![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb een schoonzus die met een Waal trouwde die haar volgde naar Limburg. Ze kregen heel wat kindertjes ook al spraken ze aanvankelijk elkaars taal niet. Mijn schoonzus en de kindertjes kennen allemaal Frans en Nederlands, maar vaderlief is gestorven (en in Wallonië begraven)... zonder ooit Nederlands te hebben geleerd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Sorry, maar ik begrijp jouw Nederlands ook niet erg goed. Ik ben nochtans klaar wakker. Wat ik wél begrijp is dat liefhebben ook mogelijk is zonder dat je elkaars taal verstaat.
![]() |
![]() |
#222 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door luc broes : 6 augustus 2007 om 11:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een flink pak Vlamingen kennen wel behoorlijker Frans ook al droomden ze nooit in Wallonië.
![]() |
![]() |
#224 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
De aantal van 10 miljard euro is slecht. Het gaat om ongeveer 6 miljard euro volgens de Vlaamse administratie of 5 miljard volgens KBC. Ik ben akkoord dat de transferts niet meer zouden moeten bestaan. In twee or drie jaren, dat zal het geval toen Vlaanderen onafhankelijk of een deelstaat in een confederatie zal. Het is de prijs voor de rust tussen de twee gemeenschappen. Ik ben bang voor sommige reacties die wel begrijpelijk kunnen zijn soms zo uitdagend. Laatst gewijzigd door rainbox : 6 augustus 2007 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
|
![]() Citaat:
En ook een wereldwijde trend omdat Engels nu eenmaal de enige wereldtaal is. Ook al omdat in België onze zeer goede kennis van het Frans ons in een minderwaardige positie plaatste tov van de Franstaligen. Communautaire onderhandelingen moeten voortaan elk in eigen taal of in het Engels. Laat ons dus Engels kiezen (en ook nog een beetje Frans als het ons goed uitkomt). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#227 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
|
![]() Citaat:
2) De transfers wiegen Wallonië in slaap. dus de transfers houden de transfers in stand; Wallonië moet zelf de handen uit de mouwen steken. wij kunnen dat niet in hun plaats. dus wat nodig is voor Wallonië: eigen bestuur en eigen verantwoordelijkheid. en solidariteit voor echte noden èn resultaatgebonden. Akkoord, sommige Vlaamse reacties zijn uitdagend. Maar men eist ons geld, men eist ons grondgebied (de Vlaamse rand rond Brussel), men miskent onze taal, en dan kijgen we nog de verwijten van onverdraagzaamheid, racisme en haat. Is onze reactie dan niet zeer begrijpelijk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn uitzonderingen. We hebben op dit forum bijvoorbeeld 'Kaal'. Er komt hier in mijn straat ook regelmatig een Franstalige vader zijn dochter, schoonzoon en kleinkinderen bezoeken. Hij spreekt perfect Nederlands. Waarschijnlijk omdat zijn vrouw Nederlandstalig is. Dit blijven echter uitzonderingen.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 6 augustus 2007 om 11:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik weet dat er geen pensoien en geen sociale zekerheid in elke jaren in Wallonie zal hebben. Alles zal zijn privatiseren. We moeten de vergissingen van de past betalen. Onze klein-kinders zullen beter leven. Laatst gewijzigd door rainbox : 6 augustus 2007 om 11:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#232 | |
|
![]() Citaat:
Ik begrijp de mensen in mijn gemeente wel, maar ik (en de meeste studenten hier) kunnen zelf het plaatselijke dialect niet praten.
![]() |
![]() |
#233 |
Schepen
|
![]() Nee het is omdat de Walen gaan in de amerikaanse neo-liberalisme. De Wallonie heeft een sociale afhankelijkheid van Vlaanderen dus niet meer sociaal. Het is normaal. Ieder voor zich. We moeten ook het gekregende geld tijdens de laatste jaren terugbetalen.
Laatst gewijzigd door rainbox : 6 augustus 2007 om 12:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Europees Commissaris
|
![]() Hoor ik hier héél in de verte een lichte dreiging om eventueel de stemmen van het VB te gebruiken?
http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuw..._Hertoginnedal Citaat:
Laatst gewijzigd door Kortaf : 6 augustus 2007 om 12:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
De mogelijkheid van een onafhankelijk Vlaanderen is steeds meer groter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
Europees Commissaris
|
![]() --
Laatst gewijzigd door Kortaf : 6 augustus 2007 om 12:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik stel alleen vast dat de formateur een lijstje gereed heeft met (kleinere) hervormingen van de staat die door de Vlaamse partijen in de kamer zo kunnen goedgekeurd worden. Zonder dat er franstalige stemmen voor nodig zijn. Zoals de splitsing van BHV bijvoorbeeld. Laatst gewijzigd door Kortaf : 6 augustus 2007 om 12:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |