Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2007, 08:02   #81
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Is toch logisch. Waarom van twee europese deelstaten één maken? We zijn al samen in de EU...
Niet waar, want dit argument kun je ook gebruiken voor de splitsing van Belgie. Wat maakt het uit, Vlaanderen en Wallonie blijven immers lid van de EU. En omgekeerd, hoe kunnen jullie, lieve Belgen, in de EU zitten samen met die boze Hollanders die blijkbaar in elk opzicht zo verschillend zijn van jullie dat er geen staat mee valt te vormen?
Citaat:
De logica is er wel degelijk. Je moet ze alleen willen zien, en dus je oranje bril afzetten...
Zegt iemand met oogkleppen van hier tot Mars. Ik kan per definitie geen oranje bril hebben door mijn buitenlandse afkomst en het feit dat ik zowel in Vlaanderen als in Nederland heb gewoond, en ook nog zulke verschillende steden als Amsterdam en Maastricht. Ik ben pro-Nederlands in de enge zin noch pro-Vlaams, maar pro-Nederlands in de brede zin van het woord. Hopelijk zullen de Verenigde Nederlanden een remedie zijn voor de zo veel Vlamingen en Nederlanders die zowle met hun kont als met hun harsens in hun dorp blijven steken dat ze de navel van de wereld wanen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 08:30   #82
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Herzlich Willkommen!

Ich hoffe dass wir auch manchmal auf Deutsch miteinander diskutieren können, damit ich weiter üben kann was ich damals studiert, aber zu wenig benutzt habe.

Vielen Dank,

djimi
Ik wil niet onvriendelijk zijn tov een zeldzame Waal op dit forum, maar ik denk wel dat Orval zijn kennis van Duits liever niet laat testen, zelfs niet door een hoffelijk man als djimi
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 08:46   #83
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orval Bekijk bericht
Wij hebben een minderheid van duitstaligen in Wallonie. Het lijkt me
toch logisch dat er Walen zijn (zoals ik) die Duits als tweede taal
kiezen (ik was er eigenlijk verplicht om duits te kiezen maar soit).
Geachte Orval,
Indien je het niet weet, dan hier een beetje geschiedenis:
In het Groot-Hertogdom Luxenburg is de officiële taal het Frans (als reactie tegen duitse bezetting tijdens de oorlog) de volkstaal is er nu nog altijd een Duits dialekt.
In Belgisch Luxenburg was Duits ook de volkstaal. Nadien het Frans ingevoerd en werd alles tweetalig Fr/D. Nog een beetje later werd het enkel Frans.
Toen ik soldaat was in Duitsland spraken de Vlamingen met de Duitse meisjes in de bar Duits, de Walen Frans. Meestal praten Vlamingen ook Duits met de inwoners van Eupen Malmedy, de Walen meestal Frans.
Mogelijk ben jij een uitzondering. Maar ik weet zeker dat het volstrekt onjuist is te stellen dat vele Walen geen Nederlands kennen omdat ze Duits geleerd hebben.
Altijd welkom voor een gesprek, maar het moet wel een beetje redelijk blijven.
Oud 4 augustus 2007, 08:50   #84
luc broes

Standaard

Citaat:
Allez, 'België Barst!' is niet genoeg.

Het wordt ook nog: 'Wallonië, implodeert!'.

Bent u vergeten wat er n�* het Verdrag van Versailles met Duitsland is gebeurd?

Of was dat 'tof'?
volledig akkoord met djimi.
Als de Frankofonen niet redelijk worden dan is België Barst ! wel genoeg.
En worden wij hopelijk goede buren;

