Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2007, 20:33   #181
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainbox Bekijk bericht
Ja. Het is de realiteit. Tijdens elke weken was hij niet aangevaargd omdat hij is een Waal... Het milieu van de koopmannen op de maarkten is een dicht milieu. Ieder heeft zijn plaats in elke gemeente. Ze houden niet van de concurrentie, overal niet van de Walen zelfs in Wallonie.
En wat heeft het respect voor de grondwet hiermee te maken?
Oud 5 augustus 2007, 20:40   #182
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vinden jullie normaal dat een Waal door anderen koopmannen is verboden omdat hij is Waals in een Waalse gemeente ? Dit Waal gaat niet in de vlaamse maarkten maar hij is tweetalig.
Wat bedoel je nu ? Wat gebeurt op die markten in Henegouwen dan precies? Zijn er daar Vlaamse marktkramers die geen Frans willen spreken met de Walen? Ik snap het niet?

Edit:
Citaat:
Ja. Het is de realiteit. Tijdens elke weken was hij niet aangevaargd omdat hij een Waal is ... Het milieu van de koopmannen op de maarkten is een dicht milieu. Ieder heeft zijn plaats in ieder gemeente. Ze houden niet van de concurrentie, overal niet van de Walen.
Waar juist , in welke gemeente (Mons?, Charleroi?)
Een Waalse koopman werd niet aanvaard?

Laatst gewijzigd door evilbu : 5 augustus 2007 om 20:41.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 20:50   #183
rainbox
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wat bedoel je nu ? Wat gebeurt op die markten in Henegouwen dan precies? Zijn er daar Vlaamse marktkramers die geen Frans willen spreken met de Walen? Ik snap het niet?

Edit:

Waar juist , in welke gemeente (Mons?, Charleroi?)
Een Waalse koopman werd niet aanvaard?
Aat, Lessen, Leuze, Frasnes. Het is geen taalprobleem. De Walen zijn niet als marktkramer aangevaard omdat ze alles de Vlamingen zijn en dat ze niet van Walen als marktkramer houden. De plaasten zijn duur op een maarkt. De oude vlaamse marktkramers houden niet van de concurrentie van de Walen.

Laatst gewijzigd door rainbox : 5 augustus 2007 om 21:00.
rainbox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 20:51   #184
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
een discours van het recht van de sterkste
Ziedaar in een notedop de geschiedenis van de Belgische staat.

Wel, de zaken zijn aan het keren. Stapje voor stapje leren wij de sterkste te zijn.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 20:52   #185
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En wat heeft dat met de grondwet te maken?
Oud 5 augustus 2007, 20:56   #186
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik wil alleen ingaan tegen jouw visie van /streven naar Vlaamse dominantie over la Belgique als de weg naar het realiseren van Vlaamse verzuchtingen.
Een Vlaamse meerderheid in Vlaanderen acht ik mogelijk, maar een Vlaamse meerderheid in België (vijf op de zes Vlamingen die aan hetzelfde zeel trekken) , dat niet.
Je hebt mijn standpunt goed ingeschat en verwoord, waarvoor dank.

Hierin staan we idd lijnrecht tegenover elkaar.

Ik vind dat, voor we scheiden, eerst en ander moet rechtgezet zijn. Hier werd al gesproken over herstelbetalingen. Wel, het beste "herstel" dat we onszelf kunnen bezorgen, is dat we gedurende enige tijd de hele Belgische federatie kunnen besturen naar onze inzichten. We kunnen zelfs alles inrichten om in optimale omstandigheden te kunnen scheiden. (Want in de huidige omstandigheden riskeren we zeer zwaar te betalen voor een afscheuring).
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 21:10   #187
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Leuk.
Nu nog die vijf op zes...ahum.... Vlaamse politici vinden die een en ander 'willen' herstellen in Belgique.
Oud 5 augustus 2007, 21:41   #188
luc broes

Standaard

Citaat:
Vinden jullie normaal dat een Waal door anderen koopmannen is verboden omdat hij is Waals in een Waalse gemeente ? Dit Waal gaat niet in de vlaamse maarkten maar hij is tweetalig.
Ik denk dat het gemeentebestur regelt wie op de markt kan staan en er waren aanbiedt.
Ik zou het zeer eigenaardig vinden moeste Waalse gemeentebesturen verbieden aan Walen om op Waalse markten te staan.
Maar dat is dus Waalse bevoegdheid en daar hebben wij Vlamingen niets in te zeggen.

Laatst gewijzigd door luc broes : 5 augustus 2007 om 21:52.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 21:45   #189
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik wil alleen ingaan tegen jouw visie van /streven naar Vlaamse dominantie over la Belgique als de weg naar het realiseren van Vlaamse verzuchtingen..
Wj willen graag praten met alle buren en in vriendschap samenleven. Maar een democratische meerderheid beslist. Dat is nu eenmaal democratie;
Oud 5 augustus 2007, 21:45   #190
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Op markten zijn er vaste standplaatsen en enkele losse. Die losse worden op de dag zelf toegekend.

Ik ken een bakker die soms als "losse" naar een markt trekt, maar geen standplaats krijgt.
Als je dan met je voorraad taartjes blijft zitten, is dat natuurlijk niet prettig. ( behalve voor diegenen die ze dan gratis mogen oppeuzelen)

Ik vermoed dat Rainbox het over die losse plaatsen heeft en dat je dan vooral goede maatjes moet zijn van de beambte die de plaatsen toewijst.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 21:51   #191
luc broes

Standaard

Ik verneem dat het Belgisch fossiel Mark Eyskens enkele dagen geleden een artikel schreef in NRC-handelsblad.
Kan iemand dat hier op het forum plaatsen, dan kunnen we dat eens duchtig afkraken.
Oud 5 augustus 2007, 21:52   #192
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Rainbox linkte hiernaar:

Citaat:
Voorstel van bijzondere wet tot definitieve vastlegging van de grens tussen Vlaanderen en Wallonië en tot afschaffing van de faciliteiten in de taalgrensgemeenten.
http://www.senate.be/www/?MIval=/pub...780687&LANG=nl
Ik weet nog altijd niet wat dit met het gebrek aan respect voor de grondwet te maken heeft, maar wél wat Rainbox écht op zijn....ahum... 'Belgische' lever ligt....

Laatst gewijzigd door Knuppel : 5 augustus 2007 om 21:52.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 21:59   #193
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Rainbox linkte hiernaar:

Ik weet nog altijd niet wat dit met het gebrek aan respect voor de grondwet te maken heeft, maar wél wat Rainbox écht op zijn....ahum... 'Belgische' lever ligt....
Een aantal Walen en franstaligen verzeilen meer en meer in een underdog-positie. Dit zijn zij niet gewoon. Zij kunnen hier niet me om. Straks zijn ze nog beter af zonder de vlamingen. (doen !)
Oud 5 augustus 2007, 22:41   #194
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Vandaag een zeer belangrijk interview met JLDH in Le Soir

De moeite waard om het te bespreken!
Sur le fond, cette idée ne permet-elle pas de tenir compte de l'autre Communauté ? Aujourd'hui, les liens entre Nord et Sud se distendent : les partis nationaux ont disparu ; la presse
Je vous arrête. Dans ma jeunesse, la Flandre était noyée sous les journaux francophones. « La Libre » et « Le Soir » étaient les quotidiens lus par la bourgeoisie flamande. Je n'ai jamais vu en Wallonie ou �* Bruxelles des francophones qui ouvraient un journal flamand ! S'ils avaient eu aussi cette tradition de bilinguisme, l'image du pays en serait modifiée. Je constate qu'une nouvelle génération d'hommes politiques en Flandre ne parlent plus le français. Bientôt, nos négociations gouvernementales se dérouleront en anglais ! L�* encore, les efforts réalisés par les francophones qui, comme vous, s'expriment de plus en plus en néerlandais, arrivent en fait quarante ans trop tard
Petite rectification ....... 'La Libre' et 'Le Soir' étaient lus par la bourgeoisie francophone en Flandre, plus rarement par la bourgeoisie flamande.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 5 augustus 2007 om 22:49.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 22:47   #195
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Een aantal Walen en franstaligen verzeilen meer en meer in een underdog-positie. Dit zijn zij niet gewoon. Zij kunnen hier niet me om. Straks zijn ze nog beter af zonder de vlamingen. (doen !)
Ze zullen de Marseillaise zingen .........
Oud 5 augustus 2007, 22:49   #196
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Ze zullen de Marseillaise zingen .........
Doen.
Oud 5 augustus 2007, 22:54   #197
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Doen.
Ja, wie weet was dat de tip van Yves Leterme voor de Franstaligen.
Oud 5 augustus 2007, 22:56   #198
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Petite rectification ....... 'La Libre' et 'Le Soir' étaient lus par la bourgeoisie francophone en Flandre.
labyrinth, ik weet niet wat je hier wilt 'bewijzen' maar het is wel fout!
Zeer veel Nederlandstalige Vlamingen lazen vroeger La Libre en Le Soir.
Mijn vader (in Brugge) las dagelijks DS en La Libre en regelmatig Le Soir. Zijn broer ook. Ik meen me trouwens te herinneren dat er een laat-avond editie was Le Soir pour demain of zoiets. JLDH ook uit Brugge bevestigt dit.
Vergeet niet dat de oudere generaties Vlamingen in het Frans school liepen en beter Fr spraken dan algemeen Nederlands. Dus logisch dat men dan ook Fr dagbladen las.
Zeer veel pastoors lazen La libre. Ik herinner me ook nog de stapels LS en LLB in de krantenwinkels. En veel francofonen zijn er in Brugge nooit geweest.

Laatst gewijzigd door luc broes : 5 augustus 2007 om 23:02.
Oud 6 augustus 2007, 00:46   #199
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Op markten zijn er vaste standplaatsen en enkele losse. Die losse worden op de dag zelf toegekend.

Ik ken een bakker die soms als "losse" naar een markt trekt, maar geen standplaats krijgt.
Als je dan met je voorraad taartjes blijft zitten, is dat natuurlijk niet prettig. ( behalve voor diegenen die ze dan gratis mogen oppeuzelen)

Ik vermoed dat Rainbox het over die losse plaatsen heeft en dat je dan vooral goede maatjes moet zijn van de beambte die de plaatsen toewijst.
Citaat:
Aat, Lessen, Leuze, Frasnes. Het is geen taalprobleem. De Walen zijn niet als marktkramer aangevaard omdat ze alles de Vlamingen zijn en dat ze niet van Walen als marktkramer houden. De plaasten zijn duur op een maarkt. De oude vlaamse marktkramers houden niet van de concurrentie van de Walen.
Is dat dan een Vlaming die die plaatsen toewijst? Ik snap zijn/haar verhaal niet helemaal?
Oud 6 augustus 2007, 01:30   #200
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is nochtans simpel als je maar wil zien wat tussen de lijnen staat.
Rainbox grijpt de grondwet (onterecht) aan om respect te eisen van de Vlaamse marktkramers die hem de keel uithangen omdat ze zich niet slaafs genoeg meer opstellen op Waals grondgebied.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be