Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2007, 10:48   #221
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainbox Bekijk bericht
Als mijn vader me in zijn dialect in mijn jeudg had gespreken, zou ik nu zeker beter Nederlands begrijpen.
Maar hij ging dus in Wallonië wonen en leerde Frans, zoals het hoort.
Ik heb een schoonzus die met een Waal trouwde die haar volgde naar Limburg. Ze kregen heel wat kindertjes ook al spraken ze aanvankelijk elkaars taal niet. Mijn schoonzus en de kindertjes kennen allemaal Frans en Nederlands, maar vaderlief is gestorven (en in Wallonië begraven)... zonder ooit Nederlands te hebben geleerd.

Citaat:
In de Franstalige onderwijs, zelfs met de Vlaamse lerares (het is de feit bij de taalgrens te wonen), het niveau is niet te goed. De manier is niet goed. De lezen van talen zijn te theorisch en niet genoeg pratisch. Ik heb alleen een oraal exam de laatse jaar van de secondaire school gehad.
Het onderwijs in Wallonië staat idd niet bekend om zijn grote klasse, ook al is het van het duurste ter wereld.

Citaat:
Toen mijn vader in Wallonie was gekomen heeft hij drie keer zijn derde primaire gedoen omdat hij slechts Frans begreep.
Mijn Limburgse vader haalde probleemloos zijn diploma voor kleermaker....in een Franstalige school in Brussel. Er waren geen andere in die tijd.

Citaat:
Hij begreep de enige lezen van de wiskunde in het begin. Hij heeft alleen in het Frans gedromen toen hij dertig jaar was. Mijn moeder heeft niet begrepen toen hij in zijn dromen sprak
???

Sorry, maar ik begrijp jouw Nederlands ook niet erg goed. Ik ben nochtans klaar wakker.
Wat ik wél begrijp is dat liefhebben ook mogelijk is zonder dat je elkaars taal verstaat.
Oud 6 augustus 2007, 10:50   #222
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Vergeet niet dat de Walen het Waals niet meer kennen. De dialecten in Wallonie zijn bijna allemaal verdwenen. Ik ken het dialect van mijn dorp niet bij voorbeeld. Het is de resultaat van een politiek welke die taal in de scholen verboden heeft. Er waren tegrenstrijdigheden in het verleden. Frans werd niet in de Waalse huizen gesproken. Frans was de officieel taal maar is nu ook de gesproken taal. In Vlaanderen is Nederlands de officiële taal maar de dialect is dikwijls altijd de gesproken taal.
De Vlamingen met hun dialect zijn tweetalige voordat ze Frans leren.
Veel Vlamingen kennen nu ook niet meer het dialect van hun stad of dorp.

Laatst gewijzigd door luc broes : 6 augustus 2007 om 11:01.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 10:54   #223
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Veel Vlamingen kennen nu ook niet meer het dialect van hun stad of dorp.
Dat klopt.
Een flink pak Vlamingen kennen wel behoorlijker Frans ook al droomden ze nooit in Wallonië.
Oud 6 augustus 2007, 11:06   #224
rainbox
Schepen

Standaard

Citaat:
Wij willen graag een inspannig doen, maar meer dan 10 miljars euro per jaar is iets teveel! En al die verwijten van racisme en onverdraagzaamheid en haat worden wij stilaan beu. En miskennis van onze taal en ons grondgebied nemen wij niet langer.
Wanneer doen Franstaligen ook eens een inspanning?

De aantal van 10 miljard euro is slecht. Het gaat om ongeveer 6 miljard euro volgens de Vlaamse administratie of 5 miljard volgens KBC.

Ik ben akkoord dat de transferts niet meer zouden moeten bestaan. In twee or drie jaren, dat zal het geval toen Vlaanderen onafhankelijk of een deelstaat in een confederatie zal. Het is de prijs voor de rust tussen de twee gemeenschappen. Ik ben bang voor sommige reacties die wel begrijpelijk kunnen zijn soms zo uitdagend.

Laatst gewijzigd door rainbox : 6 augustus 2007 om 11:09.
rainbox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 11:29   #225
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dat klopt.
Een flink pak Vlamingen kennen wel behoorlijker Frans ook al droomden ze nooit in Wallonië.
Dat is niet juist. De vlamingen kennen nu minder Frans, maar wel veel beter Engels. Dat is een verheugende vaststelling.
En ook een wereldwijde trend omdat Engels nu eenmaal de enige wereldtaal is. Ook al omdat in België onze zeer goede kennis van het Frans ons in een minderwaardige positie plaatste tov van de Franstaligen.
Communautaire onderhandelingen moeten voortaan elk in eigen taal of in het Engels.
Laat ons dus Engels kiezen (en ook nog een beetje Frans als het ons goed uitkomt).
Oud 6 augustus 2007, 11:34   #226
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De aantal van 10 miljard euro is slecht. Het gaat om ongeveer 6 miljard euro volgens de Vlaamse administratie of 5 miljard volgens KBC.

Ik ben akkoord dat de transferts niet meer zouden moeten bestaan. In twee or drie jaren, dat zal het geval toen Vlaanderen onafhankelijk of een deelstaat in een confederatie zal. Het is de prijs voor de rust tussen de twee gemeenschappen. Ik ben bang voor sommige reacties die wel begrijpelijk kunnen zijn soms zo uitdagend.
Dat zijn enkel de transfers in de sociale zekerheid. Er zijn er veel meer. Zelfs Patrick Dewael heeft zopas nog gedreigd een aantal van deze 'vergeten' transfers te stoppen.
Oud 6 augustus 2007, 11:36   #227
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

De studie van de KBC spreekt over 5 miljard directe transfer/ jaarlijks, en 6 miljard via de staatsschuld/ jaar.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 11:43   #228
luc broes

Standaard

Citaat:
1) Het bedrag van 10 miljard euro is niet juist. Het gaat om ongeveer 6 miljard euro volgens de Vlaamse administratie of 5 miljard volgens KBC.

2) Ik ben akkoord dat de transferts niet meer zouden moeten bestaan. In twee or drie jaren, dat zal het geval toen Vlaanderen onafhankelijk of een deelstaat in een confederatie zal. Het is de prijs voor de rust tussen de twee gemeenschappen. Ik ben bang voor sommige reacties die wel begrijpelijk kunnen zijn maar soms zo uitdagend.
1) Die meer dan 10 miljard sluit andere bedragen in. zie website van het VB
2) De transfers wiegen Wallonië in slaap. dus de transfers houden de transfers in stand;
Wallonië moet zelf de handen uit de mouwen steken. wij kunnen dat niet in hun plaats. dus wat nodig is voor Wallonië: eigen bestuur en eigen verantwoordelijkheid. en solidariteit voor echte noden èn resultaatgebonden.
Akkoord, sommige Vlaamse reacties zijn uitdagend.
Maar men eist ons geld, men eist ons grondgebied (de Vlaamse rand rond Brussel), men miskent onze taal, en dan kijgen we nog de verwijten van onverdraagzaamheid, racisme en haat.
Is onze reactie dan niet zeer begrijpelijk?
Oud 6 augustus 2007, 11:44   #229
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet juist. De vlamingen kennen nu minder Frans, maar wel veel beter Engels. Dat is een verheugende vaststelling.
En ook een wereldwijde trend omdat Engels nu eenmaal de enige wereldtaal is. Ook al omdat in België onze zeer goede kennis van het Frans ons in een minderwaardige positie plaatste tov van de Franstaligen.
Communautaire onderhandelingen moeten voortaan elk in eigen taal of in het Engels.
Laat ons dus Engels kiezen (en ook nog een beetje Frans als het ons goed uitkomt).
Akkoord, maar toch blijf ik erbij dat er veel meer Vlamingen Frans spreken dan Franstaligen Nederlands. Zeker deze die in Franstalig Belgique gingen wonen. Iets wat je zeker niet van de meest Franstaligen kan zeggen die zich in Vlaanderen komen vestigen. De taalperikelen in de Vlaamse rand bewijzen genoeg, dacht ik.