Laatst gewijzigd door luc broes : 4 augustus 2007 om 08:53.
Oud 4 augustus 2007, 08:57   #85
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
. Hopelijk zullen de Verenigde Nederlanden een remedie zijn voor de zo veel Vlamingen en Nederlanders die zowle met hun kont als met hun harsens in hun dorp blijven steken dat ze de navel van de wereld wanen.
Ik denk dat er in de wereld weinig landen zijn als Vl en Nl ,zo meertalig en zo cosmopoliet!
Je minderwaardigheids complex is totaal ongegrond.
Oud 4 augustus 2007, 08:59   #86
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
En toch zal er niets veranderen, let maar op. Hij had z'n kans moeten grijpen toen hij in het centrum van de macht zat.
Hij had beter informateur kunnen blijven dan had hij tot het gaatje kunnen gaan om de Vlaamse doelen te realiseren.
Koud kunstje om aan de zijlijn en voor het buitenland mooi weer te spelen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 09:01   #87
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainbox Bekijk bericht
Ik lees Metro in het Nederlands in de trein. Ik lees de anderen op Internet. In de Franstalige kranten, ik lees Le Soir.
Ha, de Metro! Dat is een bruikbaar 'toegangskaartje', ja. Er staan af en toe schrijf-, druk- en/of taalfouten in, maar in vergelijking met een krant als 'de Gentenaar' (die NIET gratis is) valt het best wel mee.

En nu een kleine verbetering (ik kan het niet laten ! ) :

- Het voorzetsel 'in' is hier niet echt goed gekozen. 'Van' ware beter.
- Als je in het begin van de zin een �*nder grammaticaal element dan het onderwerp plaatst, moet je de gevreesde en gehate 'inversion' toepassen !

Je laatste zin wordt dan :

'Van de Franstalige kranten lees ik Le Soir'.

Graag gedaan,

djimi

Laatst gewijzigd door djimi : 4 augustus 2007 om 09:01.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 09:01   #88
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik lees Metro in het Nederlands in de trein. Ik lees de anderen op Internet. In de Franstalige kranten, ik lees Le Soir.
Lees er zeker het interview met Dehaene...en de reacties

'we zijn nog niet aan de nieuwe patatjes!'

Dat wil dus zeggen dat de problemen nog niet opgelost zijn;
Oud 4 augustus 2007, 09:03   #89
rainbox
Schepen

Standaard

Citaat:
En nu een kleine verbetering (ik kan het niet laten ! ) :

- Het voorzetsel 'in' is hier niet echt goed gekozen. 'Van' ware beter.
- Als je in het begin van de zin een �*nder grammaticaal element dan het onderwerp plaatst, moet je de gevreesde en gehate 'inversion' toepassen !

Je laatste zin wordt dan :

'Van de Franstalige kranten lees ik Le Soir'.

Graag gedaan,

djimi
Dank u voor uw verbetering en uw verklaring.

Laatst gewijzigd door rainbox : 4 augustus 2007 om 09:06.
rainbox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 09:04   #90
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Er zijn vele voordelen. Een groter land tussen de EU-reuzen, geïntegreerde economie, beter gewapend tegen de economische en culturele bedreigingen van de globalisering etc.

De Lage Landen horen op cultureel en economisch gebied samen en kunnen dus best in één confederale staat ondergebracht worden.

Samen kunnen we ook onze diplomatieke belangen beter dienen in plaats van zoals nu de belangen van Frankrijk achterna te lopen.

De Baarle werkgroep is daar mee bezig.
Nederland zit niet te wachten om op te gaan in een Groot Belgie
Oud 4 augustus 2007, 09:07   #91
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Met alle respect, maar dat is volgens mij pure dromerij. Nederland noch Luxemburg heeft ook maar één reden om zich in zo'n confederatie te engageren. Niet alleen dat, maar onze taal is ook zowat het enige dat we gemeen hebben met onze noorderburen. De kloof tussen de nederlandse (overwegend protestantse) en belgische (overwegend katholieke) traditie en cultuur moet je niet onderschatten. Soms geloof ik dat vlamingen veel dichter staan bij fransen dan bij nederlanders.
Door 177 jaar collaboratie met de Fransen kan het toch ook niet anders

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 4 augustus 2007 om 09:28.
Oud 4 augustus 2007, 09:10   #92
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ik wil niet onvriendelijk zijn tov een zeldzame Waal op dit forum, maar ik denk wel dat Orval zijn kennis van Duits liever niet laat testen, zelfs niet door een hoffelijk man als djimi
Dag Luc,

bedankt voor het compliment, al zou ik je toch willen verbeteren (eens een leraar, altijd een leraar, 'k weet het, 't wordt lastig !) :

ik denk dat Orval veel beter Duits kent dan ik! Als er al iemand 'getest' mag worden, ben ik het wel, zeker als het over Duits gaat!

een man die, als hij dat wil, in staat is hoffelijk te zijn, en daar meestal ook wel een poging toe onderneemt,

maar 't kan niet alle dagen zondag zijn, hé! Sommige forummers zullen het wat die hoffelijkheid betreft NIET met jou eens zijn. Dat is natuurlijk eerder mijn probleem dan het jouwe.

