel, daar we weten we niets van hé. Jij misschien wel? Hebben ze die docu wel voorgesteld als een werk van D. Attenborough? Ik hoorde dat al zijn optredens er uit geknipt zijn.
Serieus? Dan is het nog schandaliger.
Ik heb het ze alleszins al laten weten op de BBC, you never know if it helps.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
Oud 1 augustus 2007, 00:37   #134
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
Serieus? Dan is het nog schandaliger.
Ik heb het ze alleszins al laten weten op de BBC, you never know if it helps.
Oud 1 augustus 2007, 06:59   #136
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kijk es aan. Wat een mooie cijfers.
Oud 1 augustus 2007, 09:05   #137
Wautd
Parlementslid

Wautd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
Het is eigenlijk vrij simpel...

De evolutie theorie is ontstaan uit hetgeen de mens heeft gevonden , heeft ontdekt. Het zijn dus de aanwijzingen die dus naar de theorie leiden. Dat is dus werken op wetenschappelijke basis.

Het creationisme is onstaan uit hetgeen sommige mensen wensen/denken en men gaat daarna naarstig op zoek naar mogenlijke aanwijzingen. Dat is dus werken met de natte vinger, of op z'n minst een vochtige .

Men vertrekt dus bij verschillende punten, bij de evolutietheorie vertrekt men van niets en volgt men de aanwijzingen, Bij creationisme vertrekt men van de oplossing en hoopt men een 'theorie' te vinden die naar het oorsprongkelijke oplossing leidt.

Beide hebben op dit ogenblik een theorie, een mogelijk antwoord, maar gezien de weg ernaartoe, vind ik evolutietheorie wel geloofwaardiger, maar daarom niet de waarheid.
Zoals zovelen verwar je theorie met hypothese. Een wetenschappelijke theorie is zo goed als feit omdat ze gebaseerd is op objectieve waarnemingen, metingen, voorspellingen, experimenten, verificatie en falsificatie. Evolutie door natuurlijke selectie is een wetenschappelijke theorie, terwijl creationisme een (zwakke) hypothese is.

Een ander voorbeeld is bv de zwaartekrachtstheorie die zegt dat er een aantrekkende kracht is die 2 massa's op elkaar uitoefenen. Dit wordt makkelijk bewezen dat alles wat ik nu zou loslaten naar beneden zal vallen of waarom je op de maan grotere sprongen kan maken dan op de aarde. Een hyptothese gelijkwaardig met het creationisme is dat engelen ons naar beneden duwen zodat we niet van de aarde vallen.

Of bv de ziektekiem theorie die zegt dat ziektes kunnen veroorzaakt worden door micro-organismen ipv de "ziekte is een straf van God"-hypothese

Laatst gewijzigd door Wautd : 1 augustus 2007 om 09:35.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 12:55   #138
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Zoals zovelen verwar je theorie met hypothese. Een wetenschappelijke theorie is zo goed als feit omdat ze gebaseerd is op objectieve waarnemingen, metingen, voorspellingen, experimenten, verificatie en falsificatie. Evolutie door natuurlijke selectie is een wetenschappelijke theorie, terwijl creationisme een (zwakke) hypothese is.

Een ander voorbeeld is bv de zwaartekrachtstheorie die zegt dat er een aantrekkende kracht is die 2 massa's op elkaar uitoefenen. Dit wordt makkelijk bewezen dat alles wat ik nu zou loslaten naar beneden zal vallen of waarom je op de maan grotere sprongen kan maken dan op de aarde. Een hyptothese gelijkwaardig met het creationisme is dat engelen ons naar beneden duwen zodat we niet van de aarde vallen.

Of bv de ziektekiem theorie die zegt dat ziektes kunnen veroorzaakt worden door micro-organismen ipv de "ziekte is een straf van God"-hypothese
Idd. De hypothese is maar zo goed als de mogelijke falsificatie ervan.
Ik raad de godlovers aan om
"God: The Failed Hypothesis." van Victor J Stenger eens te lezen.

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 1 augustus 2007 om 12:57.
Oud 1 augustus 2007, 19:38   #139
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Waarom?

Mag niet iedereen geloven en vertellen wat hij wil?

Je wil dus gewoon TV-zenders schorsen omdat ze een mening verkondigen die je niet aanstaat?
Er is een groot verschil tussen vrije meningsuiting en het publiceren, uitzenden of promoten van leugens op grote schaal, bijvoorbeeld via een massamedium als de TV.

Ik spreek hier van leugens, omdat er ook een onderscheid dient gemaakt te worden tussen het verspreiden van een levensvisie of ideeëngoed op een open en eerlijke manier, en het verspreiden van verdraaide feiten die neerkomen op leugens. Censuur is een vorm van leugen, want men maakt slechts een deel van de waarheid (en dus niet de volledige waarheid) bekend.

Ik heb er absoluut geen probleem mee dat de EO in een uitzending zegt dat God onze aller Vader in de hemel is, en ons allemaal graag ziet. Ik geloof daar geen snars van, maar dat is een levensvisie die open en bloot wordt voorgesteld. Helemaal iets anders dan het sluiks wegmoffelen van "storende" wetenschappelijke feiten dus.

Stel je vijf seconden de storm van protest voor die zou opsteken als zou blijken dat een islamitische zender (in Nederland bestaan die al) betrapt zou worden op het censureren van wetenschappelijke informatie en documentaires om zijn levensvisie te ondersteunen. Maar nu zijn het de christenen, dus die mogen daar rustig voor uitkomen en verder doen.

Laatst gewijzigd door Doki : 1 augustus 2007 om 19:47.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 19:59   #140
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

De EO is protestants en zeker niet katholiek!!
http://omroep.vara.nl/Uitzendingenarchief.2239.0.html
van 30 juli 2007!
uitzending WAT NU? (actualiteitprogramma) met in het panel:
de protestantse directeur van de E.O., vs. vader Roderick, RK-priester.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be