Er zijn uitzonderingen. We hebben op dit forum bijvoorbeeld 'Kaal'.
Er komt hier in mijn straat ook regelmatig een Franstalige vader zijn dochter, schoonzoon en kleinkinderen bezoeken. Hij spreekt perfect Nederlands. Waarschijnlijk omdat zijn vrouw Nederlandstalig is. Dit blijven echter uitzonderingen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 6 augustus 2007 om 11:46.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 11:50   #230
rainbox
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
De studie van de KBC spreekt over 5 miljard directe transfer/ jaarlijks, en 6 miljard via de staatsschuld/ jaar.
Okay ik had gelezen die aantal op de website van OVV dus dat was een part alleen.

Ik weet dat er geen pensoien en geen sociale zekerheid in elke jaren in Wallonie zal hebben. Alles zal zijn privatiseren. We moeten de vergissingen van de past betalen. Onze klein-kinders zullen beter leven.

Laatst gewijzigd door rainbox : 6 augustus 2007 om 11:57.
Oud 6 augustus 2007, 11:58   #231
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Okay ik had gelezen die aantal op de website van OVV dus dat was een part alleen.

Ik weet dat er geen pensoien en geen sociale zekerheid in elke jaren in Wallonie zal hebben. Alles zal zijn privatiseren. We moeten de vergissingen van de past betalen. Alleen onze klein-kinders zullen beter leven.
Alle Franstaligen zullen beter leven vanaf de dag dat ze wéten dat ze niet langer afhankelijk zijn van die egoistische Vlamingen maar trots hun eigen lot in handen nemen.
Oud 6 augustus 2007, 12:00   #232
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergeten niet dat de Walen niet het Waals meer kennen. De dialecten in Wallonie hebben bijna allemaal verdwenen. Ik ken niet de dialect van mijn dorp bij voorbeeld. Het is de resultaat van een politiek die heeft die taal in de scholen verboden. Er waren contraventies in de past. Frans was niet in de Waalse huizen gesproken. Frans was de officieel taal maar het is nu ook de gesprekende taal. In Vlaanderen is Nederlands de officieel taal maar de dialect is dikwijls altijd de gesprekende taal.

De Vlamingen met hun dialect zijn tweetalige voordat ze Frans leren.
Hangt ervan af hoe je het bekijkt hoor, het ene dialect is moeilijker te verstaan dan het ander, maar het blijft dezelfde taal.
Ik begrijp de mensen in mijn gemeente wel, maar ik (en de meeste studenten hier) kunnen zelf het plaatselijke dialect niet praten.
Oud 6 augustus 2007, 12:16   #233
rainbox
Schepen

Standaard

Citaat:
Alle Franstaligen zullen beter leven vanaf de dag dat ze wéten dat ze niet langer afhankelijk zijn van die egoistische Vlamingen maar trots hun eigen lot in handen nemen.
Nee het is omdat de Walen gaan in de amerikaanse neo-liberalisme. De Wallonie heeft een sociale afhankelijkheid van Vlaanderen dus niet meer sociaal. Het is normaal. Ieder voor zich. We moeten ook het gekregende geld tijdens de laatste jaren terugbetalen.

Laatst gewijzigd door rainbox : 6 augustus 2007 om 12:24.
Oud 6 augustus 2007, 12:18   #234
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Hoor ik hier héél in de verte een lichte dreiging om eventueel de stemmen van het VB te gebruiken?

http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuw..._Hertoginnedal

Citaat:
CDH en MR doen communautaire toegeving

ma 06/08/07 - Op Hertoginnedal bespreken de regeringsonderhandelaars deze week een nieuwe staatshervorming. Formateur Leterme heeft een eerste kleine communautaire doorbraak bereikt.