Nog een prettige dag verder,

djimi
Oud 4 augustus 2007, 09:17   #93
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ik denk dat er in de wereld weinig landen zijn als Vl en Nl ,zo meertalig en zo cosmopoliet!
Je minderwaardigheids complex is totaal ongegrond.
Ik heb geen minderwaardigheidcomplex en mijn stelling was bedoeld als kritiek van buitenaf. Het feit dat Vlaanderen en (waarschijnlijk) nog in grotere mate Nederland mensen van buitenaf hebben opgenomen in hun samenleving en dat een deel van hun bevolking reisgraag is niet direct verbonden met de dorpsmentaliteit waar ik het over had. Helaas heb ik nu geen tijd om me erover uit te weiden - ik moet gaan werken en krijg de komende paar dagen nauwelijks een kans om op het forum te verschijnen. Hopelijk hebben we het er later wel over.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 09:18   #94
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Niet waar, want dit argument kun je ook gebruiken voor de splitsing van Belgie. Wat maakt het uit, Vlaanderen en Wallonie blijven immers lid van de EU. En omgekeerd, hoe kunnen jullie, lieve Belgen, in de EU zitten samen met die boze Hollanders die blijkbaar in elk opzicht zo verschillend zijn van jullie dat er geen staat mee valt te vormen?
Zegt iemand met oogkleppen van hier tot Mars. Ik kan per definitie geen oranje bril hebben door mijn buitenlandse afkomst en het feit dat ik zowel in Vlaanderen als in Nederland heb gewoond, en ook nog zulke verschillende steden als Amsterdam en Maastricht. Ik ben pro-Nederlands in de enge zin noch pro-Vlaams, maar pro-Nederlands in de brede zin van het woord. Hopelijk zullen de Verenigde Nederlanden een remedie zijn voor de zo veel Vlamingen en Nederlanders die zowle met hun kont als met hun harsens in hun dorp blijven steken dat ze de navel van de wereld wanen.
Omdat een statenverbond, zoals de eu, moet groeien naar een verbond van de regios, die allemaal erkend dienen te worden. Elk volk heeft recht op zijn eigenheid, en zijn eigen territorium. De Vlamingen zullen hun territorium niet laten afpakken, niet meer door de Walen, evenmin door de Hollanders of "groot-Nederlanders"
BTW, als je "noch" gebruikt, verwacht men over het algemeen nog een noch.... (noch het ene, noch het andere) Dit is géén kritiek he, proficiat met je nederlands, maar effe onduidelijk
BTW, Nederland zit in dezelfde EU als Duitsland. Waarom geen groot Duitsland vormen? Dan ben je o zo veel belangrijker, nietwaar?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 09:20   #95
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Hij had beter informateur kunnen blijven dan had hij tot het gaatje kunnen gaan om de Vlaamse doelen te realiseren.
Koud kunstje om aan de zijlijn en voor het buitenland mooi weer te spelen.
Dat is juist!
Toch moet je het belang van deze late 'bekering' van Dehaene niet onderschatten. Hij doet die uitspraak niet uit eigenbelang (wat vroeger wel het geval was). Hij zegt nu wat hij denkt en waarschijnlijk ook wat hij vroeger dacht.
Dat is een grote steun voor Leterme. En zelfs bijna een verplichting voor Leterme om de noodzakelijke hervormingen door te zetten.
Karel Degucht die een zeer gerespecteerd en verstandig man is, en ook Patrick Dewael, stellen nu voor om de geldkraan naar Wallonië een beetje dicht te draaien als ze niet redelijk worden.
Allemaal duidelijke tekenen dat er een beetje beweging in komt.
Vergeet ook niet dat de burgermanifesten van Verhofstadt ook zeer radikaal vlaams waren, maar die nadien totaal verloochend werden op het Belgisch altaar. Wanneer een late 'bekering' van Verhofstadt?
Maar laat ons nuchter blijven, tot nu toe is er op het Belgisch terrein nog niets veranderd.

Laatst gewijzigd door luc broes : 4 augustus 2007 om 09:30.
Oud 4 augustus 2007, 09:21   #96
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dank u voor uw verbetering en uw verklaring.
'Y a pas d' quoi.'

Mag ik je nog iets vragen?

Vind jij het Nederlands een 'mooie' taal, of heb je moeite er schoonheid in te vinden, maar wil je die toch leren omdat je vindt dat dat jouw 'vaderlandse plicht' is?

Wat trekt jou persoonlijk het meest aan in die taal?

Met andere woorden, wat is jouw motivatie om Nederlands te leren?

Als je vindt dat mij dat niet aangaat, dan kan je altijd nog antwoorden :

'Bemoeit u zich toch alstublieft met uw eigen zaken!'

Groeten,

djimi
Oud 4 augustus 2007, 09:26   #97
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Door 177 jaaar collaboratie met de Fransen kan het toch ook niet anders
Kijk, het zijn zulke uitspraken met negatief geladen woorden, die je belachelijk maken. Vlaanderen is gedomineerd geweest door de fransen, je kan ons niet beschouwen als collaborateurs. D�*t woordje zie ik liever voorbehouden als : samenwerken met de vijand.
Sommige van onze politiekers kan dit misschien verweten worden, maar het stellen voor het Vlaamse volk is ronduit een getuige van willen kwetsen, en geeft alleen maar méér voeding aan wat je niet wil...

Dat het je niet zint dat er hier mensen op het forum zijn die NIET met Nederland één staat willen vormen, geeft je niet het recht om te beginnen schelden, nietwaar? Of MOET iedereen maar JOUW mening hebben? Kan je geen tegenstand verdragen misschien?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 09:26   #98
luc broes

Standaard

Citaat:
Dag Luc,

bedankt voor het compliment, al zou ik je toch willen verbeteren (eens een leraar, altijd een leraar, 'k weet het, 't wordt lastig !) :

ik denk dat Orval veel beter Duits kent dan ik!

djimi
Beste djimi, waarom moet je er hier o zo trots de nadruk op leggen dat je o zo nederig bent!?

Laatst gewijzigd door luc broes : 4 augustus 2007 om 09:27.
Oud 4 augustus 2007, 09:27   #99
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

--

Laatst gewijzigd door Kortaf : 4 augustus 2007 om 09:28.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 09:27   #100
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allez, 'België Barst!' is niet genoeg.

Het wordt ook nog: 'Wallonië, implodeert!'.
Een vorm van "herstel" tegenover Vlaanderen is wel op zijn plaats, vind ik, maar niet op deze destructieve manier natuurlijk.

De beste herstelbetaling is dat Vlaanderen België of de Belgische confederatie een tijdje zijn wil oplegt en het naar zijn inzichten bestuurt. Daarvoor zijn een paar dringende maatregelen noodzakelijk:

- onmiddellijke afschaffing van het Brussels "gewest" en vervanging door een agglomeratieraad of een provincie
- onmiddellijke toepassing van art 35 waardoor alle restbevoegdheden bij Vlaanderen en Wallonië komen te liggen
- onmiddellijk invoering van een evenredige vertegenwoordiging N/F in de federale regering
- onmiddellijke afschaffing van ondemocratische instrumenten als de bijzondere meerderheden en de alarmbel
- onmiddellijke afschaffing van alle faciliteiten over heel België
- onmiddellijke invoering van het bindend referendum op volksinitiatief in heel België en op alle niveau's

Ik zie dit als minimumvoorwaarden om aan de onderhandelingstafel te willen komen. Als ze ingewilligd worden kan er een noodregering gevormd worden met een door de Vlaamse partijen geïnspireerd programma, die aan de snelle confederalisering kan beginnen en de heropbouw van Wallonië kan aanvatten.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 4 augustus 2007 om 09:33.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be