De Franstalige partijen gaan akkoord om de gewesten meer zeggenschap te geven in de raad van bestuur van de NMBS.

CDH en MR weigerden dat aanvankelijk, net als alle andere communautaire voorstellen in de formatienota. Maar vanochtend hebben ze het voorstel na enkele scherpe woorden toch goedgekeurd.

Leterme noemde de Waalse weigering "kortzichtig". Een Vlaamse vertegenwoordiger in de raad van bestuur is nodig, zeggen de Vlaamse partijen, om het fileprobleem aan te pakken en het goederenvervoer naar de havens te vergemakkelijken.

Crisis op Hertoginnedal?

De Vlaamse partijen stuiten op groot verzet bij de Waalse partijen bij elke communautaire vraag. CDH en MR weigeren zelfs kleine ingrepen goed te keuren, ook al is daarvoor geen tweederde meerderheid vereist en kan het voorstel soms in het parlement met alleen de Vlaamse partijen worden goedgekeurd.

Volgens Open VLD-voorzitter Bart Somers stevent het formatieberaad deze week af op een crisis. Het zwaar beladen dossier Brussel-Halle-Vilvoorde staat op de agenda. Vanmorgen herhaalde CDH-voorzitster Joëlle Milquet nog categoriek dat de splitsing van het arrondissement niet kan.

Maar net als de Franstaligen vormen de Vlamingen één communautair front, zegt CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen. Toegevingen voor een staatshervorming zullen er moeten

Laatst gewijzigd door Kortaf : 6 augustus 2007 om 12:21.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 12:23   #235
rainbox
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Hoor ik hier héél in de verte een lichte dreiging om eventueel de stemmen van het VB te gebruiken?

http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuw..._Hertoginnedal

De mogelijkheid van een onafhankelijk Vlaanderen is steeds meer groter
Oud 6 augustus 2007, 12:24   #236
luc broes

Standaard

Citaat:
Akkoord, maar toch blijf ik erbij dat er veel meer Vlamingen Frans spreken dan Franstaligen Nederlands. .
Natuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurlijk.
en het is ook duidelijk dat de zon schijnt.
Oud 6 augustus 2007, 12:25   #237
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

--

Laatst gewijzigd door Kortaf : 6 augustus 2007 om 12:26.
Oud 6 augustus 2007, 12:25   #238
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De mogelijkheid van een onafhankelijk Vlaanderen is steeds meer groter
Wel, ik weet het niet.

Ik stel alleen vast dat de formateur een lijstje gereed heeft met (kleinere) hervormingen van de staat die door de Vlaamse partijen in de kamer zo kunnen goedgekeurd worden. Zonder dat er franstalige stemmen voor nodig zijn.

Zoals de splitsing van BHV bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 6 augustus 2007 om 12:38.
Oud 6 augustus 2007, 12:25   #239
rainbox
Schepen

Standaard

Citaat:
Natuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurlijk.
en het is ook duidelijk dat de zon schijnt.

Natuurlijk ook.
Oud 6 augustus 2007, 12:35   #240
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) Die meer dan 10 miljard sluit andere bedragen in. zie website van het VB
2) De transfers wiegen Wallonië in slaap. dus de transfers houden de transfers in stand;
Wallonië moet zelf de handen uit de mouwen steken. wij kunnen dat niet in hun plaats. dus wat nodig is voor Wallonië: eigen bestuur en eigen verantwoordelijkheid. en solidariteit voor echte noden èn resultaatgebonden.
Akkoord, sommige Vlaamse reacties zijn uitdagend.
Maar men eist ons geld, men eist ons grondgebied (de Vlaamse rand rond Brussel), men miskent onze taal, en dan kijgen we nog de verwijten van onverdraagzaamheid, racisme en haat.
Is onze reactie dan niet zeer begrijpelijk?
Ik wacht op een rechtsreeks antwoord van Rainbox.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be